عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که براي شناخت مصاديق، مطالعه تاريخ اسلام و به ويژه شناخت وقايع صدر اسلام مؤثر است، اظهار داشت: وقتي انحراف برخي از کساني را که همراه با پيامبرصلي‌الله‌عليه‌وآله بوده و از بزرگان مسلمانان به شمار مي‌رفتند مطالعه کنيم، از حال کسي که زماني از دست امام (ره) حکم مسئوليت دريافت کرده و امروز براي براندازي نظام از اسرائيل کمک مي‌گيرد،‌ تعجب نخواهيم کرد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش ناظران شوراي نگهبان، با اشاره به تأکيدهاي مقام معظم رهبري بر کسب بصيرت گفت: پس از به خلافت رسيدن اميرالمؤمنين عليه‌السلام مشکلات فراواني در پيش روي ايشان قرار داشت از جمله اينکه طلحه و زبير؛ دو تن از کساني که سابقه زيادي در اسلام داشتند، به همراه عايشه که همسر پيامبر بود در مقابل علي ‌عليه‌السلام ايستادند.

وي با بيان اينكه در آن زمان مردم به مقام عصمت توجه نداشتند و نزد مردم، طلحه و زبير با علي ‌عليه‌السّلام تفاوت زيادي نداشتند، گفت: چه‎بسا اگر ما نيز‌ آنجا بوديم، در حمايت از علي عليه ‌السّلام به جنگ نمي‌پرداختيم.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: حتي در جنگ جمل بسياري از كساني كه در ركاب علي ‌عليه‌السّلام جنگيدند، نه به خاطر اعتقاد به درستي راه وي، بلكه به خاطر بيعتي بود كه با او بسته بودند.

وي با اشاره به سخنان حضرت علي عليه ‌السّلام كه كارهاي خود را از روي بصيرت كامل ديني عنوان مي‌كنند، گفت: ايشان پس از صبر و تأمل بسيار، تنها راه چاره را جنگ با آنان دانستند و غير از آن را خروج از دين اسلام معرفي كردند.

وي با اشاره به اينكه بصيرت داراي مراتب است، اظهار داشت: مرتبه‌اي از آن بصيرت مخصوص معصوم است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به بصيرت براي مردم عادي گفت: مردم اگر اين بصيرت را داشته باشند كه بدانند بايد از امام معصوم عليه ‌السّلام تبعيت كنند و در زمان غيبت به اشبه افراد به امام معصوم يعني ولي‌ فقيه رجوع كنند، قطعا در فتنه‌ها گرفتار نخواهند شد، هرچند اين مرتبه از بصيرت براي مسئولان نظام،‌ كافي نيست.

وي با تأكيد بر لزوم شكرگزاري از خداوند به خاطر نعمت رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي كه بهترين گزينه براي جانشيني امام عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف است، اظهار داشت: اين‌كه بفهميم از چه‎كسي بايد پيروي كنيم، خود بصيرت است. اما تأكيد مقام معظم رهبري بر بصيرت‌افزايي يعني هركسي بايد براي افزايش بصيرت خود تلاش كند.


علامه مصباح يزدي هوشمندي خدادادي، شناخت دين و كسب تقوا را از مؤلفه‌هاي بصيرت ديني برشمرد و گفت: استعداد و هوش امري خدادادي است، اما تقوا و آگاهي ديني كسبي است و انسان بايد براي به دست آوردن آنها تلاش كند.

وي با بيان اينكه براي شناخت مصاديق، مطالعه تاريخ اسلام و به ويژه شناخت وقايع صدر اسلام مؤثر است، اظهار داشت: وقتي انحراف كساني را كه همراه با پيامبر صلي‌ الله ‌عليه ‌و آله بوده و از بزرگان مسلمانان به شمار مي‌رفتند مطالعه كنيم، از حال كسي كه زماني از دست امام(ره) حكم مسئوليت دريافت كرده و امروز براي براندازي نظام از اسرائيل كمك مي‌گيرد،‌ تعجب نخواهيم كرد.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: برخي از افراد به قدري ثروت اندوخته‌اند كه نسل‌هاي بعدي آنها نيز بي‌نياز از مال خواهند بود، اما باز به دنبال جمع كردن ثروت و كسب پست و مقام بيشترند.

وي با اشاره به اينكه خطر انحراف براي همگان وجود دارد، گفت: حبّ دنيا بزرگ‌ترين آفت بصيرت است و براي رهايي از انحراف بايد تقواي الهي داشت.