روزنامه های امروز دومین روز کاری هفته را با موضوعات متنوعی از حاشیه های سخنرانی حسن روحانی تا محکومیت احمد توکلی و بازتاب بیانات رهبری در رسانه های جهان شروع کرده اند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ علی مطهری نماینده جنجالی تهران در مجلس تشنج در سخنرانی رئیس جمهور در حرم مطهر را برنامه ریزی شده می داند از سوی دیگر خاطرات حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی از مجلس خبرگان رهبری در زمان ارتحال امام خمینی (ره) و رونمایی از 14 نفری که به گفته وی انتخاب دیگر جز مقام معظم رهبری را داشتند، سوژه امروز روزنامه های اصلاح طلب شده است.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار در صفحه اول خود با تیتر درشت اظهارات هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت را مورد توجه قرار داده و تیتر " روایت آیت الله از آن 14 نفر" را به این موضوع اختصاص داده است: هاشمی رفسنجانی، برگزاری مناسب مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت حضرت امام(ره) را برای تعیین رهبری نظام، یکی از مقاطع درخشان انقلاب اسلامی ذکر کرد. وی افزود: بعد از رحلت امام اعضای خبرگان شبانه برای تشکیل جلسه به تهران فراخوانده شدند تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود. در آن زمان 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند که اکثریت اعضا با تصمیم قاطع خود، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را اعلام کردند. وی با تاکید بر اینکه بحث شورایی یا فردی بودن رهبری در آن زمان مطرح و موافقین و مخالفینی داشت، گفت: شخص آیت‌الله خامنه‌ای در موافقت با رهبری شورایی سخنرانی کردند که در نهایت در رای‌گیری، 45 نفر به فرد و 35 نفر به شورایی رای دادند که در نتیجه با رد نظریه شورای رهبری، به انتخاب رهبری معظم انقلاب رسیدیم. وی یادآور شد: مباحث انجام شده در مورد انتخاب شورایی ثبت و ضبط شده است که البته هنوز قابل انتشار و بازگویی نیست.

حال با مطرح شدن این موضوع توسط رئیس مجمع تشخیص مصلحت روزنامه های زنجیره ای این بخش از سخنان هاشمی را امروز با بزرگنمایی پوشش گسترده ای داده اند که نشاندهنده اوج تمایل این روزنامه ها برای زیر سوال بردن مشروعیت و مقبولیت مطلق جایگاه مقام معظم رهبری است که از یک سو با مطرح شدن سربسته تعداد 14 نفر مشخص سازند کسانی در حال حاضر وجود دارند که در زمان انتخابات خبرگان قصد انتخاب شخص دیگری یا جریان دیگری را داشتند و از سوی دیگر هاشمی را به عنوان فرد موثر در انتخاب آیت الله خامنه ای معرفی کنند که توانست علی رغم مخالفت ها، ایشان را به عنوان رهبر معرفی کند. این در حالی است که آیت الله خامنه ای در زمان رای گیری از مقبولیت و محبوبیت بالایی برخوردار بودند و با توجه به تجربه بالای مدیریتی انتخاب ایشان دور از ذهن نبود. در سال های اخیر تلاش های بسیاری از سوی جریان خاص صورت گرفته که انتخاب مقام معظم رهبری را به سیاست های هاشمی رفسنجانی پیوند بزنند که این سیاست همواره از سوی شخصیت های برجسته انقلاب و خبرگان محکوم شده است.

ابتکار در شماره امروز خود به موضوع انتخابات پرداخته و موضوع رد صلاحیت ها را در انتخابات مجلس دهم مورد توجه قرار داده است: احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مهمی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قطعا برای همه گروه ها و احزاب سیاسی و نه تنها آنها بلکه برای عموم مردم کشور دارای ارزش و اهمیت بسیاری است.شورای نگهبان به عنوان نهادی که عاملیت مستقیم دارد و به بیان دیگر از وظایف قانونی و وجودی این نهاد است، در این باره مرکز ثقل همه خبرها درباره احتمالات رد صلاحیت ها است و بنابراین هرگونه قطعیتی در این باره منوط به نظر فقها و حقوقدانان شورای نگهبان است. با این وجود عملکرد برخی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی در دوره نمایندگی شان در مجلس براساس مترها و معیارهایی که خود شورای نگهبان برای احراز صلاحیت ها اعلام کرده است، می تواند زمینه ساز برخی از پیش بینی ها برای فعالان سیاسی ورسانه ها باشد.از این رو اگر شورای نگهبان عملکرد افراد را در احراز صلاحیت ها مد نظر قرار بدهد، بدیهی است که می توان با بررسی عملکردها به یک چارچوب کلی درباره امکان یا امتناع صلاحیت نمایندگان رسید.در دو، سه سال گذشته با رسانه ای شدن برخی از تخلفات عمدتا مالی و اقتصادی از سوی برخی چهره های حاضر در صحن بهارستان، گمانه زنی ها درباره ممنوعیت حضور این افراد در انتخابات مجلس بیشتر شده است.به بیان دیگر حضور برخی از نمایندگان کنونی مجلس در برخی از پرونده های فساد مالی، مشارکت در ساخت و سازها و بساز و بفروش های شایبه دار به واسطه رانت ها و ... موجب می شود تا در صورتی که شورای نگهبان ورای مصلحت اندیشی های سیاسی بخواهد صلاحیت ها را تایید یا رد بکند، از گردونه رقابت انتخاباتی مجلس دهم خارج شوند. با این همه همچنان که گفته شد، اگر ملاحظات سیاسی در کار نباشد، به احتمال بسیار می توان لیستی از نمایندگان متخلف این دوره از مجلس را براساس شاخص های شورای نگهبان برای تایید صلاحیت، به عنوان لیست سیاه انتخابات مجلس دهم ارائه کرد.این در حالی است که گزارش های رسانه ای چند ماه اخیر درباره مفاسد اقتصادی از جمله پرونده 170 نفره کسانی که به واسطه معاون اول رییس جمهور سابق مرتکب تخلف شده اند، تا حدود زیادی این موضوع را تصدیق می کند.

فاطمه راکعی، نماینده پیشین مجلس ششم و فعال اصلاح طلب در مصاحبه با ابتکار از پیروزی اصلاح طلبان در مجلس دهم گفته و مجلس دهم را از آن اصلاح طلبان دانسته است: طیفی از جریان اصول‌گرایی با برگزاری همایشی درباره مذاکرات هسته‌ای در سال گذشته عنوان «دلواپس» را برای خویش برگزیدند. آن‌ها می‌گویند، «دلواپس» ِ مذاکرات هسته‌ای هستند اما دامنه‌ی اعتراض‌ها، مخالفت‌ها و گاه و بی‌گاه هتاکی این جریان به عملکرد دولت تدبیر و امید در عرصه‌ی سیاست خارجی متوقف نشد، بلکه از راه‌های دور و نزدیک در شهر‌های مختلف ایران با بر هم زدن مراسم سخنرانی‌ها و لغو کنسرت‌های مجوزدار عملا در حوزه‌های سیاست داخلی و فرهنگی هم اعمال نفوذ می‌کنند تا از رهگذر آن مانع تحقق اهداف و برنامه‌های دولت حسن روحانی شوند. به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی اعم از اصول‌گرا میانه‌رو و اصلاح‌طلب‌ها آن جمع تندرو بیش‌ از هر چیز «دلواپس» انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری هستند. تاکتیک تندرو‌ها، جنگ روانی و تبلیغات علیه دولت تدبیر و امید و عملکرد آن در بخش‌های مختلف است تا بتوانند از رهگذر این اقدام‌ها مردم را از کابینه‌ی روحانی و فعالیت‌های آن‌ها دلسرد کنند. اما به اذعان فعالان سیاسی این تاکتیک نمی‌تواند گره از کار فرو بسته جریان تندرو باز کند. فاطمه راکعی نماینده مردم تهران در مجلس ششم و یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این مصاحبه به پرسش‌ها درباره‌ی هجمه‌های تندور‌ها و آینده مجلس دهم و انتخابات پارلمانی پاسخ داد، از او می‌پرسم «آیا مجلس آینده اصلاح‌طلب خواهد بود؟!» وی جواب می‌دهد «خیلی امیدوارم، فکرمی‌کنم این‌طورخواهد بود. گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب در انتخابات سال 1392 یکی شدند ویک‌صدا وپشت هم در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کردند و دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد. درانتخابات پارلمانی هم باید با یک انسجام و اتحاد عمل شود و با نظارت دقیق دولت و وزارت کشور بر انتخابات فکرمی‌کنم که مجلس آینده ازآن اصلاح‌طلب‌هاست.» نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای و تاثیر تحقق توافق ایران با پنج کشور جهان بر سر مسائل هسته‌ای در انتخابات هم‌چنین پرسش از تحلیل فاطمه راکعی درباره دلائل «دلواپسی» تندور‌ها از دیگر موضوع‌های مورد بحث در این گفت‌وگوی تلفنی بود.

