دكتر محمود احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني با شبكه اول سيما به تشریح روند انتخاب و معرفی اعضای کابینه دهم پرداخت.

 به گزارش پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما ، متن كامل اين گفتگو به شرح زير است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم‌ عجل‌ لوليك‌ الفرج‌ والعافيه والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين يديه

 ماه مبارك رمضان يك هديه استثنايي الهي به بشريت است

 ماه مبارک رمضان يک هديه استثنايي الهي به بشريت است يعني خداي متعال دريچه‌ها و دروازه‌هاي جديدي را در برابر بشريت و مؤمنين باز مي‌کند.

 وزرا باید به اصول و آرمان های ملت ایران وفادار باشند

 

سؤال: از نظر شما وزير يعني چه کسي؟ شما به چه شخصيتي وزير مي گوييد؟

رييس‌جمهور: از سخت ترين مراحل کار رييس‌جمهور انتخاب وزراست. تشخيص نيازهاي روز که بايد با تحليل و دريافت روشن از نيازهاي کشور همراه باشد و همچنين انتخاب افراد متناسب با اين نيازها از ميان خيل خوبان کار بسيار مشکلي است. بايد روندي را انتخاب کرد که حداکثر اطلاع از خوبان و افراد متناسب براي پست وزارت را به دست آورد و سپس به ارزيابي آنان پرداخت. در ادامه بايد افرادي را بر اساس نياز کابينه انتخاب و سپس آن افراد را براي پذيرش مسئوليت قانع کرد. گروه کاري باتجربه و اميني در اين مدت زحمت کشيدند و حتي بسياري از وزراي دولت نهم افراد شايسته براي پست وزارت را معرفي کردند. فلسفه وزارت، خدمت به مردم است و وزير يعني کسي که خود را خدمتگزار و نوکر مردم بداند. افرادي که براي کابينه انتخاب مي‌کنيم بايد انسان‌هايي مومن، پاک، ساده زيست، شجاع، اهل تصميم گيري و خدمت و به اصول و آرمان‌هاي ملت ايران وفادار باشند.

 

سوال: شما در انتخاب چنين شخصيت‌هايي که اکنون اسامي آنها نهايي شده است چه مراحلي را طي و چه شاخص‌هايي را تعيين کرده‌ايد؟ آيا اين افراد در هر سمتي شايسته‌ترين هستند و افراد ديگري که به دلايلي کنار گذاشته شده‌اند. شايستگي هم داشته اند؟

رييس‌جمهور: معناي اينکه برخي از کابينه کنار مي‌روند، اين نيست که آدم‌هاي بد يا ناتواني هستند، اينطور نيست؛ يا فردي که جديد آمده است حتماً به لحاظ کارآمدي از آنها کارآمدتر نيست. ما مجموع شرايط را در نظر مي‌گيريم و انتخاب مي‌کنيم و لزوماً انتخاب من به معناي بهترين انتخاب عالم نيست. چون بالاخره ما اين افراد را با تشخيص و توان خودمان از ميان 70 ميليون که حداقل 20 ميليون آنها آدم‌هايي هستند که توانايي قابل عرضه دارند انتخاب کرده‌ايم. اصلا شناسايي از ميان 20 ميليون نفر شدني نيست. ما هم اعلام عمومي کرديم، حتي از مجلس شوراي اسلامي خواستم که پيشنهاد کنند. عده بسياري پيشنهادهاي خوبي دادند، همچنان که در دانشگاه‌ها و مراکز عمومي اعلام کرديم و افراد مختلفي را پيشنهاد دادند. از خود وزرا و هر جايي که امکان مشارکت در اين تصميم‌گيري بود، خواستيم که افرادي را معرفي کنند و عده زيادي معرفي شدند که خواهم گفت که در برخي انتخاب‌ها براي يک انتخاب چند نفر را بررسي کرديم و از بررسي تعداد بسياري افراد، بالاخره به يک شخص رسيديم.

معيارهاي سه گانه براي انتخاب وزرا را داريم، صلاحيت‌هاي عمومي فرد، کسي را که انتخاب مي‌کنيم که انساني مومن، پاک، مردمي، ساده زيست، شجاع و اهل تصميم گيري باشد. بر اساس ميثاقي که با همکارانمان مي‌بنديم اين افراد بايد کساني باشند که خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اعتقادات ملت ايران وفادار و آزاده باشند. اين افراد نبايد به اين يا آن دسته تمايل داشته باشند، تا بتوانند خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اصول جمهوري اسلامي مقيد و مومن باشند. کارآمدي و تخصص از ديگر ويژگي‌هاي لازم است، اين افراد بايد بتوانند بار را از دوش دولت وکشور بردارند يعني توانمند و متخصص باشند. سعي کرده ايم متخصصان را انتخاب کنيم، البته هميشه فاصله‌اي ميان متخصصان نظري و دانشگاهي با حوزه عمل وجود داشته است؛ ولي سعي کرده ايم در اين زمينه هم اينها را به هم نزديک کنيم. همگرايي و وجود اراده در کارهاي جمعي را در ميان اعضاي کابينه مهم و ضروري است. متوسط توان کابينه دهم بالاتر از کابينه نهم خواهد بود. کابينه دهم يک گام جلوتر از کابينه نهم است و کابينه نهم نيز با کابينه‌هاي قبلي فاصله زيادي دارد.

 

همگرایی در کابینه ضروری است

 

دسته سوم ويژگي‌هاي وزيران و اعضاي کابينه در برخي جاها تعيين کننده است. معيارهاي دسته سوم سرنوشت دولت را رقم مي‌زند و آن همگرايي و اعتقاد داشتن به روح کار جمعي است. برخي فکر مي‌کنند که کابينه 21 يا 30 جزيره جدا از هم است اما اصلاً اين گونه نيست. درست است که در قانون براي هر وزير تکاليفي تعيين شده اما اين تکاليف 50 سال پيش نوشته شده است و هم اکنون بسياري از مأموريت‌هاي دولت بين بخشي است يعني با همکاري جمعي از وزرا قابل اجراست. براي انجام دادن برخي کارها ده وزارتخانه يا سازمان بايد نظر بدهند و اگر همگرايي و همدلي در ميان آنها وجود نداشته باشد کارها در نقطه‌اي متوقف خواهد شد. در عين حال انجام دادن برخي کارها نيز نيازمند تصميم مجموعه دولت است. وجود شوراها و کارگروه‌هاي مختلف مؤيد اين موضوع است که انجام دادن برخي کارها با يک وزارتخانه امکان پذير نيست و کاري بين‌بخشي است، بنابراين همگرايي و روح کار جمعي بسيار اهميت دارد. وجه ديگر اين موضوع آن است که وزرا يکديگر و رييس‌جمهور را قبول داشته باشند و رييس‌جمهور نيز آنان را قبول داشته باشد. برخي نظر مي‌دهند که فلاني خيلي خوب است، اگر چه تو را قبول ندارد اما او را در کابينه قرار دهيد، ما مي‌گوييم خوب است دست او را هم مي‌بوسيم اما کابينه بايد همگرا باشد يعني همه همديگر را قبول داشته باشند. اگر 30 جزيره مستقل را کنار هم قرار دهيم خروجي نخواهند داشت. بنابراين توان دولت بايد هم‌افزا باشد نه اصطکاکي، لذا همگرايي و هماهنگي ضروري است. هنگامي که استاندار بودم بر سر يک موضوع اختلافي بروز کرد که 50 هزار نفر را تحت تأثير قرار داد و نزديک به 50 هزار هکتار از بهترين مراتع کشور آسيب ديد. در آن هنگام از دولت وقت براي حل اين مشکل درخواست‌هايي شد اما به نتيجه نرسيد در صورتي که اگر اعتماد دوجانبه بود به سادگي کار انجام مي‌شد.

