شعار مرگ بر آمریکا شاخص و نماد استکبارستیزی است. استکبارستیزی از اصول انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ضامن استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. استقلال کشور می‌تواند: بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم را به‌همراه داشته باشد و مشکل بیکاری را حل کند و اقتدار ملی و امنیت داخلی و به‌تبع آن امنیت مرزی و خارجی را تأمین کند و راه نفوذ و تأثیرگذاری بیگانگان بر کشور را ببندد.


به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ باراک اوباما، رئیس‌ جمهور ایالات متحده‌ آمریکا در سخنرانی امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است:
«مردم ایران تاریخ پرافتخاری دارند و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما سردادن مرگ بر آمریکا شغل ایجاد نمی‌کند و برای ایران امنیت بیشتری به همراه نمی‌آورد. اگر ایران مسیر دیگری را انتخاب کند این برای منطقه، مردم ایران و جهان بهتر خواهد بود.»

نمونه این سخنان در گفتگوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا با شبکه بی‌بی‌سی در روز 11 مهرماه اظهار شده است. خبرنگار بی‌بی‌سی می‌پرسد بسیاری منتظرند ببیند که توافق هسته‌ای به بهبود روابط تهران و واشنگتن در دیگر حوزه‌ها کمک می‌کند یا نه. آیا امیدوار هستید که تغییری بنیادین در نوع نگاه ایران و آمریکا به هم ایجاد شود؟ کری در پاسخ می‌گوید: «فکر می‌کنم همه می‌توانند با تغییر لحن و کم کردن از شعارها شروع کنند. اول از همه شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل.»

تحلیل سخن اوباما
سخن اوباما در سازمان ملل سخنی درست و مبتنی بر واقعیت است. حتی می‌توان گفت اطلاعاتی از بافت جامعه ایران و نتایج افکارسنجی‌های داخلی مؤید موضع اوباماست که مشکل اشتغال و دغدغه امنیت (خصوصاً در مورد تهدید خارجی و جنگ) را در رأس نگرانی‌های مردم قرار داده است و می‌توان حدس زد که این اطلاعات در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته بوده است. به‌عنوان نمونه به نظرسنجی مرکز پژوهش‌های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران که با همکاری دانشگاه مریلند در بهار سال جاری انجام‌گرفته در سایت این مرکز مراجعه فرمایید: http://utcpor.org/fa/
سخن اوباما درست است. شعار مرگ بر آمریکا قرار نیست نان‌وآب مردم را تأمین کند و مشکل اقتصاد و اشتغال را برطرف کند.
همچنین شعار مرگ بر آمریکا قرار نیست برای ایران امنیت ایجاد کند، به این معنا که با سردادن این شعار، دیگر کسی با انقلاب اسلامی و مظهر آن که نظام جمهوری اسلامی است دشمنی نکند و آن را تهدید ننماید و یا آن را با انواع مشکلات از تحریم گرفته تا تهدید نظامی و جنگ نیابتی به سختی و مشکل نیندازد.

شعار مرگ بر آمریکا چه می‌کند؟
تحلیل‌های این بخش از یادداشت تا پایان عمدتاً برگرفته از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در سه ماه اخیر خصوصاً در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران در 25/6/94 و دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان در 12/8/94 است.
شعار مرگ بر آمریکا تنها یک شعار و یک نماد است و قرار نیست کار و اقدامی برای کشور محسوب شود. این یک شعار است که نماینده و نشانه‌ای از یک تفکر و یک گفتمان است.
این تفکر اصول اعتقادی و مبانی اندیشه‌ای انقلاب اسلامی ایران و این گفتمان، گفتمان انقلاب اسلامی است. شعار مرگ بر آمریکا بیان‌گر تفکر انقلابی و نماینده گفتمان انقلاب اسلامی است.

ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی
· انقلاب زنده است، حاضر است و جریان و حیات دارد. انقلاب یک حقیقت ماندگار و دائمی است و لذا روح جاری در کشور است و همچنان بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه، کشور را به پیش می‌برد.
· انقلاب آرمان‌های تغییرناپذیر ملت ایران را برای حرکت آنان ترسیم می‌کند؛ آرمان‌هایی مانند عدالت، آزادی، استقلال، حیات طیبه، عزت، پیشروی در علم، معنویت، اخلاق، سبک زندگی اسلامی و ...
· انقلاب فرعونیت و سلطه استعماری و استکباری بیگانگان خصوصاً آمریکا را از ایران برطرف می‌کند.
· انقلاب استبداد و دیکتاتوری حاکم ایرانی، ولی دست‌نشانده بیگانگان را از کشور برطرف می‌کند.
· انقلاب با دو اقدام فوق، درواقع دست بیگانگان خصوصاً آمریکا را از منافع و منابع مادی و معنوی ایران کوتاه می‌کند و آن‌ها را از این ظرفیت بی‌بهره می‌سازد.
· انقلاب بر اساس اسلام بنا شده و پایه، مایه و محتوای انقلاب اسلام است. اسلام ناب مبتنی بر عقل و نقل و دارای تفکرات و منطق قوی و روشن و قابل دفاع در محافل کاملاً به‌روز عالَم، نه اسلام وابسته به تفکرات انحرافی، عوامانه و جاهلانه یا اسلام تکفیری یا اسلام شخصی و سکولار و فاقد جهاد و شهادت و امرونهی.
· انقلاب منجر به پیش‌رانی در علم و تمدن بشری، همراه با معنویت می‌شود که تا چند دهه دیگر کشور جمهوری اسلامی را به یک الگوی مادی و علمی و صنعتی و با استقرار معنویت و عدالت تبدیل می‌کند. این الگو جاذبه فراوانی در بین آحاد بشر اعم از مسلمان و غیرمسلمان به وجود می‌آورد که منافع نظام استکبار و شیطان بزرگ را از بین می‌برد. لذا نظام استکبار نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. بنابراین، انقلاب با شیطان بزرگ مقابله و رویارویی می‌کند.

ویژگی‌های شیطان بزرگ

استکبار و در رأس آن شیطان بزرگ دارای ویژگی‌های زیر است:
· شیطان بزرگ خون‌ریز و اهل قتل و کشتار انسان‌هاست.
· شیطان بزرگ اهل ظلم و ستم و آزار به انسان‌هاست.
· شیطان بزرگ اهل جنگ‌افروزی و تفرقه‌افکنی و فتنه‌گری است.
· شیطان بزرگ اهل فریب و نیرنگ و دروغ است.
· شیطان بزرگ ظلم و ستم و کشتار خود را تحت عناوین مردم‌پسند و حتی عناوین مثبت و اخلاقی و انسانی مانند حقوق بشر، آزادی، حق تعیین سرنوشت مردم (دموکراسی)، ایجاد صلح و امنیت، مبارزه با تروریسم و ... انجام می‌دهد.
· شیطان بزرگ دارای انواع تناقض، نقطه‌ضعف و خلل معرفتی و عملی است.
· شیطان بزرگ خود را معادل همه جهان معرفی می‌کند و خواست خود را بر همه کشورها تعمیم می‌دهد و خواست و اراده جهانی معرفی می‌کند.
· شیطان بزرگ از توطئه و فتنه‌گری خود دست نمی‌کشد مگر زمانی که از تأثیرگذاری بر کشور و ملتی و از شکست دادن آن‌ها ناامید شود.
· یکی از تناقضات و فتنه‌گری‌های شیطان بزرگ در دو گزاره زیر بروز می‌یابد:

1. ایران کشوری مقتدر، قدرتمند، بانفوذ، اثرگذار و دارای عمق راهبردی در جهان است.
2. ایران نباید مسئله انقلاب و روحیه انقلابی را این‌قدر دنبال کند.

زیرا:

1. اقتدار، قدرت، نفوذ، اثرگذاری و عمق راهبردی ایران به دلیل انقلاب اسلامی و روحیه انقلابی مردم و مسئولان شکل گرفته است.
2. اگر ایران روحیه انقلابی و عملکرد انقلابی را رها کند قدرت‌های استکباری بر این کشور غلبه کرده و آن را متناسب با منافع خود بازآرایی می‌کنند.

