رسانه دولتی بی بی سی : «شاید بتوان گفت شگفتی سازترین نامزد این مناظره، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران بود که به انتقاد صریح از سیاستهای هسته ای و عملکرد سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پرداخت.»

سایت دولتی بی بی سی در مطلبی نوشت: «سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات با محوریت سیاست خارجی و سیاست داخلی برگزار شد که بر خلاف دو مناظره دیگر بحث برانگیز بود و نامزدها در چندین مورد شدیدا به دیدگاه یکدیگر تاختند.»

 

در همین رابطه بی بی سی از کارمندان خود درباره نتیجه مناظره سوال کرد. تعدادی در خصوص فضای کلی مناظره و تعدادی نیز درباره نامزدها صحبت کردند.

 

برای افرادی که در مورد نامزدها نظر دادند، عملکرد آقای ولایتی جالب توجه بود؛ البته نه آن بخش هایی که در واکنش به آقای قالیباف و یا آقای حداد عادل بود بلکه واکنش های آقای ولایتی نسبت به آقای جلیلی کارمندان بی بی سی را "شگفت زده" کرد.

 

به نظر می رسد بی بی سی و بسیاری از رسانه های اپوزیسیون دیگر، از برخی اظهارنظرها در مناظره ی روز جمعه برد خود را کرده است.

 

لیلی ابوالحسنی می گوید: «برنده سومین مناظره و در واقع مناظره اصلی کاندیداهای انتخابات هفته آینده، علی‌اکبر ولایتی بود.»

 

وی ادامه می دهد: « ولایتی از کهنه‌کارترین سیاستمداران ایران بعد از انقلاب در زمینه سیاست خارجی است. او در مناظره دیروز به شکلی بی‌سابقه از نگفته‌های پرونده هسته‌ای حرف زد و گفت مقامات ایرانی در مواردی به راه‌حلی برای حل مناقشه هسته‌ای نزدیک شدند، اما "کارشکنی‌ها در داخل" مانع از به نتیجه رسیدن کار شد. مقامات ایرانی تقریبا همواره طرف غربی را مقصر اصلی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای خوانده‌اند.»

 

ابوالحسنی اضافه کرد: « مشاور رهبر ایران در این مناظره همچنین به طور صریح توانایی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرد منصوب رهبر ایران برای پیشبرد مذاکرات، را زیر سوال برد و او را به فرصت‌سوزی در مذاکرات آلماتی متهم ‌کرد. سعید جلیلی هم با گفتن "واویلا" اظهارات آقای ولایتی را رد کرد.»

 

امید پارسانژاد نیز معتقد است "انتقادهایی که حسن روحانی مطرح کرد تا حدودی قابل پیش بینی بود، اما حمله شدیدالحن علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر ایران، به عملکرد آقای جلیلی کاملا تازگی داشت."

 

وی اضافه می کند: «او به صراحت گفت که آقای جلیلی در جریان مذاکرات اتمی تنها به خواندن "خطابه" بسنده کرده است و این مذاکرات در دوره مسئولیت او "حتی یک قدم" هم پیش نرفته و تنها نتیجه اش تحریم وسیع ایران بوده است.»

 

رعنا رحیم‌پور آقای ولایتی را "شگفتی سازترین نامزد این مناظره" می نامد و می گوید: «شاید بتوان گفت شگفتی سازترین نامزد این مناظره، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران بود که به انتقاد صریح از سیاستهای هسته ای و عملکرد سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پرداخت.»

 

وی اضافه می کند که "آقای ولایتی که در این مدت به نظر نامزدی آرام و بی حاشیه می آمد، این بار جنبه ای کمتر دیده شده از شخصیتش را بروز داد. او در لحظاتی حتی به سعید جلیلی درس دیپلماسی داد و او را به سنگ اندازی و ناتوانی در پیشبرد گفتگوها متهم کرد. انتقاداتی که خبر از اختلاف نظر جدی در بالاترین سطوح حاکمیت درباره سیاستهای هسته ای می دهد. اختلاف نظری که احتمالا در همه این سالها وجود داشته، اما برای اولین بار در سطح عمومی مطرح شد."

 

رحیم پور در پایان می گوید: «از دید من یکی از به یادماندنی ترین جملات این مناظره را آقای ولایتی خطاب به آقای جلیلی گفت: "بحث دیپلماسی، کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا و بعد بگویید منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند."»

 

امیر عظیمی نیز درباره شگفتی این مناظره می گوید: « در مجادله بر سر رویکرد ایران در مذاکرات هسته ای اگرچه اختلافهای زیادی میان حسن روحانی و سعید جلیلی، دبیران پیشین و فعلی شورای عالی امنیت ملی که مسئول مذاکرات هستند بروز کرد، اما آنچه شگفتی آفرید، تضاد دیدگاه های علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و سعید جلیلی بود.»