ابراهیم رزاقی اقتصاددان با اعلام اینکه ۱۵میلیارد دلار ارزان در اختیار عده ای قرار دادیم که به سفر خارجی بروند گفت: ما در ۲۶ سال پس از جنگ تحمیلی، اقتصادی را اداره کرده ایم که هیچ ربطی به قانون اساسی و اندیشه های امام(ره) نداشته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ابراهیم رزاقی در برنامه «تیتر امشب» که با موضوع "رونق اقتصادی، نگاه به درون" برگزار شد افزود: ما در این سال ها بر اساس توصیه صندوق بین المللی پول و مشابه ۱۷۰ کشور بر اساس سیاست تعدیل اقتصادی حرکت کردیم و در این سال ها ۱۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشتیم و ۱۳ میلیون شغل ایجاد شد در حالیکه باید ۱۳۰ میلیون شغل ایجاد می شد.
وی با اشاره به اینکه ما در این سالها به نتایج اقدامات اقتصادیمان هیچ توجهی نکردیم گفت: ما شاهد افزایش فقر و خالی شدن هر چه بیشتر روستاها بودیم اما هیچگاه فکر نکردیم که کجای کارمان می لنگد.
رزاقی افزود: ۱۷۰ کشور بر اساس نگاه صندوق بین المللی پول عمل کردند و هیچکدام موفق نبودند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه سرمایه داری لیبرال آمریکایی نسبت به ما اینگونه است که ما مواد خام خود را نتوانیم تبدیل کنیم در صورتیکه ما باید طبق قانون اساسی نیازهای خودمان را خودمان تولید کنیم اما نگاه آمریکاییها این است که ما باید وابسته به آنها باشیم و مواد خام خود را در اختیارشان بگذاریم.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت ها به منافع ملی توجه می کردند هیچگاه خواسته های آمریکایی ها در کشورمان محقق نمی شد.
وی افزود: خود دولت آمریکا هرگاه که به بن بست خورده دخالت کرده است و برای نمونه در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۵۰ بانک را دولتی کردند تا از ورشکستگی نجات پیدا کنند و رونقی در اقتصادشان ایجاد شود.
رزاقی گفت: آمریکا وقتی می بیند فولاد چین به کشورش می آید تعرفه می گذارد تا این محصول وارد کشورش نشود و به نوعی از تولیدکنندگان داخلی اش حمایت می کند اما ما می آییم دلار را ارزان در اختیار واردکننده فولاد قرار می دهیم.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ما در بحث اقتصاد هیچ تئوری ای نداریم گفت: امام در وصیتنامه شان فرموده بودند که کالایی را که خودمان در داخل نداریم مصرف نکنیم و نیاز نیست هر کالایی از خارج وارد شود و بر اساس نظر امام باید ثروت ها به کارخانه و مزرعه برود و اقتصاد ما باید وسیله باشد نه هدف.
وی گفت: ما باید ببنیم که بانک هایمان را در کشور بر اساس نظام سرمایه داری سوسیالیستی اداره کردیم یا بر اساس قانون اساسی مان؟
رزاقی افزود: دلار ارزان قیمت در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما فقط برای مصارف اساسی اختصاص یابد و برای صنایعی که دولت نظارت و پشتیبانی در آن دارد بعد به مرور قیمت دلار را برای مصارف غیراساسی باید افزایش داد تا رفته رفته اقتصاد درونزا شکل بگیرد.
وی با اشاره به نوسانات قیمت دلار در دهه های گذشته گفت: از سال ۵۳ تاکنون دلار سی برابر کاهش ارزش داشته و ریال هزار برابر و ما ارزش دلاری که امروز ده هزار تومان را ۲۵۰۰ تومان تعیین می کنیم.
وی تصریح کرد: بجای اینکه برای واردات یک کالا از چین ،‌ واردکننده یک دلار به ارزش ده هزار تومان بپردازد سه هزار تومان پرداخت می کند یعنی چند هزار تومان به وارد کننده اجناس خارجی کمک می شود و در این شرایط تولید کننده داخلی تاب مقاومت ندارد.
این اقتصاددان گفت: در کشوری مانند چین همه فروشنده دلار به دولت هستند و برای هیچ واردکننده ای صرف نمی کند که با این قیمت دلار در این کشور کالایی را وارد کند، کره جنوبی نیز همین کار را می کند.
رزاقی افزود: اما ما دلار ارزان در اختیار افراد می گذاریم و واردات بی رویه صورت می گیرد و همه به دنبال خرید دلار هستند چون سود فراوانی دارد.
وی گفت: هنگامی که دلار ارزان در اختیار متقاضی قرار می گیرد قاچاق رونق می گیرد ، مواد مخدر وارد کشور می شود و ثروتهای عظیمی از کشور خارج و تولیدکننده فلج می شود.
این اقتصاددان افزود: ما ۱۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشتیم اما توسعه پیدا نکردیم و فقط توانستیم سیزده میلیون شغل ایجاد کنیم در صورتی که باید ۱۳۰ میلیون شغل ایجاد می شد.
وی با بیان اینکه ایران بعنوان حیثیت مسلمانان در منطقه مطرح است گفت: ما با نگاه درونزا در حوزه هایی مانند حوزه دفاعی موفقیت های فراوانی بدست آوردیم اما در حوزه اقتصادی با اعطای دلار ارزان و خام فروشی خودزنی کردیم.
رزاقی با اشاره به دیگر اثرات اتخاذ سیاست های غلط در زمینه تعیین نرخ ارز افزود: ۱۵ میلیارد دلار ارزان قیمت در اختیار عده ای قرار دادیم که به سفرهای خارجی بروند که معلوم نیست چه سودی به نفع کشور دارد.
وی در ادامه افزود: الآن سه سال است کشور مورد تهاجم سخت نظامی قرار گرفته اما ما آنرا به مردم اعلام نمی کنیم هشتصد هزار میلیارد تومان دست عده ای است که آنرا وارد تولید نمی کنند چون سودش کم است.
رزاقی گفت: در این شرایط جنگ اقتصادی ما همه را به آرامش دعوت می کنیم و در این شرایط ۱۷ میلیارد دلار مواد غذایی وارد کشور کرده ایم اما یارانه به کشاورز و تولیدکننده داخلی نمی دهیم.
این اقتصاددان افزود: نمی خواهیم در حوزه اقتصادی اعلان جنگ کنیم تا کارگر خوب کار کند تولیدکننده خوب کار کند به سود اندک قانع شود و تعاونی ها رشد کنند.
رزاقی گفت: سی هزار روستا که مراکز مهم تولیدی و دفاعی ماست از سکنه خالی شده است و ما شاهد اثرات آن هستیم.
وی افزود: نگاهی وجود دارد که می خواهد جامعه را در حوزه اقتصادی آرام نگه دارد تا تهاجم اقتصادی اثرش را روی فقیرترین توده ها که همواره آماده فداکاری بودند و الان نیز می خواهند جانشان را فدا کنند اثر بگذارد.(+)

"Our President, analytical news site"