مجلس موافق حذف سه‌دهک بالای جامعه است و به گفته عزیزی در صورت اجرایی‌شدن این پیشنهاد و موافقت دولت، نزدیک به ۳۰‌درصد از افراد یارانه‌بگیر، در سال ۹۴ دیگر از دریافت یارانه بازخواهند ماند.

جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به روزنامه شرق گفت: «در صورت موافقت دولت و مجلس برای حذف این سه‌دهک 22.5 میلیون‌نفر از شهروندان از این پس دیگر یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در صورت موافقت بر سر حذف دودهک این رقم ۱۵‌میلیون‌نفر و در صورت موافقت با حذف یک دهک، نام هفت‌ونیم‌میلیون‌ شهروند ایرانی از محل دریافت ماهانه هدفمندی یارانه‌ها خط خواهد خورد.

او درباره اینکه اجرایی‌شدن طرح پیشنهادی حذف سه‌دهک تا چه میزان اجرایی و عملی است، نیز تاکید دارد که: «راهی جز این پیش‌رو نداریم. باید بین منابع و مصارف یارانه‌ها توازنی وجود داشته باشد که این توازن امروز وجود ندارد. با توجه به عدم وجود این توازن، بهتر است دولت پرداخت‌ها را کمتر کند و در این پرداخت کمتر گروه‌های با درآمد بالا مد نظر قرار می‌گیرند.»

کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه، روز سه‌شنبه هفته گذشته طی جلسه‌ای موضوع حذف پرداخت یارانه به سه‌دهک را تصویب کرد. واقعیت این است که دولت برای پرداخت هزینه‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها ۱۶‌هزار‌میلیاردتومان کسری بودجه دارد و از همین حالا باید به فکر تامین منابع برای پرداخت باشد، آن هم تنها سهم شهروندان و این‌بار هم مثل همیشه سهمی از اجرای طرح هدفمندی نصیب صنعت و تولید و بهداشت نخواهد شد.

اما آنطور که «قاسم عزیزی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، می‌گوید: «وقتی دولت در تامین منابع با مشکل مواجه شود، این کسری منابع آثارش را در کمرنگ‌شدن و تعطیلی پروژه‌های عمرانی نشان می‌دهد، توقف پروژه‌های عمرانی یعنی پایان تولید اشتغال در کشور و توقف اشتغال نیز به شکست شعارهای انتخاباتی دولت منجر و در نهایت به بالا‌رفتن سطح نارضایتی در کشور منجر خواهد شد.»

«محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشستی با کمیسیون‏های اقتصادی مجلس از جدیدترین آمار بیکاری در کشور خبر داد. به گفته او ۳۲‌هزار فرصت شغلی آسیب ‌دیده و با تعطیل‌شدن تولید در بخش خصوصی این تعداد شغل در کشور از دست رفته است.

حالا دولت روحانی با تاکید بر شعار اشتغال‏زایی برای جوانان، باید یک‌بار هم که شده با مساله پرداخت منابع مالی هدفمندی یارانه‌ها، تعیین‌تکلیف کند. مجلس موافق حذف سه‌دهک بالای جامعه است و به گفته عزیزی در صورت اجرایی‌شدن این پیشنهاد و موافقت دولت، نزدیک به ۳۰‌درصد از افراد یارانه‌بگیر، در سال ۹۴ دیگر از دریافت یارانه بازخواهند ماند.