جغرافیای وحشت داعش در خاورمیانه

روزنامه وطن امروز، در گزارش ویژه ای به موضوع داعش و گروه های تروریستی پرداخته که با حمایت های غرب توانسته اند جغرافیای وحشت در خاورمیانه ایجاد کنند: سر مردمان را می‌برند و آب بر تشنگان می‌بندند؛ این تنها وصفی است که این روزها از شنیدن اخبار بسته شدن آب فرات بر مردم عراق و بریدن سر ده‌ها خانواده عراقی و سوری توسط داعشی‌ها به ذهن متبادر می‌شود. وحوش دواعش اگر یزیدهای زمانه ما نباشند اما بی‌شک شمرهای عصر مدرنیته هستند که به نام اسلامی استحاله شده، به کام اربابان مدرنیته، در کربلایی به وسعت عراق و شام و چه بسا کل تمدن مشرق زمین خون می‌ریزند. این همان اسلام آمریکایی مورد اشاره امام(ره) است که پیش‌تر در غرب وحشی بار آمده و حالا در مکتب اشغالگران کودک‌کش اسرائیلی جری‌تر هم شده و به جان مسلمانان افتاده است. تاریخ نقش یزیدها را پشت سر شمرها نادیده نمی‌گیرد. گویی جنایت‌های جرار داعش، جبهه‌النصره و دیگر تکفیری‌های مورد حمایت غرب، پژواک مصاحبه‌های پیاپی شارون، قصاب صبرا و شتیلا و جانشینان او در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است که پس از آخرین شکست در لبنان(2006) مدام در مصاحبه‌هایشان می‌گفتند: «آنها را به عصر حجر بازمی‌گردانیم.» و منظورشان مشخصا ملت‌های خاورمیانه بود. کمتر از یک ماه پیش رادیوی رسمی تل‌آویو در خبری عجیب به نقل از یک مقام امنیتی که تیتر یک اغلب رسانه‌های جهان نیز شد، اعلام کرد «داعش تهدیدی برای ما نیست»! طبیعی است که این فتنه تکفیری گزندش به اروپا و آمریکا نرسد، مگر تروریسم کارتونی و کارگردانی شده شارلی ابدویی‌اش. حالا حتی حامیان غربی - عربی داعش دیگر حوصله پرده‌پوشی با روی پرده بردن آثار نمایشی به بزرگی فیلم هالیوودی 11 سپتامبر یا نسخه‌های کوچک‌تر اروپایی‌اش مثل متروی لندن و ایستگاه قطار مادرید را ندارند.داعش نه‌تنها تهدیدی برای اسرائیل نیست بلکه در حالی که بدل حرامی‌اش جبهه النصره رسما به همکاری با اسرائیل اعتراف می‌کند، خود الگویی از اشغالگری و قتل و غارت ملت‌ها و کشورها به شیوه اسرائیلی را دنبال می‌کند تا جایی که قطب‌های تمدنی مشرق‌زمین هر یک به فلسطینی دیگر تبدیل شوند. پروژه تشکیل و توسعه امارت اسلامی عراق و شام، مشخصا نقشه‌ای صهیونیستی برای بی‌ثبات کردن دولت‌ها و تجزیه خاورمیانه است که در اتاق فکر نوچه‌های نومحافظه‌کار راکفلرهای آمریکا کشیده شده است. طرح خاورمیانه نوین یا خاورمیانه بزرگ عبارت است از تقسیم دولت‌های منطقه به دولت‌های کوچک‌تر که مطمئناً دائمی نخواهند بود و ثبات تاریخی نخواهند داشت. علاوه بر این همسان‌سازی قومی این کشورهای تازه تأسیس، یعنی موردی که مستلزم پاکسازی قومی و جابه‌جایی اجباری مردم محلی خواهد بود به همین طرح تعلق دارد.

وطن در ادامه گزارش خود آورده است: نکته مهم اینجاست که اگرچه مناطق تحت نفوذ داعش عمدتا بیابانی و خالی از سکنه است اما با سقوط آخرین پاسگاه‌های مرزی دولت‌های سوریه و عراق در امتداد مرزهای طرفین، عملا حدفاصل 2 کشور در اشغال تکفیری‌هاست و آنها شهر رقه را در همین حد فاصل پایتخت خود اعلام کرده‌اند. این درست همان شبه کشوری است که در نقشه آمریکایی - اسرائیلی جدید خاورمیانه در سال 2006 مشخص شده بود و باید از عراق و سوریه تجزیه می‌شد. با توجه به حضور پررنگ نیروهای بسیج مردمی در عراق و حمایت‌های معنوی علمای این کشور از جهاد علیه تکفیری‌ها بعید است داعش در این کشور چشم‌انداز طولانی‌مدتی داشته باشد اما در سوریه وضع متفاوت است، چرا که اولا بسیاری از مردم این کشور از زمان آغاز جنگ داخلی متواری شده‌اند و ثانیا حمایتی معنوی و مذهبی از جهاد ضد تکفیری‌ها و معارضان شبیه آنچه در عراق شاهد هستیم در سوریه صورت نگرفته است. ارتش سوریه دیگر قدرت روزهای نخست را ندارد و اگر توسط همپیمانانش تقویت نشود آینده تاریکی در انتظار شامات یعنی مرکز ثقل جغرافیای سیاسی جهان در حد فاصل مغرب‌زمین و مشرق‌زمین خواهد بود. بدون تردید جلوگیری از سقوط سوریه جلوگیری از برپا شدن آتش جنگ سوم جهانی است.

"ادامه تحریم ها تا سال 2026" تیتر مطلبی است که وطن امروز به قصد آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم های کنگره اختصاص داده است: آمریکایی‌ها دست‌بردار نیستند. سناتورها با آنکه با تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران، توانستند حرف آخر را درباره توافق با ایران بزنند و در همان مصوبه نیز به صراحت تاکید کرده‌اند که تحریم‌های مصوب کنگره علیه ایران لغو نخواهد شد، باز هم از کار ننشستند و اکنون با پیشنهادی دیگر، نه‌تنها دنبال حفظ تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران هستند بلکه می‌خواهند تحریم‌های کنگره آمریکا را تا سال 2026 تمدید کنند! براساس گزارش روزنامه هافینگتن پست، مارک کرک و باب منندز 2 سناتور آمریکایی با ارائه یک متمم جدید در بودجه دفاعی آمریکا خواهان تمدید 10 ساله تحریم‌های کنگره علیه تهران شدند. این قانون که تا پایان سال 2015 به پایان می‌رسد، برای سال 2016 انشا می‌شود و در صورت تصویب طرح منندز و کرک، تحریم‌ها علیه ایران تا سال 2026 تمدید خواهد شد. این طرح درحالی است که کمتر از یک ماه دیگر (10 تیر) به پایان زمان تعیین‌شده ایران و 1+5 برای حصول توافق نهایی وقت باقی است و به نظر می‌رسد می‌تواند مذاکرات را با دردسر مواجه کند. اوباما چندی پیش، طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را امضا کرد. براساس این طرح، در صورت توافق احتمالی، حداقل تا 52 روز پس از توافق، هیچ تحریمی علیه ایران برداشته نخواهد شد. یکی دیگر از مهم‌ترین نکات این طرح، تاکید آن بر عدم لغو تحریم‌های کنگره بود. با امضای اوباما، این طرح اکنون به یک قانون معتبر در ایالات متحده تبدیل شده است.