 

انتخابات سطح سیاسی و اجتماعی کشور را صدها پله ارتقا داد

 

خيلي وقت‌ها محدوده کار مشخص نيست و نياز به تقسيم دارد و دولت يک تيم است و فرد فرد نيست و همه اعضاي دولت در برابر تصميمات آن پاسخگو هستند لذا بدون همدلي و همگرايي نمي‌توانند کارها را پيش ببرند. انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري سطح سياسي و اجتماعي کشور را صدها پله ارتقا داد.

تغييرات گسترده در وزراي پيشنهادي دولت دهم که وعده آن را داده بودم. اکنون ذهنيت، مطالبات، شرايط، ضروريات و نيازهاي کشور در مقايسه با گذشته تغيير کرده است. انتخابات گذشته سطح مطالبات مردم و حتي جنس آنها را نيز در بسياري از مناطق کشور تغيير داده و مأموريت‌هاي جدي براي دولت به وجود آورده است. اين تغييرات شايد مقداري مشکلات براي دولت به وجود آورده باشد اما در برخي مسائل دست دولت را باز کرده است. در مورد ترکيب علمي کابينه دهم به اين صورت است که يازده نفر از وزراي پيشنهادي دکتراي تخصصي دارند و اين در حالي است که در دولت نهم تعداد اعضاي هيئت دولت با اين رتبه علمي نه نفر بودند. در کابينه پيشنهادي دولت آينده يک نفر فوق تخصص، پنج نفر دکتراي مهندسي در رشته‌هاي مرتبط، شش نفر مهندس «فوق ليسانس» و سه نفر داراي مدرک فوق ليسانس هستند.

 

ايجاد تغيير در مديريت ها موجب گردش نخبگان در كشور است

 

سعي کرده ام نخبگان به دولت آينده راه يابند. وزن علمي دولت آينده و تطبيق تخصص اعضاي هيئت دولت با حوزه مأموريت آنها بيش از 17 وزارتخانه را در بر مي‌گيرد.

در مورد ضرورت تغيير در اعضاي هيئت دولت، حضور بيش از اندازه در يک مجموعه موجب از بين رفتن ابتکار عمل و خشکي و جمود آن مي‌شود. برخي افراد انسان‌هاي خوبي هستند اما اگر در يک حوزه حضور طولاني داشته باشند حلقه‌هايي را در اطراف خود تشکيل مي‌دهند که ما با اين شيوه‌ها مخالفيم.

در صورتي که تغيير انجام نشود اميد آيندگان از بين مي‌رود. جامعه بايد نشاط و شادابي داشته باشد و مردم نيز اين مسئله را مي‌پسندند. ايجاد تغيير در مديريت‌ها موجب گردش نخبگان در کشور مي‌شود.

 

انتخاب سه زن واقعاً بر اساس مطالعه دقیق بوده است

 

درباره چينش کابينه دهم، انتخاب سه زن براي کابينه واقعاً بر اساس مطالعه دقيق بوده است. قطعاً انتخاب سه زن براي کابينه و پيشنهاد آن به مجلس بنا بر شايسته‌سالاري بوده است؛ اينکه حتماً سه زن را بخواهيم براي کابينه انتخاب کنيم، اينطور نبوده است زيرا اگر مي‌خواستيم اين طور عمل کنيم اين موضوع را در انتخابات شعار خود مي‌کرديم. در يک کنفرانس خبري خانمي از من سؤال کرد که آيا در کابينه‌اتان از زنان استفاده خواهيد کرد يا نه که من در جواب گفتم ارزيابي مي‌کنم.

چه کسي گفته مردها بهتر از زن‌ها مجموعه‌ها را اداره مي‌کنند، برخي کارها مانند جهاد يا رانندگي کاميون در بيابان کارهاي سختي است که آقايان بايد در صف اول باشند. مديريت زن‌ها در جامعه يا ناخواسته کنار گذاشته شده است و يا بعضي مواقع هم خود زن‌ها خودشان را کنار کشيده‌اند. اسلام حجاب را گذاشته تا زن‌ها بتوانند در صفوف اول جامعه حضور داشته باشند، همان طور که در زمان انقلاب زن‌ها هيبت طاغوت را شکستند و همچنين در دفاع مقدس. ما زن و مرد را نقطه مقابل هم نمي‌دانيم بلکه مکمل هم مي‌دانيم و در مسئوليت‌هاي اجتماعي هم ما شايسته سالاري را اصل مي‌دانيم. بعضي‌ها به من گفتند تو که مي‌خواستي خانم‌ها را بياوري به عنوان مثال براي وزارتخانه‌هايي مانند وزارت تعاون از آنها استفاده مي‌کردي که من در پاسخ گفتم اولاً شما وزارت تعاون را نمي‌شناسيد زيرا بر اساس سند چشم انداز نظام قرار است 25 درصد اقتصاد ملي بر دوش اين وزارتخانه باشد، ثانياً اينکه چرا خانم‌ها را کوچک مي‌بينيد.

اگر مأموريت‌هاي سنگين انساني هم بخواهيم بايد خانم‌ها را برگزيد، اين عده از دوستان گفتند چرا در اين زمان به خانم‌ها مسئوليت وزارت داده‌اي که من در پاسخ گفتم پس چه موقع بايد مديريت وزارتخانه‌ها را به زن‌ها داد. برخي فکر مي‌کنند وقتي خانم‌ها در مجموعه‌اي حضور داشته باشند، در آنجا فضاي منفي به وجود مي‌آيد در حالي که تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها حضور داشتند اتفاقاً فضا اخلاقي شده است.

