حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور میهمان این هفته برنامه «شناسنامه» بود/حجت‌الاسلام تقوی در این برنامه در مورد ناگفته‌هایی از انتخاب امامان جمعه، میزان حقوق و مزایای آنها، آخرین نمازجمعه هاشمی‌رفسنجانی، اختلافات ناطق‌نوری و احمدی‌نژاد و جلسات همگرایی صحبت کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت‌الاسلام تقوی در بخشی از سخنان خود گفت: این شوخی است که با 150 هزار تومان این‌ها بخواهند زندگی کنند. این پول آب و برق و رفت و آمدی که ائمه‌‌جمعه دارند نمی‌شود. من این مطلب را هم روشن کنم که واقعا ائمه‌‌جمعه چیزی از دولت نمی‌گیرند، نه حقوقی می‌گیرند نه پولی می‌گیرند، فقط شهریه‌ مقام معظم رهبری را می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره آخرین نمازجمعه هاشمی‌رفسنجانی، گفت: این نمازجمعه را با چنگ و دندان کنترل کردیم. آیا واقعا در هر هفته‌ای که آقای هاشمی می‌خواست بیاید ما باید‌ یک لشکری را بسیج کنیم و به این شکل نمازجمعه را اداره کنیم. آن جمعه کنترل کردیم، اگر جمعه‌ بعد می‌خواست ایشان تشریف بیاورد و بریزند نماز را به هم بریزند اصلا چه می‌ماند برای نمازجمعه؟ کشورهای اسلامی در مورد ما چه می‌گفتند؟ دنیا چگونه نگاه می‌کرد؟ لذا جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمی‌تواند نماز بخواند.

تقوی در ادامه گفت: احمدی‌نژاد‌ یکی دو جلسه به جلسات شورای هماهنگی انتخابات 84 آمد و دیگر نیامد. اول هیچ فکر نمی‌کردیم او رئیس‌جمهور شود، حتی‌ یکی دو برخورد تلفنی بین ناطق‌نوری با احمدی‌نژاد هم انجام شد. آقای ناطق می‌گفت شما این طرح‌هایی که دارید طرح‌هایی است که با واقعیت‌ها خیلی نمی‌سازد، روی آسمان‌ها سیر نکن، بیا پایین با هم صحبت کنیم، اینها را من می‌شنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدی‌نژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به این‌گونه برخورد و این روش.

وی همچنین در مورد جلسات همگرایی، گفت: آیت‌الله مصباح سخنران جلسات آینده همگرایی نیست.

در ادامه متن مشروح برنامه«شناسنامه» را بخوانید.

مجری: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. سلام عرض می‌کنم خدمت شما بینندگان عزیز. بعد از ظهر جمعه‌ شما بخیر حلول ماه ربیع را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم. شناسنامه امروز برگ‌های شناسنامه‌ کسی را ورق خواهد زد که از سال 48 و 49، حدودا 45 سال پیش، نزدیک به نیم قرن پیش، پای در مسیر انقلاب اسلامی نهاد و بعد از انقلاب اسلامی هم در عرصه‌های مختلف قبول مسئولیت کرد و الآن هم مسئولیت شورایی را دارند که سیاست‌گذار منابر حساس نمازجمعه‌های سراسر کشور هستند. مهمان ما در کنار مسئولیت‌هایی که دارند شخصیتی سیاسی و تاثیرگذار در جماعت‌ها و تشکل‌های مختلف سیاسی دارند، به ویژه در ایام انتخابات و نزدیکی‌های انتخابات که نشست‌های انتخاباتی حال و هوای دیگری دارد‌. او یکی از شخصیت‌های موثر جمع‌های مختلف است و بسیاری از رسانه‌ای‌ها در کنار ایشان هستند تا از ایشان خبرهایی را در زمینه‌های انتخاباتی و مسائل سیاسی کسب کنند. حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقای تقوی میزبان شناسنامه در محل کارشان هستند. حاج آقا سلام علیکم. ممنون که وقت دادید.

تقوی: علیکم السلام. من هم خدمت شما و همه‌ بینندگان سلام عرض می‌کنم و آرزوی توفیق را برای همگان دارم.

مجری: از اینجا شروع می‌کنیم که شورای سیاست‌گذاری ائمه‌‌جمعه کارش چه است؟ شما برای همین جمعه‌ای که داریم چه سیاست‌گذاری برای منابر مختلف نمازجمعه انجام می‌دهید.

تقوی: شورای سیاست‌گذاری همان‌طور که از این واژه‌ها روشن است برای نهاد نمازجمعه سیاست‌گذاری می‌کند. ما نیروهایی که گزینش می‌کنیم در این شورا پرونده‌های‌شان مطرح و تصویب می‌شود‌.

یکی از کارهای شورای سیاست‌گذاری این است که ائمه‌‌جمعه را که می‌خواهند وارد این تشکیلات شوند انتخاب می‌کنند و به تصویب می‌رسانند. کار دیگرشان این است که اگر خواستند امام‌جمعه‌ای را به دلایلی کنار بزنند و ‌یا امام‌جمعه‌ای استعفاء بدهد باز باید در این شورا دلایل و مسائل مطرح شود و در موردش رای گیری شود تا آن امام‌جمعه منفک‌ یا حتی جابجا شود از شهری به شهر دیگر برود.

مجری: به لحاظ محتوایی چطور؟

تقوی: نکته‌ دیگر داوری است. در شهری اگر اختلاف شد بین امام‌جمعه و مسئولین و‌ یا کسی با امام‌جمعه مسئله‌ای پیدا کرد و کارشان رسید به این که باید در‌ یک جایی صحبت آخر را بزنند و جمع‌بندی کنند، شورا داوری می‌کند.

در ارتباط با مسائل فرهنگی و سیاسی و این‌گونه مسائل هم خود شورا‌ یک سیاست‌هایی دارد. در زمان حضرت امام(ره) و الآن هم مقام معظم رهبری، رهنمودهایی که ایشان در احکام و ملاقات‌ها داشتند مشخص است.

براساس همان رهنمودها ما کارها را دنبال می‌کنیم. مثلا‌ یک موقعی پرسیده شده بود که امام‌جمعه با مسئولین چگونه باید برخورد کند؟‌ در‌ یک شهر مردم می‌ریزند در خانه‌ امام‌جمعه و راجع‌ یک مسئله‌ای و‌ یا راجع‌ یک مسئولی گله دارند، ما سیاست کلی‌مان این است که تا می‌شود این‌گونه مسائل را به خطبه‌ها نکشانند و در خارج از خطبه‌های نمازجمعه مسئولین با امام‌جمعه صحبت کنند و امامان جمعه صحبت مردم را به مسئولین برساند و مسئولین بالاتر مشکل را حل کنند.

اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند دولت را باید حمایت کرد، باید دید حمایت ائمه‌جمعه چگونه و چه شکلی باشد؟ به هر نحوی و به هر شکلی ما باید از دولت حمایت کنیم؟

اگر این‌طور باشد امام‌جمعه دولتی می‌شود. خود مردم نگاه‌شان به امام‌جمعه عوض می‌شود. مردم امام‌جمعه و روحانیت را پناهگاه خودشان می‌دانستند و هر کجا شکایتی و مسئله‌ای داشتند با آنها در میان می‌گذاشتند.

از گذشته همین طور بوده است. این حرف‌ها را در خانه‌ روحانیت به مراجع و علما می‌زدند و امروز هم دفتر امام‌جمعه در هر شهری پناه گاه مردم است. پس نمی‌توانیم مردم را نادیده بگیریم. اینجاست که‌ یک سیاست مشخص می‌شود که نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه است.

مجری: مثلا برای همین هفته‌ یا هر هفته شما مطالب خاصی را تاکید دارید که امامان جمعه رویش تاکید کنند؟ چه سیاست داخلی چه خارجی؟

مدیریت شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه مدیریت پادگانی نیست

تقوی: نه به این شکل نیست. سیاست‌های کلی مشخص است. این‌طور نیست هر هفته بنشینیم برای نمازجمعه  یک چارچوبی را مشخص کنیم، اما مواردی این‌گونه پیدا می‌شود. امامان جمعه شخصیت‌های فاضل و تحصیل کرده هستند و چهره‌های قابل قبولی دارند.

