دکتر الهام، در پاسخ به این شبهه که رقبای احمدی‌نژاد در سال 84 معتقد بودند که وی به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد، خاطرنشان می‌کند: «آن‌ها روحیه تعامل احمدی‌نژاد با مردم را مورد تمسخر قرار می‌دادند. آن‌ها می‌گفتند احمدی‌نژاد به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد! بگذارید تنها مسئول ملاقات‌های مردمی باشد.

 «مردی از جنس مردم»، نه صرفاً یک شعار، واقعیتی بود که مردم بعد از 16 سال دوباره آن را حس کردند. احمدی‌نژاد شخصی مثل آنها با همان سلوک و مسلک‌شان بود که از متن مردم پای در میدان گذارده و سخنان و خواسته‌های آنان را رساتر از قبل فریاد می‌زد.

محمود احمدی‌نژاد که خود را همواره در پیشگاه مردم با الفاظی چون خادم و نوکر وصف کرده است، مردمی بودن را تنها در حد یک شعار عوام‌پسند باقی نگذاشت و با پرکاری بسیار که مکمل روحیه مردمی بودنش بود، توانست گام‌های بلندی را در جهت آبادانی و رفع محرومیت و کم کردن فاصله‌های طبقاتی ایجاد کند. اما مردمی بودن و خدمتگزاری نیز به مانند دیگر شاخصه‌های گفتمانی احمدی‌نژاد از جمله ویژگی‌هایی بود که بارها و بارها با تاییدات مقام معظم رهبری روبه‌رو گشت، تا جایی که ایشان از این شاخصه‌ با عنوان شوق و نشاط خدمت به مردم یاد کردند. شوق خدمت هم حاصل نمی‌شود مگر آن که به زخارف دنیا بی‌اعتنا باشی و رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم همواره سعی بر آن داشت تا با تکیه بر این خصیصه در کنار مردم و همرنگ و همراه آنان باشد تا آن که در کنار سیاست‌ورزان و سیاست‌بازان!
روزنامه در بخش‌های قبلی سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد به شاخصه‌هایی همچون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌ها و عزتمداری جهانی پرداخت. در بخش ششم سعی داریم روحیه مردمی و خدمتگزاری بی‌منت وی که از شاخصه‌های یک دولت اسلامی می‌باشد را مرور کنیم.
شرافت شما در همسطح بودن با ملت است
امام خامنه‌ای در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در شهریورماه 87، پرکاری و نشاط خدمت به مردم، برجسته کردن شعارها و گفتمان امام و انقلاب و انس با مردم و روحیه مردمی را سه خصوصیت بسیار باارزش دولت نهم می‌خوانند و تاکید می‌کنند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها باید با این جهت‌گیری انجام شود. ایشان ضمن تبیین خصوصیات ممتاز دولت نهم تصریح کردند: قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتازی است که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخص و شرافت محسوب می‌شود.
معظم له می‌افزایند: انرژی، تحرک، نشاط کار و جدیت در خدمت به مردم، ویژگی بسیای باارزش و مستمر دولت است که پس از سه سال همچنان برجسته است و سفرهای استانی یکی از نمودهای آن به شمار می‌رود.
امام خامنه‌ای مردمی بودن را سومین خصوصیت ممتاز دولت می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند: شرافت شما در همسطح بودن با ملت، ساده‌زیستی و تماس و انس مستمر با مردم است و تجلی عملی این خصوصیات در رفتار رئیس جمهور و هیات دولت باعث جلب اعتماد بیشتر مردم و ریشه‌کن شدن بلای اسراف و اشرافی‌گری می‌شود. ایشان حمایت از دولت‌‌ها را مشی حضرت امام و رهبری انقلاب می‌خوانند و خاطرنشان می‌کنند: قوه مجریه بار عمده مدیریت کشور را برعهده دارد و به همین علت دولت‌های قبلی نیز مورد حمایت بوده‌اند اما خصوصیات دولت فعلی، باعث می‌شود که حمایت گرم‌تری از آن بشود و دلگرمی بیشتری درباره اقدامات آن وجود داشته باشد.

