جنجال حذف بنزین تولیدی پتروشیمی ها در حالی اوج می گیرد که بررسی های فنی نشان می دهد کیفیت بنزین تولیدی در حد بنزین سوپر است و پایین بودن کیفیت ، تنها بهانه ای برای رسیدن دلالان و تولیدکنندگان خارجی به لقمه بزرگ 5800 میلیارد تومانی است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از خبرنگار اکوفارس، ماههای پایانی سال گذشته برخی مسئولان نفتی از حذف بنزین تولید پتروشیمی و جایگزینی آن با واردات خبر دادند دلیل ارائه شده برای این امر نیز پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی بود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز شنبه گذشته از افزایش واردات بنزین به روزانه ١٠ میلیون لیتر با موافقت قطعی دولت خبر داد و گفت: بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی پتروشیمی ها در سال جدید خواهد شد.
عباس کاظمی اظهار داشت: واردات بنزین در سال گذشته روزانه ٣,٥ میلیون لیتر بود که در صورت تصویب نهایی، این میزان به ١٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در سال ٩٢ روزانه ٦,٢ میلیون لیتر بنزین به عنوان اکتان افزا از پتروشیمی ها دریافت و با بنزین تولیدی پالایشگاه ها مخلوط می شد، افزود: قرار است در سال جدید این میزان بنزین از خارج کشور وارد شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به افزایش بنزین تولیدی پالایشگاه های داخل کشور در اواخر سال گذشته اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته بنزین تولیدی کشور به ٦٠ میلیون لیتر در روز رسید و سعی ما بر این است که این میزان تولید در سال جدید نیز حفظ شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اعلام این که سال ٩١ میزان بنزین تولیدی کشور از پالایشگاه ها ٤٨ میلیون لیتر بود، افزود: در یک سال گذشته بنزین تولید داخل با ١٢ میلیون لیتر افزایش، به ٦٠ میلیون لیتر در روز رسید.

بهانه ای به نام کیفیت
مصرف بنزین کشور تا سال 88 حدود 60 میلیون لیتر در روز بود و این میزان در نهایت به 75 میلیون لیتر رسید و با سیاستهای کنترلی دولت قبل در همین میزان تثبیت شد.
در پی تحریم های بین المللی و محدود شدن امکان واردات بنزین ، شرکت های پتروشیمی به ناچار وراد چرخه تولید بنزین شدند و با تولید روزانه 8 میلیون لیتر در روز ، بیش از 10 درصد بنزین مصرفی روزانه را برعهده گرفتند.
از همان ابتدای ورود پتروشیمی ها در چرخه تولید بنزین، برخی زمزمه ها آغاز شد که کیفیت بنزین تولیدی پایین است و تقصیر آلودگی های تهران بر گردن این شرکتهاست!
بررسی های فنی نشان می دهد پتروشیمی ها به دلیل نوع خوراک و تجهیزاتی که در اختیار دارند، قادرند ناخالصی های عمده در فراورده های آروماتیک را کاهش دهند و به عنوان نمونه بنزن را به کمتر از 2 درصد کاهش دهند.
از سوی دیگر با توجه به بازرسی های کیفی محصولات پتروشیمی که توسط شرکت های دارای صلاحیت مستقل ، محصولات تولیدی الزاما باید گواهی کیفیت دریافت کند.
شرکت پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین ، محصول خود را با کمتر از 2 درصد بنزن و ناخالصی گوگرد در حد صفر تولید می کند و عدد اکتان آن نیز 100 و در حد بنزین سوپر است که نشان می دهد پایین بودن کیفیتبنزین تولیدی بهانه ای بیش نیست.

لقمه 5800 میلیارد تومانی!
گزارش اکوفارس حاکی است، تولید بنزین در پتروشیمی ها یک عیب دارد و آن زیان انباشته این شرکتها از محل فروش اجباری با قیمت پایین تر از قیمت تمام شده به دولت است.
این شرکتها که نقش عمده در بی اثر کردن تحریم واردات بنزین داشته اند و از قهرمانان اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب هستند، اکنون هم باید زیان فروش ارزان قیمت بنزین را تحمل کنند و هم متهم به تولید بنزین بی کیفیت شوند و مسئولان نفتی به جای افزایش قیمت خرید و جبران زیان های وارده پاسخ پتروشیمی ها را با تصویب جایگزینی واردات می دهند!
از قراین چنین بر می آید که پشت پرده ماجرای حذف پتروشیمی ها و واردات 10 میلیون لیتری بنزین را جای دیگری باید جستجو کرد.
اگر هر لیتر بنزین وارداتی را یک دلار و با ارز مبادلاتی معادل 2600 تومان فرض کنیم و با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بنزین بطور متوسط لیتری 1000 تومان به مردم عرضه شود، در واقع 1600 تومان در هر لیتر نصیب فروشنده خارجی و دلالان خواهد شد و به فرض واردات 8 میلیون لیتر بنزین در روز عددی در حدود 12.8 میلیارد تومان و در سال حدود 4500 میلیارد خواهد شد. حال اگر به گفته مدیرعامل شرکت ملی فراورده های نفتی 10 میلیون لیتر در روز وارد شود ، سود فروشندگان خارجی و دلالان روزانه 16 میلیارد تومان و سالانه 5840 میلیارد تومان خواهد بود.
شایسته است مسئولان پاسخ دهند ، چرا در شرایطی که کشور برای دستیابی به ارز ناچار از تن دادن به شرایط ظالمانه دشمنان است، بجای تقویت تولید کنندگان داخلی به واردات و خروج بی رویه منابع کشور روی آورده اند؟