آنها افرادی نیستند که هر روز بخواهی مسئله‌ای را دیکته کنیم به آنها. ما چون دسترسی‌مان به اطلاعات و اخبار فراوان است، اخبار هفته را جمع می‌کنیم و برای آنها ارسال می‌کنیم.‌

یک سایتی هم داریم به نام سایت امامت، اخبار را می‌گذاریم در آن سایت و آقایان از آن استفاده می‌کنند. بعضی‌ها می‌گویند شما مطالب را برای ائمه‌ی جمعه دیکته می‌کنید، آن‌ها مطالب شما را می‌گویند، من بارها گفتم مدیریت ما در نهاد نماز جمعه مدیریت پادگانی نیست که‌ یک فرماندهی بالا باشد که به چپ چپ به راست راست بگوید. این مدیریت در نهاد روحانیت جواب نمی‌دهد. روحانیت در‌ یک محیطی تربیت شده که به این شکل نمی‌شود مدیریت کرد.

مجری: ما با خیلی از ائمه‌ جمعه سرشناس مصاحبه گرفتیم و گفتیم منابع اطلاعاتی تان کجاست؟ آنها هم به صورت مختلف توضیح می‌دهند. آیا شما خودتان اشراف دارید بر این موضوع. چون خودتان می‌گویید روحانیت این طور نیست که بشود به آن‌ها مطالب را دیکته کرد. آیا شما می دانید که منابع اطلاعاتی آن‌ها چه طور است؟ شما باید به عنوان سیاست گذار ائمه‌ی جمعه پاسخگو باشید. اگر مطلبی خدای نکرده اشتباهی بر اساس اطلاعات اشتباه گفته شود، شما هم باید پاسخ گو باشید.

نماز جمعه جای مناظره نیست و نمازگزاران فقط باید گوش دهند

تقوی: امام جمعه منابع مختلفی دارد. اولا در خطبه‌های نماز جمعه هر مطلبی را نمی‌شود مطرح کرد و ائمه هم مطرح نمی‌کنند. ادبیات خطبه‌ها ادبیات ویژه‌ای دارد. آنها دارند در نماز صحبت می‌کنند و به تعبیر علما خُطبَتَین بِمَنزِله الرَّکعَتین، دو خطبه‌ای که می‌خوانند به جای دو رکعت نمازی است که در ظهر چهار رکعت و در جمعه دو رکعتی خوانده می‌شود. نماز جمعه دو رکعت است و به جای دو رکعت دیگرش خطبه است. آنها احتیاط می‌کنند. هیچکس نباید حین خطبه خواندن صحبت کند و نمازگزاران فقط باید گوش دهند‌. در جایی امام جمعه مطالبی سیاسی مطرح کرده بود که به مذاق خیلی‌ها جور نیامده بود، مستمعین آمده بودند به شورای سیاست گذاری می‌گفتند این امام جمعه این مسائل را مطرح کرده است. من گفتم خب چه عیبی دارد؟ گفتند ما حرف داریم و می‌خواهیم در این مورد حرف بزنیم. گفتند همان موقعی که صحبت می‌کند اجازه دهید ما جواب دهیم‌ یا ما هم برویم پشت تریبون برای مردم صحبت کنیم. من آن جا گفتم‌ یکی از جاهایی که مستمعین و مخاطب فقط باید گوش دهد نماز جمعه است. اصلا بحث طرفین نیست. خطبه را باید امام جمعه بخواند، کسی هم حرف نزند و صحبت نکند، این ضوابط شرعی است، نه چیزی که ما خودمان گفته باشیم. همه باید استماع کنند. این جا جای مناظره نیست. کرسی‌های آزاد اندیشی که در بحث‌ها باید طرفین باید رو به روی هم قرار بگیرند، جای دیگری استو این جا امام جمعه فقط باید سخن بگوید و بقیه هم باید گوش بدهند و حتی با بغل دستی هم صحبت نکنند.

مجری: اگر در مورد کسی مطلبی گفته شد، مستمعین چه کار باید کنند؟ بروند جای دیگر صحبت کنند؟

تقوی: فرض کنید ما‌ یک سیاست نظام اسلامی را در خطبه‌های نماز جمعه می‌خواهیم تبیین کنیم. به عنوان مثال سیاست کلی نظام اسلامی این است که آمریکا دشمن شماره‌ی یک ملت‌های مستضعف و به ویژه ملت ما است. آمریکا شیطان بزرگ است. حالا اگر دلایل همین جمله‌ی امام را ما بیاییم در خطبه‌ها بیان بکنیم و‌ یکی اعتقاد نداشته باشد و موافق نباشد با حرف‌های ما،‌ باید به او میدان دهیم تا بیاید در نماز جمعه حرف بزند؟ طبیعی است که در‌ یک مجموعه‌ی عظیمی که در نماز جمعه شرکت کردند افکار و سلیقه‌های مختلفی وجود دارد. امام جمعه موظف است سیاست‌های نظام را برگزار کند.

مجری: بیشتر در مورد نقدهای منصفانه محل مناقشه است. مثلا امام جمعه از دولت، قوه‌ی قضائیه و مجلس نقد‌هایی می‌کند، آنها می‌خواهند جوابش را بدهند، قطعا نمی‌توانند در تریبون مجلس این پاسخ را دهند، آیا جایی برای این پیش بینی شده اشت؟

امام جمعه جناحی حرف نمی‌زند

تقوی: نه، شده است که به امام جمعه اطلاعات غلطی داده‌اند و او رفته در خطبه این حرفها را گفته است. این پیش آمده البته نه زیاد ولی بعد به امام جمعه اطلاعات صحیح داده‌اند و شورا به او زنگ زده است. ایشان هم در جمعه‌ی بعد رفت و تصحیح کرد. گاهی بعضی از احزاب و گروه‌های سیاسی ایراد می‌گیرند که نماز جمعه و امام جمعه جناحی است و جناحی دارد صحبت می‌کند. روی همین مسائل است که باید بگویم امام جمعه جناحی نیست. البته ممکن است صحبت امام جمعه با صحبت‌ یک جناح و طرف داران‌ یک جناح در تضاد باشد. فرض کنیم در مورد رابطه با آمریکا‌، یک عده ممکن است طرف دار رابطه با آمریکا باشند، حالا اگر امام جمعه آمد و با این رابطه با دلیل و منطق مخالفت کرد، آن وقت آن‌هایی که مخالف هستند حق دارند بگویند شما جناحی هستید؟‌ یا بعضی از جناح‌ها با امام جمعه همراهند؟ بعضی مسائل این طوری است.

مجری: اشاره کردید موضوعی که متهم می‌کنند تریبون نماز جمعه را که مثلا جناحی هست. شما بیش از 800 ائمه جمعه دارید در سراسر کشور، قطعا هر کدام از ائمه‌ی جمعه‌ یک سری تفکرات سیاسی خاص خودشان را دارند، تریبون نماز جمعه که جای بیان کردن تفکرات خاص خودشان نیست و باید سیاست‌های نظام مطرح شود. آیا آماری دارید که نشان بدهد این بیش از 800 نفر، چند درصدشان به چه تفکر سیاسی معتقدند. به قول حضرت آقا ما دو بال و دو جناح اصلی داریم.

تقوی: در نهاد نماز جمعه سلیقه‌های سیاسی وجود دارد، این را نمی‌شود منکر شد. الحمدلله وقتی آقایان پشت تریبون قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند در راه همان سیاست‌هایی که برای نهاد نماز جمعه از طرف امام و مقام معظم رهبری مشخص شده حرکت کنند و مسائل را اینگونه مطرح کنند. ولی خارج از نماز جمعه بله ائمه‌ی جمعه‌ای داریم که علاقه مندی شان به بعضی از جریان‌های سیاسی بیشتر است. البته همان‌ها هم سعی می‌کنند متهم به جناحی شدن نشوند‌ یعنی آن‌ها هم این پرهیز را دارند و مراقب هستند ولی بعضی از ائمه‌ی جمعه در میان احزاب و گروه‌های مختلف دوستانی دارند، علاقه مندانی دارند، به لحاظ عاطفی و فکری به آن‌ها نزدیک ترند.

مجری: بله، برای همین می‌خواستم بدانم چند درصد این طرفی هستند چند درصد آن طرفی؟

تقوی: آن‌هایی که در نهاد نماز جمعه هستند و سلیقه‌ی سیاسی خاصی دارند و تریبون نماز جمعه را هم چنان تریبون نظام می‌دانند و حفظ کردند، کارشان را دارند انجام می‌دهند ما مشکلی نداریم با انها. ما هیچ کس را به خاطر این که سلیقه‌ی سیاسی خاصی دارد از گزینش‌ها رد نکردیم و سلیقه‌های مختلفی را گزینش می‌کنیم اما او باید به سیاست‌های نظام معتقد باشد و سیاست‌های نظام را ترویج کند. هر نظامی تریبون به مخالفین خودش نمی‌دهد. باید سیاست‌های کلی نظام را تقویت کند و ترویج کند.