زبان گویای مردم
مقام معظم رهبری همچنین در پیامی به مناسبت تجلیل از حماسه پرشکوه ملت در 22 بهمن 84 خاطرنشان می‌کنند: سخنان رئیس جمهور محترم (در مراسم 22 بهمن) حرف دل مردم بود و یک بار دیگر پیوند فکری و عاطفی میان ملت و دولت را به نمایش گذاشت. ایشان همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم در نیمه شعبان سال 84 تاکید می‌کنند: بحمدالله در منبر سازمان ملل و در مقابل چشم سران کشورهای جهان، رئیس جمهور محترم ما حرف دل ملت ایران را بیان کرد. استحکام و متانت و قوت بیان و قوت مواضع در آن تریبون جهانی، به نیابت از ملت ایران در مقابل چشم همه دنیا به دست آمد. امام خامنه‌ای همچنین در هفته دولت سال 85 با اشاره به جهت‌گیری‌های دولت برای خدمت به مردم می‌افزایند: «در شرایط کنونی که ارزش‌های دینی و انقلابی، مردمی بودن و رعایت خیر و صلاح مردم از جهت‌گیری‌های اصلی دولت به شمار می‌روند، بهترین فرصت برای خدمت به مردم به وجود آمده که باید از این فرصت با همه توان بهره برد.»
امام خامنه‌ای لازمه استفاده از همه توان برای خدمت به مردم را دوری از مسائل حاشیه‌ای و دسته‌بندی‌های سیاسی و خطی دانسته و تصریح می‌کنند: ضمن به‌کارگیری توان مضاعف برای حل مشکلات مردم باید آنان را نیز در جریان اقدامات دولت قرار داد تا امید مردم بیش از پیش افزایش یابد.

کار پرزحمت دولت
معظم له سفرهای استانی و درک عینی و عمیق درد‌دل‌ها و مشکلات مردم را از دیگر خصوصیات خوب دولت می‌دانند و می‌فرمایند: درک مسائل و خواسته‌های مردم از روی کاغذ، با درک واقعیات زندگی مردم در مواجهه رودررو، کاملاً متفاوت است و دولت این کار پرزحمت را جدی گرفته است. ایشان در ادامه رئیس جمهور و کابینه را به شکرگزاری حقیقی موفقیت‌ها توصیه و می‌افزایند: شوق و توان و فرصت خدمت به مردم، توفیقی الهی است، بنابراین باید از لغزشگاه خطرناک غرور، کاملاً دوری جست و با تامل در کارها و رفع اشتباهات احتمالی، خدمت به مردم را گسترش داد. شاخصه‌ای که به تمسخر گرفتند!
اما مردمی بودن و روحیه خدمتگزاری محمود احمدی‌نژاد چنان صادقانه و بی‌ریا بود که رقیبان وی در آغاز رقابت، این روحیه را به چالش و حتی در برهه‌ای به تمسخر می‌گرفتند، اما رئیس جمهور مکتبی و ارزشی دولت‌های نهم و دهم بیدی نبود که با این بادها میدان خدمت‌رسانی خالصانه و بی‌منت را خالی کند.
توجه به نیازهای تک‌تک مردم مهم است
رئیس جمهور در چهاردهمین گردهمایی مدیران دفاتر پاسخگویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی، در شهریور ماه سال 86 با بیان این‌که خدمت به مردم در دو سطح انجام می‌شود، تاکید می‌کند: «یک سطح، سطح کلان اداره کشور است. تصمیم‌گیری‌های بزرگ آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، داخلی، خارجی، شبکه آب، راه، حمل و نقل و بیمارستان‌ها که این یک سطح بسیار مهم و لازم و ارزشمند است که نوعاً نگاه برنامه‌ریزان ما و نقطه اصلی تمرکز همت مدیران ما به این بخش است. اما سطح دوم خدمت رفع نیازهای تک‌تک مردم است. آن‌هایی که مشکل دارند یا آن‌هایی که تقاضایی دارند. به هیچ وجه نباید بزرگی و ابعاد بزرگ و حجم آن کارهای اول ما را از این دومی غافل کند.