" رسوایی حدیده"، تیتر گزارش وطن امروز از ماجرای مخالفت دولت با رسیدن کشتی نجات به یمن است: «رمز گشایی کشتی نجات»، عنوان گزارشی بود که چندی پیش «وطن امروز» درباره علل پهلو گرفتن کشتی نجات ایرانی در جیبوتی به جای بندر الحدیده یمن منتشر کرد. در این گزارش روایت برخی از ساکنان کشتی نجات و تحلیل علل نیمه کاره ماندن این سفر مورد بررسی قرار گرفت. تصمیمات برخی سیاسیون در تغییر مسیر کشتی «ایران شاهد» و در حقیقت عقب‌نشینی از آنچه در ابتدا درباره سفر کشتی نجات مطرح شده بود، مهم‌ترین محور این گزارش بود.این تصمیم سیاسی با موجی از اعتراض در افکار عمومی و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجی مواجه شد. برخی از غیرایرانیان حاضر در کشتی نجات بعد از این تصمیم سیاسی بهت‌زده شده بودند و این پرسش برای آنها مطرح بود که چطور خبر چنین اتفاقی را برای کشورشان مخابره کنند در حالی که پیش از این با تیترهای توفانی از شکست حصر یمن توسط ایران گزارش داده بودند. این عقب‌نشینی در حالی صورت گرفت که نیروهای نظامی کشور بارها بر حمایت همه‌جانبه خود از کشتی نجات تا پهلوگیری کامل در بندر حدیده یمن خبر داده بودند و از همین حیث جای هیچ نگرانی امنیتی در مسیر وجود نداشت. اما روز گذشته خبرنگار خبرگزاری فارس که کشتی نجات را همراهی کرده بود روایت خود از چرایی توقف این کشتی و پهلو گرفتن در جیبوتی به جای بندر الحدیده یمن را منتشر کرد؛ روایتی که روایت‌های دیگر منتشر شده تاکنون مبنی بر عقب‌نشینی دیپلماتیک در این زمینه را تایید می‌کند. در بخشی از این روایت آمده است: اولین زمزمه‌ها برای تغییر مسیر به گوش می‌رسد ولی مسؤولان کشتی تاکید می‌کنند مسیر همان «بندر حدیده» یمن است. از تهران هم خبر می‌رسد مسؤولان نظامی با قدرت از پیشروی کشتی نجات سخن می‌گویند و دشمنان را از کوچک‌ترین تعرض به «ایران شاهد» برحذر می‌دارند. وزارت امور خارجه نیز سخن از نپذیرفتن بازرسی کشتی می‌گوید. همه خوشحالند که اظهارات چند روز قبل پنتاگون که گفته بود: «کشتی امدادرسان ایران باید به جیبوتی برود» به دیوار خورده است. کشتی قرار بود از تنگه باب‌المندب هم عبور کرده باشد ولی با کاهش سرعت در نزدیکی جیبوتی می‌چرخد. در ادامه این روایت آمده است: پس از یک روز و نیم معطلی در لنگرگاه، «ایران شاهد» اجازه می‌یابد در بندر جیبوتی پهلو بگیرد.پس از یک وقفه 20 دقیقه‌ای، خبرنگاران اجازه پیدا می‌کنند وارد جلسه شوند، جلسه‌ای که بحث‌های آن به پایان رسیده است.

وطن در ادامه این گزارش خاطر نشان کرده است: خبرنگار حاضر در سفر کشتی نجات در ادامه می‌افزاید: آقای سفیر که رنج سفر از اتیوپی را بر خود هموار کرده، بلافاصله در صحنه حضور می‌یابد و سعی می‌کند بدون فوت وقت، مقابل دوربین خبرنگاران قرار گیرد. او- به اذعان خودش- برای انجام «یک مصاحبه فوری» آمده است. تا پیش از این مصاحبه، هنوز امید اندکی مبنی بر ادامه مسیر کشتی به سمت یمن-پس از بازرسی در جیبوتی- به خبرنگاران داده می‌شد ولی نماینده دولت با این مصاحبه-که به گفته خودش با تهران نیز هماهنگ شده بود- آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد. او البته صراحتا نمی‌گوید- چون آداب سخنان دیپلماتیک این نیست- ولی منظورش را به روشنی منتقل می‌‌کند: «رفتن به یمن 2 شرط لازم دارد یکی آتش‌بس و دیگری استقرار نیروهای فنی سازمان ملل و برنامه جهانی غذا»؛ 2 شرطی که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و این یعنی منتفی شدن حرکت به سمت حدیده. آقای سفیر حتی در ابتدا و انتهای مصاحبه، 2بار از دولت جیبوتی به خاطر «همکاری‌های صورت گرفته» تشکر می‌کند! نماینده دولت «مصاحبه فوری» خود را انجام داده و ماموریتش به پایان می‌رسد و بلافاصله کشتی را ترک می‌کند و دریغ از یک خیرمقدم و خسته نباشید حداقلی به سرنشینان کشتی که برای انجام این ماموریت، 13 روز را با کمترین امکانات در دریا سپری کرده بودند. دولت نظر خود را منتقل کرده، کشتی پشت دروازه باب‌المندب می‌ایستد و خستگی به تن همه می‌ماند.

مستندهایی که به مذاق دولت خوش نیامده اند

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی به مستندسازی های هسته ای صدا و سیما واکنش نشان داده و با رویکردی انتقادی به موضع گیری علیه آن پرداخته است: ايران در مذاكرات هسته‌اي طرفي «غير قابل اعتماد» را پيش‌رو دارد؛ اين حرف اول و آخر مستندهايي است كه حالا تقريبا هر شب از صدا‌و‌سيما درباره موضوع مذاكرات پخش مي‌شود. حرف تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي هم البته همين است؛ «ما براساس اعتماد متقابل مذاكره نمي‌كنيم». اين هم سخني بود كه جواد ظريف بعد از توافق ژنو مطرح كرد. تا اينجاي كار مستندهاي هسته‌اي حرف تيم مذاكره‌كننده را مي‌زند. اما فصل اصلي جاي ديگري است. آنجا كه به نظر مي‌رسد مستندهاي هسته‌اي اخير در پس اثبات «غير قابل اعتماد» بودن طرف مقابل ايران در مذاكرات حرف ديگري هم دارد؛ اميدي به نتيجه بخش بودن مذاكرات نيست. «اعتماد» اما محتواي مستندهايي كه اين روزها به صورت مرتب از رسانه ملي پخش و حتي تكرار مي‌شود را مورد بررسي قرار مي‌دهد. مستندهاي هسته‌اي تا حالا اصلا به دل دولتي‌ها ننشسته‌اند. همين هفته قبل محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در واكنش به محتواي اين مستندها تنها به اين جمله اكتفا كرد كه «مردم بايد درباره اين برنامه‌ها داوري كنند.» واكنش بعيدي‌نژاد از اعضاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان اما قدري تندتر بود و او محتواي اين برنامه‌ها را «خلاف‌گويي با آنچه در مسير مذاكره با قدرت‌هاي بزرگ رخ مي‌دهد»، خواند. مستندهاي هسته‌اي اخير كه برنامه ثريا كليد پخش آنها را در صدا و سيما زد، با سرعتي مثال‌زدني توليد و پخش مي‌شوند. بعد از پخش مجموعه مستند «سال‌هاي هسته‌اي» از برنامه ثريا حالا نوبت سري جديد از اين مستندها رسيده كه گويا شبكه خبر متولي توليد و پخش آن است؛ مستندهايي كه تا حالا دو قسمت از آنها با نام‌هاي «نظارت» و «بازرسي» پخش شده است. بررسي جزيي‌تر محتواي اين دو مستند مي‌تواند آشكار كند كه چرا موافقان مذاكرات هسته‌اي چندان از پخش آنها راضي و خشنود نيستند. نكته برجسته اين فيلم‌ها كه هر كدام در زماني كمتر از ١٩ دقيقه تهيه شده‌اند، استفاده و استناد مكرر به اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هاي مقامات امريكايي و مخالفان ايران از يك سو و وزنه قابل توجه منتقدان داخلي مذاكرات در آن از سوي ديگر است.

