باقری با اشاره به صحبت های دبیر وقت شورای امیت ملی و اینکه برخی می گویند همه اقدامات او با تصویب رهبری بوده، عنوان کرد: برخی افراد اقدامات و ناکامی های خود را توجیه کرده و به مقامات عالی نظام منتصب می کنند.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: افرادی که برخی اقدامات هسته‌یی خود را منتسب به مقام معظم رهبری می‌کنند بهتر است کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌یی را مطالعه نمایند.

علی باقری در حاشیه همایش سراسری "هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور" با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد که در گذشته در پرونده هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران نقشی ایفا کرده‌اند اقدامات خود را منتسب به بعضی از چهره‌ها و به خصوص شخص مقام معظم رهبری می‌کنند که در جواب این ادعاها باید گفت این افراد باید بروند و کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌یی که توسط فردی نوشته شده که در آن زمان مسوولیت پرونده هسته‌یی را در دست داشته و صفحات 176، 177، 186، 294، 308، 798، و 801 آن را مطالعه نمایند.

وی گفت: مذاکرات هسته‌یی به صورت یک روند می‌باشد اما باید دقت داشته باشیم که این روند در جهت حفظ و دفاع از منافع ملی است که متاسفانه باید گفت در گذشته مذاکرات هسته‌یی در جهت منافع ملی صورت نگرفته است.

باقری تصریح کرد: اما شما مذاکرات چند سال اخیر را روبه جلو می‌بینید و ما توانسته‌ایم در بحث حقوقی، فنی و سیاسی به موفقت‌های چشم‌گیری دست یابیم.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با تاکید بر این که افرادی همچون شهید شهریاری‌ها که تمام تحصیلات خود را در ایران گذرانده‌اند توانستند صفحه راکتور تحقیقاتی تهران را بسازند خاطر نشان کرد: این افرادی که مدافع علم و پیشرفت دانشگاه هستند باید بیایند و به ملت پاسخ دهند که چرا در آن زمان پرونده هسته‌یی ایران تعلیق شد.

در گفتگوهای سعدآباد و پاریس برخلاف فرمایشات رهبری عمل شد
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه امروز هیچ کشوری نه ابزار؛ نه امکان و نه مدیریت حمله به ایران را دارد زیرا این کشور قدرت منطقه است، افزود: زمانی اسرائیلی ها در 33 روز لبنان را به آشوب کشیدند اما با مدیریت ایران در مرحله بعد بیش از 2 روز این آشوب دوام نداشت.

به گزارش مهر، علی باقری اظهار کرد: در جریان گفتگوهای سعدآباد و پاریس برخلاف فرمایشات رهبری عمل شده که البته اینها گفته های دبیر وقت شورای امنیت ملی و ادعای او است.

وی سپس با تاکید بر اینکه گاهی مواقع باید به جای ترسیم سناریوی فرضی گزینه منتخب را انتخاب کرده و از تجریبات گذشته استفاده کنیم، گفت: بر این اساس باید نگاه موشکافانه در موضوع هسته ای و روندی که در دوره جدید مطابق منویات نظام است پیگیری و بدون هیچ گرایش و نگاه جناحی و سیاسی حرکت کنیم تا دوباره با خطا مواجه نشویم.

وی بیان کرد: امروز یکی از نیازهای ضروری بررسی هزینه ها و دستاوردهای کشور در زمینه انرژی هسته ای است زیرا یکی از شبهاتی که در حال حاضر مطرح می شود این است که در یک دوره ایران مذاکره می کرد اما اکنون اعلام موضع می کند.

مذاکره وسیله ای برای تامین منافع نظام است

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ادامه داد: مذاکره خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای تامین منافع نظام است و در این راستا باید دید که آیا در دوره های گذشته طرف مقابل به تعهدات خود پایبند بوده و نقش رهبری در این خصوص چه بوده است و آیا ایشان روند مذاکرات هسته ای گذشته را تائید کرده اند یا خیر.

