هشت دیدار مهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه روز، روزهای پُرخبری را در فضای رسانه‌ای رقم زده بود که هفت دیدار آن با مسئولان عالی‌رتبه‌ی خارجی از چهار قاره‌ی جهان بود. جملات عالی‌ترین مقامات این کشورها و اتفاقات در حاشیه آن را نباید به‌عنوان رویدادهایی تشریفاتی در جلساتی دیپلماتیک تحلیل نمود؛ بلکه این اتفاقات نمایشگر "آرایش جدیدی از قدرت" در عالم مبتنی بر تفکر بسیجی است؛ و این همان نکته‌ای است که ۱۴ ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کرده بودند که «در نگاه کلان به کل جهان- و از جمله به منطقه- انسان به این نکته‌ى اساسى برخورد میکند که نظم مستقر حاکم قبلى دنیا در حال تغییر و تبدیل است.»

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛هشت دیدار مهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه روز، روزهای پُرخبری را در فضای رسانه‌ای رقم زده بود که هفت دیدار آن با مسئولان عالی‌رتبه‌ی خارجی از چهار قاره‌ی جهان بود. موضوعات مطرح شده در این دیدارها و برخی از حواشی منتشرشده‌ی آن، نمایانگر اتفاقات مهمی بود: یک اجلاس بین‌المللی در سطح عالی سران، به‌دلیل طولانی شدن دیدار پوتین و رهبر معظم انقلاب اسلامی -که برخلاف برنامه‌ریزی صورت گرفته و به درخواست مهمان جلسه دو ساعت به درازا کشید- یک ساعت به تعویق می‌افتد و ملاقاتی که به درخواست رئیس‌جمهور روسیه، پیش از انجام تشریفات خاص و مرسوم استقبال، صورت می‌گیرد.

 در دیداری دیگر رئیس جمهور عراق به جایگاه و نفوذ کلام امام خامنه‌ ای در میان مردم و مسئولان عراق به‌عنوان یک مجتهد و مرجع تقلید بزرگ، اشاره می‌کند. رئیس‌جمهور بولیوی می‌گوید که در ابتدای مسئولیتم در پاسخ به هشدار آمریکایی‌ها درخصوص رابطه با ایران، تأکید کردم که ما کشوری مستقل هستیم و برای ارتباط با دیگران از کسی اجازه نمی‌گیریم و مانند همتای ونزوئلایی‌اش می‌گوید که "ما جنابعالی را پدر و راهنمای همه‌ی انقلاب‌های مستقل می‌دانیم و از سخنان ارزنده، الهام‌بخش و امیدآفرین شما درس‌های فراوانی آموخته‌ایم." و ...

هشت دیدار مهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه روز، روزهای پُرخبری را در فضای رسانه ای رقم زده بود که هفت دیدار آن با مسئولان عالی‌رتبه‌ی خارجی از چهار قاره‌ی جهان بود. موضوعات مطرح شده در این دیدارها و برخی از حواشی منتشرشده‌ی آن، نمایانگر اتفاقات مهمی بود

بیان این جملات از سوی عالی‌ترین مقامات این کشورها و اتفاقات در حاشیه آن را نباید به‌عنوان رویدادهایی تشریفاتی در جلساتی دیپلماتیک تحلیل نمود؛ بلکه این اتفاقات نمایشگر "آرایش جدیدی از قدرت" در عالم مبتنی بر تفکر بسیجی است؛ و این همان نکته‌ای است که ۱۴ ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کرده بودند که «در نگاه کلان به کل جهان -و از جمله به منطقه- انسان به این نکته‌ى اساسى برخورد میکند که نظم مستقر حاکم قبلى دنیا در حال تغییر و تبدیل است.» (۹۳/۶/۱۳) قدرت‌های استکباری که توانسته بودند بعد از جنگ جهانی اول، با تقسیم غنایم کسب نموده از اعمال زور بر سلطه‌پذیران، نظم مطلوب خود را شکل بدهند؛ بعد از مدتی با نشانه‌های ازهم‌پاشیدگی این نظم - به دلایل مختلف از جمله شکل‌گیری جبهه‌ی مقاومت- مواجه شده و «شاهد شکست سیاستهای دوران جنگ سرد و نیز یکجانبه‌گرائیِ پس از آن» می‌شوند و «جهان با عبرت‌آموزی از این تجربه‌ی تاریخی، در حال گذار به نظام بین‌المللی جدیدی» می‌شود. (۹۱/۶/۹) برای ایفای نقش درست در این شرایط «پیچ تاریخی»، ملت ایران دو وظیفه و نقش تاریخی بر عهده دارد؛ وظیفه‌ی اول این است که «واقعیتهایى که امروز مشاهده میکنیم، واژگونه تحلیل نشود.» (۹۳/۶/۱۳) در این باره محتوای هفت دیدار خارجی رهبر انقلاب با مخاطبانی از چهار قاره، می‌تواند نقشه‌ای کلان و تحلیلی واقعی‌تر از شرایط عالم پیش چشم ما بگذارد.