 

تا روز آخر باید کارها پیگیری شود

 

سوال: نظرتان در زمينه تاثيرگذاري شرايط پيش و پس از انتخابات رياست جمهوري از جمله زمان پايان کار دولت نهم و آغاز کار دولت دهم بر روند کار خدمات رساني دولت و پيشبرد امور کشور را بفرماييد.

رييس جمهور: بخشي از اين امر طبيعي است وقتي دولت تغيير مي کند تغييراتي اتفاق مي افتد وخدمات‌رساني مقداري افت مي کند و در گذشته طول زمان اين افت شايد بيش از شش ماه و در برخي موارد تا نه ماه بود و از چند ماه قبل از انتخابات يک سستي مي آمد تا چند ماه بعد از انتخابات ادامه داشت. ما سعي کرديم اين افت را به حداقل کاهش دهيم اگر خاطرتان باشد ما تا روزهاي قبل از انتخابات يعني روز شروع تبليغات سفر استاني مي رفتيم و کارها را پيگيري مي‌کرديم و آن روزها ما افتتاح داشتيم کلنگ زني وتصميم گيري داشتيم ولي خبري اش نکرديم. برخي افتتاح ها را من نرفتم و طرح هاي بزرگي هم بود ممکن است برداشت ديگري شود اما در طول دوره تبليغات جلسات دولت يک روز هم تعطيل نشد و اصلا درداخل دولت هيچ گاه بحث انتخابات به اين معنا نشد و درتمام جلسات پيگيري بود وبعد از انتخابات هم ما مرتب جلسات دولت را داشتيم مگر بنا به ضرورتي که بايد به استان ها مي رفتند و يا تعطيلات تابستاني را که دو هفته بود امسال هم آن را يک هفته کرديم.

همين امروز من خودم از بندر عباس آمدم که هم کارهاي آنجا را پيگيري کردم و بازديد از کشتي سازي و افتتاح و آب اندازي وحرکت کشتي به سمت اقيانوس را داشتيم؛ يعني واقعا سعي کرديم کارها را دنبال کنيم که متوقف نشود.

براي اينکه مردم بدانند ويژگي هاي کابينه نهم و کابينه دهم را عرض کنم تقريبا اعضاي کابينه نهم که الان در دولت نيستند دارند به وزيران جديد در تنظيم برنامه در راي اعتماد کمک مي کنند و اين معنايش اين است که حضور دارند و کارها را دنبال مي کنند نمي خواهم بگويم هيچ افتي اتفاق نيفتاده است ولي سرجمع دارند تلاش مي کنند که افت قابل توجهي اتفاق نيفتد و اميدواريم اين يک فرهنگ شود بالاخره يک وزير مثل دو امدادي است آورده اين چوب را سر اين خط و به نفر بعدي مي دهد مثل پاسداري است اين سرباز دارد الان کشيک مي دهد دو ساعت يا چهار ساعتش تمام شود تحويل سرباز بعدي مي دهد وخوشبختانه همين روحيه واقعا در دولت نهم بود و همکاران عزيز من آنها که مي دانند ما داريم چه کار مي کنيم همه آنها مي دانند.

آنها هستند و جزو تيم دولت هستند حتما در جاي ديگري در خدمتشان خواهيم بود آن هم درجاهاي مهم دولت اما حال جزو اين دو، سه نفر نيستند ولي خودشان دارند الان کمک مي کنند و بخشنامه کرده اند به تمام زير مجموعه‌اشان که بايد کمک و همکاري کنيد با وزير جديد و خودشان هم دارند مي روند به جلسات، وقت مي گذارند، اطلاعات را مي دهند وفضا واقعا اين جوري است، نمي خواهم بگويم تا تمام رده ها اين است ممکن است جاهايي کسي باشد کارها را زمين گذاشته و غفلت کرده باشد كه شماها بايد کمک کنيد و رسانه ملي و مردم عزيز کمک کنند تا اين نهادينه شود يعني ما وقفه اي نداشته باشيم بنده تا پس فردا هستم بالاخره اگر خدا توفيق ويا عمري داد چهار سال ديگر همين موقع بايد بنده تحويل نفر بعدي بدهم و تا روز آخر بايد کار را پيگيري کنم چرا بايد وقفه بشود؟ داريم تلاشمان را مي کنيم خدا هم ان شاء الله عنايت کند.

 

دولت و مجلس با هم تعامل جدي و موثر دارند

 

دولت و مجلس تعامل جدي و مؤثر دارند اما هماهنگ کردن وزراي پيشنهادي با همه 290 نماينده مجلس ممکن نيست. برخي از نمايندگان اظهار نظر مي کنند که دولت با مجلس هماهنگ نيست در حالي که منظور آنان از مجلس خود و يا گروه‌اشان است. دولت با اکثريت مجلس نشست داشته است و با اقليت نيز نشستي خواهد داشت و در اين نشست ها روند انتخاب وزراء و ويژگي هاي آنان را اعلام کرده و خواهد کرد. در عين حال، معتقديم همه نمايندگان رأي و جايگاه يکساني دارند و کساني که به نمايندگي از مجلس صحبت کنند روش درستي پيش نگرفته‌اند. در عين حال اين نکته را نبايد فراموش کرد که انتخاب وزرا اختيار و وظيفه رييس‌جمهور است و او بايد با نگاه خود وزرا را به مجلس معرفي کند و نمايندگان به افرادي پيشنهادي رأي اعتماد مي دهند يعني صلاحيت هاي عمومي او را تأييد مي کنند. بعضي ها توقع دارند دولت، وزراي پيشنهادي را با آنها هماهنگ کند و خود را نه به عنوان يک نماينده که در مقام مجلس قرار مي دهند. هر چند اين افراد قابل احترام هستند اما چطور ممکن است دولت بتواند با 290 نماينده خود را هماهنگ کند. هماهنگي دولت و مجلس براي اداره صحيح کشور ضروري و اجتناب ناپذير است. يک اصل کلي وجود دارد و آن اينکه رييس جمهور برآيند مطالبات يک ملت است و نه يک منطقه،بخش و يا يک قشر و به همين علت شخص دوم کشور شناخته مي شود و اجراي قانون و بار اداري کشور بر دوش او و دولت است. قواي مقننه و قضاييه نيز جايگاه پشتيباني و نظارت دارند البته اين به معناي تنزل جايگاه آنان نيست. برخي تصور مي کنند وزير بايد هم از رييس جمهور و هم از مجلس دستور بگيرد اما اين نگاه به فساد در اجراي کارها مي انجامد. وزرا تحت نظر رييس جمهور فعاليت مي کنند و نه تحت نظر مجلس و وظيفه مجلس نظارت بر امور است تا از قانون انحرافي رخ ندهد. اگر اين مرزها مخدوش شود کار پيش نمي رود و اين تعامل براي اداره درست کشور ضروري است.