هیچ وقت آن اولی اهمیت دومی را کم نمی‌کند. این دومی هم به اندازه اولی اهمیت دارد. ‌به ما فرموده‌اند که مبادا بزرگی کارهای مملکت تو را از رسیدگی به حوائج تک تک مردم غافل کند و این‌ها در ذهن شما مسأله کوچکی بیاید. کسی خیال کند ما در این استان، در این اداره کل و در این وزارتخانه داریم 20 تا سد می‌زنیم 18 تا نیروگاه می‌سازیم، هزار کیلومتر راه‌آهن می‌سازیم، 300 تا بیمارستان و... حالا این آدم آمده اینجا می‌گوید مثلاً من 100 تومان می‌خواهم یا 100 شاخه آهن می‌خواهم یا گره‌ای در کارم افتاده یا بچه‌ام دارد درس می‌خواند شهریه‌اش را ندارم بدهم، به من کمک بکنید. این در نظر ما کار کوچکی جلوه کند و خیال کنیم اگر آن کارهای بزرگ را انجام دادیم دیگر این کفایت می‌کند. این اشتباه است. آن جای خودش این جای خودش. چه بسا این اهمیتش از آن بیشتر است. چون اینجا تضمینی است، یک نفر می‌آید شما مشکل یک نفر را حل می‌کنید، مشکل یک خانواده حل می‌شود.»
بگذارید بگویند هیچ نمی‌دانم!
احمدی‌نژاد در جلسه مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور نیز با اشاره به سیستم دولت اسلامی می‌گوید: «سیستم‌ دولت‌ اسلامی‌، ارتباط‌ با مردم‌، نظارت‌ با مردم‌، جست‌و‌جو برای‌ مردم‌ و مراقبت‌ از امور مردم‌ است‌. این‌ دولت‌ هیچ‌ گاه‌ مردم‌ را در مقابل‌ عده‌ای‌ غارتگر رها نخواهد کرد. هیچ‌گاه‌ مردم‌ را رها نخواهد کرد که‌ عده‌ای‌ می‌خواهند سود ببرند، کیف‌ کنند و به‌ به‌ چه‌ چه‌ کنند. نه‌، سیاست‌های‌ اقتصادی‌ دولت‌ به‌ نفع‌ یک‌ گروه‌ اندک‌ و خاص‌ نخواهد بود. این‌ را همه‌ بدانند، ولو 24 ساعته به‌ این‌ دولت‌ فحش‌ بدهند.
بنده‌ در طول‌ دوران‌ خدمتگزاری‌ام‌ به‌ مردم‌ مصوبه‌ای‌ را امضا نمی‌کنم‌ که‌ عده خاصی‌ استفاده‌ کنند و همه‌ ملت‌ ضرر کنند. حالا بروند پشت‌ سر من‌ بگویند فلانی‌ اقتصاد نمی‌داند، سیاست‌ نمی‌داند و کار بلد نیست‌. بگذار بگویند، اما من‌ امضا نخواهم‌ کرد و کسی‌ هم‌ در این‌ دولت‌ حق‌ امضا ندارد. عرضه‌ این‌ است‌ که‌ با رعایت‌ منافع‌ مردم‌ تولید را بالا ببرید، نه‌ این‌که از جیب‌ مردم‌ به‌ جیب‌ عده‌ای‌ خاص‌ بریزیم‌، بعد بگوییم‌ تولید رفت‌ بالا. این‌که هنر نیست‌، از جیب‌ کسانی‌ که‌ صدایشان‌ به‌ هیچ‌ جا نمی‌رسد در آوریم‌ و به‌ جیب‌ عده‌ خاصی‌ بریزیم‌...»
خدمتگزاری تنها شأن مسئولان

رئیس جمهور با بیان این‌که بدانید مسئولان هیچ شأن و جایگاهی جز خدمتگزاری به شما ندارند، می‌گوید: «بنده، احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس جمهور هیچ شأنی جز نوکری شما مردم عزیز ندارم. بنده هم با همه وجود شما را دوست دارم و به خدمت به شما عشق می ورزم. بدانید اگر مسئولی جز خدمت صادقانه به شما، جز به کار و تلاش، جز به استفاده صحیح از بیت المال، جز به اجرای عدالت در بین مردم بیندیشد، این مسئول متعلق به دولت جمهوری اسلامی و دولت احمدی‌نژاد نیست. آن چیزی که کشور را می سازد حضور، تلاش، همت‌ها و افکار بلند مردم است. ما مصممیم موانع را از پیش پای مردم برداریم، امکانات کار و تلاش و شکوفایی استعدادها را برای همه مردم به خصوص جوانان فراهم بکنیم.»
٭ ٭
دکتر الهام، در پاسخ به این شبهه که رقبای احمدی‌نژاد در سال 84 معتقد بودند که وی به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد، خاطرنشان می‌کند: «آن‌ها روحیه تعامل احمدی‌نژاد با مردم را مورد تمسخر قرار می‌دادند. آن‌ها می‌گفتند احمدی‌نژاد به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد! بگذارید تنها مسئول ملاقات‌های مردمی باشد. این موضوع در ادبیات گروهی آن‌ها دیده می‌شد. بعد از انتخابات هم حتی شاهد این نوع ادبیات بودیم. همان جمله معروف که لباس تو به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد و ایشان هم پاسخ داد: (این لباس به درد نوکری مردم که می‌خورد.) آن روزها این ادبیات خدمت به مردم، نوکری مردم، مطرود شده بود، چرا که طبقه حاکم، تبدیل به طبقه اشراف شده بودند.»