خیلی ها فکر می کردند وقتی حسن روحانی رئیس جمهور ایران شود، با توجه به شعاری که در زمینه تعامل با جهان و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور داده است، آمار سرمایه گذاری خارجی در ایران، در مدت زمان کوتاهی چند برابر شود. در این دو سال اتفاقاتی هم رخ داد که قوت گرفتن این فرضیه را تایید می کرد، مثلا هیاتهای تجاری زیادی از کشورهای مختلف برای گفتگو با مقامات اقتصادی ایران به کشورمان آمدند که بعد از برجام این رفت و آمدها شتاب بیشتری هم به خود گرفت. اما اصل ماجرا با تصورات مردم و فعالان اقتصادی متفاوت بود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دو گزارش سازمان کنفرانس کسب و کار ملل متحد (آنکتاد) در دو سال اخیر نشان داد، که سرمایه گذاری خارجی در ایران، در دو سال فعالیت دولت حسن روحانی و با وجود شعارهای مختلف وی و یارانش، به نصف کاهش پیدا کرده است. آخرین بار سازمان آنکتاد اعلام کرد که در سال 2014 تنها 2 میلیارد و 105 میلیون دلار سرمایه خارجی در ایران جذب شده که این رقم نصف میزان سرمایه خارجی جذب شده در کشور در سال 2012 ( آخرین سال فعالیت دولت قبل ) به حساب می آید. در سال 2012 حدود 4 میلیارد و 662 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده بود که این رقم رکورد میزان جذب سرمایه خارجی در کشور را شکست.
دولت یازدهم یک سال پس از آغاز به کار خود، با تغییر در سازمان سرمایه گذاری خارجی، محمد خزاعی را به جای بهروز علیشیری رئیس این سازمان، برای ریاست سازمان سرمایه گذاری خارجی برگزید تا تیره روزی های جذب سرمایه خارجی در کشور آغاز شود.
خزاعی پیش از این یک دوره هم ریاست سازمان سرمایه گذاری خارجی را بر عهده داشته و نشان داده علاقه زیادی به اعلام آمار جزئیات سرمایه گذاری خارجی در کشور ندارد و همواره در دوران حضورش در این سازمان کشور با کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی رو به رو می شود.
اما خزاعی که بعد از نصف شدن آمار سرمایه گذاری خارجی در دوران ریاستش، با ناکامی بزرگی مواجه شده است، در جدیدترین اظهارنظرش آمارهای جدیدی از وضعیت سرمایه گذاری خارجی در 15 سال خیر ارائه داده که بیانگر یک دستکاری عجیب در آمار میزان سرمایه گذاری خارجی است.
خزاعی چگونه آمارهای سرمایه گذاری خارجی را تغییر داد؟
رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی حدود 10 روز پیش در سخنانی در همایش فرصتهای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی خطاب به مهمانان خارجی همایش اعلام کرد که "بررسی میزان سرمایه گذاری خارجی در دوره 93 - 1379 نشان می دهد کمترین میزان جذب سرمایه خارجی در 15 سال گذشته به دوره چهار ساله 87 - 1384 مربوط می شود که رقم آن هشت میلیارد و 163 میلیون دلار ثبت شده، درحالی که چهار سال پیش از آن 10 میلیارد و 466 میلیون دلار جذب سرمایه خارجی صورت گرفت. طی سالهای 91 - 1388 نیز بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شد. رقم محاسبه شده در این چهار سال 12 میلیارد و 358 میلیون دلار بود .آمار موجود نشان می دهد در دو سال فعالیت دولت یازدهم در مجموع پنج میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد ایران شده است. "
بر پایه آمارهای آنکتاد و آنچه که قبلا توسط وزیر وقت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری خارجی اعلام شده و یا در نشست های سالیانه آنکتاد رسما در اختیار جراید و افکار عمومی قرار گرفته است، اظهارات معاون طیب نیا نوعی دستکاری آماری به شمار می رود و تفاوت هایی مهمی با این اولین اعلام رسمی مقامات دولت یازدهم در خصوص سرمایه گذاری خارجی دارد.

 

برپایه گزارشات سالیانه آنکتاد که مورد استناد سازمان ها و محققین یبن اللملی، شرکتهای مشاور سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در سطح جهان قرار می گیرد، آمار های رسمی کشور در سال های گذشته به شرح جدول ذیل است:

آمارهای اعلام شده توسط سازمان آنکتاد طبق سالهای میلادی اعلام می شود اما بر پایه معادلات آماری و ریاضی اعلام آمار های سرمایه گذاری خارجی کشور به سال شمسی، تغییرخاصی در کل آمارها ایجاد نخواهد کرد زیرا اولا سرجمع آمارها در سالهای میلادی و شمسی برابر است و ثانیا طبق بررسی های علمی چنانچه آمارها به صورت شمسی هم اعلام شود ، تفاوتهای موجود در یک دوره زمانی یکدیگر را تعدیل می کنند.

بر اساس این آمار ، فروانی تجمعی صحیح و رسمی امار های سرمایه گذاری خارجی کشور به این صورت خواهد بود:

حال با توجه به جدوال فوق مشخص می شود که خزاعی آمارهای سرمایه گذاری خارجی حدفاصل سالهای 88 تا 91 را چیزی در حدود 3.213 میلیارد دلار کمتر اعلام کرده است! از طرف دیگر آمار های اعلامی برای سال های 92 و 93 نزدیک به 500 میلیون دلار اضافی اعلام شده است که این مقدار هم رقم کوچکی نیست و تغییرات به این شکل در آمار هم بسیار سوال برانگیز است!

همچنین مطالبه افکار عمومی و فعالان اقتصادی از محمد خزاعی و تیم مدیریتی وی در سازمان سرمایه گذاری خارجی این است که چرا در آمارهای سرمایه گذاری خارجی در کشور تغییرات ایجاد شده است؟ آیا اعلام غلط آمار سرمایه گذاری خارجی به سفرا و میهامانان کشورهای خارجی در یک همایش بین المللی سهوی انجام شده و یا خدای نکرده عمدی در ارائه آمار اشتباه به سرمایه گذاران خارجی وجود داشته است؟
مطمئنا دستکاری در آمار رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی یک گناه نابخشودنی است و تبعات جدی برای اقتصاد کشور دارد، به همین دلیل و برای روشن شدن وضعیت آمار سرمایه گذاری خارجی کشور مجددا در خواست می کنیم که بر اساس شفاف سازی هایی که در گذشته صورت می گرفت خوب است که آمارهای ورودی سرمایه خارجی کشور به تفکیک هر بخش شامل نفت و گاز، صنعت ، کشاورزی، خدمات، راه و مسکن و همجنین به تفکیک برای هر استان و در عین حال سهم ایرانیان خارج از کشور رسما در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا مخاطبان اقتصادی و جامعه علمی کشور از این بی خبری معنی دار رهایی پیدا کنند و وضعیت این دستکاری آماری هم به طور کامل شفاف سازی شود.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/ewt24