مجری: فرمودید گزینش‌هایی دارید و نفراتی را گزینش می‌کنید برای امامت جمعه‌ جاهای مختلف. بعد از این که کار گزینش تمام شد شما افراد را معرفی می‌کنید به حضرت آقا؟

تقوی: نه، ائمه‌ی جمعه‌ی کشور در شورا مطرح می‌شوند و فقط ائمه‌ی جمعه‌ی مراکز استان‌ها هستند که پیشنهاد می‌شود خدمت حضرت آقا. اگر قرار شد در مرکز استان امام جمعه‌ای تغییر کند‌ یا امام جمعه‌ای نصب شود، فرد مورد نظر پیشنهاد می‌شود با دلایل و خصوصیاتی که باید حضرت آقا بدانند، حکم ائمه‌ی جمعه‌ی مراکز استان‌ها را خود حضرت آقا می‌دهند چون نمایندگی خاص ایشان را هم دارند در استان. امام جمعه‌ی مرکز هر استانی نماینده‌ی رهبر معظم انقلاب هم است.

مقام معظم رهبری به شدت به مشورت معتقد است

مجری: بیشتر موارد پیشنهاد شما را حضرت آقا قبول می‌کنند؟ معدود پیش می‌آید رد کنند؟

تقوی: آن‌هایی که با حضرت آقا کار کردند می‌دانند که آقا به شدت به مشورت معتقد است. چند سال قبل در سال‌های اولیه‌ای که آمده بودم در شورای سیاست گذاری و مسئول شده بودم، حدود ده سال دوازده پیش،‌ یک مطلبی را گزارش کردم خدمت حضرت آقا، این گزارش که رفت خدمت شان رسیده بود دفتر زنگ زد، گفت آقا فرموده بودند چرا نظر خودشان را ننوشته اند.‌ یک امام جمعه‌ای را می‌خواستیم برداریم، شخصیتی بود معروف و مشهور. من خدمت ایشان عرض کردم‌ یکی از مراجع قم هم پیامی برای شما داده، من آن پیام را نوشته بودم‌، یادداشت کرده بودم در چند سطر و گفتم فلان آقای بزرگوار هم از قم زنگ زدند و اطلاعاتشان را راجع به آن شخص دادند و سلام هم رساندند و گفتند این اطلاعات من را هم خدمت آقا عرضه کنید و بعد هر چه ایشان تصمیم گرفت. من وقتی اطلاعات را برایشان خواندم تاملی کردند و فرمودند نظر خودتان چیست. بعد من عرض کردم نظر من هم تقریبا شبیه همین نظر است. من معتقدم که مقام معظم رهبری این اطلاعات را داشتند حتی اطلاعات شان شاید بیشتر بود چون از جاهای دیگر هم اطلاعات گرفتند که شاید ما نداشتیم، اما در این نوع برخورد می‌خواهد بگوید نظر شما هم به عنوان کارشناس برای من مهم است.

مجری: ما خدمت آیت الله امامی کاشانی رسیدیم و پرسیدم نظرتان در مورد نماز جمعه‌ها چه است. ایشان از قدیمی‌های نماز جمعه هستند به ویژه نماز جمعه‌ی تهران، پرسیدم استقبال‌ها چطور است؟ گفتند استقبال‌ها یک مقداری کم رنگ تر شده. آیا شما این را قبول دارید که ‌یک مقدار استقبال به نماز جمعه نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است؟

تقوی: در بعضی از شهر‌ها مثل اوایل نیست، در بعضی از نقاط هم استقبال بیشتر هم شده است. اگر یک نگاه کلی را روی کشور اگر داشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم کم شده است. حضور مردم در نماز جمعه به چند چیز بستگی دارد.‌ یکی خود امام جمعه است، بله امام جمعه اگر خطبه‌های غنی¬تری داشته باشد و در طول هفته هم ارتباطاتش با مردم بیشتر باشد استقبال بیشتر است. ما در شهرهایی می‌بینیم که امام جمعه در همان شهر ساکن است با زن و بچه رفته به قول ما بار و بنه اش را کنار محرابش گذاشته و در درون آن شهر زندگی می‌کند و شب و روزش را گذاشته در اختیار مردم و در غم شان در شادی شان مردم حسش می‌کنند. او همه جا وقتی کسی از زیارت می‌آید، از مکه، از کربلا می‌آید می‌رود سراغش، اگر کسی خدای نکرده حادثه‌ای پیش بیاید در جلساتش شرکت می‌کند، اگر کسی بیمار شود به بیمارستان می‌رود و ملاقاتش می‌کند،  در  اعیاد مثل عید غدیر، عید نوروز، خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان را دیدار می‌کند حتی مسئولین را هم جمع می‌کند و به دنبال خودش راه می‌اندازند و  می‌روند برای دیدار. ما امام جمعه‌ای داشتیم در ماه مبارک رمضان که‌ یک شب افطارش را با زن و بچه اش نبود. در طول این سی شب خانواده‌های محرومین و مسئولین را جمع می‌کرد و افطارشان را فراهم می‌کرد. آنها از کمیته‌ی امداد لیست گرفته بودند و پنج نفر ده نفر از مسئولین حرکت می‌کردند و می‌رفتند محله‌های مستضعف در خانه‌ی محرومین را می‌زدند و در همان خانه می‌نشستند و سر سفره افطار می‌کردند. این‌ یک اثرات بسیار زیادی را در جامعه گذاشته بود.

مجری: اکثریت غالب امام جمعه‌ها همین طورند این خصلت‌ها را دارند.

تقوی: روحیه‌ها فرق می‌کند. یک امام جمعه بیشتر به تدریس می‌پردازد و در دانشگاه و حوزه است. ما گاهی سفارش هم می‌کنیم می‌گوییم آن چه که باید برای شما اصل باشد امام جمعه بودن و رسالت‌ها و مسئولیت‌هایی است که این منصب دارد، ارتباط با مردم یکی اط آنهاست چون نماز جمعه عبادتی است که فقط باید با مردم انجام گیرد.

مجری: با احترام به همه‌ی بزرگانی که ما هم محضرشان و نماز جمعه شان را درک کردیم، قبول دارید‌ یک مقدار اگر جوان تر کنید امامان جمعه را مخصوصا در شهرهای بزرگ، برای جوانان جذابتر خواهد بود؟

تقوی:  متوسط سن 800 امام جمعه ما بین 40 تا 50 است. این سن مناسب¬ترین سن برای امامت جمعه است، چون به‌ یک پختگی خاصی رسیده اند. در ارتباط با سوال قبلی تان عرض کنم که حضور مردم در نماز جمعه به خیلی از چیزها بستگی دارد.‌ یکیش امام جمعه است و ارتباطاتی که باید برقرار کند. رسانه‌ها اگر مدام علیه نماز جمعه‌ یا علیه دین و دیانت فعالیت کنند تاثیرگذار است. رسانه‌های دشمن این گونه هستند. عوض شدن ترکیب جمعیتی هم موثر است، باید به نسل سوم و چهارم که معمولا مورد هدف دشمن هستند و ماهواره‌ها مدام ذهن شان و اندیشه¬هایشان را مورد هجمه قرار می‌دهند توجه کرد. ممکن است بگویید این‌ها کار می‌کنند از این طرف باید کار شود، می‌خواهم بگویم دشمن هم هست. از آن طرف دستگاه‌ها هم باید هماهنگی داشته باشند. اگر فرض کنید آموزش و پرورش و دانشگاه و‌ یا فلان وزارت خانه و فلان دستگاه فرهنگی همراهی و هماهنگی نداشته باشد و در تضاد با نماز جمعه عمل کند، نمی‌خواهم بگویم این انجام می‌شود؛ و به تشویق و تحریص و جا انداختن موضوع خیلی اهمیت ندهند، آن وقت نمی‌شود توقع داشت که برای سه ربع‌ یک ساعتی که مردم باید بیایند به نماز جمعه، همه‌ جمعیت بیاید.‌ یا در بعضی شهرها امکانات حمل و نقل به خصوص در شهرهای بزرگ کم است که بتوانیم جمعیت را بیاوریم به نماز جمعه. این‌ها را هم باید در نظر گرفت. بسیاری از تحولات اقتصادی در نماز جمعه‌ها تاثیر دارد. بحث تورمف بحث مشکلات زندگی مردم، این را هم نباید نا دیده بگیریم، هر گاه دعواهای سیاسی در جامعه اوج می‌گیرد روی نمازهای جمعه اثر می‌گذارد.

