از اقدامات دیگر ایشان تحریک در به تعطیلی کشاندن کلاس های درس به دنبال انتصاب آیت‌الله عمید زنجانی به ریاست دانشگاه تهران در سال 84 می‌باشد که این امر نه تنها برخلاف اصول سیاسی بلکه برخلاف اصول آکادمیک نیز تلقی می‌شود. نظیر این اتفاقات پس از فتنه ۸۸ نیز به نحوی دیگر در دانشگاه تکرار شد که نتیجه ای جز به تعطیلی کشاندن کلاس های درسی و فراهم آمدن زمینه های التهاب در فضای عمومی در پی نداشت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از رجانیوز، معرفی «محمود نیلی احمدآبادی» به عنوان گزینه دولت به مجلس برای تصدی وزارت علوم، بار دیگر حرف منتقدان دولت را تایید کرد: «وزارت علوم دولت یازدهم سهمیه اصلاح طلبان تندروست»

 از همان روزهای نخست تشکیل کابینه دولت اعتدال، انتخاب وزیر علوم به چالشی جدی بین دولت و مجلس تبدیل شد چرا که رییس جمهور در عمل نشان داد اصرار بر مدیریت این وزارتخانه حساس توسط افراطیون دوم خردادی دارد. لذا برای نخستین بار جعفر میلی منفرد از عناصر تندرو و بازداشتی فتنه 88 برای تصدی این تصدی وزارتخانه به مجلس معرفی شد، هر چند وی نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند اما بلافاصله روحانی با منصوب کردن جعفر توفیقی از دیگر تندروهای دوم خردادی به عنوان سرپرست وزارت علوم، نشان داد که قرار است مدیریت این وزارتخانه در دست عناصر بدسابقه سیاسی باقی بماند.

هر چند روحانی با آگاهی از عدم امکان رای آوردن توفیقی، در نهایت فرجی دانا را به مجلس برای تصدی وزارت علوم معرفی کرد اما اقدامات افراط گونه فرجی دانا در کمتر از یک سال حضورش در این وزارتخانه نشان داد اعتماد مجلس به وی یک اشتباه استراتژیک بوده و به همین علت در مرداد سال جاری، نمایندگان با استیضاح وی، اشتباه خود در اعتماد به وزیر سابق علوم را جبران کردند.

در هر حال پس از آنکه این وزارتخانه حساس با گذشت دو ماه با سرپرستی محمد علی نجفی اداره شد، در نهایت رییس جمهور از یک گزینه تندروی دیگر برای تصدی این وزارتخانه رونمایی کرد و با معرفی محمود نیلی احمد آبادی به مجلس، نشان داد نه تنها سر تعامل سازنده با قوه مقننه را ندارد بلکه اصرار دارد تقابل با مجلس را در این حیطه ادامه دهد.

در همین حال بعد از بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که طی روزهای گذشته با صدور بیانیه ای از لجبازی های دولت با مجلس در این باره به شدت انتقاد کرد، این بار دانشجویان بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران که سالها از نزدیک مدیریت نیلی بر این دانشکده را احساس کرده اند، با صدور بیانیه ای نکات قابل توجهی درباره مدیریت نیلی بر دانشکده فنی دانشگاه تهران مطرح کرده اند که نظر به اهمیت آن، متن کامل آن را از نظر می گذرانید:

 

 

بسمه تعالی

 

دانشگاه و آموزش عالی کشور که می‌باید رکن اقتصاد دانش‌بنیان و پایه قطع وابستگی کشور به اجانب و نیز فراهم‌ساز زمینه‌های ارتقای مادی و معنوی و تحقق حیات طیبه و جامعه آرمانی توحیدی باشد، در صورتیکه بخواهد بازیچه امیال سیاسی و خواست‌های قدرت‌طلبانه حزبی و گروهی قرار گیرد، نه تنها از دستیابی به اهداف مذکور بازخواهد ماند، که موجب انحطاط نسل جوان دانشجو و نیز اتلاف سرمایه‌های ملی و عقب ماندگی کشور و نومیدی و سرخوردگی نخبگان از آینده خواهد بود.