* نقشه تحلیلی کلان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدارها در توصیف شرایط موجود، آن را «جنگ اراده‌ها» می‌خوانند که در آن «تنها راه پیشرفت و پیروزی کشورهای مستقل» در برابر نظام سلطه «ایستادگی و تکیه بر توده‌های مردم است.» در این جنگ، عملکرد نظام سلطه مانند «دو لبه‌ی یک قیچی» است که یک سر آن «دشمنان صریح اسلام» و تیغه‌ی دیگرش دشمنانی است «که به‌نام اسلام با اسلام دشمنی می‌کنند». آمریکایی‌ها که در رأس نظام سلطه قرار دارند با طرح‌های بلندمدت می‌خواهند با تغییر هویت، فکر جوانان عالم را به «فکر آمریکایی» تبدیل کنند و در «پشت پرده‌» با «ایجاد یا حمایت» از تروریست ها به‌دنبال «تجزیه» سرزمین‌های قدرتمند هستند.

آمریکایی ها که امروز در همسایگی خود، «حیاط خلوت»‌شان را از دست رفته می‌بینند و شاهدند که آن منطقه با «حرکت بی‌بدیل ونزوئلا» به «نقطه‌ای مستقل» تبدیل شده است، درصدند تا در قاره‌ای دیگر «با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلأ تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا را جبران کنند.»

دیدار هشتم رهبر معظم انقلاب در هفته‌ی جاری، دیداری بود به مناسبت روز بسیج که از دید رسانه‌ها جنبه‌ی داخلی داشت. اما این دیدار جنبه‌ی دیگری هم دارد که می‌توان آن را مکمل هفت دیدار قبلی دانست. ریشه‌ی هفت دیدار قبلی را باید در اقتدار بسیج جستجو کرد. تشکیل بسیج، «هنر امام» بود که ایشان از «متن مردم» آن را تشکیل داد.

اما در سوی دیگر میدان مبارزه، کشورهای مستقل باید «با هوشمندی و از موضع فعال» در مقابل نقشه‌های آمریکا عمل کنند و با «تقویت هویت بومی و شناساندن ارزش‌ها به جوانان» مانع از آمریکایی شدن اذهان شوند.

«راه پیروزی و استمرار موفقیت دولت‌های مستقل» در این میدان، بهره‌گیری از الگوی امام خمینی(ره) است. امام «با دست خالی اما با تکیه بر آحاد مردم و به صحنه آوردن آنها توانست حکومت مورد حمایت آمریکا و اروپا را ساقط کند.» و نباید فراموش کرد که «پیشرفت و موفقیت این دولت‌ها، پیشرفت و موفقیت کشور» امام خمینی (ره) است.

* دیدار هشتم
بعد از آنکه تحلیل درستی از وضعیت عالم به‌دست آمد آنگاه نوبت به کار دوم می‌رسد؛ «کار دومى که مهم است، این است که خودمان را براى ایفاى نقش در پدید آوردن نظم جدید» (۹۳/۶/۱۳) آماده کنیم.

دیدار هشتم رهبر معظم انقلاب در هفته‌ی جاری، دیداری بود به مناسبت روز بسیج که از دید رسانه‌ها جنبه‌ی داخلی داشت. اما این دیدار جنبه‌ی دیگری هم دارد که می‌توان آن را مکمل هفت دیدار قبلی دانست. ریشه‌ی هفت دیدار قبلی را باید در اقتدار بسیج جستجو کرد. تشکیل بسیج، «هنر امام» بود که ایشان از «متن مردم» آن را تشکیل داد. بعد از آنکه «مبارزه در دوران اختناق تمام شد» جریان «مقاومت مثل یک جریان ممتد، مثل یک شط جوشان در دوران پیروزی» ماند و «روزبه‌روز بالنده‌تر» شد و «در نبردهای نوتولّدیافته» (۹۴/۹/۴) نقش ایفا کرد؛ نقشه‌های نظام سلطه را نقش بر آب کرد و تفکر بالنده‌اش «صادر شد» زیرا «مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر گلهای بهاری است؛ هیچ کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش میشود... نسیم روح‌افزا و روانبخشی است که همه‌جا را به خودی خود میگیرد...» و الان «شما در کشورهای گوناگونی ملاحظه کنید.» (۹۳/۹/۶)

در چنین فضایی ضمن اینکه باید مراقب «نقشه‌ی نفوذ دشمن» در ایران اسلامی باشیم، باید «خودمان را آماده کنیم براى ایفاى نقش در پدید آوردن نظم جدید و این هم ممکن نخواهد شد مگر با قوى کردن کشور» (۹۳/۶/۱۳)

سه سال پیش رهبرمعظم انقلاب اسلامی و ولیّ‌امر مسلمین این بشارت را به ملت بسیجی ایران داد که: «اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت و توانستید پیروز شوید، آن‌وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولیّ‌امر و ولیّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد.» (۹۱/۱۰/۱۹)(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/mSPgq