در پی اظهار تمایل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مذاکره هسته‌ای با تیم روحانی ،سخنگوی وزارت خارجه گرفت، این مذاکره فقط بعد از استقرار دولت جدید برگزار خواهد شد

سید عباس عراقچی گفت:تا وقتی رییس جمهور منتخب در دولت مستقر نشدند و اعضای کابینه مشخص نشده است هیچ مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 انجام نمی‌شود و دو طرف منتظرند دوره انتقالی تمام شود و مذاکرات در موعد مقرر برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: تا وقتی رییس جمهور منتخب در دولت مستقر نشدند و اعضای کابینه مشخص نشده است هیچ مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 انجام نمی‌شود و دو طرف منتظرند دوره انتقالی تمام شود و مذاکرات در موعد مقرر برگزار شود.

عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر دیدار و مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس در ماه آینده گفت: این خبر را تایید نمی‌کنم. ایده‌هایی بوده و مطرح شده برای اینکه دور دیگری از مذاکرات بین ایران و آژانس برگزار شود اما هنوز هیچ تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشته شدن تعداد زیادی از مردم مصر به ویژه در روز دوشنبه را محکوم کرد و گفت: ما تمام طرف‌های درگیر در مصر را به پرهیز از خشونت دعوت می‌کنیم.

سید عباس عراقچی در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران با اشاره به تحولات مصر تاکید کرد: استمرار خشونت در مصر نگرانی همه به ویژه کشورهای منطقه را موجب شده است و ما نسبت به عواقب خشونت و خونریزی‌ها و تبعات آن برای منطقه نگرانیم و از نزدیک مسائل را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم اصول انسان‌دوستانه و دموکراتیک و خواست‌های مشروع مردم نیز مورد توجه قرار گیرد و در یک توافق و انسجام ملی طرف‌های درگیر بتوانند به راه‌حلی مسالمت آمیز دست یابند و شاهد بازگشت آرامش به مصر باشیم.

عراقچی تاکید کرد: ما گفت‌وگو و آشتی ملی را راه حل مصر می‌دانیم و امیدواریم مردم مصر اجازه ندهند دست‌های تفرقه‌افکانه مصر را به سمت درگیری‌های داخلی و اختلاف‌ها سوق دهد و این قدرت بزرگ جهان اسلام و عرب باردیگر به صحنه بین‌المللی بازگردد.

ما از تصمیم گرجستان مبنی بر توقف لغو روادید به صورت یک طرفه متاسف هستیم، اما آنها اعلام کردند که در چارچوب مقررات و ترتیبات جدیدی است که اتخاذ کرده‌اند و به موضوع ایران هم ارتباط ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توقف لغو روادید به صورت یک طرفه از جانب گرجستان گفت: ما از این تصمیم متاسف هستیم، اما آنها اعلام کردند که در چارچوب مقررات و ترتیبات جدیدی است که اتخاذ کرده‌اند و به موضوع ایران هم ارتباط ندارد. وزیر امور خارجه گرجستان پس از اعلام آن خبر سخنان مثبتی را مطرح کرده‌اند و ایشان هم اشاره کردند که این تصمیم موقتی است و تصمیمات قطعی‌تر در آینده گرفته خواهد شد و ورود هموطنان ما به گرجستان با مشکل خاصی مواجه نیست. در فرودگاه روادید برای آنها صادر می‌شود و طبق گزارش‌هایی که داشته‌ایم این روند به سرعت و سهولت انجام می‌شود و در عمل چیزی تغییر نکرده است.

