مهم ترین نکته در این توافق هسته‌ای این است که هیچ لغو تحریم معناداری رخ نخواهد داد و در حالی که ایران یک محدودیت جدی و بلند مدت را در برنامه هسته ای خود می پذیرد، عمده تحریم ها حفظ خواهد شد./ کارشناسان فنی می گویند مهم ترین سرمایه ایران در فناوری هسته ای مواد هسته ای است نه تاسیسات غنی سازی.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛  نیویورک تایمز مدعی شد سرانجام و پس از یک دوره ی فشرده ی گفتگوها، ایران و امریکا بر طرحی توافق کردند که طی آن تا حداقل ده سال فعالیت های هسته ای ایران متوقف خواهد شد. این توقف به نحوی است که ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای باز می دارد.
همزمان با انتشار نتیجه ی مذاکرات، برخی سایت های امریکایی نظیر گلوب اند میل فاش کردند ادعای نتانیاهو مبنی بر پیمودن 70% مسیر دستیابی به بمب اتم توسط ایران دروغی بیش نبوده و نه تنها مورد تایید و حمایت موساد نیست بلکه هیچ کشور دیگری آن را تایید نمی کند! بنابراین اصولا علت وجودی مذاکرات هسته ای [که همانا بیم دسترسی ایران به تسلیحات اتمی است] منتفی می شود!
اما نیویورک تایمز پس از پایان گفتگوها نوشت: "طبق توافقی که صورت گرفته است ایران حداقل ده سال فعالیت های هسته ای خود را به نحوی که مورد رضایت غرب است متوقف خواهد کرد و در ازای آن به صورت تدریجی و تا پایان مدت مورد توافق، تحریم ها کم کم برداشته خواهند شد."
طرف امریکایی تمایل دارد تا برای آرام کردن منتقدین داخلی خود، طرحی بلندمدت مثلا 15 ساله را اجرا نماید و تحریم ها و همچنین محدودیت های تحمیل شده بر فعالیت های هسته ای ایران نیز یکباره برداشته نخواهند شد. طرف ایرانی هم ناچار برای جلوگیری از انتقادهای داخلی پیشنهاد داده است تا در سال آخر توافق به تدریج ایران فعالیت های خود را از سر گیرد.
ایران در سال آخر توافق به تدریج می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و محدودیتها بر آن کاهش می‌یابد. تنها موردی که هنوز هیچگونه توافقی درباره ی آن صورت نگرفته است تعداد سانتریفیوژهای ایران است. اگرچه رسانه های امریکایی با هیایوی گسترده از توافق طرحی حداقل 10 ساله (و یا 15 ساله) خبر دادند اما مقامات مذاکره کننده ی ایرانی در گفتگوی خود با خبرنگاران، اعلام کردند فعلا هیچ طرحی صد در صد مورد توافق نبوده است و ایران در آینده اعلام موافقت یا عدم موافقت خواهد کرد.
در حالی که فریز کردن ده ساله و یا حتی طولانی مدت تر فعالیت های هسته ای ایران در ازای تحریم هایی که ظالمانه و بر مبنای یک دروغ بر گرده ی ملت ایران تحمیل شده اند به دور از منطق و قوانین انسانی است، اما برخی تحلیلگران رسانه ای امریکایی که با استفاده از جادوی رسانه، واقعیت های مسلم را دگرگون ساخته و اذهان مخاطبین خود را با دروغ های خود خو می دهند و اقناع می کنند مدعی شدند اگر این توافق صورت بگیرد، امریکا هرآنچه را که ایران می خواهد به او داده است!
این ادعای روزنامه های نظیر واشنگتن پست، به خیال خام خود برای فریب آن دسته از منتقدین داخلی ایران است که توقف ده ساله ی برنامه ی هسته ای ایران را ناعادلانه می دانند.(+)

در همین خصوص سایت ایران هسته ای در گزارشی نوشت: رسانه های غربی در تازه ترین ادعاهای خود پس از مذاکرات ژنو گفته اند ایران و 1+5 در مذاکرات هسته ای در آستانه توافقی 10 ساله قرار دارند.
این رسانه ها از جمله روزنامه های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و خبرگزاری های فرانسه و آسوشیتدپرس- در گزارش های جداگانه ویژگی های توافق احتمالی میان ایران و 1+5 را اینگونه بیان کرده اند:
1- زمان این توافق 10 ساله خواهد بود.
2- غرب می پذیرد به شرط اینکه ایران در 5 سال اول به آنچه متعهد شده پای بند باشد، در 5 سال دوم می تواند برنامه غنی سازی خود را به طور تدریجی توسعه دهد.
3- در این مدت ذخایر اورانیوم 5 درصد ایران زیر 300 کیلوگرم نگه داشته خواهد شد.
4- ایران در آغاز با 6000 سو غنی سازی آغاز می کند و به مدت حداقل 5 سال این محدودیت را کاملا حفظ می کند.
5- در ابتدای مسیر فقط تحریم‌های مربوط به فرمان های اجرایی رییس جمهور امریکا تعلیق می شود.
درباره بقیه بخش های این توافق هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد.
اگر این اطلاعات صحیح باشد، می توان گفت به رغم همه تبلیغات انجام شده تیم مذاکره کننده ایران موفق به شکل دهی به یک توافق خوب نشده است.
مهم ترین نکته در این توافق این است که هیچ لغوتحریم معناداری رخ نخواهد داد و در حالی که ایران یک محدودیت جدی و بلند مدت را در برنامه هسته ای خود می پذیرد، عمده تحریم ها حفظ خواهد شد.
علاوه براین، ایران در آغاز این توافق تقریبا تمام ذخیره مواد هسته یا قابل غنی سازی مجدد خود را از دست می دهد.
کارشناسان فنی می گویند مهم ترین سرمایه ایران در فناوری هسته ای مواد هسته ای است نه تاسیسات غنی سازی چرا که این تاسیسات بدون مواد هسته ای، اساسا یک تاسیسات هسته ای نخواهد بود.(+)
"Our President, analytical news site"