مجری: حرف شما کاملا درست است بر اساس صحبت‌های خودتان عرض می‌کنم نمی‌شود از این گذشت که امام جمعه‌ باید با مردم ارتباط دشته باشد، سفره اش با مردم‌ یکی باشد، مردم به پاک دستی و ساده زیستی بشناسندش و الحمدلله بیشترشان این طور هستند. کسی که همه چیز را فرای جناح‌ها و جریان‌ها می‌بیند مهم است. آیت الله امامی کاشانی فرمودند‌ یکی از چیزهایی مهم است این است که امام جمعه‌ها باید عمود خیمه‌ی ولایت به معنای واقعی باشند و همان طور که ولایت حرکت می‌کنند و همه‌ی جناح‌ها را‌ یک جور می‌بینند آن‌ها هم‌ یک جور ببینند، در این صورت آبی است روی آتش.
برای امام جمعه، همه ایام هفته جمعه است

تقوی: بله طبیعی است کسی که می‌خواهد برود توصیه به تقوا بکند باید این ویژگی ها را داشته باشد. من به دوستانی که وارد حوزه‌ی نماز جمعه می‌شوند و می‌خواهند بیایند حکم شان را بگیرند می‌گویم نماز جمعه از شنبه شروع می‌شود. این نیست که روز جمعه برویم بایستیم جلوی مردم خطبه بخوانیم و نماز بخوانیم برویم تا جمعه‌ی دیگر‌. یعنی شنبه‌ و یک شنبه هم برای امام جمعه، جمعه است. باید فعالیت‌ها و تلاش‌ها و اخلاص‌های امام جمعه در طول هفته جمع شود و روز جمعه خودش را نشان دهد.

شهریه ائمه جمعه فقط 150 هزار تومان است

مجری: هر امام جمعه چقدر حقوق دریافت می‌کند؟

تقوی: ما عنوان حقوق را به کار نمی‌بریم، عنوان شهریه را بکار می‌بریم. همان چیزی که در حوزه‌های علمیه مرسوم بوده از 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان. این را مقام معظم رهبری می‌دهند.

مجری:‌ یعنی از بودجه‌ی دولت چیزی تعلق نمی‌گیرد؟

تقوی: در این زمینه هیچ چیز. دولت برای مصلی‌ها کمک کمی می‌کند که بسیار اندک است. ما از 800 شهری که داریم دو سومشان جای مناسبی برای اقامه‌ی نماز جمعه ندارند، یا در مساجد کوچکی که برای این کار ساخته نشده بوده نماز اقامه می‌کنند‌ یا تابستان‌ها در پارک‌ها و‌ یا سالن‌های تربیت بدنی.‌ یک سوم فی الجمله مشکلی ندارد ولی برای آینده بعضی هایشان مشکل داریم. خیلی بد است در نظام اسلامی وقتی مردم متدین و مومن می‌خواهند بیایند نماز بخوانند، باید در خیابان بایستند و نماز بخوانند، تابستان زیر آفتاب و زمستان زیر برف و باران باشند. 24 میلیارد برای کل نهاد نماز جمعه بودجه گذاشتند. اگر خود این آقایان بیایند توزیع کنند می‌بینند که فقط پول‌ یک مصلای مرکز استان و شهر بزرگ است، این بودجه‌ی ‌یک مصلی است. اگر برای دویست شهر بخواهیم مصلی بسازیم چه باید کرد تا الآن چیزی به ما از بودجه‌ی مصلی نداده¬اند. البته به من گفته اند‌ یک رقم کمی در روزهای اخیر داده اند که زمستان هم می‌رسد.

مجری: از بودجه‌ی 93 چیزی نداده¬اند؟

تقوی: بله پول مصلی را نداده¬اند. من از دولت محترم جناب آقای دکتر روحانی خواهش می‌کنم، هم چنین از معاونت دولت آقای نوبخت که توجه کنند، مجلس هم توجه کند، هم مجلس و هم دولت، کسانی که این برنامه را می‌بینند، این شوخی است که با 150 هزار تومان این‌ها بخواهند زندگی کنند. این پول آب و برق و رفت و آمدی که ائمه‌ی جمعه دارند نمی‌شود. من این مطلب را هم روشن کنم که واقعا ائمه‌ی جمعه چیزی از دولت نمی‌گیرند، نه حقوقی می‌گیرند نه پولی می‌گیرند، فقط شهریه‌ی مقام معظم رهبری را می‌گیرند، البته اجازه‌ای مقام معظم رهبری به آقایان می‌دهد که از ثلث سهم امام استفاده بکنند و بخشی از زندگی شان را از همان راه سهم امام تامین ‌کنند با اجازه‌ی مقام معظم رهبری که آن هم حساب و کتاب دارد.

مجری: رابطه‌ی دولت‌ها با نماز جمعه‌ها و خطبه‌های نماز جمعه چطور بوده و هست؟

تقوی: خوب بوده، بعضی از دولت‌ها رابطه‌ی بهتری داشتند، کمک بیشتری داشتند ما با دولت‌ها مشکل نداشتیم.
دولت نهم و دهم بیشترین کمک را به نماز جمعه کردند

مجری: کدام دولت‌ها رابطه‌ی بیشتری داشتند.

تقوی: دولت نهم و دهم کمک هایش بیشتر بود، به نهاد نماز جمعه و به نهادهای فرهنگی و دینی و حوزه‌ی دین که در زیر نظر معمولا ائمه‌ی جمعه هست کمک هایش بیشتر بوده است.

مجری: ممکن است دوباره آقای آیت الله هاشمی به خطبه‌های نماز جمعه برگردند؟

تقوی: فکر نمی‌کنم ایشان باز بیایند.

آقای هاشمی رفسنجانی خودشان متوجه شدند که نمی‌توانند نماز جمعه بخوانند/ با چنگ و دندان نماز جمعه را حفظ کردیم

مجری: ایشان کناره گیری کردند‌ یا کنار گذاشته شدند؟

تقوی: جریان فتنه‌ی 88 خسارت هایش خیلی زیاد بود. آن هفته‌ای هم که قرار شد در ماه رمضان در 26 تیر 88 جناب آقای هاشمی بیاید نماز جمعه، ما واقعا از‌ یکی دو روز قبل شب و روز بسیار سختی داشتیم که نماز جمعه را چگونه کنترل کنیم. این جمعیت را که هر آن ممکن بود نماز جمعه را به هم بریزند و نگذارند ایشان صحبت کند را چگونه کنترل کنیم. نیروهای امنیتی و انتظامی و بچه‌های ستاد نماز جمعه‌ی تهران کمک کردند که نماز جمعه به هم نریزد، با همه‌ی کنترل‌ها باز، یکی بلند شد و شعار داد بین دو نماز که ماموری که آن جا بود زد در صورتش و بیرونش کرد و صورتش هم مجروح شد. ما با چنگ و دندان سعی کردیم نماز جمعه‌ی آن روز را حفظ کنیم. اگر می‌خواست نماز جمعه‌ی آن روز به هم بریزد، معلوم نبود نماز جمعه‌های دیگر به هم نریزد و بشود کنترل کرد . قرار بود در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌ها وزیر اقتصاد وقت آقای دکتر حسینی صحبت کند. من دیدم شرایط به گونه‌ای است که اصلا نمی‌تواند ایشان صحبت کند. من خودم از آن بالا شاهد بودم این‌هایی که آمده بودند با کفش نماز خواندند، آن زن‌های کذایی و چه کارهایی که نکردند. در پشت دیوار دانشگاه  بودند و بعضی‌ها نفوذ کرده بودند در دانشگاه و همراهی و هماهنگی می‌کردند. نماز جمعه‌ی جناب آقای هاشمی را به این شکل کنترل کردیم. آیا واقعا در هر هفته‌ای که آقای هاشمی می‌خواست بیاید ما باید‌ یک لشکری را بسیج کنیم و به این شکل نماز جمعه را اداره کنیم. آن جمعه کنترل کردیم، اگر جمعه‌ی بعد می‌خواست ایشان تشریف بیاورد و بریزند نماز را به هم بریزند اصلا چه می‌ماند برای نماز جمعه؟ کشورهای اسلامی در مورد ما چه می‌گفتند؟ دنیا چگونه نگاه می‌کرد؟ لذا جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمی‌تواند نماز بخواند.