از سوی دیگر دانشگاه شایسته تمدن اسلامی و نقش‌آفرین در نظام اسلامی، نمی‌تواند براساس رویه‌های سکولار موجود در غرب اداره شده و توسعه یابد؛ متأسفانه رویکرد دولت محترم در حوزه آموزش عالی کشور از ابتدای روی کار آمدن آن، تمرکز بر مسائل سیاسی و جناحی و حزبی به جای توجه به مسائل اصلی چون ارتقای علمی و طرح مسائلی جنجالی و موهوم چون بورسیه‌ها برای انحراف افکار عمومی نسبت به واقعیت‌ها بوده است؛ از سوی دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولت محترم در باب افق دانشگاه نیز، در قضاوتی خوش بینانه دستیابی به یک دانشگاه غربی است که تناسبی با افق تمدن اسلامی ندارد؛ گرچه ریاست محترم جمهور در سخنان خود بارها بر مقوله پیوند میان دانشگاه و مشکلات واقعی جامعه تأکید کرده‌اند، ولی مروری بر گزینه‌های معرفی‌شده از سوی ایشان نشان می‌دهد که این افراد علاوه بر حاشیه‌های سیاسی، چنین نگاهی را نیز نسبت به مقوله دانشگاه ندارند.

با توجه به حساسیت شرایط پیش رو و نیز فضای حاکم بر رابطه میان دولت و مجلس، نکاتی را به آگاهی افکار عمومی می‌رسانیم:

1- متاسفانه نظام آموزش عالی در سال‌های گذشته با وضعیت نابسامانی مواجه بوده است. این نابسامانی نه منحصر به یک دولت، بلکه در تمام دولت‌ها به نحوی وجود داشته و تصمیم‌گیری‌های نامنسجم و غیرمنطقی و عدم التزام عملی به راهبردهای مشخص شده برای آموزش عالی و فقدان برنامه، جهت محقق کردن اهداف کلان این نهاد راهبردی در نظام جمهوری اسلامی، باعث شده است که آموزش عالی با بحران هویت و فقدان غایت مشخص مواجه شود.

رویکرد بسیج دانشجویی در سال‌های گذشته و به طور مشخص در دوران دولت پیشین، رویکردی نقادانه بوده است؛ شاهد این مدعا بیانیه‌هایی است که در مواجهه با رویکردها و اقدامات انجام شده در دولت پیشین انتشار یافته که از جمله آن می‌توان انتقاد نسبت به تحریم پایگاه علمی Elsevier، نحوه رتبه بندی و ارتقای علمی اعضای هیئت علمی، پذیرش دانشجوی پولی، افزایش غیرمنطقی و ناگهانی ظرفیت‌های تحصیلات‌ تکمیلی، نوع نگاه به مقوله اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دوره وزارت علوم دولت دهم و به طور خاص عدم شفافیت و ضابطه‌مندی در پذیرش بورسیه‌های هیئت علمی را برشمرد؛ این در حالی است که در آن دوره، کمتر جریان و دسته‌ای حاضر به اتخاذ موضعی منصفانه و درون‌گفتمانی در نقد رویکردهای ناصواب گذشته بود.

2- امروز پس از گذشت حدود یک سال و نیم از به روی کار آمدن دولت جدید و با مشاهده نابسامانی‌های جدی در یکی از راهبردی ترین دستگاه‌های کشور، بسیج دانشجویی بر خلاف مشی گذشته خود در طول این مدت، در برهه فعلی سکوت را جایز نمی شمرد و از طرفی به واسطه ضعف تحلیلی که در فضای عمومی و دانشگاه و در میان نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی نسبت به مسئله آموزش عالی وجود دارد، لازم می‌داند که با نگاهی عمیق تر و به دور از جنجال های رسانه ای و سیاسی به مسئله آموزش عالی بپردازد که ان‌شاءالله در آینده ای نزدیک اقدام به انتشار بیانیه ای تحلیلی پیرامون این بحث خواهد کرد.