 

روند انتخاب وزرا طبق قانون طی شده است

 

رييس جمهور در انتخاب وزرا طبق قانون اساسي اختيار دارد و روند انتخاب وزرا را طبق قانون طي کرده ايم. قوانين مجلس براي ادامه کارها در کشور و کمک دولت براي اجراي بهتر آن قوانين افزود: وزير دولت از دو جا دستور نمي گيرد. وزير دولت بايد با بنده هم هماهنگ باشد که اين تلقي، سيستم را به هم مي ريزد. ما اميدواريم که مجلس به وزراي پيشنهادي راي اعتماد دهد. روز راي گيري براي هر وزير پيشنهادي، مخالفان وزرا صحبت مي کنند و در ادامه هم وزير و رييس جمهور صحبت خواهند کرد. ما کارها را فوق قانون و دوستانه جلو مي‌بريم، البته اين موضوع به اين معنا نيست که مرز مسئوليت ها و اختيارات و پاسخگويي ها،‌مخدوش شود که اگر اين گونه شود کار کشور جلو نمي رود.

 

مجلس و دولت یار یکدیگرند

 

وزرا مسئول عملکرد خود هستند و بايد مشورت ها را به درستي در دستور قرار دهند. دولت و مجلس با يکديگر و به صورت دوستانه،‌کشور را جلو مي برند و دست در دست هم، به فکر پيشرفت کشور هستند. فضاي کنوني بين مجلس و دولت بسيار دوستانه است و با قاطبه مجلس و نمايندگان کارها را پيش مي بريم. وزرا بايد توصيه ها را براي انجام دادن بهتر کارها بپذيرند. البته وزرا هم بايد ببينند اگر آن توصيه ها در اجراي کار مشکل ايجاد مي کند آنها را انجام ندهند.

 

سوال مجري: برخي ها مي گويند تعدادي از افراد پيشنهادي قطعاً راي نمي آورند و دکتر احمدي نژاد هم اين موضوع را مي داند نظر شما چيست؟

رييس جمهور: شنيده ام برخي از نمايندگان البته دو نفر گفته اند چهار نفر يا پنج نفر از وزراي پيشنهادي حتماً رأي نمي‌آورند، نمي دانم اين موضوع را از کجا مي گويند چرا که الان مجلس تعطيل است و رأي هم مخفي است. نمي خواهم جسارت کنم اما به نظرم مي رسد برخي ها مي خواهند نظر خود را القا کنند.

افراد آزادند نظر خود را بدهند و اين جزو حقوق نمايندگي مجلس است. قوا مستقل از هم هستند و نمي توانيم به نماينده اي بگوييم چرا راي داديد يا نداديد اما اين بد است وقتي که کابينه اي هنوز معرفي نشده است فردي بگويد که از اين ليست پيشنهادي پنج نفر راي نمي آورند. آيا آن فرد تصميم گرفته است کاري کند که پنج نفر از وزرا راي نياورند که اين خيلي بد است و به نظرم از تعامل سازنده به دور است و روش درستي براي پيگيري امور کشور نيست. ديدم که برخي ها آمده اند و در تلويزيون گفته اند به اندازه اي که رييس جمهور در تلويزيون حرف مي زند بايد به من هم اجازه بدهيد که من هم حرف بزنم سوال اين است که بر اساس چه منطقي اين حرف را مي زنيد و با کدام استدلالي اين گونه حرف مي زنيد؟ رييس جمهور رييس قوه مجريه و منتخب کل ملت و موظف است قانون اساسي را اجرا کند و بايد با مردم حرف بزند.

نمايندگان مجلس طبق قانون فرصت بررسي برنامه هاي وزراي پيشنهادي را دارند. دو نماينده به عنوان مخالف وزير و دو نماينده به عنوان موافق وقت دارند صحبت کنند. سه نفر مي آيند مي خواهند فضاي ميان دولت و مجلس را تحت تاثيرقرار دهند، بعد مي گويند دولت به مجلس بي اعتنايي کرده است. دولت و بنده با بسياري از نمايندگان ارتباط صميمي داريم. ما به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي احترام مي گذاريم و من خود را کوچک همه ملت مي دانم. در مجلس فرصت وجود دارد و درباره وزراي پيشنهادي بحث خواهد شد.

بنده به قول خود به مردم براي ارائه گزارش مفصل پايبند هستم. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم براساس استقلال قوا و طبق قانون در زمان بررسي راي اعتماد نظر مي دهند و به نظرآنها احترام مي گذاريم وهيچگاه ناراحت نمي شوم اگر نماينده اي در مجلس برخلاف من صحبت کند. آنهايي که تلاش مي کنند رابطه مجلس با دولت را مخدوش نشان بدهند حتما موفق نخواهند شد چون مجلس و دولت دو قوه مستقلند و در عين حال دوست و يار يکديگرند. اگر همکاري نباشد کار پيش نمي رود و ما از منطق مديريتي تبعيت مي کنيم. امکان اينکه با 290 نفر هماهنگ باشيم، وجود ندارد و قانون نيز آن را پيش بيني نکرده است زيرا در غير اينصورت کابينه اي درست مي شود مثل آدمي که يک دستش 4 متر است و دست ديگرش نيم سانتيمتر است و اين شدني نيست.

کابينه بايد تيمي هماهنگ باشد. برخي دوستان فهرست وزرا را از ما گرفته اند و مي گويند اين افراد خوب هستند اما راي نمي آورند، براي اينکه راي بياورند جاي آنها را عوض کنيد. پيشنهاد شما مانند اين است که ما تيمي را براي مسابقه فوتبال انتخاب کنيم و شما بگوييد دروازه بان را به جاي فوروارد بگذاريد و فوروارد را به دفاع و دفاع را به هافبک منتقل کنيد، اين ديگر تيم نخواهد شد. ما با نگاه سيستماتيک وزرا را چيده ايم و با مطالعه دقيق به يک نفر رسيده ايم تا کار دولت صحيح پيش برود.

 

معرفي وزاري انتخابي كابينه دهم و ويژگي هاي آنان

 

من در اينجا به معرفي وزراي انتخابي کابينه دهم و ويژگي هاي اين افراد مي‌پردازم.