مجری: قبل از این که این نماز جمعه‌ی آخر را اقامه کنند با ایشان صحبت کردید؟

تقوی: بله .گفتم شما چگونه باید صحبت بکنید. اطلاع دادم به ایشان، حساسیت آن جا را منعکس کردم که در جهت وحدت و‌ یک پارچگی باشد که بتوانیم نماز جمعه را کنترل کنیم .تلفنی صحبت کردیم و گفتند من هم این طور صحبت خواهم کرد. فضا فضایی نبود که بتوانند نماز جمعه را هم اقامه بکنند. خودشان هم شاهد بودند که ما به چه زحمتی نماز جمعه را اداره کردیم.
مجری: خیلی صحبت در مورد نماز جمعه شد. می‌خواهیم برویم 45 سال پیش. سال 49 نخستین دستگیریتان اتفاق افتاد در دامغان. بعد از این که با شهید محمد منتظر قائم سخنرانی کردید دستگیر شدید و رفتید زندان قزل قلعه، چطور دستگیر شدید؟
تقوی: من منبر می‌رفتم منبرهای ما هم در راستای روشنگری بصیرت افزایی بود، مقلد امام بودیم بله 23-24 ساله بودم. من اعلامیه‌ها و عکس‌های امام را برده بودم در دامغان پخش می‌کردم. کسانی بودند که گزارش کرده بودند و منبرهای ما را رصد می‌کردند. ما را دستگیر کردند و از دامغان آوردند سمنان، چند روز در ساواک سمنان بودیم از آن جا ما را آوردند تهران قزل قلعه، بعد از شهادت شهید سعیدی بود، فضا فضای بسیار سختی بود. فشار هم بر انقلابیون بسیار زیاد بود. آن سال‌ها سخت ترین سال‌ها بود. فشار طاغوت بیشترین فشار روی انقلابیون بود در زندان ها.

مجری: چقدر زندان بودید؟

تقوی: من خیلی زندان نبودم دستگیری و بردن در کلانتری‌های آن موقع خیلی رفته بودیم هر شهری می‌رفتیم ما را می‌بردند و اجازه نمی‌دادند من حدود‌ یک ماه در خصوصی بودم.

مجری: نخستین دیدار شما با امام قبل از انقلاب بود‌ یا بعد؟

تقوی: قبل از این که امام را تبعید کنند رفتم قم با راهنمایی و به همراه نماینده‌ی ولی فقیه حضرت آیت الله شاه چراغی که الآن در سمنان هستند ایشان پسر خاله ما هم است به اتفاق ایشان رفتیم قم تابستان بود درس¬هایشان شروع نشده بود امام درس تابستانی داشتند طلبه‌ی جوانی بودیم از حوزه‌ی علمیه‌ی دامغان آقای شاه چراغی گفت می‌خواهم بروم درس امام آن موقع می‌گفتند حاج آقا روح الله آقای خمینی در منزل شان‌ یخچال قاضی شما هم اگر می‌خواهید ایشان را ببینید بیایید، ما هم رفتیم اتاق‌ها پر از شاگرد بودند صحبت‌های امام در منزل شان که علمای نجف، ‌ای علمای نجف من بودم صحبتی هم که در مسجد اعظم کردند من بودم

مجری: رادیو چالوس را چطور راه انداختید؟

تقوی: سال 58 ما در انقلاب بیشتر با آیت الله‌ یزدی کار می‌کردیم قبل از انقلاب ایشان تبعید بود ما در تبعید گاه ایشان منبر می‌رفتیم و ارتباط خیلی نزدیک داشتیم ایشان شخصیت اخلاقی و بسیار دوست داشتنی هستند از هر جهات خداوند وجود ایشان را حفظ بکند آقای خلخالی و آقای‌یزدی در رودبار تبعید بودند من رفتم آن جا که داستان‌هایی دارد این ارتباط هم چنان حفظ بود تا زمان حضور امام من فکر می‌کنم برای این که ما بیاییم در مدرسه‌ی علوی و این ماموریت‌ها را انجام بدهیم آقای‌ یزدی را معرفی کرده بود البته با آقای ربانی شیرازی هم ارتباطاتی داشتیم با آقای ربانی املشی هم همین طور تلفن زنگ زد دیدم شهید آیت الله مطهری است گفتند دفتر امام مدرسه‌ی علوی گفتم بله گفت شما؟ گفتم من تقوی هستم ایشان تطبیق نمی‌کرد گفتند آقای فاکر هستند‌ یکی دو اسم بردند گفتم در دسترس نیستند اگر کاری دارید بگویید برسانیم گفتند آقای تقوی من نگرانم دیشب خوابم نبرده کتابخانه‌ی سلطنتی را به دادش برسید نروند حمله کنند آن جا گنجینه‌ای است بگویید نگهبانی بگذارند حفظ بکنید‌ یک گروهی مستقر بکنند شهید مطهری در آن شلوغی و آن اوضاع به فکر این اسناد فرهنگی و کتاب‌های ذی قیمت و مراکز فرهنگی بودند آن جا صحبت شد و برای حفاظت آن جا رفتند و تخلیه کردند به جای دیگر بردند که الحمدلله حفظ شد رادیو چالوس، رادیو دریا بود رادیوی فصلی بود که تابستان در زمان طاغوت می‌رفتند لب دریا ترانه‌ها و برنامه‌های شادی را که داشت و خیلی معروف و مشهور شده بود گزارش آمده بود چپی‌ها کمونیست‌ها و منافقین می‌خواهند بروند رادیو را بگیرند قطب زاده هم مدیر عامل صدا و سیمای آن وقت بودند ما را خواستند گفتند شما بروید با‌ یکی دو نفر آن جا را محافظت بکنید هم تولیدی داشته باشید، برنامه‌ای داشته باشید، چون همه‌ی مراکز رادیویی و تلویزیونی تولید را تعطیل کرده بودند فقط رله می‌کردند تنها جایی که تولید را آغاز کرد رادیو دریا بود فقط با سه ساعت تولید از دو بعد از ظهر تولید را شروع می‌کردیم وارد هم نبودیم برای کارهای فنی¬اش نیرو اعزام می‌شد برنامه نویسی¬اش با ما بود برنامه‌ها زنده بود استودیو نبود ضبط کنیم شب‌ها می‌نوشتیم چقدر باید بنویسی که سه ساعت برنامه را پر بکنی آن موقع موسیقی و آهنگ‌هایی که الآن پخش می‌شود پخش نمی‌شد، خیلی سفت و سخت بود اوایل بود مسائل شفاف نبود می‌نشستیم تا صبح می‌نوشتیم ده دقیقه‌ی ک ربع می‌خواندند بین اش گزارش می‌دادند‌ی کی از دوستان خدا رحمت کند آقای سید محسن ترابی از شاگردان شهید قدوسی و شهید بهشتی بود که ایشان بود آقای جواد محدثی بود و آن آقای‌ یوسفی اشکوری بود که بعد جز ملی مذهبی‌ها شد الآن خارج کشور است خوش قلم بود‌ یک چهره‌ی انقلابی بود بعد از انقلاب آن طور شد و چند نفر دیگر هم از طلبه‌های قم بودند ما می‌نوشتیم‌ یک گروه نویسنده که سه ساعت برنامه را البته به هشت ساعت تولید را رساندیم شش ماه اداره شد ساعت برنامه‌ها به هشت ساعت رسید.