اما در برهه فعلی و با لحاظ نکات فوق، لازم است که در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم نکاتی مد نظر قرار گیرد:

الف) رویکردهای فرهنگی: عدم پایبندی حداقلی برخی مدیران به تقیدات دینی و حفظ شئونات اسلامی، افسار گسیختگی فضای فرهنگی دانشگاه، سکان‌داری آموزش عالی در نظام جمهوری اسلامی شایسته کسی است که به دانشگاه اسلامی به معنای واقعی کلمه معتقد باشد؛ اشتباهات گذشته در مسیر اسلامی کردن دانشگاه‌ها نباید موجب آن شود که به اصل موضوع دانشگاه اسلامی خدشه وارد گردد؛ متأسفانه مرور سوابق جناب آقای دکتر نیلی نشان می‌دهد که ایشان به معنای واقعی کلمه اعتقادی به دانشگاه اسلامی ندارند و شاهد این مدعا کارنامه عملکردی ایشان در دوران ریاست بر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

- ایشان در طول دوران ریاست خود بر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، التزامی به نصب مدیرانی با پایبندی ظاهری و حداقلی به شئونات اسلامی نداشتند که جزئیات مصداقی از این مسئله قابل ارائه است اما در این مقال نمی‌گنجد اما لازم به ذکر است که متأسفانه دکتر نیلی در برابر اعتراضات دانشجویان مذهبی و انقلابی دانشکده فنی نسبت به اقدامات یکی از مدیرانشان هیچگونه واکنش نشان نداده و حتی اظهار تأسفی نیز ننمودند.

- متأسفانه وضعیت ظاهری دانشکده فنی در دوران مدیریت ایشان به گونه‌ای بود که کمتر تلاشی برای حفظ شئونات اسلامی و آکادمیک صورت می گرفت و با کمال تأسف جشن‌هایی چون جشن های مناسبتی، به محفلی برای روابط خارج از عرف دختر و پسر تبدیل می‌شد. بر این نکته باید صدور مجوز برای برگزاری اردوهای مختلط بدون ضابطه و حمایت مالی از این اردوها را نیز افزود.

ب) رویکردهای سیاسی: قربانی شدن فضای آکادمیک در برهه های خاص، زمینه چینی جهت تشویش و تشنج در فضای عمومی، تبعیض میان تشکل های دانشجویی

- از اقدامات دیگر ایشان تحریک در به تعطیلی کشاندن کلاس های درس به دنبال انتصاب آیت‌الله عمید زنجانی به ریاست دانشگاه تهران در سال 84 می‌باشد که این امر نه تنها برخلاف اصول سیاسی بلکه برخلاف اصول آکادمیک نیز تلقی می‌شود. نظیر این اتفاقات پس از فتنه 88 نیز به نحوی دیگر در دانشگاه تکرار شد که نتیجه ای جز به تعطیلی کشاندن کلاس های درسی و فراهم آمدن زمینه های التهاب در فضای عمومی در پی نداشت.

- امضای نامه موسوم به 88 نفر از اساتید دانشکده فنی خطاب به مقام معظم رهبری و اهتمام به جمع آوری امضا از اساتید دانشکده از دیگر اقدامات ایشان است؛ انتشار این نامه در آن زمان جز مهیا کردن خوراک رسانه های بیگانه، نتیجه ای را در پی نداشته است و جای این سوال باقی است که چرا باید در آن فضای غبار آلود امضای چنین نامه ای توسط افرادی چون آقای دکتر نیلی پیگیری شود؟

- رویه ایشان در مدیریت، اعمال تبعیض و بغض نسبت به تشکل‌های انقلابی بوده است به گونه‌ای که از در اختیار گذاشتن حداقل‌های لازم فعالیت به تشکل‌های همسو با مواضع انقلاب و رهبری به شدت امتناع کرده و در مقابل از هیچ اقدامی برای تقویت تشکل‌هایی که متأسفانه مواضعی همسو با دشمنان کشور نیز داشتند، فروگذار نمی‌کردند. این مسأله حتی نسبت به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده فنی نیز نمود داشت.

جزئیات بیشتری نیز از سوابق آقای دکتر نیلی با توجه به برخوردهای دانشجویان در طی سال های حضور ایشان در دانشکده فنی موجود و قابل ارائه است که از حوصله این متن خارج است.

با توجه به جمیع موارد فوق به نظر می‌رسد دولت محترم به جای اصلاح رویه پیشین خود، در معرفی گزینه جدید همچنان بر روند نادرست گذشته پافشاری کرده و نیز با طرح مسائلی موهوم و بی‌پایه چون بورسیه‌ها و عدم بیان روشن و دقیق واقعیت مسأله، به گونه‌ای فضاسازی می‌کند که گویی دلیل استیضاح وزیر علوم جلوگیری از بورسیه‌ها بوده است.

