فعالان حوزه کسب و کار از رئیس جمهور جدید درخواست خود برای رفع مشکلات تولید را با شبکه ایران در میان می گذارند.

تولید و صنعت داخلی با توجه به تحریم ها و نوسانات نرخ ارز روزهای سختی را تجربه می‌کند. از این رو از برخی فعالان حوزه کسب و کار در مورد مشکلاتشان و درخواستشان از رییس جمهور جدید برای حل این مشکلات پرسیدیم.

ابراهیم غلامزاده، مدیرعامل شرکت سیمان لامرد مهمترین مشکل شرکت سیمان لامرد را بازپرداخت تسهیلات ارزی عنوان کرد.

 او گفت: سیاست دولت و دولت های قبل افزایش میزان ظرفیت تولید سیمان در کشور بوده که به همین دلیل تسهیلات ارزی را با نرخ تشویقی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دادند.

غلامزاده افزود: اما اکنون مشکل در بازپرداخت این تسهیلات است که با توجه به نوسانات ارزی سود بازپرداخت این تسهیلات تقریبا 300 تا 400 برابر شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان لامرد گفت: اکنون این تسهیلا تشویقی جنبه تنبیهی به خود گرفته است طوری که اگر فکر برای این مشکل نشود ورشکستگی بسیاری از بنگاههای بخش خصوصی محتمل است.

وی گفت:درخواست ما از رسسی جمهوری جدید این است تا تمهیداتی اندیشیده شود که این نوع تسهیلات با نرخ سود مصوب اولیه بازپرداخت شود.

 وی خاطرنشان کرد: نباید مشکلات نوسانات نرخ ارز بر گرده تولید کنندگان فشار بیاورد.

غلامزاده مشکل دیگر شرکت سیمان لامرد و بسیاری از واحدهای صنعتی دیگر را بحث حمل و نقل عنوان کرد گفت: علاوه بر محدودیت های ریلی کمبود کشنده نیز مشکلاتی برای ما بوجود آورده است.

او اظهار امیدواری کرد: رییس جمهور جدید به این مشکلات توجه کند تا رونق به صنایع کشور بازگردد.

تامین ارز مشکل بیشتر تولید کنندگان

یکی دیگر از تولیدکنندگانی که مشکلاتش را با رییس جمهور جدید در میان گذاشت حسن اخوان، مدیرعامل شرکت فرش شیخ صفی بود.

او مشکل شرکتش را چنین شرح داد: بیش از 8 ماه است که فرمهایی برای واردات قطعات تنظیم کرده ایم و حتی پول ریالی آن را از بانک دریافت کرده ایم اما ارز مورد نیازمان تامین نشده است.

مدیرعامل شرکت فرش شیخ صفی گفت: به دلیل این مشکل مدت 4 ماه است که دو سوم ظرفیت تولید کارخانه ما قطع شده است.

وی از رییس جمهور جدید درخواست کرد برای رفع مشکل ارزی تولید کنندگان چاره ای بیاندیشد.

 مشاوران در صنعت نادیده گرفته شده اند

آبادیان مدیرعامل شرکت پویندگان بهبود کیفیت که در زمینه سیستم های مدیریت بازرسی و نمونه برداری فعالیت دارد تثبیت محیط کسب و کار را مهمترین خواسته شرکتش از رییس جمهور جدید دانست.

وی گفت: قطعا تثبیت محیط کسب و کار به رونق کسب و کار مرتبط با مشاوره هم می انجامد.

آبادیان در خواست کرد در کنار ایجاد هر کسب و کاری که از منابع دولتی بهره می برد مشاورانی در حوزه آن صنعت، حوزه مالی و ساختار سازمانی در کنار آن صنعت گر و کار آفرین باشد تا از منابع دولتی به شکل بهتری استفاده شود و بهترین شرایط برای استفاده از بیت المال فراهم شود.

وی گفت: اگر شرایط محیط کسب و کار فراهم شود بخش خصوصی عادت دارد گلیم خود را از آب بیرون بکشد و مشکلاتش را حل کند.

 در واردات مواد واسطه ای به مشکل برخوردیم

امیر بوربور، مدیرعامل گروه صنعتی پارلو که تولید کننده کانکت های حفاری و ورق های رنگی است، گفت: برای تولید 80 درصد از مواد واسطه ای را از خارج وارد میکنیم اما بیش از 10 بار برای واردات این مواد به مشکل برخوردیم.

وی با بیان اینکه برای واردات "پوستمان کنده شده" گفت: سعی کردیم برای حفظ تولید شرکت صورتمان را با سیلی سرخ نگه داریم.

وی د عین حال از خدماتی که دولت به تولید کنندگان داشته تا این شرایط را پشت سر بگذارند گفت: از دولت جدید درخواست داریم از تجربیات تولید کنندگان و کارشناسان استفاده کند.