مديركل گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از رشد ۱۷۵ درصدي تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور و افزايش هشت برابري تعداد رشته محل هاي دانشگاهي در دوران فعاليت دولت دهم خبر داد.

«سيدابوالفضل حسني» روز يكشنبه در نشست خبري از رشد و توسعه هدفمند آموزش عالي و راه اندازي رشته هاي جديد متناسب با نيازهاي جامعه به عنوان مهمترين رويكرد گسترش آموزش عالي در دولت دهم ياد كرد.
وي درباره آمار دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به تفكيك زيرنظام هاي مختلف آموزشي گفت: از سال ۱۳۸۴ تا سال ۹۱، تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي وابسته به وزارت علوم رشد ۳۹۷ درصدي داشته و با توجه به سياست هاي آموزش عالي، آمار مراكز آموزش عالي وابسته به وزارت آموزش و پرورش ۲۹ درصد و موسسات آموزش عالي وابسته به ديگر دستگاه هاي اجرايي ۱۳ درصد كاهش يافته است.
حسني به رشد ۱۴۸ درصدي واحدهاي دانشگاه پيام نور در دولت دهم اشاره كرد و گفت: تعداد مراكز دانشگاه جامع علمي كاربردي نيز با رشد ۹۷۵ درصدي از ۹۰ واحد در سال ۸۴ به ۷۴۰ واحد در سال ۹۱ رسيده است و آمار موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي نيز در اين مدت ۳۵۹ درصد رشد نشان مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: رشد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي نيز در دولت دهم حدود ۳۸ درصد بوده و در مجموع تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور در اين مدت با رشد ۱۷۵ درصدي روبرو بوده است.

** رشد ۸۰۸ درصدي رشته محل هاي دانشگاهي در دولت دهم
مديركل گسترش آموزش عالي درخصوص رشد تعداد رشته محل هاي دانشگاهي در فاصله زماني سال ۸۴ تا ۹۱ نيز گفت: تعداد رشته محل هاي مقطع كارداني در اين مدت ۶۴۵ درصد، مقطع كارشناسي ۷۲۱ درصد و كارشناسي ارشد ۷۰۴ درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينكه در سال ۸۴ تعداد ۴۲ رشته محل دكتري در دانشگاه هاي كشور داير بود، گفت: اين تعداد با رشد دو هزار و ۲۰۲ درصدي به ۹۶۷ رشته محل در سال ۹۱ افزايش يافته و سياست هاي آموزش عالي در زمينه توسعه دوره هاي تحصيلات تكميلي محقق شده است.

** آمار افزايش رشته محل هاي دانشگاهي به تفكيك گروه هاي آموزشي
به گفته حسني، گروه آموزشي علوم پايه كه همواره مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده است در سال هاي اخير بيشترين رشد در ايجاد رشته محل هاي دانشگاهي را به خود اختصاص داده است.
وي افزود: از ابتداي فعاليت دولت دهم تا سال ۹۱، آمار رشته محل هاي گروه علوم پايه يكهزار و ۱۳۲ درصد، گروه علوم انساني ۷۵۰ درصد، گروه فني و مهندسي ۳۹۹ درصد، گروه كشاورزي و دامپزشكي ۷۵۰ درصد و گروه هنر ۲۴۶ درصد رشد نشان مي دهد.
مديركل گسترش آموزش عالي، اهميت رشته هاي كاربردي و فني و حرفه اي را يادآور شد و گفت: رشته محل هاي دانشگاه جامع علمي كاربردي نيز در دولت دهم، سه هزار و ۴۸۶ درصد رشد داشته است.

** تهيه شيوه نامه دوره هاي مشترك با دانشگاه هاي خارجي و تدوين نظام يادگيري الكترونيكي
وي در تشريح ديگر اقدامات انجام گرفته در حوزه گسترش آموزش عالي طي دولت دهم اظهار داشت: بعد از سال ۸۴، تهيه دستورالعمل و شيوه نامه برگزاري دوره هاي مشترك و ايجاد شعبه هاي دانشگاهي در ديگر كشورها براي نخستين بار تهيه شد و نظام يادگيري الكترونيكي براي اولين بار بمنظور تعريف شاخص ها و استانداردهاي تاسيس و پذيرش دانشجو در اين دوره هاي آموزشي تدوين شد.
حسني اولويت بندي رشته هاي دانشگاهي با توجه به سند آمايش سرزميني آموزش عالي و مسدود كردن توسعه در ۹۵ درصد رشته هايي با اولويت چهار و همچنين اصلاح آيين نامه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي را از ديگر اقدامات صورت گرفته در دولت دهم برشمرد.
وي همچنين به شكل گيري كميته هاي ويژه و شوراي گسترش براي زيرنظام هاي مختلف آموزش عالي در سال هاي اخير اشاره كرد و گفت: موضوع شهريه هاي دانشجويان نيز كه از چند سال قبل تاكنون مسكوت مانده بود بازنگري شد و قرار شد هر دو سال يكبار شهريه ها مورد بازنگري واقع شوند.
حسني از ايجاد پرديس هاي خودگردان دانشگاهي به عنوان برگ زريني در كارنامه آموزش عالي دولت دهم ياد كرد و گفت: پرديس ها كه امكانات كيفي و كمي آنها در بسياري از دانشگاه ها با سايت اصلي دانشگاه برابري مي كند، علاوه بر ايجاد درآمد براي مراكز دانشگاهي، به تقاضاهاي موجود در ورود به دوره هاي تحصيلات تكميلي به نحو منطقي و شايسته اي پاسخ مي دهد.