وضع‌کنندگان تحریم‌های ضدایرانی از توافق در مذاکرات حمایت می‌کنند چرا که حاوی امتیازات بزرگ برای آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وب‌سایت آمریکایی لوبلاگ با انتشار تحلیلی از اظهارات دو دیپلمات ارشد واشنگتن خبر داده است. لوبلاگ می‌نویسد: دو تن از سفرای برجسته سابق آمریکا در نشستی به میزبانی اندیشکده «شورای آتلانتیک» اعلام کردند که توافق بین قدرت‌های بزرگ و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور حاوی امتیازاتی بزرگ برای غرب است.

«استوارت آیزنشتات» که در دوره ریاست‌جمهوری «جیمی کارتر» و «بیل کلینتون» نقش کلیدی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران داشت، گفت: معتقدم توافق با ایران مهم است و رسیدن به توافق در راستای آنچه ما شاهد تکوین آن هستیم، امتیازاتی بزرگ برای آمریکا، غرب و اسرائیل دارد.

آیزنشتات همچنین بر پیامدهای شکست امضای توافقنامه با ایران تاکید کرد و گفت، در صورت نرسیدن، به توافق، همیشه باید پرسید، راه جایگزین چیست؟ نرسیدن به توافق با ایران یعنی استفاده بدون محدودیت ایران از سانتریفیوژها، ادامه فعالیت تاسیسات پلوتونیم در اراک، حذف بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از بین نرفتن اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌‌شده ایران، حذف احتمال از بین رفتن تسلیحاتی شدن و ریشه‌کن شدن و شکست میانه‌روها در ایران است. پیامدهای این امر فوق‌العاده و کلان است.

لوبلاگ افزود: «توماس پیکرینگ» که زمانی فرستاده ارشد واشنگتن در مناطقی حساس مانند مسکو، سان‌سالوادور، لاگوس، تل‌آویو و سازمان ملل بود، ضمن تاکید بر حل مسئله ایران از طریق مذاکره و پرهیز از گزینه نظامی، گفت، کسی تصور نمی‌کند که استفاده از زور، یک راه‌حل تضمین شده و منتهی به نتیجه است. اما توافق به برنامه‌های اوباما کمک می‌کند.

پیکرینگ خاطرنشان کرد، مسئله لغو تحریم‌ها همچنان مسئله اصلی و مهم مذاکرات است. ایران خواستار لغو فوری تحریم‌ها پس از امضای توافقنامه است اما غرب بر حفظ برخی تحریم‌ها تاکید می‌کند.