براي وزارت آموزش و پرورش خانم دکتر سوسن کشاورز انتخاب شده است. مأموريت اصلي آموزش و پرورش تربيت نيروي کارآمد، مؤمن و عالم براي کشور است. تربيت انسان بايد بر اساس ويژگي هاي فرهنگي کشور و آرمان هاي جمهوري اسلامي ايران انجام شود و در اين زمينه نگاه غالب بايد نگاه اخلاقي باشد چرا که ما نيازمند علم اخلاقي و انساني هستيم.

در طول تاريخ آموزش و پرورش مديران در پي تغيير ساختار فيزيکي در اين وزارتخانه بوده‌اند. بخشي از اين تغييرات تحميلي بوده اما بخشي از آن نيز ناشي از ويژگي هاي افرادي بوده است که در آموزش و پرورش بودند. معلمان معتقدند برنامه آموزش را بايد به گونه اي تنظيم کرد که نقش فرهنگي و انساني غلبه داشته باشد و به همين دليل شخصي بايد عهده دار مسئوليت در اين وزارتخانه شود که وجه غالب او تربيت و فرهنگ باشد.

تخصص آقاي علي احمدي مديريت و سازماندهي است. بيش از 600 نفر براي وزارت آموزش و پرورش معرفي شدند اما به نظر من خانم ها براي وزارت آموزش و پرورش با نگاه تربيتي مناسب‌ترند چرا که جنس زن تربيتي است.

مهندس رضا تقي پور به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است. آقاي دکتر سليماني اعلام کرد که خسته شده است و آقاي تقي پور را ايشان معرفي کرد.

 

در وزارت اطلاعات به تحول نیاز داشتیم

 

جناب آقاي محسني اژه اي انسان خوبي بودند و زحمت کشيدند که تشکر مي کنم اما در اين وزارتخانه به تحول نياز داشتيم. اگر وزارت اطلاعات مأموريتش را درست انجام مي داد اين آسيب ها را در سطح خيابان نداشتيم، يک تعداد از مردم از دست رفتند. البته مقصر آقاي محسني نيست اما بايد آنجا تغييرات اساسي اتفاق مي افتاد که البته کار آغاز شده و آقاي مصلحي از انسان هاي شايسته، دلسوز، ‌عالم ديني و انسان عالمي است. وي 23 سال درس خارج رفته است، زواياي کار فرهنگي را مي داند و ارتباطات اجتماعي او بسيار وسيع است. باور ما اين است که اين وزارتخانه بايد مردمي ترين نهاد اين کشور يعني اطلاعات 70 ميليوني باشد و فکر مي کنم بدنه وزارت اطلاعات نيز همين را مي خواهد. وزارت اطلاعات 70 ميليوني مردمي برپا خواهد شد، اکنون نيروهاي متخصص اطلاعاتي فراواني در عرصه هاي داخلي، خارجي و ضدجاسوسي و بهترين، پاک ترين و مردمي ترين بدنه را در اين وزارتخانه داريم.

در وزارت امور اقتصادي و دارايي سعي کرده ايم تيم اقتصادي هماهنگ باشد و دکتر حسيني همچنان که تجربه هم شد،‌ متخصص، دلسوز و انسان تصميم گيري است ضمن آنکه بر اقتصاد کشور اشراف دارد. وي جوان، پرتوان و هماهنگ است که مي تواند بخش اقتصادي دولت را هماهنگ کند ضمن آنکه در تهيه برنامه هاي تحول اقتصادي واقعاً نقش خيلي خوبي داشت به همين علت او را دوباره انتخاب کرديم.

انتخاب منوچهر متکي با عنوان وزير امور خارجه به اين خاطر است که او قبلاً هم در اين مسئوليت بوده و آن را تجربه کرده ضمن آنکه ديپلمات حرفه اي، متعهد و وفادار به حقوق ملت است. وي چهار سال در دولت نهم زحمت کشيده است و تجربيات و تخصص اين کار را هم دارد.

در وزارت بازرگاني آقاي دکتر ميرکاظمي را داشتيم که از مديران بسيار خوب، يعني کسي است که نگاه سيستمي دارد و زيرساخت ها را در بخش بازرگاني آماده کرده است. اکنون بخش بازرگاني را خود بازرگانان و اصناف اداره مي کنند و دولت در بسياري جاها خود را کنار کشيده است و خودشان بازار را تنظيم مي کنند اگر چه نواقصي هم هست که برطرف خواهد شد. وي جاي خود را به غضنفري داده است که در اينجا نيز افراد فراواني را مطالعه و درباره برخي از استادان دانشگاه بحث کرديم. آقاي غضنفري هم استاد دانشگاه است و در نهايت به اين رسيديم که کارهايي که در اين بخش آغاز شده است بايد تکميل شود. ضمن آنکه بسياري از اصناف هم خودشان از ما معرفي وي را خواستند و گفتند او تعامل خوبي دارد. آقاي غضنفري را در بخش صادرات غيرنفتي موفق است. نگاه ما در بازرگاني بايد مديريت بازار داخلي با غلبه صادرات باشد و اميدوارم وي بتواند اين کار انجام دهد.

 

بانوان سازندگان آینده جامعه هستند

 

در وزارت بهداشت براي رسيدگي بيشتر به بانوان خانم وحيد دستجردي در نظر گرفته شده است.

بنده از دکتر باقري لنکراني تشکر و قدرداني مي‌کنم ايشان از مديران شايسته و زحمت کش است. علاقه ويژه اي به ايشان داشته و دارم اما با تحقيق در وضع بهداشت و درمان به اين نتيجه رسيديم که نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي دهند و آنان مشکلات بيشتري درخصوص مسائل بهداشتي و درماني دارند. به همين علت و با توجه به اينکه نيمي از کادر پزشکي و پيراپزشکي، بانوان هستند متخصص زنان براي تصدي پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در نظر گرفته شده است. بررسي ها نشان مي دهد بانوان در زمينه بهداشت و سلامت آسيب پذيرترند و به خاطر حُجب و حيا بسياري از مشکلات و بيماري هاي خود را بيان نمي کنند. يک متخصص زنان به عنوان وزير بهداشت در نظر گرفته شده است تا کار رسيدگي به بانوان با جديت بيشتري انجام شود. بانوان سازندگان آينده جامعه هستند و اگر سالم باشند جامعه نيز سالم خواهد بود. ما به اين نتيجه رسيديم اگر يک متخصص بيماري هاي زنان يک يا چند دوره در صدر وزارت بهداشت قرار گيرد به طور طبيعي بر مشکلات بهداشتي و درماني بانوان در جامعه غلبه خواهيم يافت.

ابقاي عباسي وزير تعاون در سمت خود به اين خاطر است که ايشان يک دوره وزير تعاون بود، عملکرد موفقي داشت و ارتباط خوبي هم با بدنه وزارت تعاون برقرار کرد و آنها نيز خواستار ابقاي وي بودند ضمن اينکه با پيگيري هاي خود توانست بانک تعاون را که يکي از آرزوهاي بخش تعاون کشور بود تأسيس کند.