اعتماد در ادامه به مستند بازرسی اشاره می کند و می نویسد: مستند «بازرسي» هم از اين حيث چيزي شبيه به مستند «نظارت» از كار در آمده است. مستندي كه شعار اصلي‌اش اين است؛ تقاضاي طرف مقابل «جاسوسي در لباس بازرسي» است. تهيه‌كنندگان مستند «بازرسي» اين‌بار قدري به سهم اظهارنظرهاي مقامات ايراني در محصول رسانه‌اي خود افزوده‌اند. علي‌اكبر صالحي، علاالدين بروجردي، محمدجواد ظريف و سردار حسين سلامي از مسوولاني هستند كه موضع‌گيري‌هاي آنها به كار سازندگان مستند «بازرسي» آمده است. اما نه به اندازه مقامات غربي كه اين‌بار هم ١٢ بار از سخنان آنها استفاده شده بود. اما فصل مهمي از اين فيلم به مستند كردن استدلال‌هاي آن به سخنان محمد سهيمي از كارشناسان تلويزيون صداي امريكا و همينطور گزارش‌هاي بخش فارسي بي‌بي سي بر مي‌گردد.اين اما تنها قسمتي از فرم مستندهاي هسته‌اي اخير بود. لايه زيرين و در حقيقت معنايي كه قرار است در نهايت توسط اين فيلم‌ها به مخاطب منتقل شود در چينشي ديگر كشف مي‌شود. هر دو مستند قسمت اعظم استدلال خود را از روايت تاريخ مذاكرات ١٠ ساله‌ ايران و غربي‌ها بر سر پرونده هسته‌اي كشورمان استخراج مي‌كنند. جايي كه البته نقش مذاكرات سعدآباد بسيار پررنگ است. هر چند مستند «بازرسي» اشاره‌هاي جدي نيز به تحولات بعد از سعدآباد و خصوصا توافقي كه در دوران احمدي‌نژاد با ميانجي‌گري برزيل و تركيه شكل گرفت نيز دارد. نتيجه تمام اين مذاكرات هم به روايت تاريخ و هم به روايت اين مستندها بر هم زدن ميز توافق بوده است. يكي از جملات پاياني مستند «نظارت» اين است؛ «مسوولان ايراني هم‌اكنون با منطق و حسن‌نيت در مذاكرات هسته‌اي حضور دارند. نگاه آنان نيز پايان دادن به بهانه هسته‌اي است. اما بهاي اين پايان به هيچ عنوان عبور از خط قرمز ملت ايران و تكرار تجربه‌هاي تلخ نيست.» اين جملات هر چند در ظاهر كم نقص به نظر مي‌رسند اما تنها نيمي از واقعيت مذاكرات هسته‌اي را در دل خود جاي داده‌اند.

اعتماد همچنین به موضع گیری علی مطهری نماینده تهران نسبت به حاشیه های سخنرانی حسن روحانی در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر پرداخته و با معرفی مطهری به عنوان نماینده اصولگرای مجلس آورده است: اين اما تنها قسمتي از فرم مستندهاي هسته‌اي اخير بود. لايه زيرين و در حقيقت معنايي كه قرار است در نهايت توسط اين فيلم‌ها به مخاطب منتقل شود در چينشي ديگر كشف مي‌شود. هر دو مستند قسمت اعظم استدلال خود را از روايت تاريخ مذاكرات ١٠ ساله‌ ايران و غربي‌ها بر سر پرونده هسته‌اي كشورمان استخراج مي‌كنند. جايي كه البته نقش مذاكرات سعدآباد بسيار پررنگ است. هر چند مستند «بازرسي» اشاره‌هاي جدي نيز به تحولات بعد از سعدآباد و خصوصا توافقي كه در دوران احمدي‌نژاد با ميانجي‌گري برزيل و تركيه شكل گرفت نيز دارد. نتيجه تمام اين مذاكرات هم به روايت تاريخ و هم به روايت اين مستندها بر هم زدن ميز توافق بوده است. يكي از جملات پاياني مستند «نظارت» اين است؛ «مسوولان ايراني هم‌اكنون با منطق و حسن‌نيت در مذاكرات هسته‌اي حضور دارند. نگاه آنان نيز پايان دادن به بهانه هسته‌اي است. اما بهاي اين پايان به هيچ عنوان عبور از خط قرمز ملت ايران و تكرار تجربه‌هاي تلخ نيست.» اين جملات هر چند در ظاهر كم نقص به نظر مي‌رسند اما تنها نيمي از واقعيت مذاكرات هسته‌اي را در دل خود جاي داده‌اند روز گذشته علي مطهري با اشاره به اقدامات برخي افراد در مراسم سالروز رحلت امام(ره) و سردادن شعارهايي ضد رييس‌جمهوري گفت: توهين به رياست‌جمهوري مي‌تواند پيگرد قانوني داشته و بايد ريشه اين اقدامات خلاف سوزانده شود. به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: اساسا اين كار درباره هر رييس‌جمهوري كه انجام شود زشت و قبيح است مخصوصا اينكه از شعارهاي نامناسبي استفاده شود. وي ادامه داد: حتي اگر اين شعارها واقعيت داشته باشد، به كار بردن آن در يك مراسم رسمي عليه رييس‌جمهوري كاري ناپسند است چه رسد به اينكه اساسا مضمون شعارها واقعيت نداشته باشد. عضوكميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: اينكه آن گروه رييس‌جمهوري را متهم به نفاق يا ضديت با ولايت فقيه كردند، نوعي دروغ و تهمت است كه مي‌تواند پيگرد قانوني داشته باشد. نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: حتي نفس شعار غيرمرتبط دادن در بين صحبت‌هاي رهبر انقلاب، صرف‌نظر از اينكه چه شعاري باشد، كار درستي نيست. وي اظهار داشت: البته كار اين افراد برنامه‌ريزي شده است، يعني اينها به جايي متصل و پشت‌گرم هستند و به همين دليل هراسي از عواقب اعما‌ل‌شان ندارند كه بايد اين معضل هرچه سريع‌تر در كشور ما حل شود.