وی درباره اظهارات یک مقام وزارت امور خارجه مصر مبنی بر دخالت ایران در این کشور گفت: مواضع ما از روز اول روشن بوده است ما نگرانی‌های خود را نسبت به تحولاتی که در مصر در حال شکل گیری است و بعضا خلاف روندهای دیپلماتیک و آرمان های مردم مصر است و ممکن است منجر به درگیری و خشونت و اختلاف در مصر شود را به وضوح بیان کردیم و اعلام مواضع،‌ دخالت در امور داخلی سایر کشورها محسوب نمی‌شود. اگر موضع ایران دخالت باشد پس کشورهایی که اعلام کردند کمک‌هایشان را قطع می‌کنند و یا مواضع دیگری را گرفتند را باید چگونه حساب کرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه گفته می‌شود پشت سر تحولات مصر توافق پنهانی عربستان،‌ آمریکا و قطر است موضع ایران در این باره چیست؟ پاسخ داد: فضای مصر همچنان غبارآلود و دارای ابهامات زیادی است. روند امور سیر طبیعی خود را ندارد و بنابراین هرگونه قضاوتی در مورد اینکه ریشه این تحولات چه بوده است و چه دست‌هایی در این کار بوده زودهنگام است. آنچه که مهم است احترام به خواسته‌های مشروع مردم مصر است و تحقق این خواسته‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به برکناری مرسی و مخالفت صریح اردوغان این موضوعی چه تاثیری در تحولات سوریه دارد؟ گفت: تحولات بر هم تاثیرگذار است و نمی‌توان در شرایط فعلی ارزیابی دقیقی داشت که چگونه این تحولات تاثیرات خود را در موضوع سوریه یا مسائل دیگر خواهد داشت. آنچه مسلم است و باعث نگرانی می‌شود این است که هر تحولی تبعات خود را خواهد داشت و به همین دلیل مانگران اشاعه بحران در منطقه از کشوری به کشور دیگر هستیم که برخی از نشانه‌های آن هم نشان می‌دهد ممکن است توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های خارجی هم وجود داشته باشد به همین دلیل ما خواهان یک راهکار سیاسی برای سوریه هستیم و از روز اول این خواسته را داشتیم.

عراقچی توضیح داد: ما از روز اول درباره سوریه هشدار دادیم که اگر راهکار سیاسی عادلانه و مورد قبول مردم پیدا نشود و گرایش به راهکارهای نظامی و حرکت‌های تروریستی وجود داشته باشد احتمال گسترش بحران به همه کشورهای منطقه وجود دارد این نگرانی امروز هم مطرح است و درباره مجموعه تحولات منطقه قابل بیان است. امیدواریم با درایت رهبران منطقه شاهد راهکار‌های سیاسی عادلانه و عاقلانه باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تصمیم قوه قضاییه درباره استرداد باغ قلهک گفت: خبری جدیدی در این باره نداریم.

خبرنگار دیگری پرسید رییس جدید شورای ملی سوریه پیشنهاد آتش بس در ماه رمضان به دولت بشاراسد داده از طرف دیگر فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد اگر دولت‌های غربی سلاح در اختیار این ارتش قرار ندهند ناچارند با القاعده پیوند داشته باشند موضع ایران در این باره چیست که عراقچی پاسخ داد: تقاضا برای آتش‌بس در ماه مبارک رمضان را هم ما هم شنیده‌ایم که از جانب برخی گروه‌های معارض سوریه مطرح شده است نفس این قضیه مسلما مطلوب است. ما خواهان کنار گذاشتن سلاح و پایان درگیری از سوی معارضین و بازگشت به راه حل مبتنی بر گفت‌وگو همیشه بوده و هستیم و امیدواریم به طور کامل آتش بس‌واقع شود و به سمت گفت‌وگوی ملی پیش روند. اتفاقا این درخواست سال گذشته از سوی دولت سوریه مطرح شد و پیشنهاد آن هم مربوط به آقای اخضر ابراهیمی بود که نماینده سازمان ملل بود که متاسفانه در‌آن زمان گروه‌های معارض این پیشنهاد را نپذیرفتند و با وجود اینکه دولت سوریه یک جانبه این پیشنهاد را اجرا کرد گروه‌های معارض نگذاشتند این آتش‌بس اتفاق بیافتد. اگر امروز همه طرف‌های اصل درگیر خواهان چنین نشستی باشند قطعا مطلوب است و ما امیدواریم به برکت ماه مبارک رمضان گروه‌های مخالف و تروریستی سلاح خود را کنار بگذارند و به سمت گفت‌وگو با دولت سوریه بروند.

وی افزود: اینکه از یک سو درخواست برای آتش‌بس باشد و اینکه در طرف دیگر تهدید کنند اگر سلاح دریافت نکنند ممکن است به سمت گروه‌های تروریستی بروند و به آنها پیوندند علامت خطرناکی است، البته نشانه‌های این پیوند بعضی از گروه‌های معارض سوری با گروه‌های تروریستی تکفیری تروریستی از قبل وجود داشته و اینها خطری است که ما همواره نسبت به آن هشدار داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه موضع ایران در خصوص اینکه تحولات مصر کودتا بوده است چیست؟ که عراقچی تاکید کرد: درباره تحولات مصر موضع ما کاملا روشن و مشخص است. ما خواهان گفت‌وگوهای ملی برای حل و فصل این مساله و احترام به آزادی‌های مشروع مردم و ساز و کارهای دموکراتیک در حل و فصل مشکلات بوده‌ایم. موضع ما هنوز هم همین است مسلما در هیچ دموکراسی دخالت نیروهای نظامی پسندیده نیست و باید در یک دموکراسی پیشرفته از هرگونه دخالت غیردموکراتیک اجتناب شود و امیدواریم ادامه تحولات در مصر به سمتی برود که به روندهای دموکراتیک احترام گذاشته شود و هرگونه تحولات سیاسی در چارچوب ساز و کارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی و در یک روند دموکراتیک باشد.