اما آقاي خليليان براي تصدي وزارت جهاد کشاورزي بدين خاطر است که آقاي اسکندري در دوران تصدي خود در اين وزارتخانه بسيار تلاش کرد و از معدود وزيراني بود که شماره تلفن او در دست مردم قرار داشت اما ما نيازمند تحول بوديم تا اقتصاد کشاورزي وارد جريان اقتصادي کشور شود و نوع برنامه ريزي ها تغيير کند.

 

وزير دادگستري عامل تفاهم ميان سه قوه است

 

مرتضي بختياري به عنوان وزير پيشنهادي دادگستري است. وزير دادگستري از ميان کساني که رئيس قوه قضائيه معرفي مي کند انتخاب مي شود و از آنجا که بايد رأي مجلس را نيز کسب کند، از وزير دادگستري مي توان به عنوان عامل تفاهم ميان سه قوه نام برد.

 

وزیر راه باید میان بدنه وزارت با نهادهای علمی رابطه برقرار کند

 

وزير راه که استاد تمام اين رشته است بايد ميان وزارتخانه و محيط هاي علمي رابطه برقرار کند. دکتر بهبهاني از پرکارترين وزراي دولت نهم بود و با دلسوزي تمام کار را دنبال مي کرد.

از وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين انتظار مي رود با نيروهاي مسلح تعامل کافي داشته باشد.

وزير رفاه و تأمين اجتماعي تعامل مستقيم با محرومان جامعه و جامعه بازنشستگان دارد و تصور اين است که يک خانم حس بهتري در رسيدگي به محرومان، درک مسائل بهزيستي و رسيدگي به امور بازنشستگان داشته باشد. خانم آجرلو نماينده مجلس و مدير است و تحصيلات روانشناسي دارد و اکنون در حال تحصيل در رشته تربيت در دوره دکتري است. برخي انتقاد مي کردند که چگونه اين خانم مي تواند بنگاه اقتصادي اداره کند و پرسش من اين است که چرا نمي تواند.

محرابيان وزير پيشنهادي صنايع و معادن از جوان هاي خوب کشور است. پيشنهادهاي بسياري براي اين وزارتخانه مطرح بود اما با توجه به عملکرد خوب آقاي محرابيان در دو مقطع «بحران جهاني» و «تحريم»، وي انتخاب شد. برخي تبليغ مي کردند دوهزار کارخانه تعطيل شده است حال آنکه به هيچ وجه اين طور نيست. در اين دوره با همت وزير و تلاش هاي مردانه اهالي صنعت با وجود تحريم و بحران جهاني، رشد صنعتي قابل توجهي داشتيم در حالي که در دوره هاي قبل800 کارخانه تعطيل شد و مشکلات بسياري وجود داشت. البته اکنون نيز مشکلات وجود دارد اما برآيند عملکرد، قابل توجه است.

توقع از وزير آينده علوم اين است که در حوزه آموزش عالي کارها قوي تر، جدي تر و هدفدارتر پيش برود و خروجي دانشگاه ها، انسان هاي مثبت، هدفدار و شجاع باشند.

وزير آينده علوم بايد از توانايي ارزشمند استادان و دانشجويان براي اين منظور بهره کافي ببرد. آقاي زاهدي فداکار، دلسوز و صاحب تحصيلات عالي بود (استاد تمام رياضيات) و فکر مي کنم فضاي علمي و آموزشي کشور در صورتي که به يک دکتراي مهندسي سپرده شود، امور قوي تر و جدي تر پيش برود.

آقاي دکتر حسيني وزيرپيشنهادي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي است. وزارت ارشاد يکي از سخت ترين وزارتخانه‌هاست، برخي‌ها اين را ساده مي‌گيرند اما آنجا جاي نخبگان، هنرمندان، اديبان است و اهالي فرهنگ ما جز برجستگان کشورند. اداره کردن اين وزارتخانه کار آساني نيست ما کسي را مي‌خواستيم که سعه صدر داشته باشد،کار فرهنگي را بفهمد و کار هنري و رسانه و ارتباط با اهالي فرهنگ را تجربه کرده باشد که البته انتخاب خيلي سخت است. البته آقاي صفار واقعا زحمت کشيد بالاخره ايشان از مديران خوب کشورند دلسوز وعلاقه مند است اما کار خيلي سخت است چون سروکارت مستقيم با آدم‌هاست وجنس مديريت آن هم فرهنگي است. در اين حوزه با آدم‌هايي سروکار داريد که همه هم توانمندند وهم صاحب نظرند وهم مدعي هستند وسلايق گوناگون هست واين هم جزو زيبايي‌هاي اهالي فرهنگ است اگر اهالي فرهنگ همه يک سليقه داشتند که اصلا زيبا نبود.

درباره وزارت کار واموراجتماعي، آقاي جهرمي در اين وزارتخانه خيلي زحمت کشيد گرچه خيلي دست‌ها بسيج شد تا جلو ايجاد اشتغال را بگيرد. جوسازي‌هايي کرده اند که بنگاه‌هاي زود بازده شکست خورده است در حالي که جزو موفق ترين کارها بود. لازمه کشوري است که حدود دو ونيم ميليون جوان مستعد بيکار دارد اين است که به سرعت اشتغال ايجاد شود اتفاقا انحرافمان هم نسبت به ساير کشورها خيلي کم بود. آقاي شيخ الاسلام هم خيلي جوان ترند وآقاي جهرمي هم درخدمتشان هستيم ولي آقاي شيخ الاسلام جوان است و استاندار واقعاً موفقي بود ودر دوره‌اي که در هرمزگان استاندار بود، براي مدتي کوتاه 5 درصد بيکاري را در اين استان کاهش داد و وي انسان مديري است وروحيه سازمان يافته خوبي دارد.