احمد توکلی نماینده مجلس و مدیر مسئول سایت الف در دادگاهی که به دلیل انتشار کامنت های توهین آمیز علیه مسئولین در سایت مطبوعش به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده؛ گفته امیدوار است دیوان عالی کشور در رای صادره تجدید نظر کند: شش ماه حبس مجازات شخصي است كه در تمام مراحل برگزاري دادگاه دفاع از «حق آزادي بيان» مردم را دليل فراخوانده شدن به محكمه مي‌داند. احمد توكلي، مدير مسوول سايتي كه به جرم انتشار كامنت‌هايي كه در برگيرنده توهين‌هايي به مسوولان نظام بود، چندي پيش در دادگاه مطبوعات حاضر شد، قبل از ابلاغ رسمي حكم خود از جزييات آن مي‌گويد. اين‌بار وي نه در جايگاه نمايندگي كه طبق اصل ٨٦ قانون اساسي نمايندگان مجلس را در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهارنظر و راي كاملا آزاد مي‌داند كه نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود ارايه داده‌اند، تعقيب يا توقيف كرد، بلكه در مقام مدير مسوولي يك سايت مورد محاكمه قرار گرفت. پرونده‌اي با هفت شاكي خصوصي و مدعي‌العموم سرانجام خوبي براي نماينده مردم تهران نداشت. هرچند شاكيان خصوصي در طول مراحل دادرسي با اعلام رضايت خود از ادامه رسيدگي در اين پرونده اعلام رضايت كردند اما توكلي در خصوص اتهام توهين به رييس سابق قوه مجريه، رييس قوه قضاييه و قضات مجرم شناخته شد. مجرميتي كه وي را با مجازات شش ماه حبس تعزيري روبه‌رو ساخته است. اعضاي هيات منصفه مطبوعات در شعبه ٧٨ دادگاه كيفري استان تهران و به رياست قاضي جلالي در سه جلسه به اتهامات احمد توكلي رسيدگي كردند. اعضاي هيات منصفه مطبوعات بعد از برگزاري اين سه جلسه توكلي را از اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام و نشر مطالب خلاف واقع براي تشويش اذهان عمومي تبرئه كردند اما درخصوص اتهام توهين به رييس سابق قوه مجريه، رييس قوه قضاييه و توهين به قضات او را مجرم شناختند. هرچند نمي‌توان طبق ماده ١٨٨ قانون آيين دادرسي كيفري جزيياتي از اين پرونده را تا اعلام حكم قطعي منتشر كرد اما سابقا اين نماينده مردم تهران در نطق ميان دستور خود درباره شكايات عليه خود گفته بود كه «بنده به دليل انعكاس كامنت‌هاي مردم در سايت «الف» در انتقاد از قوه قضاييه، رييس‌جمهور و دولت وقت و مجلس شوراي اسلامي قرار دادند از سوي دادستان تهران به فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقامات متهم شده‌ام و دادستان اين كار را طبق مقررات قانوني انجام داده است.

ظریف با ویلچر، کری دست به عصا؟

روزنامه سیاست روز در شماره امروز خود با تیتر " ظریف با ویلچر، کری دست به عصا؟" به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی پرداخته است: ظريف گفته است كه فعلاً ضرورتي به مذاكره من و كري نيست. وزير امور خارجه كشورمان اين سخن را هنگام بازگشت از مسكو گفته است. او در اين سفر با وزير خارجه روسيه و همچنين با وزير خارجه چين درباره مسائل هسته‌اي ايران و موضوعات مهم ديگر بحث و تبادل نظر كرد. سابقه ديدار و گفت‌وگوي ظريف و كري به سفر هيأت ايران به نيويورك باز مي‌گردد. دو سال پيش كه رئيس‌جمهور براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به آمريكا رفته بود ظريف و كري وزير خارجه آمريكا گفت‌وگو و ديدار كوتاه سرپايي در سازمان ملل داشتند. اين ديدار و گفت‌وگوي كوتاه اما واكنش‌هاي گوناگوني را در پي داشت. برخي نسبت به آن منتقد بودند و برخي ديگر ذوق‌زده از اين ديدار، آن را فصل تازه‌اي از روابط ايران و آمريكا تلقي كردند. اين ديدار نخستين ديدار و گفت‌وگوي وزراي خارجه ايرا ن و آمريكا بود كه بعدها بر تعداد آن افزوده شد و در جريان گفت‌وگوهاي هسته‌اي بارها اين دو با هم ديدار و گفت‌وگوهاي طولاني را پشت سر گذاشتند. ديدارها و قدم زدن ظريف و كري هم واكنش‌هايي را در‌پي داشت. منتقدان همچنان به اين رويه انتقاد داشته و دارند و آنهايي هم كه نسبت به اين ديدارها خوشبين بوده و شايد هنوز هم هستند، از آن دفاع مي‌كنند تا شايد در پس اين ديدارها اتفاقي بيفتد كه كام آنها شيرين شود. اما تاكنون كه ديدارها و گفت‌وگوهاي دو وزير خارجه ثمري نداشته و نمود آن نمايان نشده است. گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و ۱+۵ كه با محوريت گفت‌وگوي ايران و آمريكا همراه بوده است مي‌رود تا به پايان ۹۰ دقيقه برسد شايد وقت اضافه نتيجه اين گفت‌وگوهاي هسته‌اي را روشن كند اما هنوز درباره تمديد گفت‌وگوها تصميمي گرفته نشده است. اين را محمد‌جواد ظريف هم به آن اشاره كرده و در باره تمدید مذاکرات هسته‌ای بعد از ۱۰ تیر، با بیان اینکه هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم، تصریح کرد: همواره گفته‌ایم محتوا برای ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمی‌کنیم و راجع به زمان هم نگرانی نداریم. اكنون كه پاي كري شكسته است، برخي رسانه‌هاي آمريكايي اين اتفاق را بهانه‌اي براي تمديد مذاكرات مناسب مي‌دانند چون او نمي‌تواند حضور داشته باشد. اما ظريف عليرغم كمر درد شديد با ويلچر به ژنو رفت تا در گفت‌وگوهاي هسته‌اي شركت كند و با كري هم ديدار داشته باشد. ديپلماسي ويلچري و عصايي كه احتمال دارد كري دست به عصا در گفت‌وگوهاي هسته‌اي راه برود، نكته جالب توجهي است.

سیاست روز نیم نگاهی نیز به انتخابات مجلس در ترکیه نیز داشته و از آن با عنوان انتخابات در فضای رعب و وحشت یاد کرده است: انتخابات پارلماني تركيه امروز در حالي برگزار مي‌شود كه انفجارهاي خونين ديروز و برخي اعتراض‌هاي خياباني فضايي از رعب و وحشت را بر اين انتخابات حاكم ساخته است. دو انفجار پیاپی در تجمع کردهای حامی حزب دموکراتیک مردم که حزب اپوزیسیون محسوب می‌شود رخ داد که این انفجارها به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر انجامید. در‌پی کشته شدن چهار تن در انفجار بمب میان کردهای مخالف دولت اردوغان، تظاهرات گسترده‌ای در مناطق کردنشین برگزار شد. تظاهرات کردهای خشمگین که دولت را به کوتاهی و دست داشتن در حملات علیه کردها سهیم می‌دانند با دخالت پلیس و نیروهای ضد شورش به خشونت کشیده شد. این تظاهرات در شهر دیاربکر، بزرگترین شهر کردنشین ترکیه برگزار شد و تظاهرکنندگان شعارهایی را علیه دولت اردوغان سر دادند. طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه وقوع دو انفجار در یک گردهمایی کردها در کشورش را اقدامی "تحریک‌آمیز" با هدف تضعیف آرامش پيش از انتخابات پارلمانی امروز دانست. یلیون‌ها تن از مردم ترکیه امروز در بیست و پنجمین انتخابات پارلمانی کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند تا ۵۵۰ قانونگذار را انتخاب کنند. حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) که بیش از یک دهه است قدرت را در دست دارد، باز هم برای تصدی سکان هدایت این کشور به صورت دولت تک حزبی تلاش می‌کند و تدوین قانون اساسی جدید را برای پس از انتخابات در دستور کار ملی قرار داده است. علاوه بر این، احتمالا طرح سیستم ریاست جمهوری پس از انتخابات هفتم ژوئن به جای دموکراسی پارلمانی ترکیه معرفی خواهد شد. با این وجود، اجرای این برنامه‌ها نیازمند کسب اکثریت پارلمانی است. حزب عدالت و توسعه دست‌کم به ۳۳۰ کرسی نیاز دارد تا بتواند طرح سیستم ریاست جمهوری و یا رفراندوم بر سر قانون اساسی جدید را معرفی کند. این حزب هم‌اکنون ۳۱۲ کرسی در اختیار دارد و در جریان انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۱ توانست ۴۹ درصد از آراء را بدست آورد.