امیدواریم ادامه تحولات در مصر به سمتی برود که به روندهای دموکراتیک احترام گذاشته شود و هرگونه تحولات سیاسی در چارچوب ساز و کارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی و در یک روند دموکراتیک باشد.

عراقچی اضافه کرد: فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد در زمان متقضی مواضع خود را در این باره اعلام کرده‌اند و درباره مصر هم در فرصتی که صلاح می‌دانند این کار را انجام می‌دهند.

خبرنگار دیگری درباره درخواست قوه قضاییه مبنی بر لغو مصونیت دیپلمات عربستانی که با تصادف در تهران باعث کشته شدن یک ایرانی شده بود پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: ما در این باره در چارچوب کنوانسیون‌های موجود با عربستان درحال رایزنی هستیم. امیدواریم با توافقی که صورت می‌گیرد راه‌حل مناسبی برای این مشکل پیدا شود.بر طبق کنوانسیون وین اینکه درخواست لغو مصونیت یک دپیلمات صورت گیرد وجود دارد، اما امیدواریم کار به آنجا نکشد و در یک تفاهم دو جانبه این موضوع حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این درخواست تاکنون از طرف ایران مطرح نشده است گفت: رایزنی‌های ما با عربستان ادامه دارد.

خبرنگار دیگری پرسید برخی اعلام کرده‌اند که ایران از نامزدی بارزانی در انتخابات ریاست جمهوری عراق حمایت می‌کند که عراقچی گفت: ریاست جمهوری در عراق و در همه کشورها یک موضوع داخلی است و به تصمیم و اراده مردم آن کشور بستگی دارد نه ایران و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این پروسه را ندارد، آنچه که ما اعتقاد داریم استقبال از ملاقات بسیار خوب آقای بارزانی با آقای مالکی در بغداد است که این حرکت بسیار خوب و درستی در مسیر درستی بوده است و حتما منجربه تحکیم دوستی و احترام بین اقوام مختلف عراق خواهد شد و حتما به ثبات سیاسی در آن کشور کمک خواهد کرد.معتقدیم هرگونه گفت‌وگو و تعامل می‌تواند به ثبات و آرامش سیاسی در این کشور کمک کند. آقای بارزانی هم اقدام شایسته‌ای با سفر به بغداد انجام داده است، اما در مورد انتخابات و پست ریاست جمهوری این موضوع بستگی به اراده مردم و ساختار سیاسی عراق دارد.

خبرنگار دیگری درباره اقدام امارات برای انتخاب نام جعلی برای لیگ فوتبال امارات پرسید که عراقچی گفت: البته این خبر مربوط به چند هفته قبل است یکسری اقدامات حقوقی از سوی فدراسیون فوتبال در صورتی که این خبر صحت داشته باشد آغاز خواهد شد. هنوز اخبار رسمی تایید‌ شده‌ای درباره اینکه این کار صورت گرفته باشد نداریم در بعضی از رسانه‌ها به آن اشاره شده بود آنچه که مسلم است این است نباید از ورزش و فوتبال بر طبق اساسنامه و منشور فیفا استفاده سیاسی کرد. اگر در ایران نام یک لیگ خلیج‌فارس قرار داده شود نام رسمی شناخته شده‌ای است و هیچ اشکالی ندارد و اما اگر کسی این نام را جعل کند و عبارات دیگری به آن کم یا اضافه کند مشخص است که اهداف سیاسی در آن وجود دارد و حتما خلاف اساسنامه فیفا و قابل پیگیری است.