مجری: 22 اردیبهشت سال 60 با حکم امام شدید امام جمعه‌ی شهر کرد با شهر کرد چه ارتباطی داشتید؟

تقوی: من تا آن موقع شهر کرد نرفته بودم.‌ یک روز آمدیم مجلس جناب آقای دری نجف آبادی که الآن نماینده‌ی ولی فقیه در استان مرکزی هستند ایشان قبلا امام جمعه‌ی آن جا بودند امام جمعه‌ی دیگری آمده بود‌ یا موقت بود‌ یا اصلی رفته بود آقای دری ما را دیده بود و شهید رحمان استکی که در انفجار حزب در کنار شهید بهشتی بود و به شهادت رسید آقای دری و آقای استکی دست ما را گذاشت در دست ایشان گفتند همین آقای تقوی را به عنوان امام جمعه‌ی آن جا ببرید ایشان شروع کرد به تعریف کردن از ما که البته من گفتم حسن ظن آقای دری است ولی من آن جا نرفتم با فرهنگ آن جا با منطقه‌ی آن جا آشنا نیستم گفتند آن جا هم مثل جاهای دیگر ایران است خیلی فرق نمی‌کند می‌روید آشنا می‌شوید آقای استکی ما را رها نکرد و‌ یکی دو نفر دیگر هم از دوستانی که با شهر کرد ارتباط داشتند ما را معرفی کردند به دفتر حضرت امام و پیگیری کردند و‌ یادم است وقتی که دیگر تصمیم گرفته شد بنده به آن جا بروم خدا رحمت کند شهید شیرازی و آقای هادی مروی من را دیدند با من دوست و آشنا بودند می‌گفتند حاج آقای تقوی شما می‌روید آن جا ولی موفقیت¬ات خیلی مشکل است چون اوضاع آن جا اوضاع مناسبی نیست خداوند به شما کمک کند رحم کند من رفتم اولا در شهر اعتصاب بود علیه جمهوری اسلامی و هفت هشت مغازه نیمه باز بود بقیه همه بسته بودند فشار منافقین بود نه مردم. همه‌ی گروه‌های ضد انقلاب دفتر داشتند هر روز در مرکز شهر بساط را پهن می‌کردند مردم را تهدید می‌کردند حزب را آتش زدند در آن جا عده‌ای شهید شدند مجروح شدند ما با متدینین آن جا جمع شدیم آشنا شدیم بسیار مردم خوبی دارد شهر کرد منطقه استان و من از بهترین دوران خدمتم در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همان پنج سالی است که در شهر کرد بودم مردم بسیار همراه بودند ما با شیوه‌هایی و مدیریتی که انجام شد بر شهر مسلط شدند نیروها و دیگر مسائل تقریبا از بین رفت نماز جمعه نماز با شکوهی شد پنج سال آن جا بودم مردم بسیار همراهی می‌کردند.

مجری: چطور حاج آقای تقوی امامت جمعه‌ی شهرکرد را رها کردند رفتند مجلس شورای اسلامی نماینده‌ی مردم دامغان شدند؟

تقوی: در فاجعه‌ی هواپیما که عده‌ای از نمایندگان و مسئولین جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند شهید شاه چراغی رضوان الله تعالی علیه هم در آن هواپیما بودند هم نماینده‌ی دامغان بودند و مسئولین کیهان بودند ایشان که به شهادت رسیدند مردم دامغان و حتی پدر شهید شاه چراغی حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای مسیح شاه چراغی که پسر خاله ما است و استاد ما بوده خواستند شما بیایید به مجلس بروید البته میان دوره‌ی دوره‌ی دوم بود دو سال از وقت مجلس باقی مانده بود من هم دیگر پنج سال آن جا بودم با مشورت‌هایی که انجام شد آمدم در دامغان کاندیدا شدم رای آوردم.

مجری: از امام اجازه گرفتید؟
تقوی: بله هماهنگ شد، آقای ناصری که امام جمعه‌ی یزد هستند بعد از مدتی خواهش کردند تشریف آوردند.


مجری: سال 67 وارد شورای مرکزی جامعه‌ی روحانیت مبارز شدید و سخنگو شدید آیا این جامعه‌ی روحانیت مبارز همان روحانیت مبارز بزرگ است‌ یا جدا شده از مجمع روحانیون است که از مجمع روحانیون از آن جدا شد؟


تقوی: آن اوایلی که من رفته بودم فکر نمی‌کنم جدا شده بود ولی آن‌ها نمی‌آمدند آن اعضایی که جز جامعه‌ی روحانیت بودند شرکت نمی‌کردند در جلسه شاید هم من‌ یادم نیست و جدا شده بودند ولی در جلسه نمی‌آمدند به هر حال اختلافات آن موقع هم بود این‌ها اگر عضو آن جامعه‌ی روحانیت هم بعضی هایشان بودند شرکت در جلسه نمی‌کردند.

مجری: سیر و تحولات جامعه‌ی روحانیت جالب است مثلا بعضی از اشخاص سیاسی سرشناس مثل آیت الله رفسنجانی‌ یا آقای دکتر روحانی که از مدت‌ها قبل عضو این جامعه بودند الآن هم جز جامعه‌ی روحانیت مبارز حساب می‌شوند با این که فعال نیستند.

تقوی: در جامعه بحث شد آن‌ها را جزء جامعه‌ی روحانیت می‌دانیم ولی خب شرکت نمی‌کنند در جلسات نمی‌آیند.
مجری: هنوز عضو شورای مرکزی هستند؟

تقوی: بله هستند اما نیستند نمی‌آیند باید بیایند رای و صحبت شان.

مجری: چطور شد از آیت الله مهدوی به آیت الله موحدی کرمانی رسیدید چون صحبت از آقای شبستری و امامی کاشانی بود.

تقوی: آن جا در کمیته‌ی سیاسی من وقتی صحبت آقای شبستری به میان آمد عرض کردم به دوستان چون آقای شبستری نماینده‌ی مقام معظم رهبری هستند در تبریز ما نمی‌توانیم بدون مشورت و‌ یا در جریان گذاشتن مقام معظم رهبری نسبت به ایشان تصمیم بگیریم که ایشان را بخواهیم بیاوریم تهران ایشان الآن آن جا مسئول است به آقا که منتقل شد آقا فرمودند آقای شبستری همان جا باشند فعلا ایشان آن جا تشریف داشته باشند و هستند آقای امام کاشانی قبول نکردند بزرگان این قدر سلیم النفس هستند تواضع از خودشان نشان می‌دادند که اگر‌ یکی مطرح می‌شد آن‌ها می‌گفتند همان فرد. ماند آقای موحدی که به اتفاق آراء ایشان پذیرفته شد.

مجری: شما دوره‌ی چهارم و پنجم نماینده‌ی مردم تهران بودید در مجلس برخی‌ها می‌گویند به ویژه عمل کرد مجلس پنجمی‌ها بوده که باعث به وجود آمدن دولت دوم خرداد و به ویژه مجلس ششم شد چون آن طور که باید و شاید از حقوق مردم در مقابل دولت سازندگی که بیشتر به فکر سازندگی بود و از عدالت اجتماعی فاصله گرفته بود آن چنان که باید دفاع نکردند این را قبول دارید؟

تقوی:‌ یک تحلیل این طوری است در جلساتی هم که بعد از آن انتخابات دوم خرداد که رقابت بین آقای ناطق و آقای خاتمی شد تحلیل‌های مختلفی بود که چرا مسئله این گونه شد همین تحلیل ارائه می‌شد که خیلی هم شاید بی ربط نباشد.

مجری:‌ یعنی بیشتر به خاطر این بود که طیف شما فکر می‌کردند آقای هاشمی از آقای ناطق حمایت خواهد کرد؟

تقوی: بعضی استان‌ها که ما می‌رفتیم این را به ما می‌گفتند. می‌گفتند که آقای ناطق‌ یعنی همان آقای هاشمی پس بنابراین تغییر و تحولی ایجاد نخواهد شد این را نمی‌دانم از کجا به دست آورده بودند در صورتی که ما خودمان در آن جلساتی که برای آینده طراحی و فکر می‌شد واقعا آقای ناطق این طور نمی‌اندیشید حالا‌ یا القا کرده بودند به این شکل آقای ناطق هم دنبال‌ یک تحول و دگرگونی در بعضی از بخش‌ها بود آن موقع بحث می‌شد ایشان‌ یک نگاه به این شکل داشت ولی ایشان می‌گفت من از دولت حمایت می‌کنم و حمایت‌های کلی را داشتند این را رقیب خیلی خوب استفاده کرد که در بحث‌های تبلیغاتی کار به آن جا کشیده شد.

مجری: از آقای ناطق خبر دارید جلسه دارید؟

تقوی: جلسه نداریم اما خبر دارم دفترمان نزدیک هم است.

ناطق نوری هنوز اصولگرا است

مجری: در دایره‌ی اصول گرایی می‌دانید ایشان را؟

تقوی: من ایشان را خارج از اصول گرایی نمی‌دانیم اصول گرایی را تا چگونه تعریف کنیم اگر پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است اگر پایبندی به اصل ولایت است اگر پایبندی به جهاد و مبارزه با استکبار جهانی است اگر خط امام به تفسیر ولایت و رهبری باشد من چیز خاصی را ندیدم البته اختلاف سلیقه وجود دارد.