"یارانه دوید به تولید نرسید"، تیتر گزارش اقتصادی سیاست روز است که به بازخوانی پشت پرده پرداخت یارانه ها پرداخته است: دو سالی می‌شود که رئیس‌جمهور وعده داده تا مشکل تولید کشور را حل کند، صنایع و تولید را از رکود خارج کرده و یارانه‌ای از محل هدفمندی به تولیدکنندگان بدهد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کند. طی روزهای گذشته برای اولین بار دولت جزئیات یارانه تولید در سال ۹۴ را اعلام کرد. عنوان جذابی كه هر توليد‌كننده‌ای را به سوی خود مي‌كشاند تا ببيند يارانه‌ای كه مدت‌ها است دولت وعده‌اش را داده، چگونه قرار است محقق شود؛ اما دريغ كه سرابی بيش برای تولید نبود. هیچ تولیدکننده‌ای از یاد نبرده است که يكی از موضوعاتی كه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، بارها مورد بحث نامزدها قرار گرفت، حمايت از توليد بود؛ به گونه‌ای كه عدم پرداخت يارانه توليد به عنوان يكی از هجمه‌ها و انتقادات جدی به دولت قبل و ناموفقی آن در امر حمايت از توليد مطرح می‌شد.

روزنامه سیاست روز از کسانی که مسئولیت حفاظت از اندیشه های امام خمینی (ره) خواسته که مراقب انحراف باشند: مرقد مطهر امام خمینی از همان سال تبدیل به میعادگاه عاشقانی شد که دل دوری از خمینی خود را نداشتند. مردمی که جمعیت غالب آنرا همان مستضعفان و پابرهنگانی تشکیل مي‌دادند که گوهری گران‌سنگ چون امام(ره) را یافته بودند و برای انقلابی جهانی پشت سر او به پا خاسته بودند. اما امسال با همه سال‌ها فرق داشت. امسال از آن شبستان و حرم ساده خبری نبود و زائران کوی خمینی با منظره‌اي عجیب روبرو شدند. جایی که هیچ شباهتی به آرا و اندیشه امام و رهبر انقلاب نداشت. جایی که آنقدر زیور و زخرف از در و دیوارش آویخته بودند که کمتر بوی پیر جماران ما را مي‌داد. جایی که کاردستی دوستانی بود که به زعم خود مي‌خواستند جلال و جبروت آن آرامگاه را بالا ببرند و مایه فخر مردم ایران شوند، اما دریغ که راهی که آنها رفتند به ناکجاآبادی ختم شده که هیچ قرابتی با اندیشه‌هاي آن عزیز سفر کرده نداشته و ندارد. افرادی که یادشان رفته بود امام در زمان حیات خود به عنوان رهبر مردمی‌ترین انقلاب تاریخ پیام بلند خود را از دل حسینیه‌اي محقر به دنیا اعلان مي‌داشت. جایی در ده جماران با خانه‌اي در پشت همان حسینیه که شبیه خانه مردمانی بود که کل خانه‌شان از یک یا دو اتاق تجاوز نمی‌کرد. خانه‌اي که اگر از پشت شیشه‌هاي بالکن کوچک مشرف به حیاط آن را نظاره مي‌کردی برایت باورپذیر نبود، رهبر یک امت در چنین فضایی زندگی مي‌کند. آیا برای امام یک امت مقدور نبود تا به جای زندگی در خانه‌اي استیجاری و کوچک، سهمی بزرگ تر از خانه‌هاي این شهر را به خود اختصاص دهد؟ او نمی‌توانست به بهانه دیدارها و ملاقات‌هاي داخلی و خارجی فضایی بهتر برای خود در نظر بگیرد؟ پس چه شد که همه ملاقات‌هایش یا به حسینیه جماران ختم مي‌شد و یا به همان اتاق ده، دوازده متری ساده؟ اتاقی که میزبان چهره‌ها کوچک و بزرگ دنیا بود. نه. اشکال کار اینجاست که برخی‌ها خودشان را به نفهمی و کج فهمی زده‌اند و برای ۵۰۰ یا هزار سال دیگر هم برنامه‌ریزی مي‌کنند. کسانی که اشرافی‌گری و تجملات دنیایی را مایه فخر و افتخار مي‌دانند و معترضان را یا به سیاسی‌نگری متهم مي‌کنند و یا اینکه برچسب حسودی مي‌زنند.

سیاست روز در ادامه گزارش انتقادی خود آورده است: کاش چنین افرادی قدری در سیره زندگی آن حضرت غور مي‌کردند و چند صفحه‌اي از صحیفه نورانی امام و وصیت‌نامه تاریخی ایشان را مي‌خواندند تا متوجه مي‌شدند که چنین خرج‌تراشی‌ها و مجلل‌نگری‌ها جز ضربه زدن به اندیشه‌هاي معتبر آن حضرت کار دیگری نمی‌کند. ما خدا را شکر که عاشقان امام، دل به دل جانشین حضرتش داده‌اند و مي‌دانند که رهبرشان قطب‌نمایی چون امام خمینی دارد و مثل برخی‌ها از مسیر امام خارج نمی‌شود. همان رهبری که امسال ترجیح داد تا پای خود را روی زیلوهای آبی و سفید معروف حسینیه امام خمینی بگذارد و قدم بر فرش‌هاي جایگاه نگذارد. همان که امسال یکی از نکات بارز زندگی و سیره امام را اینچنین بیان داشت: «امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است، همه باید تلاش کنند که فقر را ریشه‌کن کنند؛ همه تلاش کنند که محرومان را از محرومیّت بیرون بیاورند و تا آنجایی که در توان کشور است، به محرومان کمک کنند.کاش آنها که خود را میراث دار انقلاب مي‌دانند و در موسسه و آستانی مشغول فعالیت هستند، قدری بیشتر قدر جایگاه خود را بدانند و مراقب باشند با رفتارهای اشتباه خود عظمت و اعتبار و جلال امام را زیر سوال نبرند.

ماجرای تلخ یک عکس!!

رونامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر " قیمت ها در ابهام"، در گزارش میدانی خود به بررسی روند قیمت های کالا درآستانه ماه مبارک رمضان پرداخته است: به نظر می رسد تکلیف قیمت‌های کالاهای اساسی هنوز مشخص نشده است.کمتر از2 هفته به ماه رمضان مانده است اما انگار امسال، همه نگران افزایش چند برابری قیمت کالاها مخصوصا کالاهای اساسی هستند و یک علت عمده آن افزایش نرخ سوخت و مخصوصا بنزین است که سر و صدای زیادی به پا کرد. در این گزارش، سعی کردیم به سراغ «آدم‌ها» برویم و به قول خودشان، صدایشان را به گوش مسئولان برسانیم. آدم‌هایی که بعضی هایشان بنا به دلایل مختلف که در حوصله این متن نمی گنجد، حتی به ما هم اعتماد نمی کردند و جواب سوال هایمان را نمی دادند. اما قبل از آن، چند موضع گیری حتی بعضا متناقض از زبان مسئولین در مورد قیمت کالاهای مورد نیاز ماه مبارک رمضان را مرور می کنیم. احتمالا شاهد افزایش چند برابر قیمت کالاها خواهیم بود! پیشتر، حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با «آفتاب یزد» گفته بود :« افزایش ناگهانی قیمت های حامل‌های انرژی، آنهم در فاصله کوتاهی از یکدیگر، سیاست اقتصادی درستی نبود. این کار، افزایش ناگهانی قیمت ها را به دنبال خواهد داشت و دولت کاری نمی تواند انجام دهد، جز کنترل قیمت ها. دولت یازدهم باید در این زمینه خودش را مسئول و پاسخگو بداند. این کار هم در مدت کوتاه مانده به ماه مبارک‌ رمضان انجام شد و با این کار، ما احتمالا شاهد افزایش چند برابری قیمت کالاها خواهیم بود. » فروش فوق العاده کالاهای اساسی از ده روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان ، در واحدهای صنفی برگزار می شود اما پیشتر، رئیس اتاق اصناف ایران از تمهیدات ویژه اصناف برای تامین مایحتاج مردم در ایام ماه مبارک رمضان خبرداد و گفت: «فروش فوق‌العاده کالاهای اساسی از ده روز مانده به آغاز این ماه، در واحدهای صنفی برگزار می‌شود». علی فاضلی با بیان اینکه اصناف در سالجاری، برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، برنامه ویژه‌ای را تدارک دیده است، گفت:« بر اساس سیاستگذاری‌های صورت گرفته و به منظور تامین نیاز اقلام اساسی و کالاهای پرمصرف در این ماه، فروش‌های فوق‌العاده صنفی تدارک دیده شده است تا مردم کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های ویژه و قیمت مناسب تامین کنند.