باقری افزود: اخیرا برخی مسئولین گذشته مطرح می کنند که تعلیق انرژی هسته ای با اجازه کتبی رهبری بوده است و این امر نیازمند ارزیابی و نگاه کسانی است که در این خصوص درگیر بوده اند.

باقری یادآور شد: در موضوع هسته ای یک دوره با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و در یک دوره با پنج به علاوه یک مذاکره صورت گرفت که در گذشته مسئولیت گفتگو با سه کشور اروپایی را دبیر وقت شورای امنیت ملی بر عهده داشت که این موضوع در دولت نهم نیز دنبال شد اما در دولت دهم این مذاکرات به پنج به علاوه یک تغییر یافت.

وی با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران در سال 81 کلید خورد و دیدارهای مختلفی در تهران و وین اتفاق افتاد، افزود: در این مسیر در 15 مردادماه سال 82 وزیر خارجه انگلیس به ایران نامه می نویسد که فعالیت های هسته ای تعلیق شود و در این بین رئیس جمهور وقت دیداری با البرادعی داشت که پروتکل الحاقی را می پذیریم و در سوم شهرویور ایران رسما اعلام آمادگی برای مذاکره در خصوص پروتکل الحاقی می کند.

سه کشور اروپایی بانی تصویب قطعنامه علیه ایران می شوند

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق سه کشور اروپایی بانی تصویب قطع نامه بر علیه ایران می شوند و می خواهند که پروتکل الحاقی توسط ایران پذیرفته و همه فعالیت های هسته ای تعلیق شود.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت افزود: بعد از مدتی سه کشور اروپایی وارد تهران می شوند که خروجی آن جلسه در مهر 82 و تلاش و هدف ایران شامل دو محور بود که اولین هدف این بود که پرونده هسته ای به شورای امنیت نرود و دوم اینکه اگر نظام قطع نامه شورای حکام را پذیرفت ابعاد تعلیق محدود شود و روند گازدهی به سانترفیوژها متوقف نشود.

وی با اشاره به توافق سعدآباد بیان کرد: در این توافق نیز تعدادی از تعهدات را نظام اسلامی و تعدادی از تعهدات را طرف مقابل متعهد شدند که در این راستا تعهد ایران عدم معاهده اشاعه رژیم هسته ای و تعلیق همه فعالیت های هسته ای بود که با این وضعیت می توان مشاهده کرد که طرف مقابل هیچ تعهدی ار خود نشان نمی دهد.

باقری با اشاره به هنگامی که ایران برای اولین بار عضو شورای حکام آژانس بود، گفت: در آن زمان قطع نامه با اجماع در شورای امنیت ملی علیه ایران تصویب می شد و با این اقدام به نوعی ادعای غربی ها مبنی بر نگرانی جامعه جهانی از فعالیت های هسته ای تسهیل می شد.

وی تاکید کرد: در دوره جدید از میان 35 کشور 10 کشور برای صدور قطع نامه بر علیه ایران رای ندادند و 25 کشور دیگری که رای دادند یا غربی و یا وابسته به غرب بودند.

خواسته های ایران از سوی طرف مقابل با عنوان پیش شرط مورد قبول قرار نگرفت

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت با بیان این مطلب که جلیلی معتقد بود که در مذاکره باید منافع ملی ایران حفظ شود، گفت: جلیلی در این راستا نامه ای به اشتون نوشت و عنوان کرد باید گفتگوها بر مبنای آژانس باشد و مانعی بر سر راه همکاری وجود نداشته باشد و این موارد توسط طرف مقابل با عنوان پیش شرط قابل قبول نبود.

باقری تاکید کرد: هنگامی که خواسته های ایران از سوی طرف مقابل با عنوان پیش شرط مورد قبول قرار نگرفت او بیان کرد که هرگاه اراده ای برای به رسمیت شناختن حق ایران صورت گرفت درها و تلفن ها برای مذاکره باز است و در این هنگام اشتون نامه ای نوشت و برای مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

وی عنوان کرد: در سال های اخیر نظام اسلامی در عرصه فنی و مذاکرات هسته ای کاملا جدی بود و این امر موجب شد تا مذاکرات استانبول 2 شکل بگیرد و شرمن معاون وزیر خارجه پیام اوباما را به رهبری ایران داد و مطرح کرد که ما حق هسته ایران را در چهارچوب ام پی تی به رسمیت می شناسیم.