مجری: شما همیشه‌ یکی از افراد پشت صحنه‌ی انتخابات هستید در جمع‌های مختف اصول گراها‌ یک بازسازی اصول¬گراها کردند بعد از دوم خرداد نقطه‌ی آغازش شورای شهر دوم بود و بعد هم مجلس هفتم برخی‌ها مدعی هستند‌ یک سری می‌گویند این بازسازی توسط شورای هماهنگی نیروهای انقلاب به ریاست آقای ناطق انجام شد بعضی‌ها می‌گویند آقای احمدی نژاد نقش ویژه داشت بعضی‌ها می‌گویند آقای باهنر بعضی‌ها آقای فدایی. شما نقش کدام را در این بازسازی بیشتر می‌دانید. طراحی با کدام بود؟
تقوی: این‌ یک فکر جمعی بود نمی‌توانیم برای هر کدام شان بگوییم واقعا فلانی نقش بیشتری داشت فکر جمعی بود وقتی به‌ یک نقطه رسیدند هم گرایی و وفاق در این سطح انجام گرفت و نتیجه اش آن شد من خودم در آن جلسات بودم واقعا این که نقش آن آقا این آقا بیشتر بود را ندیدم آقای ناطق برای جمع کردن و این‌ها را به‌ یک دور هم بنشاند را می‌دیدم البته در این بین در آن مسائل اختلافاتی هم که پیش آمد و بحث آقای احمدی نژاد که چرا شورای هماهنگی به هم خورد دلایل خاص خود را داشت.

احمدی‌نژاد بعد از دو جلسه دیگر به شورای هماهنگی نیامد/ ناطق نوری به شدت به احمدی‌نژاد معترض بود

مجری: سوال من همین است چرا آن شورای هماهنگی به آن موفقی که در شورای شهر دوم و مجلس هفتم جواب داد در 84 جواب نداد؟

تقوی: جلسات در دفتر آقای ناطق تشکیل می‌شد آقای ناطق محور این هماهنگی بود حتی بعضی جلسات در منزل ایشان تشکیل می‌شد. کاندیدا‌ها را نامزد‌های ریاست جمهوری آن زمان را همه را دعوت کردیم آمدند برنامه‌ها و دیدگاه هایشان را مطرح کردند همه‌ی نامزدها که با این تفکر هماهنگی داشتند من‌ یادم است بعضی از جلسات در منزل آقای ناطق در کتاب خانه‌ی ایشان تشکیل می‌شد و صحبت‌ها دنبال می‌شد آقای ناطق به این جا رسیده بود ما هر چه این جا می‌بریم و می‌دوزیم در همین جریان خود ما کسانی هستند که می‌روند خنثی می‌کنند و تخریب می‌کنند‌ یک چنین نگاهی پیدا شد که شاید خیلی به خاطر همان اختلاف دیدگاه‌هایی که در آن جا پیش آمد بعضی‌ها با آن دیدگاه‌هایی که وجود داشت همراهی و هماهنگی نداشتند و لذا از‌ یک جای دیگر کار را شروع می‌کردند ایشان می‌گفت این معنی ندارد ما یک جایی بنشینیم وقت مان را بگذاریم تلاش کنیم زحمت بکشیم بعد بروند‌ یک جای دیگر‌ یک جور دیگر تصمیم بگیرند.

مجری: منظورشان افراد خاصی بود؟

تقوی: بله اسامی را می‌گفتند

مجری: مثلا چه کسانی؟

تقوی: بگذارید من این مسائل را خیل باز نکنم. شاید آن‌هایی را هم که این مسائل را می‌گفتند برای خودشان‌ یک دلایلی داشتند ما نتوانستیم این دو نگاه را جمع کنیم و به‌ یک نقطه‌ی واحد برسانیم.

مجری: فکر می‌کنم آقای احمدی نژاد اولین فردی بود که از شورای هماهنگی آمد بیرون گفت قبول ندارم فکر می‌کردید او رای بیاورد؟

تقوی: آقای احمدی نژاد‌ یکی دو جلسه آمد دیگر نیامد نه اول هیچ فکر نمی‌کردیم حتی‌ یکی دو برخورد تلفنی آقای ناطق با احمدی نژاد هم انجام شد آقای ناطق می‌گفت شما این طرح‌هایی که دارید طرح‌هایی است که با واقعیت‌ها خیلی نمی‌سازد روی آسمان‌ها سیر نکن بیا پایین با هم صحبت کنیم این‌ها را من می‌شنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدی نژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به این گونه برخورد و این روش.

مجری: این درست است که آقای ناطق از اول نظرشان روی آقای لاریجانی بود و می‌خواستند کل جمع به آقای لاریجانی برسند و بعد گفتند صحبت کردن فایده ندارد؟

تقوی: بحث‌های زیادی می‌شد مرحوم عسکر اولادی هم بودند ما به جمع بندی نرسیدیم که نظر آقای ناطق اعلام شود البته این را می‌شد از صحبت‌ها به دست آورد آقای ناطق صحبت و استدلال که می‌کرد شاید این استدلال‌ها بیشتر به سمت آقای لاریجانی سوق پیدا می‌کرد.

مجری: سال 84 به چه کسی دور اول و دوم رای دادید صلاح می‌دانید بگویید؟
تقوی: آن زمان من واقعا‌ یادم نیست الآن نه‌ یادم نیست به چه کسی رای دادم.

مجری: دور دوم احتمالا به آقای احمدی نژاد رای دادید.

تقوی: بله من با آقای مهدوی مشورتی کردم نظر آقای مهدوی آقای احمدی نژاد بود.

فتنه 88 حرکت یک جربان برانداز بود

مجری: نظر شما درباره‌ی فتنه‌ی 88 چیست آن را تهدید می‌دانید فرصت روشنگری‌ یا یک جور پاک سازی نظام بود؟
تقوی: من فتنه‌ی 88 را یک جریان بر انداز می‌دانم اختلاف بر سر آراء بین دو کاندیدا این‌ها نیست واقعا کسانی که اطلاع داشته باشند از همه‌ی مسائل این فتنه‌ی 88 نمی‌توانند این طوری قضاوت کنند که این اختلافی بود بین دو نفر از کاندیداها فتنه‌ی 88 که مردم را دعوت کنیم بکشانیم لشکر کشی کنیم مسجد آتش بزنند اموال مردم غارت کنند با بلوک سیمانی بزنند روی سر بسیجی مغزش را روی کف خیابان بریزند به پایگاه‌های بسیج حمله کنند چادر از سر زن‌ها بکشند و مسائلی از این قبیل. من می‌گویم‌ یک حرکت براندازانه می‌دانم این است که دشمنان قسم خورده‌ی ما رژیم صهیونیستی آمریکا مستکبرین جهانی از این‌ها حمایت کردند می‌گفتند امید ما این‌ها هستند.

مجری: به نقش و جایگاه نماز جمعه را در مقابله با فتنه چه نمره‌ای می‌دهید؟

تقوی:‌ یکی از رسالت‌های نماز جمعه بصیرت افزایی است مقام معظم رهبری هم در این مسائل فتنه و برخوردهایی که انجام گرفته بود ایشان تاکید می‌کرد بصیرت افزایی کنید بصیرت مردم را تقویت کنید نماز جمعه در این جهت رسالت خودش را به خوبی انجام داد.

مجری: 9 دی کجا بودید؟

تقوی: تهران.

9 دی جواب دندان شکن مردم به فتنه بود

مجری: انتظار چنین چیزی را داشتید؟

تقوی: به این شکل نه واقعا پاسخ دندان شکنی مردم دادند به کارهایی که در فتنه انجام گرفت هم به دشمنان خارجی و هم به عوامل داخلی.

مجری: خاطره‌ی خاصی دارید؟

تقوی: نه فقط عشق مردم و شور مردم را که با چه عشقی با چه شوری صحنه هایش را حتما در صدا و سیما دارید من تقاضا می‌کنم آن‌ها را بیاورید در این ایام نشان دهید که به 9 دی نزدیک می‌شویم عشق و علاقه‌ی مردم به رهبری نظام را. آن موقع آقا که می‌خواستند بیایند نماز جمعه‌ی تاریخی دانشگاه تهران 29 خرداد و آن صحبت‌های بسیار ارزشمند و بلندی را که ایشان داشتند مثل همیشه‌ یک روز قبلش آیت الله نوری همدانی از قم زنگ زدند که به رهبری به شکلی منعکس شود من خودم هم می‌روم تهران جلوی جمعیت راه می‌افتم و بعد می‌رویم دانشگاه و در نماز آقا شرکت می‌کنیم که ما مقدمات آمدن ایشان را فراهم کردیم بعد این مسئله را با دفتر در میان گذاشتیم خدمت آقا گفته شد آقا فرمودند بگویید نیازی به آمدن شما الآن نیست مزاحم ایشان نشوید مردم تهران متدینین تهران زن و مرد تهران در صحنه هستند و خیلی نگرانی نیست که از قم شما بخواهید بیایید تهران ما هم تشکر کردیم.