آفتاب یزد گزارشی از ماجرای عکسی پرداخته که بانویی به دلیل ناتوانی مالی در همایشی در مقابل یک مسئول وزارت نفت در مقابل او به زانو می افتد و با گریه و ناله از وی مساعدت می خواند: روزگار تلخی شده است؛ آنقدر تلخ که برای رسیدن به خواسته‌ات مجبور شوی التماس کسی را بکنی؛ هرچند خواسته‌ات از نان شب هم واجب‌تر باشد. همه ما کم و بیش در زندگی آموخته‌ایم که التماس کردن به افراد کاری مذموم است و بدتر آنکه برای درخواستی به پای کسی بیفتی و التماسش کنی آن هم نه مقابل قامت پدر و مادر که پیش پای مسئولی که به واسطه منصب و سمتی که دارد در جایگاه بالاتری قرار گرفته است درست مثل خانمی که در همایشی (در مورد نفت) به پای صاحب منصبی می‌افتد و التماسش می کند؛ حرکتی که ترس آن می رود در جامعه اپیدمی شود... حتی در دین اسلام نیز افتادن به پای کسی یا التماس کردن تنها مختص رابطه خداوند با بندگان است اما حالا امروز به جایی رسیده‌ایم که در مجلسی بنده‌ای به پای بنده‌ای دیگر می افتد و درخواستی را مطرح می کند؛ اتفاقی که به اعتقاد یک رفتارشناس ریشه در عدم شفافیت و غیرقابل اطمینان بودن روندهای قانونی دارد و با توجه به رواج آن در جامعه به عنوان یک آسیب مطرح می شود.در همین زمینه پروفسور حسین باهر، رفتارشناس و استاد دانشگاه در پاسخ به ریشه اینگونه رفتارها در جامعه با خواندن این بیت "آنچه شیران را کند رو به مزاج احتیاج است، احتیاج است، احتیاج!" به آفتاب یزد بیان کرد: در درجه اول اینگونه رفتارها نشان از مخدوش شدن کرامت انسانی است. این جامعه شناس ادامه داد: فقر، تورم، رکود و بیکاری روزافزون، زنان را اگر جوان باشند به شخص فروشی وادار می کند و اگر مسن باشند به شخصیت فروشی. همین مراتب برای مردان جوان و مردان مسن به شکل های دیگری حادث می‌گردد، از جمله قاچاق مواد مخدر، افزایش سرقت و... بله این گونه رفتارها چون رفتارهایی است که در واکنش به شرایط نابهنجار جامعه و در واکنش به مسائل و مشکلات عمیق اجتماعی شکل می گیرد و چون تعداد و نمونه هایی از این دست رفتارها در جامعه در حال افزایش است بنابراین می توان آن را جزو آسیب های اجتماعی مورد توجه قرار داد.

"دردسرهای یک رفاقت 9 ساعته"، عنوان مطلب اجتماعی آفتاب یزد است که بیان می دارد، تحقیقات نشان داده ایرانیان به طور میانگین در روز 9 ساعت در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند: دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان گفته است "ایرانی‌ها به طور میانگین، روزانه 9 ساعت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند". محمدرضا رستمی چندی‌پیش نیز در این‌باره گفته بود که شرایط استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود ندارد و رویکردها و راه‌حل‌های اتخاذ شده‌ای مانند فیلترکردن و محدود کردن تنها به بدتر شدن وضعیت موجود دامن زده است . زمانی شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که استفاده از اینترنت به نقطه‌ای خواهد رسید که جنبه‌ها و کارکردهای اجتماعی آن تا این حد پررنگ شود و یکی از کاربردهای اصلی آن باشد. امروزه و به‌خصوص با انقلابی که توسط گوشی‌های هوشمند ایجاد شد، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌هاست. جزءِ جدایی‌ناپذیری که بنابر مکان‌های مختلف جغرافیایی و فرهنگی، نیازمند آسیب‌شناسی‌ است، چرا که این شبکه‌ها توانسته‌اند جای بسیاری از مناسبات شخصی، اجتماعی، فرهنگی و... را پر کنند. در جامعه ما عموما به‌جای آن‌که افراد از اینترنت و شبکه‌های جمعی برای مطالعه، یادگیری، ارتباط با جهان‌های دیگر و روابط سالم فردی و جمعی بهره ببرند، چیزهای دیگر اولویت پیدا کرده‌اند. تاثیرات این روند را نیز در زندگی شخصی و اجتماعی افراد می‌توان به وضوح دید؛ بنابر پژوهش‌های انجام گرفته این شبکه‌ها بر طلاق تاثیر گذاشته‌اند. به این شکل که دونفر که بی‌تجربه نیز هستند در شبکه‌های ارتباطی با یکدیگر آشنا شده و بدون شناخت کافی، با هم ازدواج می‌کنند که نتیجه آن می‌تواند طلاق و جدایی و تاثیرات متعاقب منفی آن بر خانواده باشد.

2 میلیون تومان جریمه یا بهای اهانت به پیامبر اسلام(ص)؟!

روزنامه کیهان، " آیت‌الله خامنه‌ای هم آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند"، را تیتر اصلی خود قرار داده و به بررسی بازتاب جهانی بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) پرداخته است: خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی ضمن پوشش گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام تاکید کردند: آیت‌الله خامنه‌ای نیز همچون بنیانگذار جمهوری اسلامی آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارش خود با تمرکز بر سخنان مقام معظم رهبری درباره عدم اعتماد به قدرت‌های مستکبر به ویژه آمریکا و مرتبط کردن آن با مهلت تعیین شده برای حصول توافق نهایی هسته‌ای نوشت: فرماندهی کل قوای ایران در سخنان پنجشنبه خود به مناسبت بیست و ششمین سالگرد درگذشت امام تاکید کردند که آمریکا و دیگر قدرت‌های مستکبر قابل اعتماد نیستند.«کریستینا پامر» خبرنگار شبکه خبری آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» نیز در گزارشی از تهران نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری ایران که حمایت خود از گفت‌‌وگوهای هسته‌ای را اعلام و البته مدام نسبت به صداقت آمریکا و کشورهای غربی حاضر در مذاکرات ابراز شک می‌کند، روز پنجشنبه نیز مجددا شک و بدگمانی به طرف غربی (آمریکا) را در سخنرانی به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی بیان کرد.

کیهان در ادامه آورده است: شبکه تلویزیونی «المیادین» لبنان نیز بخش بیشتر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به فلسطین را بازتاب داد و از قول ایشان نوشت: «آرمان فلسطین هرگز از دغدغه‌های ما خارج نخواهد شد. همان‌گونه که با بمباران یمن مخالفیم با محاصره غزه نیز مخالف هستیم. امام خمینی نیز با آمریکا مخالف و حامی فلسطین و آرمان فلسطین بود. ایشان اعتقاد داشت که آمریکا «شیطان بزرگ» است. دشمن می‌خواهد که به وضعیت اول و تسلط بر ایران برگردد و ملت سدی محکم در برابر آن خواهند بود.» روزنامه «القدس العربی» نیز با تمرکز بر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه «وحدت ملی» به نقل از ایشان نوشت: « از خصوصیات بارز امام خمینی عدم اعتماد بر قدرت‌های استکباری بود. آنچه امروز در خصوص ایران و آنچه درباره آن اعلام می‌شود، حاکی از آن است که نمی‌توان به وعده‌ها اعتماد کرد.» به نوشته القدس العربی، رهبر ایران همچنین ضمن اشاره به توطئه‌ها برای تفرقه‌افکنی دینی، تحرکات آمریکا را در این خصوص مورد انتقاد قرار داد. آروتز شوا یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی که به سه زبان عبری، عربی و انگلیسی برنامه پخش می‌کند نیز ضمن بازتاب بیانات رهبر انقلاب تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای پلیس آمریکا را شبیه تروریست‌های داعش دانستند. دیلی استار نیز در گزارشی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبر عالی ایران خواستار اتحاد مسلمانان علیه غرب شد. ال مانیتور نیز به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون تحریف امام پرداخته و به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: امام خمینی لیبرال نبود!