وی در ادامه درباره خبر دیگری در خصوص اخراج اتباع ایرانی از امارات و علت آن گفت: دولت امارات اعلام کرده است در چارچوب تنظیم نسبت جمعیتی در آن کشور مقرراتی درباره اقامت اتباع خارجی اعمال کرده‌اند به همین دلیل خواهان خروج برخی از اتباع خارجی شدند. این موضوع در دستور کار ما و امارات قرار دارد. ایرانیان مقیم در امارات سابقه چندین یا چندین ده ساله دارند و از موقعیت‌های بسیار بالای اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند. رایزنی‌های ما با دولت امارات در این باره مدت‌ها است ادامه داشته و قبل از اینکه رسانه‌ای شود این رایزنی‌ها را دنبال می‌کردیم در سفر چند هفته قبل وزیر محترم کشور این موضوع به طور جدی بحث شد و دولت امارات قبول کرد که در قوانین مربوط به ایران بازنگری داشته باشد. در سفر دکتر امیر عبداللهیان به امارات هم در این باره بحث شد و در دستور کار کمیته مشترک کنسولی دو کشور قرار گرفته است که پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

خبرنگار دیگری درباره راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا پرسید که عراقچی پاسخ داد: همان زمان هم مشخص شد خبر پایه و اساسی ندارد و صحت نداشته است.

وی در ادامه درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان نیز گفت: آذربایجان همواره کشور دوست نزدیک ایران است. علائق تاریخی فرهنگی‌،سیاسی واقتصادی بین دو کشور وجود دارد. ما همواره به استقلال جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی و حاکمیت آن کشور احترام گذاشته و در آینده هم خواهیم گذاشت. به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هم از این زوایه نگاه می‌کنیم. انتخابات موضوع داخلی است و ما امیدواریم انتخابات با موفقیت براساس خواست و اراده مردم آذربایجان انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در خصوص مناقشه قره‌باغ گفت: موضع ایران در این باره تغییری نکرده و کماکان معتقدیم این موضوع از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو حل و فصل شود. دو کشور ترجیح داده‌اند در چارچوب گروه مینسک نسبت به حل این مساله حرکت کنند ما هم به آن احترام می‌گذاریم، اما آمادگی داریم در صورتی که از ما درخواست شود مساعی جمیله خود را به کار بگیریم.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات اسنودن مبنی بر اینکه ایران یکی از اهداف جاسوسی آمریکا بوده پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: اظهارات وی چیزی جدیدی نیست و چیزی هم بر اطلاعات ما اضافه نکردند. مشخص است که یکی از اهداف جاسوسی آمریکا همواره ایران بوده است و مقامات رسمی آنها نیز به کرات گفته‌اند. این اقدام قطعا محکوم است و دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود و به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

وی درباره اقدام توهین‌آمیز چند کشور اروپایی درباره بازرسی‌های هواپیمای رئیس‌جمهور بولیوی گفت: حرکتی که نسبت به رییس جمهور محترم بولیوی انجام شد اصلا پذیرفتنی نبود و خلاف تمامی پروتکل‌ها و قوانین بین‌المللی است و حرکتی توهین‌آمیز نسبت به رییس یک کشور که رییس جمهور منتخب مردمش است بوده است و ما در زمان خود را آن را محکوم کردیم. امیدواریم شاهد تکرار این حرکت‌هایی که از موضع تکبر و سلطه صورت می‌گیرد در دنیا نباشیم.

حفظ روحیه استقلال‌طلبی کشور در عرصه‌های مختلف و مقابله با سلطه آمریکا از درخشان‌ترین آثار و تبعات سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد بوده است و ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها که نتیجه آن رسیدن ایران به خواسته‌های خود و احقاق حقوقش مشخصا در موضوع هسته‌یی بوده است.

خبرنگار دیگری پرسید مهمترین موفقیت دیپلماسی دولت نهم و دهم چیست که عراقچی گفت: آقای رییس جمهور در مصاحبه تلویزیونی که داشتند به ابعاد این موضوع پرداختند حفظ روحیه استقلال‌طلبی کشور در عرصه‌های مختلف و مقابله با سلطه آمریکا از درخشان‌ترین آثار و تبعات سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد بوده است و ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها که نتیجه آن رسیدن ایران به خواسته‌های خود و احقاق حقوقش مشخصا در موضوع هسته‌یی بوده است.

وی افزود: البته گفتنی در این باره زیاد است و جلسه جداگانه می‌خواهد آقای صالحی در زمانی که این کار را صلاح بدانند آن را انجام خواهند داد. از برجسته‌ترین دستاوردهای دولت نهم و دهم ایستادگی‌، مقاومت و جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های آمریکا و دولت‌های بزرگ در امور مربوط به ایران بوده است.

عراقچی در ابتدای این نشست حلول ماه مبارک رمضان را به همه مسلمانان تبریک گفت/ایسنا