استقلال، نقطه مقابل استکبار
یکی از ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی استقلال است:
· استقلال ضامن تمامی منافع ملی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است.
· استقلال ضامن تمامی منافع ملت در دو سطح مادی و معنوی است.
· مشکلات معیشتی، بیکاری و تورم در سایه استقلال و ایستادگی بر پای خود تأمین می‌شود، نه با وابستگی.
· وابستگی ممکن است موقتاً برخی مشکلات را حل کند، ولی در بلندمدت نه‌تنها مشکلات را برطرف نمی‌کند، بلکه آن‌ها را ریشه‌دارتر و مبنایی‌تر کرده و آن را تعمیق می‌دهد.
· نفی استقلال، وابستگی و تکیه به غرب نمی‌تواند تضمین‌کننده معیشت مطلوب و اقتصاد مورد نیاز جامعه ایران باشد. زیرا:

3. بحران مالی و اقتصادی سال‌های 2007 تا 2009 اروپا و آمریکا که تا سال 2012 نیز ابعاد و تبعات آن تداوم داشت نشان داد که غرب خود با مشکلات فراوانی روبروست
4. مشکلات مالی و اقتصادی کشورهایی که با آمریکا و اروپا رابطه دارند نیز همین را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی
سخنان رئیس‌جمهور آمریکا دارای یک مغالطه منطقی است. آنچه مسلم است این است که میان شعار مرگ بر آمریکا و رفع مشکلات اقتصادی رابطه مستقیمی وجود ندارد. اما این به معنای بی‌ارتباط بودن این دو نیست. این دو با چند واسطه نه‌تنها باهم ارتباط می‌یابند، بلکه این ارتباط به‌گونه‌ای است که یکی کاملاً به دیگری وابسته است و حصول آن بدون دیگری امکان‌پذیر نخواهد بود. همین شکل از ارتباط میان شعار مرگ بر آمریکا و تأمین امنیت کشور نیز برقرار است. این ارتباط را به‌طور خلاصه می‌توان چنین بیان کرد:

راهبردهای اصلی مقابله با استکبار:

اول) حفظ کردن و استمرار و تداوم بخشیدن به انقلاب اسلامی از طریق:
· شناخت و مطالعه در مبانی و اصول انقلاب اسلامی و تقویت باور عمومی به آن‌ها
· محدود نکردن انقلاب اسلامی به حوادث انقلابیِ آغاز انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب
· شناخت قدر، نقش و جایگاه انقلاب اسلامی، گرامی داشتن آن، اهمیت دادن به آن و بزرگ داشتن آن
· شناخت، مطالعه و رصد تهدیدات متوجه انقلاب اسلامی و تلاش شبانه‌روزی برای رفع این تهدیدات
· شناخت و رصد دشمنان و مخالفان انقلاب اسلامی که انقلاب را با تهدید و خطر مواجه می‌سازند (این دشمن در استکبار و نظام سلطه خلاصه می‌شود و مظهر و مصداق آن رژیم آمریکاست.)

دوم) تقویت و ارتقای اقتدار ملی از طریق:
· تقویت ساخت داخلی اعم از اقتصادی و سیاسی و فرهنگی (خصوصاً در مقطع کنونی از طریق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در عرصه معیشت مردم)
· تقویت روحیه حماسی و انقلابی‌گری و پایبندی به اصول و مبانی انسانی و اسلامی انقلاب
· حفظ، احیا و اعلان شعارهای ضداستکباری و فرهنگ‌سازی برای مبارزه و مقابله با استکبار
· توسعه علم و دانش، شتاب گرفتن حرکت‌های علمی و پیشروی و نوآوری در علم
· شتاب در پیشرفت‌ها و افزایش آمادگی‌های نیروهای مسلح
· برنامه‌ریزی برای فردای بهتر و پیشرفته‌تر ایران اسلامی در همه بخش‌ها و پرورش نسلی آماده‌تر، مصمم‌تر، دانشمندتر و شجاع‌تر برای این منظور(+)

داوود صلاحی

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/eOIZC