 

وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است

 

درباره وزارت کشور، دراين وزارتخانه آقاي نجار را معرفي کرديم.آقايان محصولي، کردان و پورمحمدي زحمت کشيدند، يک دوره هم آقاي سيد مهدي‌هاشمي سرپرست بود و بالاخره همه آن‌ها زحمت کشيدند. آقاي محصولي انتخابات را برگزار کرد اما ما فکر مي‌کنيم وزارت کشوريعني تجلي خدمت گزاري به مردم و وزارت کشورهم بايد جزو مردمي ترين وزارتخانه‌هاي ما باشد آقاي نجار هم اصلاً خصلتش مردمي است. از اول هم که توي کارها آمده است و ارتباطات مردمي دارد، وقتي وزارت دفاع بود ارتباطاتش با بدنه وزارت گسترده وهرجا ماموريت مردمي داديم، رفت انجام داد. واقعا در وزارت دفاع ايشان موفق بود و توانست کار منظم و سيستماتيک انجام دهد وروحيه اش روحيه مردمي و متواضع است. وزارت کشور بايد مديري داشته باشد که درهمه جاي کشور بتواند حضور يابد، دولت نمي‌تواند هر روز همه جا باشد ووزارت کشور همه جا هست وهمه وزارت کشوربايد اين طور باشد، آقاي نجارآدم توانمندي است متخصص هم هست کار خوب تخصصي هم انجام داده است. درگذشته مايک نگاهي داشتيم که وزارت کشور فقط يک سازمان سياسي است، ما فکر مي‌کنيم اين طوري نيست کار سياسي بخشي از وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است. حل مشکل مسکن در کشور از اولويت‌هاي دولت دهم است.

 

حل مشکل مسکن، از اولویت های دولت دهم

 

بنده از زحمات آقاي سعيدي کيا قدرداني مي‌کنم و آقاي نيکزاد را به عنوان وزير آينده مسکن و شهرسازي معرفي کردم. آقاي سعيدي کيا چهار دوره وزير مسکن و از مديران دلسوز،‌ نجيب و صاحب فکر بوده است. وي فشارهاي بسياري را در دوره گذشته متحمل شد اما در اين دوره فشار بيشتري بر اين وزارتخانه وجود دارد زيرا بايد مسئله مسکن را به نقطه مطلوب آن برسانيم. آقاي نيکزاد فردي جوان است. وزارت مسکن و شهرسازي نيازمند تحول گسترده است. آقاي نيکزاد از موفق‌ترين استانداران دولت نهم بوده و در فعاليت‌هاي عمراني، مسکن و صنعت فعاليت گسترده‌اي داشته و انساني پرانرژي است. وزارت مسکن بايد در دوره جديد طرح‌هاي گوناگون مسکن مانند مسکن مهر را به سامان برساند.

بنده از زحمات آقايان وزيري‌هامانه و نوذري تشکر و قدرداني‌ مي‌کنم، دولت نهم نخستين دولتي بود که وزير نفت را از درون اين وزارتخانه انتخاب کرد. بدنه وزارت نفت انسان‌هايي دلسوز و تلاشگر هستند. در 30 سال گذشته همواره به اين صنعت به عنوان منبعي درآمدزا و پروژه‌اي نگريسته شده است. بايد نگاهمان را به صنعت نفت راهبردي کنيم زيرا در بخش اقتصاد و سياست بين الملل نيازمند اين شيوه هستيم. ميرکاظمي را به عنوان وزير پيشنهادي براي اين وزارتخانه معرفي مي‌کنم. وي فردي مهندس و استراتژيک است و دکتراي مديريت دارد. ميرکاظمي مي‌تواند با به‌کارگيري تجربيات فراوانش وزارت نفت را از حالت روزمرگي و فصلي خارج کند.

علي آبادي را به عنوان وزير پيشنهادي براي وزارت نيرو معرفي مي‌شود. از آقاي پرويز فتاح که انساني زلال، دلسوز، ‌پرکار و پرجنب و جوش و جزو پاک ترين مديران دولت بوده است در بخش ديگري که حجم کار آن کمتر اما اهميتش بيشتر است استفاده خواهم کرد. علي آبادي داراي کارشناسي راه و ساختمان است و در زمان رياست بر سازمان تربيت بدني 8 ميليون متر مربع ورزشگاه احداث کرده است. اين در حالي است که قبل از دولت نهم فقط 5 ميليون متر مربع ورزشگاه در کشور وجود داشت. با اينکه علي آبادي در فوتبال موفق نبود و اشکال از خود وي بود اما در رشته‌هايي که هيچ وقت آرزوي مدال آوري نداشتيم، توانستيم مدال‌هاي متعددي به دست آوريم و اکنون اين رشته‌ها رو به شکوفا شدن است. علي آبادي مي‌تواند در وزارت نيرو موفق تر عمل کند زيرا نگاهي همگرا دارد.

 

همگرايي از ويژگي‌هاي وزراي دولت نهم است

 

همگرايي از ويژگي‌هاي وزراي دولت نهم است. در اين دولت تقريباً هيچ وزيري در مصاحبه‌هايش مشکلات خود را به دوش وزارتخانه ديگري نينداخت. موفقيت دولت نهم نسبي بوده است و اميدواريم در دوره جديد در نقطه مطلوب ملت ايران قرار گيريم.

 

تغییر سازماندهی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی است

 

سوال: آيا در حوزه معاونان و مشاوران چه ستادي و چه مديران سازمان‌هاي تابعه رياست جمهوري هم تغييراتي ايجاد خواهد شد؟

رييس‌جمهور: در اين خصوص نيز تصميماتي گرفته شده است ضمن اينکه تغيير سازماندهي نهاد رياست جمهوري در دست بررسي است. احساس مي‌کنيم ماموريت‌ها عوض شده، در يک دوره‌اي بايد به سرعت سفرهاي استاني انجام مي‌شد که اين کار صورت گرفت و اکنون نيز بنا داريم سفرهاي استاني را به عنوان يک اصل در دولت ادامه دهيم. بايد حضور دولت در تمام نقاط کشور احساس و بروکراسي، مديريت و از همه ظرفيت‌هاي موجود کشور استفاده شود. ماموريت‌هاي جديدي تعريف شده که نيازمند هماهنگي‌هاي جديدي است. در حوزه‌هاي معاونان هم قصد داريم يک خانم را وارد کابينه کنيم اما در حوزه محيط زيست به اين نتيجه رسيديم از يکي از آقايان استفاده شود. اگر چه به لحاظ فهم محيط زيست خانم‌ها ارجحند اما ساختار محيط زيست کشور متناسب با نيازهاي امروز نيست و بايد تغيير کند.

از خانم جوادي در دوران تصدي سازمان حفاظت محيط زيست قدرداني مي‌کنم. ايشان واقعا زحمت کشيدند و براي انجام دادن مسئوليت‌هاي خود وقت گذاشتند، گزارش‌هاي 200 صفحه‌اي را مي‌خواندند تا بتوانند با اشراف کامل تصميم بگيرند و در عين حال در اجراي طرح‌ها وزيران را راهنمايي مي‌کردند تا از محيط زيست به نحو مطلوب تري صيانت شود و از ايشان در جاي ديگر کمک خواهيم گرفت. ارتقاي مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري به معاونت در دستور کار دولت است و آن را بررسي کرده ام اما هنوز از ظرفيت‌هاي اين مرکز استفاده نشده است.

