محمود احمدی نژاد فعلا پر رای ترین نامزد شخصیت سیاسی اصولگرا محسوب می شود. این برای اصولگرایان نقطه چالشی مهمی است . وسوسه رای آوری توسط او برای بازگشت اصولگرایان به قدرت یک مساله مهم است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، خبرگزاری آریا نوشت:

محمود احمدی نژاد به شدت زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است. تنها البته رسانه ها نیستند که احمدی نژاد را رصد می کنند؛ حالا سیاسیون از هر دوجناح نیم نگاهی هم به رییس جمهور سابق دارند. او چند ماه ساکت بود اما حالا گویا تصمیماتی در ذهن دارد. این را می شود از تحرکات حامیانش به خوبی فهمید. می گویند یک شبکه رسانه ای هم قرار است او را پوشش دهد (گزارش آریا در این مورد را اینجا بخوانید). 

محمود احمدی نژاد فعلا پر رای ترین نامزد شخصیت سیاسی اصولگرا محسوب می شود. این برای اصولگرایان نقطه چالشی مهمی است . وسوسه رای آوری توسط او برای بازگشت اصولگرایان به قدرت یک مساله مهم است. یا از جانبی دیگر دولتی که اکنون روی کار است نزدیکترین تفکر را به هاشمی رفسنجانی دارد . چه اینکه حتی برخی معتقدند دولت روحانی همان دولت هاشمی است. صرف نظر از درستی یا نادرستی این عقیده احمدی نژاد همیشه قطب مقابل هاشمی رفسنجانی در چند سال اخیر بوده ؛ می گویند او هر وقت برگردد باز این دو قطبی زنده می شود این بار به شکل دو قطبی روحانی - احمدی نژاد.

واکنش های این چند روزه به تحرکات سیاسی حامیان احمدی نژاد البته قابل توجه است. به نوعی می توان این واکنش ها صورت بندی فاز آرایش سیاسی در صورت بازگشت احمدی نژاد تحلیل کرد . یعنی چه کسانی موافقند و چه کسانی مخالف.

پیرموذن ،نماینده اصلاح طلب مجلس نهم امروز به آریا گفته است:احمدی نژاد به اندازه کافی در دوره مسئولیت خود آثار زیان باری را به عمل آورده است و هرچه داشته و نداشته با مدیریت جهانی خود در این هشت سال عرضه کرده است بنابراین استباط بنده این است که با اقبال عمومی مواجه نمی شود اما به هرحال جامعه ما چند صدایی است.(متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید)

دبیر کل جامعه بازار و اصناف هم به آریا گفته است : کارهای احمدی نژاد تبلیغی است تا با یک چهره جدید و به صورت طلبکارانه وارد میدان شود. این در حالی است که قبل از رفتن وی از عرصه سیاست هیچ اتفاق و برخوردی از سوی دولت در قبال تخلفات احمدی نژاد و اطرافیان به وجود نیامده است.هنگامی که مردم ببینند هیچ گونه برخوردی با تخلفات احمدی نژاد صورت نمی گیرد احمدی نژاد نیز جرأت بازگشت به عرصه سیاست را پیدا می کند. یکی از معضلات دوره احمدی نژاد شعار وی درباره مشائی و برجا ماندن قوت این شعار حتی پس از رفتن وی از عرصه سیاست بود. احمدی نژاد نزدیک به دو هزار تخلف و موارد قانون گریزی داشته که با توجه به عدم رسیدگی به تخلفات وی توسط دستگاه قضائی، میدان و بستر برای ورود متخلفان به عرصه سیاست آماده شده است .طبیعی است که احمدی نژاد این بار با یک جیب پراز پول به میدان خواهد آمد، لذا آمدن احمدی نژاد یک خطر بزرگی است و این در صورتی مرتفع خواهد شد که نظام از عملکرد گذشته احمدی نژاد بازخواست کند و مردم را در جریان بگذارد.(متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید)

بهروز نعمتی،نائب رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی هم در این مورد اینگونه اظهار نظر کرده است :آنطور که بنده بخاطر دارم  آقای احمدی نژاد می گفتند اصلاح طلب و اصولگرا نیستم و مردم به روش  من رای داده اند ازسوی دیگر اصولگرایان نیز امروز به این نتیجه رسیده اند که برخی از تندروی های آقای احمدی نژاد مشکلات جدی را برای کشور  ایجاد کرد لذا من فکر نمی کنم دیگر اصولگرایان درفکر حمایت از ایشان  باشند.