یادداشت روز کیهان به قلم محمد صفری و با تیتر " شیطان بزرگ و بچه شیطان ها" به کاربرد این اصطلاح در ادبیات سیاسی ایران پرداخته و آن را در رابطه با مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا مورد بررسی قرار داده است: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام، تحلیلی از رابطه ایران و آمریکا ارائه کردند که در عین اختصار و سادگی، از عمق و درایتی عجیب برخوردار بود. ایشان فرمودند؛ «در یک روايتي است كه رسول خدا كه مبعوث شد آن شيطان بزرگ فرياد كرد و شيطان‏ها را دور خودش جمع كرد و اينكه مشكل شد كار بر ما، در اين انقلاب، شيطان بزرگ كه آمريكاست شياطين را با فرياد دور خودش دارد جمع مي‌كند. و چه بچه شيطانها كه در ايران هستند و چه شيطان‏هايي كه در خارج هستند، جمع كرده است و هياهو به راه انداخته است...» این نخستین بار بود که عبارت «شیطان بزرگ» برای آمریکا بکار رفت و رسماً وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد و به مرور از مرزهای ایران نیز فراتر رفته و رسانه‌های بین‌المللی نیز بارها از این عبارت برای توصیف آمریکا استفاده کردند...رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات هفته گذشته خود در مراسم سالگرد 14 خرداد، به ابعاد مختلفی از شخصیت، تفکر و راه حضرت امام(ره) پرداخته و نسبت به تحریف این مکتب اصیل بطور جدی هشدار دادند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تشریح پنجمین اصل از مبانی فکری امام خاطرنشان کردند: «در بعُد خارجی، امام صریحا در «جبهه‌ مخالفِ قلدران بین‌المللی و مستکبران» بود و در حمایت از مظلومان هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد. امام رحمه‌الله با مستکبرین سر آشتی نداشت. واژه‌ «شیطان بزرگ» برای آمریکا یک ابداع عجیب از طرف امام بود. امتداد معرفتی و عملیِ تعبیر «شیطان بزرگ» بسیار زیاد است زیرا وقتی به کسی لقب شیطان داده می‌شود، رفتار و برخورد و احساسات باید در چارچوب «شیطان‌صفتی» او باشد. امام تا آخرین روز حیات خود، همین احساس را نسبت به آمریکا داشت و ضمن آنکه تعبیر «شیطان بزرگ» را به‌کار می‌برد، از بن دندان هم به آن اعتقاد داشت.»

در ادامه این یادداشت آمده: آمریکایی‌ها در برهه‌های مختلف زمانی، با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها کوشیده‌اند و می‌کوشند با این خط اصیل مبارزه کنند. یکی از ترفندهای استکبار در این زمینه، جایگزین کردن دیگران به جای خود بوده است که به عنوان نمونه می‌توان به تلاش برای جا انداختن «مرگ بر شوروی» به جای «مرگ بر آمریکا» -در دوره شوروی سابق- اشاره کرد. در زمان حاضر نیز رسانه‌های پرهیاهوی غربی با زیرکی در پی جایگزینی عربستان به جای آمریکا به عنوان شیطان بزرگ هستند. حال آن که آل سعود و سیاست‌هایش هیچگاه چیزی فراتر از دیکته واشنگتن نبوده و کیست که نداند دربار آل سعود بدون اجازه کاخ‌سفید اجازه نفس کشیدن هم ندارد! با تعبیر امام‌راحل(ره)، آل سعود و آل خلیفه و صهیونیست‌ها و انگلیس و فرانسه و... بچه شیطان‌هایی هستند که گرد شیطان بزرگ جمع شده و مجری اوامر آنند.دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که متاسفانه به دلایل مختلف تا حد زیادی به مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا مبدل شده، این امید را در دل این دو گروه زنده کرده است که می‌توان به سمت عادی‌سازی روابط با «شیطان بزرگ» نیز گام برداشت. البته این خوش‌خیالی دوطرفه است و غرب نیز هوشمندانه به آن دامن می‌زند. به این تیترها نگاهی بیندازید؛ تایم: بای بای شیطان بزرگ!، گاردین: ایران برای حرکت به جلو باید شیطان بزرگ را فراموش کند، نیویورک تایمز: حالا ایرانی‌ها درباره شیطان بزرگ چه می‌گویند؟ و....در داخل کشور نیز پایبندی به مبارزه با آمریکا لوازم و ابعاد خاص خود را دارد. آمریکایی‌ها علناً اعلام کرده‌اند هدف اصلی تحریم‌های بی‌سابقه و همه جانبه علیه ایران، فشار به مردم برای جدایی انداختن میان آنان و نظام است تا از این طریق به اهداف سیاسی خود دست یابند. در چنین میدانی، علاوه بر مقابله شجاعانه با آمریکا و بچه شیطان‌های منطقه‌ای آن، خدمت به مردم و کاهش و رفع مشکلات آنان نیز عین مبارزه با استکبار است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم 14 خرداد سال 1382 فرمودند: «بزرگترین مبارزه‌ با آمریکا، خدمت به این مردم است.» هر عقل سلیمی می‌داند خدمت به مردمی که اصلی‌ترین دشمن آنان آمریکاست، از هر مسیری بگذرد، بدون شک از مسیر دل بستن به «شیطان بزرگ» نیست.
"2 میلیون تومان جریمه یا بهای اهانت به پیامبر اسلام(ص)؟!" تیتر یکی از خبرهای اخبار ویژه کیهان است که به محکومیت مدیر مسئول روزنامه مردم امروز به 2 میلیون تومان در دادگاه اشاره دارد: وکیل مدافع روزنامه هتاک «مردم امروز» گفت سردبیر این روزنامه تبرئه و مدیر مسئول آن نیز فقط به پرداخت 2 میلیون تومان جریمه محکوم شده است. علیزاده طباطبایی در مصاحبه با ایسنا گفت: براساس حکم صادره در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احمد ستاری مدیر مسئول روزنامه به 2 میلیون تومان جزای نقدی محکوم و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه تبرئه شد. پرونده روزنامه مردم امروز با اعلام جرم دادستانی تهران و به اتهام توهین به مقدسات تشکیل شده بود. روزنامه مردم امروز با مدیر مسئولی احمد ستاری (از همکاران کرباسچی در روزنامه همشهری) و سردبیری محمد قوچانی، به خاطر حمایت از نشریه توهین کننده به پیامبر اعظم(ص) در نوزدهمین شماره خود با حکم بازپرس شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده بود. این روزنامه در حمایت از مجله شارلی ابدو و از قول یک کارگردان، تیتر بزرگ زده بود: «من هم شارلی هستم»! مجله فرانسوی مذکور که اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) کرد در سال‌های 2006 و 2011 نیز مرتکب این هتاکی بزرگ شده بود و مجله‌ای شناخته شده در حوزه جسارت علیه مقدسات اسلامی محسوب می‌شود. صدور حکم جریمه 2 میلیون تومانی برای هتاکی نشریه مردم امروز به این معناست که می‌توان با پرداخت این جریمه ناچیز به ساحت پیامبراعظم(ص) جسارت کرد!! محمد قوچانی پیش از نشریه مردم امروز، سردبیری روزنامه آسمان را برعهده داشت. آسمان نیز پس از توهین به حکم قرآنی قصاص و غیرانسانی خواندن آن توقیف شده بود اما رئیس شعبه 79 مدیر مسئول روزنامه آسمان را نیز در آبان 93 به جریمه 2 میلیون تومانی محکوم کرد. چند ماه بعد روزنامه مردم امروز برای اهانت‌های جدید راه‌اندازی شد!(+)

"Our President, analytical news site"