 

ارتقای مرکز امور زنان به معاونت در دستور کار است

 

خانم طبيب زاده استاد دانشگاه و متخصص دندانپزشکي است که خيلي زحمت کشيد و تحرک بسياري داشت. اين مرکز هنوز ظرفيت‌هاي بيشتري دارد که براي خود خانم‌ها نيز اين مسئله هنوز جا نيفتاده است که از اين ظرفيت چگونه استفاده کنند. اينکه اين مرکز به معاونت ارتقا پيدا کند بايد ساختار ديگري برايش ايجاد شود وگرنه بدون ساختار تغيير نام آن به معاونت چه سودي دارد؟ ما مي‌خواهيم کارآيي بيشتري داشته باشد. خانم طبيب زاده خيلي اصرار داشت که برود و کارهايش را در دانشگاه ادامه دهد و حتي چندين نامه به من نوشت و گفت در کارهايش وقفه ايجاد شده است و نمي‌تواند براي آن وقت بگذارد. به همين علت قرار شد خانم طبيب زاده وقت بيشتري براي دانشگاه اختصاص دهد که البته به فرد ديگري که مسئول اين مرکز شود کمک خواهد کرد اما آنجا حتماً مرد منصوب نمي‌کنم.

 

سوال مجري: اشاره کرديد کساني که مسئوليت دارند بايد تا ساعات آخر کارشان را ادامه دهند اما از گذشته‌هاي دور مرسوم بوده است که معمولاً مديران جديد همه کارهاي مديران پيشين را تا حدودي متوقف يا بازنگري مي‌کنند که صدماتي به طرح‌ها و کساني که با آن سازمان‌ها سر و کار دارند وارد مي‌شود البته اين حقشان است که تغيير بدهند اما چطور مي‌شود حد وسط را در نظر گرفت؟

رئيس جمهور: آنجايي که بايد تغيير مي‌کرد توضيح دادم، اين معنايش اين نيست که کارهاي گذشته متوقف شود، مطلقاً چنين چيزي نيست؛ دولت نهم برنامه‌هاي بسيار خوبي را آغاز کرده است که بايد با قوت بيشتر ادامه يابد. خيلي‌ها ايراد مي‌گرفتند که چرا در دولت نهم تغييرات بسيار بوده و بعضي‌ها در ذهنشان جا افتاده که اصل تغيير چيز بدي است اما چه کسي اين حرف‌ها را بيان کرده است؟ به چه علت مي‌گويند تغيير کار بدي است؟ اتفاقاً‌ جايي که برنامه داريد مجبوريد تغيير بدهيد؛ اصل، برنامه است زيرا ما با سرعت بالا جلو مي‌رويم و ممکن است به علل گوناگون افراد نتوانند با اين سرعت بيايند؛ اشکال ندارد چون برنامه وجود دارد و ديديد که تغييرات، آسيب جدي به برنامه دولت نزد. ما همه برنامه‌هايي را که از روز نخست اعلام کرده بوديم تا آخر پيگيري کرديم، البته ديگران توقف ايجاد کردند و ضربه زدند اما خود دولت از درونش دچار مشکل نشد. فرض مي‌کنيم همان دولت نهم است که تغييراتي در آن ايجاد شده است ضمن آنکه همه افرادي که در دولت نهم بوده اند در موقعيت‌هاي ديگر به فرد جديد کمک مي‌کنند تا بر کارها مسلط شود. به عنوان مثال يکي از دوستان از ما خواست که حتماً او را در بخش مشاوره قرار دهيم و گفت در اجرا حوصله ندارد مي‌خواهد مشاوره بدهد. دوست ديگري از ما خواست که او را در همان وزارتخانه در سطح پايين تر در رده‌هاي سوم و چهارم قرار دهيم. ستادي هم براي هماهنگي اين کار ايجاد شده است تا معاونان و مديراني که مي‌خواهند تغيير کنند با اين ستاد مشورت شود تا نگاه اصلي حاکم بماند و آسيب نبيند. از مردم عزيز که با حوصله به سخنان خادم خود گوش دادند تشکر مي‌کنم و مرتب کارهايي را که انجام مي‌شود به مردم گزارش خواهم داد. از آنهايي که مي‌توانند مشورت و نظر بدهند و از همه مي‌خواهم کمک دهند، ما سايتي داريم و در جاهاي مختلف اعلام کرده ايم که در دسترس هم هست.

کمتر روزي است که حداقل 15 تا 20 نامه مردمي، چه آنهايي که تقاضا دارند و چه آنهايي که پيشنهاد يا نظري داده اند، مطالعه نکنم ضمن اينکه مجموعه سازماني هم خلاصه نظرهاي مردم و پيشنهادهاي آنها را مي‌آورند و مطرح مي‌شود. جايگاه مجلس جايگاه بسيار رفيعي است و اگر ما با هم گفتگو مي‌کنيم به هيچ وجه معنايش بي احترامي و بي اعتنايي نيست. ما در مجلس با 290 نماينده‌اي که همه محترم و عزيز هستند مواجهيم که همه را دوست داريم. موفقيت مجلس را موفقيت دولت و موفقيت دولت را موفقيت مجلس مي‌دانيم و فکر مي‌کنيم بايد با همدلي، همراهي و تعامل برنامه‌ها را جلو ببريم.

سعي کرده ايم افرادي را انتخاب کنيم که روحيه بالاي تعامل را با مجلس و قوه قضاييه داشته باشند؛ ما با هم دوستيم بايد کارها را جلو ببريم و اين شاخص در تصميم گيري‌هاي من بوده است. از اين پس هم افرادي که انتخاب شده اند در هر جلسه‌اي که نمايندگان تشخيص دهند چه در کميسيون‌ها و چه در فراکسيون‌ها مي‌روند و به پرسش‌هاي آنان پاسخ مي‌دهند تا با همدلي جلو برويم.

برنامه‌ها مهم هستند، فکر مي‌کنم که به طور اصولي در همدلي با نمايندگان کارهاي اساسي در کشور انجام مي‌شود که براي اين همدلي مبنا وجود دارد. مبناي نخست اعتقادات و نوع نگاه ما و مبناي دوم نوع نگاه مردم است؛‌ بالاخره مردمي که به ما و مجلس رأي داده اند به يک برنامه رأي داده اند. مطمئنم قاطبه نمايندگان مردم با برنامه‌هاي رئيس جمهور همدلند و برنامه‌ها را برنامه‌هاي خودشان مي‌دانند همان طور که رئيس جمهور دغدغه‌هاي نمايندگان را دغدغه خود مي‌داند و علاقه مند است کارها را با هم جلو ببريم زيرا ما با هم برادريم.