ممکن است طیف خاصی از اصولگرایان به دنبال بازگرداندن آقای احمدی نژاد باشند که البته اینها افراد اثرگذاری در سطح کشور نیستند.به غیر از جبهه پایداری آقای احمدی نژاد کسی را در کشور ندارد که بخواهد از او حمایت کند درواقع از آنجاییکه پایداری ها سالها از طریق آقای احمدی نژاد به منافعی رسیده اند شاید بخواهند  ادامه دهنده راهشان باشند.(متن کامل مصاحبه این نماینده با آریا را اینجا بخوانید)

یا مثلا احمد توکلی به نقل از غلامعلی حدادعادل در مورد احمدی نژاد چنین گفته است : آقای دکتر حداد عادل یک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشیمان شد و قالب اش را هم شکست! باید فراموش کنید که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رویه اش چنین بوده یا چنان بوده. (متن این خبر را اینجا بخوانید)

اما نقطه مقابل این اظهار نظرها ، برخی معتقدند احمدی نژاد باز می گردد و این حق طبیعی او هم هست

سید علی محمد بزرگواری عضو سابق جبهه پایداری در این مورد به آریا گفته است:زمینه برای بازگشت احمدی نژاد فراهم می شود چراکه در رابطه با عملکرد دولت ایشان بسیار بی انصافی کرده اند درحالی که مردم شاهد خدمات آقای احمدی نژاد در مناطق محروم بودند.احمدی نژاد در برابر زیاده خواهان و کسانی که بر اریکه قدرت و ثروت نشته اند به خوبی می ایستاد  لذا جدای از جریان انحرافی که در کنار ایشان بود اما مردم با طرفدار احمدی نژاد بودند.

با توجه به وضعیتی که دولت فعلی به وجود آورده و نابسامانی اقتصادی که هست و مدام هم دل مردم را خالی می کنند بنابراین بنده معتقدم زمینه بازگشت آقای احمدی نژاد فراهم می شود چراکه دولت روحانی دربرابر خارجی ها حالت وادادگی نشان می دهد و مردم این حالتها را نمی پذیرند.آقای احمدی نژاد کار خلاف شرعی نکرده که بخواهند رد صلاحیتش کنند نقطه ضعف ایشان فقط همان جریان انحرافی است لذا انتظار داریم اگر آقای احمدی نژاد قصد بازگشت به قدرت را دارند این جریان را از خود دور کنند. حمایت جبهه پایداری از احمدی نژاد ممکن است .پایداری ها نقاط مشترک بسیاری با آقای احمدی نژاد دارند البته همچون ما نقاط افتراقی هم با ایشان دارند که همان جریان انحرافی است.(متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید)

حمید رضا ترقی عضو ارشد موتلفه هم به آریا گفته است : احمدی نژاد  به این نتیجه رسیده که اگر به سمت انزوای سیاسی برود تمام دستاوردهای سیاسی اش توسط اصلاح طلبان نابود می شود.اصولا همه روسای جمهور کشور ما بعد از اتمام دوره مسئولیت سیاسی خود به فعالیت های سیاسیشان ادامه داده و در حال حاضر رئیس جمهورغیر فعال در عرصه سیاسی کشور نداریم بنابراین نمی توان انتظار داشت که آقای احمدی نژاد با توجه به سوابق سیاسی خود چنین فعالیتی را به طور کلی کنار بگذارد و از صحنه سیاسی کشورغایب شود.(متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید)

حالا با این تفاسیر می توان گفت گزینه اول اصولگرایان و اصلاح طلبان این است که احمدی نژاد بازنگردد ؛ حالا باید منتظر ماند و دید او چه تصمیمی خواهد گرفت ؟

در همین زمینه بخوانید :

شروطی برای بازگشت احمدی نژاد