اندیشمندان عالم، مبنای معرفتی پارادایمی که غرب برای بشر ساخته را ، تفکر فلسفی کانت می دانند . یعنی علم جامعه شناسی و علوم سیاسی و علوم اقتصادی غربی و ایجاد لیبرالیسم و اومانیسم و پوزیتیویسم و پلورالیسم و تمام مکاتب فکری غربی، محصول ایده های فکری ایمانوئل کانت است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ نقطه مقابل فلسفه غرب کانت ، فلسفه شرق صدرایی است. تفکر ملاصدرای شیرازی تفکری بدیع است که برای اولین بار توانست عقل و شرع و قلب را با یکدیگر پیوند داده و عرفان و برهان و قرآن را در بستر فرهنگی اسلام به یک نقطه مشترک برساند. این برداشت از دین که به گفته اسلام شناسان بزرگ، مترقی ترین، عاقلانه ترین و عاشقانه ترین تحلیل از مفاهیم دین شریف اسلام و به گفته امام خمینی(ره) اسلام ناب است موجب تحقق انقلاب اسلامی ایران شده است. چراکه حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، خود را صریحا پیرو مکتب صدرایی می داند.

یکی از دلایل مهم وجود مشکلات اساسی در مدیریت سیستم های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی، ترجمه و کپی برداری از مدل ها و پارادایم ها و بالاخص علوم انسانی غربی است که گسترش آن منجر به بسط مبانی معرفتی غیر توحیدی آن می گردد. از طرفی مواجهه با فرهنگ غربی بدون توجه به مبانی معرفتی آن غیر ممکن است و مارا بر آن می دارد که برای دفاع از خود با رجوع به کاملترین مبانی معرفتی و بسط آن از طرفی به سوی تمدن سازی اسلامی حرکت کنیم و از طرفی دیگر به مبارزه با فرهنگ مهاجم بپردازیم چراکه بهترین دفاع حمله به حساس ترین نقطه دشمن یعنی ریشه آن است.

دلیل دیگر ضعف ما فراموشی مبانی معرفتی و تفکر اصلی امام خمینی(ره) است. چرا که تفکر امام و برداشت ایشان ازدین اسلام ناب هنوز هم بین عمده علمای اسلام و حوزه های علمیه مهجور است. بسیاری از خواص جامعه یا با این تفکرات مخالفند یا به توانایی این مبانی برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی وسیاسی و ... جاهلند.

یکی از شاخصه های اصلی تفکر دکتر محمود احمدی نژاد، شناختن و پرداختن به مبانی معرفتی تفکر امام خمینی (ره) یا همان تفکر صدرایی است. او با هوشمندی خود به خوبی نقطه اساسی برای شروع تغییر جهت زندگی انسان ها را تشخیص داد. بسط کلید واژه هایی همچون شناخت انسان و انسان کامل، توحید و عدالت و ... به معنی نقطه شروع پارادایم توحیدی و تمدن اسلامی است. این پروژه زیر بنایی که در دولت دهم جمهوری اسلامی ایران کلید خورده است چون از مبانی معرفتی صحیح آغاز شده است هم می تواند تنها رقیب مناسب برای پارادایم غرب باشد و هم می تواند به اصلی ترین حرکت فرهنگی به سوی قله ها و آرمانهای انقلاب امام خمینی مبدل گردد.

هرچند که نتایج ملموس این حرکت مبنایی اکنون قابل حس کردن نباشد ولی با بصیرت عقلی می توان گفت که نتایج ملموسش را قطعا آیندگان حس خواهند کرد.

دکتر محمود احمدی نژاد اخیرا در جریان سفر به کاشان و زیارت حضرت آقا علی عباس (ع) تاکید کرده است: «انسانهایی که متعالی تر و والاترند، اصل و بنای فرهنگ اسلامی ما را می سازند و در یک جمله باید گفت کمال تعالی و والایی و عزت و زیبایی از آن پیامبر گرامی اسلام (ص) و خاندان عظیم الشان اوست. انسانها هر چقدر مؤمن تر و والاتر و پاک تر و و الهی تر و آسمانی تر باشند در جامعه اسلامی مؤثرترند. فرهنگ اسلام و قرآن برای تجلی و تعالی انسانهاست و کسانی که با این فرهنگ متعالی شدند ، اثر فرهنگی شان نیز بیشتر است و هستی شان گسترش پیدا می کند و در تمام عالم اثرگذارند.» که اشاره ای است به بحث سعه وجودی انسان از کتب فلسفی و عرفانی ملاصدرا و ابن عربی.

دولت بهار- محمد پورامین

"Our President, analytical news site"