داوری: رابطه آقای علینقی خاموشی با آقای پیترتمپل موریس، داماد خاندان اسدالله علم از چه تاریخی آغاز شده است؟ بنده بر اساس اسناد اتاق بازرگانی ایران و انگلیس تا سال ۲۰۰۰ جلسات این دو را رصد کرده ام.

 

«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» - دکتر عبدالرضا داوری/ در چند مناظره قلمی و حضوری، سوالاتی را از اعضای حزب موتلفه درباره ماجرای ترور حسنعلی منصور در ۴ بهمن ۱۳۴۳ پرسیدم که هیچ گاه پاسخ آنها را دریافت نکردم. این سوالات به این شرحند:

الف- چرا علیرغم مخالفت صریح امام خمینی در ۳ مرحله با ترور منصور ، نسبت به این ترور اقدام کردید؟
ب- چرا امام خمینی علیه دادگاه محاکمه آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان در سال ۱۳۴۴ پیامی صادر کردند اما درباره دادگاه متهمان ترور منصور در همان سال سکوت کردند؟
ج- چرا در هیچ یک از آثار و گفتار موجود از امام خمینی ، اشاره ای به شهدای موتلفه در ماجرای ترور منصور و گروه فداییان اسلام نشده است؟
د- بر اساس اسناد قطعی ساواک و خاطرات شهید حاج مهدی عراقی در کتاب ناگفته ها، محمد بخارایی ضارب منصور ، مرتضی نیک نژاد و رضا صفارهرندی هیچگاه عضو موتلفه نبوده اند. آنان از فعالین مسجد هدایت ، شاگرد آیت الله طالقانی و عضو نهضت آزادی بوده اند. در واقع از بین چهار شهید اعدام شده به اتهام حسنعلی منصور در ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ ، (محمدبخارایی، مرتضی نیک نژاد ، رضا صفارهرندی و صادق امانی) فقط شهید حاج صادق امانی عضو تشکیلات موتلفه بوده است. بنا به خاطرات شهید عراقی ، اعضای گروه حاد موتلفه که به برخوردهای قهری با رژیم پهلوی تمایل داشتند ، تنها اسلحه لازم برای ترور حسنعلی منصور را تهیه و آن را در اختیار شهید محمد بخارایی گذاشته اند. در واقع هیئتهای موتلفه ، ترور منصور را «برونسپاری» کردند. با این اوصاف چرا موتلفه همواره شهیدان بخارایی ، نیک نژاد و صفارهرندی را به فهرست شهدای خود می افزاید؟

ه- چرا جریان موتلفه در سال ۴۳ ، ترور اسدالله علم را بر ترور حسنعلی منصور بنا به دلایل زیر اولویت نداد:
اولا کشتار مردم در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با دستور مستقیم اسدالله علم اتفاق افتاد.
ثانیا لایحه کاپیتولاسیون از سوی اسدالله علم طراحی و تقدیم مجلس شورای ملی وقت شد.
ثالثا بازداشت و زندانی شدن امام خمینی در پادگان سلطنت آباد با دستور اسدالله علم صورت گرفت و امام خمینی در فروردین 1343 با دستور حسنعلی منصور از بند رها شد.
رابعا در بهمن ۴۳ ، اسدالله علم رییس دانشگاه شیراز بود و حسنعلی منصور نخست وزیر. طبیعی است که طراحی عملیات ترور یک رییس دانشگاه به مراتب ساده تر از ترور یک نخست وزیر است.
خامسا اسدالله علم و حسنعلی منصور هر دو عناصر وابسته به غرب بودند. علم وابسته به انگلستان و منصور وابسته به امریکا. طبق اسناد مکشوفه در سفارت امریکا ، یکی از پروژه های مهم امریکا در ایران از اواسط دهه ۳۰ و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، ایجاد یک طبقه جدید نخبگان ایرانی وابسته به امریکا و جایگزینی آنان به جای نخبگان ایرانی وابسته به انگلستان بود. برآمدن علی امینی و ایجاد حزب ایران نوین به رهبری حسنعلی منصور در همین راستا ارزیابی می شود. سوال مهم اینجاست که چرا در انتخاب سوژه ترور بهمن ۴۳ ، اسدالله علم ، عنصر وابسته به انگلستان که اتفاقا دستش به خون مردم آلوده و پرونده خطاها و خیانتهایش از پرونده حسنعلی منصور وابسته به امریکا ، سنگینتر بود از دستور کار موتلفه خارج شد و یک عنصر امریکایی کمتر خائن به جای یک عنصر انگلیسی خائنتر هدف ترور قرار گرفت؟
رابطه آقای علینقی خاموشی با آقای پیترتمپل موریس، داماد خاندان اسدالله علم از چه تاریخی آغاز شده است؟ بنده بر اساس اسناد اتاق بازرگانی ایران و انگلیس تا سال ۲۰۰۰ جلسات این دو را رصد کرده ام.
و- نتیجه و دستاورد عینی ترور حسنعلی منصور به جز شناسایی و فروپاشی جریان اسلامی بازار در نهضت مبارزاتی علیه رژیم پهلوی چه بود؟ آیا کاپیتولاسیون متوقف شد؟