امید است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با لحاظ نکات فوق، نسبت به رای اعتماد و یا عدم اعتماد خود به وزیر پیشنهادی علوم تصمیم بگیرند و فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی وظیفه تاریخی خود را به انجام رسانند.»

 


جزییات بیشتر از عملکرد منفی و پرحاشیه نیلی در دانشگاه تهران

در همین راستا باره سید محسن میرحاجی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز با اشاره به مطرح شدن محمود نیلی احمدآبادی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، نکات تکان دهنده و مهمی از عملکرد وی در دانشگاه تهران بیان کرد. وی به تسنیم گفت: ما از دولت آقای روحانی انتظار داشتیم بیش از این سکان وزارت علوم که مهمترین وزارتخانه کشور است را معطل نگذارد و با یک نگاه منطقی و دلسوزانه گزینه‌ای را برای تصدی‌ وزارت علوم انتخاب کند که در عین حال هم واجد ویژگی‌های علمی و هم توان مدیریتی باشد.
وی افزود: فردی که مسئولیت وزارت علوم را برعهده می‌گیرد، باید از صلاحیت فکری و فرهنگی نیز برخوردار بوده و شخصیت مستقلی داشته باشد، اما متاسفانه به نظر می‌رسد دولت، سخن یکی از معاونان رئیس جمهور را که اعلام کرده بود با هر گزینه‌ای مخالفت کنید، گزینه بعدی فرق چندانی نخواهد داشت، جامه عمل پوشانده و در این زمینه صادق است و گزینه‌های نزدیک به یک طیف سیاسی را برای وزارت علوم معرفی می‌کند.
میرحاجی درباره سوابق اجرایی و مدیریت وزیر علوم پیشنهادی دولت یادآور شد: مهمترین مسئولیت نیلی ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران و سرپرستی دانشگاه تهران طی چند ماه اخیر بوده است، بنابراین وی سابقه اجرایی روشن و کارنامه مشخصی برای تصدی این وزارتخانه ندارد. این برای جامعه دانشگاهی خوب نیست که با وجود این همه شخصیت‌های علمی و توانمند، گزینه‌ای با سوابق حداقلی به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی می‌شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه علاوه بر سابقه حداقلی در مناصب اجرایی، نیلی احمد آبادی هرگز در کارگروه‌های کلان و بنیادین مربوط به حوزه‌های علمی فعالیت نداشته‌است، گفت: این شخص در هیچ کارگروهی که مسائل علمی کشور را سیاستگذاری می‌کردند حضور نداشته و با این مسائل آشنا نبوده است.
در زمان ریاست نیلی در دانشکده فنی اتفاقات تلخی رخ داد
میرحاجی با اشاره به اینکه کارنامه نیلی احمد‌آبادی در ریاست دانشکده فنی تهران نتایجی را در بر دارد که بر اساس آن نمی‌توان به عنوان وزیر علوم به او اعتماد کرد، اضافه کرد: در زمان ریاست وی بر دانشکده فنی تهران مسائلی رخ داد که غالبا اتفاقات تلخی بود و در تاریخ این دانشکده ثبت شد.
وی با اشاره به شخصیت اجرایی نیلی احمد‌آبادی و همکاران وی در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: یکی از معاونان وی از مدافعان سرسخت سروش بود و برخی از مدیران منتصب به وی اهل اباحه‌گری بودند، نه تنها خود وی اهل مراعات مسائل شرعی نبود بلکه تصدی امور در دانشکده فنی در آن زمان به دست کسانی افتاد که به حداقل‌های شرعیات پایبند نبودند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: در دوران ریاست وی و معاونانش جریان مومن دانشگاه در زمینه سیاست‌گذاری تحت فشار بودند و در عین حال وی و معاونانش با مجموعه‌های ناهمسو با اهداف نظام به شکل عیان و گاه پنهان همسو بوده و از آنها حمایت‌های جدی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌کردند.
میرحاجی در همین زمینه تصریح کرد: نحوه مواجه نیلی با تشکل‌های مختلف دانشجویی در آن دوران به روشنی بیانگر عملکرد وی است.
وی با اشاره به نگاه‌های فرهنگی وزیر پیشنهادی علوم و فعالیت‌های صورت گرفته در دانشکده فنی در این خصوص تصریح کرد: در دوره مدیریتی نیلی در دانشکده فنی اردوهای مختلطی برگزار شد که یکی از آنها اردوی مختلط ترکیه بود که تبعات آن تا مدت‌ها بر پردیس دانشگاه تهران حاکم بود. بی‌توجهی به مسائل فرهنگی و مسائلی از جمله حجاب، در این دوران به شکلی بود که اگر پیش از این دوران حداقل توجهاتی به آنها می‌شد در این دوران این حوزه‌ها به راحتی آزاد شد و اردوهای هنجارشکن و ناراحت کننده در دانشکده فنی برگزار می‌شد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه مدیریت دانشگاه تهران در مدت سرپرستی نیلی احمد‌آبادی گفت: نیلی احمد‌آبادی برای اداره دانشگاه تهران از خط دهی شورای 4 نفره‌ای پشتیبانی فکری می‌شود که هر 4 عضو این شورا از اساتید تندرو رادیکال دانشگاه تهران بوده و از همفکری آنها بهره می‌گیرد.
افرادی که در دانشگاه تهران بر سر کار آمده‌اند به یک طیف خاص سیاسی وابسته‌اند
میرحاجی با بیان اینکه انتصابات دانشگاه تهران در این دوران نیز خود مسئله دیگری است، گفت: افرادی که اخیرا در دانشگاه تهران بر سر کار آمده‌اند اغلب به یک طیف خاص سیاسی وابسته‌اند و از نظر توانمندی اجرایی اغلب ضعیف و بی‌کارنامه‌اند. طبیعتا فردی که خود دارای سوابق و توانمندی‌های لازم برای اداره مرکزی نباشد، از نیروهایی استفاده می‌کند که مانند خود او ضعیفند و متاسفانه شاهدیم که چنین فردی برای تصدی وزارتخانه‌ای مانند علوم انتخاب می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی این مدت به دلیل نگاه سیاسی تند سرپرست دانشگاه تهران اتفاقاتی با نظر و تصمیم وی در دانشگاه تهران رخ داده است که می‌تواند طلیعه اتفاقات بزرگتری باشد، گفت: این اتفاقات در دانشگاه ایجاد تنش کرده و فضای دانشگاه را از مسائل علمی دور می‌کند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به نمونه‌هایی در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که حاشیه‌ساز شد و البته با اصرار دلسوزان و خیرخواهان لغو شد، اما نظر دکتر نیلی همچنان به برگزاری این برنامه بود، مراسمی بود که قرار بود با حضور افراد موثر در فتنه 88 مانند حجاریان، معین‌فر و لطف‌الله میثمی در دانشکده فنی برگزار شود که امر کم سابقه‌ای در دانشگاه تهران به شمار می‌رفت و بنا نبود دانشگاه‌ها جولانگاه جریان تندرو قرار گیرند و تنش در آنها وجود داشته باشد. این در حالی بود که دکتر نیلی نشان داد که نه تنها خود مخالفتی با این اقدامات ندارد بلکه بر آنها صحه می‌گذارد.
میرحاجی افزود: همچنین طی مدت سرپرستی نیلی به یکی از تشکل‌های دانشجویی مجوز برنامه‌ای داده شد که بعضا مجرمین امنیتی فتنه 88 و برخی از عناصر معارض و مسئله‌ساز نظام نظیر نوری‌زاد و محمدرضا خاتمی در مراسم افطاری حضور یافتند، علاوه بر آن مجوز برگزاری مراسم افطاری به یکی از احزاب سیاسی در دانشگاه تهران داده شد که افراد پرحاشیه در آن حضور یافتند.
وی با اشاره به وضعیت امروز دانشگاه تهران گفت: پس از سرپرستی نیلی احمد‌آبادی در دانشگاه تهران افرادی در سطح دانشگاه‌ ظهور و بروز و فرصت سخنرانی پیدا کردند که بعضا از مجرمین امنیتی فتنه و عناصر معارضی هستند و فضای دانشگاه‌ها را به یک تریبون یک طرفه افراد مخالف نظام تبدیل می‌کنند. افرادی که حضور آنها در مراسم‌های سخنرانی و تبلیغات برنامه‌هایشان در سطح دانشگاه‌ دیده می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: قطعا تریبون دادن یک طرفه نمی‌تواند ناشی از چیزی جز نگاه مسئله‌دار سیاسی خود رئیس دانشگاه باشد.