مجری: بعد از این تجربه‌ی انتخابات مجلس نهم و بعد هم انتخابات 92 شنیدیم شما هر دو هفته‌ یک بار جلسه‌ای برای اصول گراها برگزار می‌کنید و همه را جمع می‌کنید آیا باز هم خوش بین هستید و فکر می‌کنید بشود کاری کرد؟

تقوی: بله خیلی هم خوب جواب داده این حرکت در کل کشور من این حرکت را از موضع این که عضو جامعه‌ی روحانیت هستم و معاون امور استان‌ها و مناطق هستم در جامعه‌ی روحانیت اول در جامعه‌ی روحانیت مطرح کردم چون بعضی از اصول گراها آمدند که نیروهای اصول گرا و مومن منزوی شدند.

مجری: بعضی‌ها می‌گویند این جلسات وحدت زورکی است؟

تقوی: ابدا این جلسات‌ یک نفر را به زور نبوده.

مجری: مثلا می‌گویند‌ که نمایشی بگذارند و آخر سر وحدتی صورت نمی‌گیرد

تقوی: نه این‌ها را آن کسانی مطرح می‌کنند و القا می‌کنند  که وحدت را نمی‌خواهند در این طرف اتفاق بیفتد و طبیعی است که رقیب نکات مثبت را رویش حساس بشود این وحدتی که ما در جامعه‌ی روحانیت مطرح کردیم در زمان خود آقای مهدوی بود جلسه هم در دفتر آقای مهدوی تشکیل شده بود ما اول از ایشان خواستیم تشریف بیاورند

مجری: ابراز بی میلی کردند؟

تقوی: نه ایشان هم شرایط جسمی شان اجازه نمی‌داد هم از اصول گرایان ناراحت بودند که در انتخابات اخیر ما چقدر محاسن سفید را ارائه دادیم گوش نکردند این‌ها خودشان احساس تکلیف می‌کنند و خیلی گوش نمی‌دهند قبول نکردند جلسه‌ی بعد طرح دیگری را آقایان آوردند‌ یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه‌ی روحانیت قبول کند که ما در جلسه مطرح کردیم ایشان فرمود من با این طرح موافقم که‌ یکی از آقایان بپذیرند ده بیست نفری که دور میز بودیم گفتند‌ یکی از آقایان بپذیرد کسی نپذیرفت من خودم اعلام آمادگی کردم کسی نپذیرفت گفتم به همه‌ی گرفتاری و کارهایی که دارم میایم به میدان و امید کمک هم دارم که دیگران به من کمک کنند حرکت را آغاز کردیم اول با سران اصول گرایی صحبت کردم با همه‌ی چهره‌های موثر و شناخته شده همه تایید کردند هیچ کس نگفت این کار مناسب نیست گفتند کار خوبی است بعضی‌ها نا امید بودند گفتند به جایی نمی‌رسد بعضی‌ها می‌گفتند شما خودت را خسته می‌کنی عاقبت هم کنار خواهید رفت بعضی‌ها می‌گفتند شما جلو برو ببینیم کجا می‌رسی.

مجری: بعضی‌ها به شما ایراد می‌گیرند که به عنوان رئیس شورای سیاست گزاری ائمه‌ی جمعه چرا در این مسائل سیاسی دخالت می‌کنید این شائبه است که کسی که هدایت کننده‌ی سیاست گزاران نماز جمعه است دارد از جناح خاصی حمایت می‌کند؟
تقوی: من عضو شورای مرکزی جامعه‌ی روحانیت ام من معاون این شورا در امور استان‌ها و مناطق تهران هستم به هر حال نمی‌توانم که نسبت به فعالیت‌هایی که آن نهاد و آن مجموعه دارد بی تفاوت باشم.

مجری: خللی در کارتان به وجود نمی‌آورد؟

تقوی: نه شما خیال می‌کنید دیگران که کار سیاسی می‌کنند هیچ کجا نباید باشند و نیستند؟ آن‌هایی که کار سیاسی می‌کنند در کارهای دولتی در جاهای مختلف نباید باشند و کار سیاسی بکنند؟ ما نباید نماز جمعه را تریبونش را جناحی بکنیم و بخواهیم از آن در این زمینه بهره برداری کنیم.
آیت الله مصباح سخنران جلسه همگرایی نیست

مجری: جلسه‌ی هم گرایی گسترده برگزار کردید که آیت الله مصباح را دعوت کردید جلسه‌ی بعدی معلوم نیست کی برگزار شود؟
تقوی: نه داریم برنامه ریزی می‌کنیم معلوم نیست زمانش.

مجری: باز هم سخنران آیت الله مصباح هستند؟
تقوی: نه کس دیگری را در نظر داریم.

مجری: نمی‌توانید بگویید؟
تقوی: نه.
ناطق نوری به دلیل حرف‌های احمدی‌نژاد به جلسات جامعه روحانیت نمی‌آید/ ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی هنوز عضو جامعه روحانیت هستند

مجری: آخرین سوالم این است آقای ناطق چرا از جامعه‌ی روحانیت استعفا داد؟

تقوی: استعفا نداند، نمی‌آیند. آقای ناطق‌ یک ایراداتی دارد به جامعه، ایشان‌ یکی از ایرادهایش این است که در جریان انتخابات که آقای احمدی نژاد در آن مصاحبه حرف زد به من ظلم شد. چیزی من از ایشان شنیدم و جامعه‌ی روحانیت از من دفاع نکرد، شما باید از عضو قدیمی این جامعه دفاع می‌کردید، حالا در جامعه هم مطرح شد که آیا هر عضوی از جامعه در بیرون در کارهای سیاسی کاری انجام دهد شورای مرکزی دفاع کند‌ یا نه؟ بحث‌های زیادی شد، آن جا مسائل آقای هاشمی هم مطرح شد. آقای هاشمی هم عضو جامعه هستند. البته به صورت کلی آن مسئله را ما به آن شکل اعلامیه دادیم و حتی آقای مهدوی با خود آقای احمدی نژاد هم صحبت کرد. به این شکل ما قبول نداریم که بیاییم در تریبون‌ها اسامی افراد را مطرح کنیم که خود آقای مهدوی هم در جلسه مطرح کردند.
مجری: پاسخ آقای احمدی نژاد نبود؟

تقوی: نمی‌دانم چیزی نگفتند آقای مهدوی. گفت در مرقد امام هم‌ یک جلسه‌ای بود آقای احمدی نژاد را دیده بود و گفته بود. ما هم اطلاعیه به صورت کلی دادیم ولی آقای ناطق نظرش این بود که بیشتر بیایند دفاع بکنند شورا به‌ یک جمع بندی نرسید کارهای جمعی این است.

مجری: خیلی سپاسگزارم بنده استفاده کردم ان شاء الله مردم هم استفاده کرده باشند بعضی جاها هم سوالات ما زیادی صریح بود ولی خاصیت برنامه‌ی شناسنامه همین طور است اگر اذیت شدید ما را ببخشید.

تقوی: نخیر تشکر می‌کنم شما برای روشن گری این سوالات را کردید از صدا و سیما تشکر می‌کنیم بعضی از مسائل پشت صحنه را می‌آورید روی صحنه و هم در نهاد نماز جمعه که صدا و سیما رسانه‌ی ملی چه تهران چه استان‌ها خیلی به ما کمک می‌کند و سخنان ائمه‌ی جمعه را بازتاب می‌دهد گزارش تهیه می‌کند و مردم را با جریان نماز جمعه هر چه بیشتر نزدیک می‌کند.
مجری: ما جلد اول شناسنامه را تقدیم می‌کنیم برای شما جلد سوم می‌شود ان شاء الله. خیلی سپاسگزارم از این که با ما همراه بودید هشتادمین برنامه‌ی شناسنامه بود ان شاء الله اگر توفیقی باشد هفته‌ی بعد خدمت شما خواهیم رسید التماس دعا خدانگهدار.

"Our President, analytical news site"