میرحاجی افزود:کسی که در دوران کوتاه مدت سرپرستی خود بستر و زمینه چنین مسائلی را ایجاد کرده است، حتما در مسئولیت بزرگتری هم که همان وزارت علوم است نمی‌تواند روند خود را اصلاح کند و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اتفاقات فتنه 88 در دانشگاه تهران و نقش نیلی احمدآبادی در این زمینه گفت: وی در ایام فتنه 88 رئیس دانشکده فنی بود و در زمانی که اتفاقات کوی دانشگاه رخ داد، این مسئولیت را برعهده داشت، در شرایطی که دانشگاه به فضای آرام نیاز داشت نیلی یک سویه امتحانات دانشکده فنی دانشگاه تهران را تعطیل کرد و این مسئله منجر شد تا امتحانات دانشکده‌های دیگر دانشگاه تهران نیز تحت تاثیر این اقدام برگزار نشود و ثمره‌ای جز التهابات و تنش برای دانشگاه و سردرگمی دانشجویان برای امتحانات نداشت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: این نشان می‌دهد که وی در آن دوران نه تنها به دنبال آرام کردن دانشگاه نبود، بلکه آب به آسیاب دشمن می‌ریخت و به دور از تدبیر و برخورد عقلانی مدیریت فضا را شعله‌ورتر می‌کرد.
نامه معروف به 88 و ایمیل همه با هم نیلی برای فشار به ارکان نظام
میرحاجی به اقدامات نیلی احمد‌آبادی پس از وقایع فتنه 88 نیز گفت: نیلی جزو امضاء کنندگان نامه معروف به 88 است و در آن دوران با کمک دوستانش در دانشکده فنی ایمیلی با عنوان "همه با هم" ایجاد کرد و هر کجا لازم بود به یکی از ارکان و مسئولان نظام فشاری ایجاد کنند از آن استفاده می‌کردند و جزو پرچمداران عناصر اصلی خط دهی و فضاسازی در بین اساتید بود، تحصنی که در ایام فتنه در دانشگاه تهران شکل گرفت، مورد حمایت رسمی سازمان منافقین قرارگرفت.
وی با اشاره به عدم تایید صلاحیت نیلی احمدآبادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی سوابق وی در دانشکده فنی و توانمندی‌های اجرایی‌اش اینگونه قضاوت کردند که او توانایی اداره دانشگاه تهران را ندارد. اگر این مسئله را یک قضاوت منصفانه از شورا که افراد نخبه و رجال فکری و فرهنگی کشور در آن هستند بدانیم، معرفی وی برای جایگاه بزرگتری مانند وزارت علوم زنگ خطری است و همین گزینه به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی می‌شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: دکتر روحانی اگر به دنبال اعتدال و تقویت جریان علمی کشور است، نباید مسئولیت وزارت علوم را به گروه‌های سیاسی بسپارد و نباید با مسئولیت وزارتخانه‌ای مانند علوم، سیاسی و حزبی برخورد کند.
میرحاجی گفت: به نظر می‌رسد آقای روحانی پیش از اینکه وزارت علوم برایش موضوعیت داشته باشد، بازی سیاسی که به بهانه وزارت علوم در افکار عمومی ایجاد کرده‌است موضوعیت دارد. به نظر می‌رسد ایشان می‌خواهد از پروژه وزارت علوم استفاده سیاسی ببرد.
وی گفت: توصیه ما به رئیس جمهور این است که بیش از اینکه نگران جذب و حفظ یک طیف رادیکال سیاسی و دست و پا کردن یک بدنه رای از یک طیف سیاسی خاص برای انتخابات باشند، خیرخواهانه و دلسوزانه به وزارت علوم نگاه کنند و از نمایندگان مجلس نیز می‌خواهم به عنوان عصاره فضائل ملت با رصد دقیق کارنامه و سوابق آقای نیلی احمدآبادی حق‌مدارانه و بر محور مصالح کشور از وجود چنین عنصر مسئله‌ساز، ناکارآمد و ناتوانی در وزارت علوم که مهمترین نهاد آموزشی کشور است جلوگیری کنند.