وی در خصوص مذاکرات بغداد نیز بیان کرد: این مذاکرات در 3 مرحله بود که نخستین مرحله ایجاد اعتماد سازی و تعلیق 20 درصدی بود که طرف مقابل در قبال این موارد قبول کرد که برای راکتور آب هسته ای و برخی طرح های تعلیق فردو با آژانس صحبت کند و تحریم هواپیمای آمریکا به ایران را بردارد و در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز اقدام کند.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ادامه داد: در مذاکرات مسکو نیز بسته ای پیشنهادی توسط ایران ارائه شد و چند کار ویژه شامل فتوا ی حضرت آقا و بحث غنی سازی در دستور کار قرار گرفت و طرف مقابل نیز خواست که کشور ما با آژانس در چهارچوب ام پی تی همکاری کند.

وی یادآور شد: در مذاکرات آلماتی طرف مقابل پیشنهاد خود را در سه حوزه تغییر داد که این حوزه ها شامل تغییر در خواسته ها و ما به ازاها و تغییر در دوره زمان و توقف غنی سازی 20 درصدی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان دبیر وقت شورای امنیت ملی گفت: دبیر شورای امنیت ملی در کتاب خود مطرح کرد که تعلیق غنی سازی در دوران اصلاحات مخالف نظر مقام معظم رهبری بوده است.

باقری ادامه داد: در جریان گفتگوهای سعدآباد و پاریس برخلاف فرمایشان رهبری عمل شده که البته اینها گفته های دبیر وقت شورای امنیت ملی و ادعای او است.

وی در خصوص نظرسنجی های آمریکا مبنی بر رضایت مردم ایران از برنامه های هسته ای عنوان کرد: مطابق نظرسنجی ها آمریکایی ها مطرح کردند که 70 درصد مردم ایران موافق استمرار مذاکرات هسته ای حتی در صورت تجهیز تحریم ها شده اند و این امر نشان می دهد که فشارها هیچ تاثیری بر ملت نداشته است.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت با تاکید بر اینکه امروز هیچ کشوری نه ابزار؛ نه امکان و نه مدیریت حمله به ایران را دارد زیرا این کشور قدرت منطقه است، افزود: زمانی اسرائیلی ها در 33 روز لبنان را به آشوب کشیدند اما با مدیریت ایران در مرحله بعد بیش از 2 روز این آشوب دوام نداشت. 

مسیر مذاکرات رو به جلوست

وی در جمع خبرنگاران مشهد اظهار کرد: مسیر حقوقی، فنی و سیاسی ایران در زمینه  انرژی هسته ای رو به جلو بوده و در این مسیر تامین منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر روند مذاکرات رو به جلو است و این حرکت نشانگر ارج و قربی عظیم برای حقوق مسلم ملت ایران است.

وی ادامه داد: مذاکره به طور کلی روندی دارد و در این مسیر مهم این است که در جهت تامین منافع و ارتقای امنیت ملی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات در دوره های گذشته در جهت تامین منافع ملت نبود و هر چه داشتیم و نداشتیم دادیم، افزود: در گذشته روند فنی مسدود شده بود و در عرصه علم و عمل خسارت های جدی را شاهد بودیم.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در دوره های قبل روند فنی انرژی هسته ای معکوس بود و ما با اقدامات خود به تعلیق رسمیت بخشیدیم.

باقری با اشاره به صحبت های دبیر وقت شورای امیت ملی و اینکه برخی می گویند همه اقدامات او با تصویب رهبری بوده، عنوان کرد: برخی افراد اقدامات و ناکامی های خود را توجیه کرده و به مقامات عالی نظام منتصب می کنند.

وی با بیان مطلب فوق گفت: در این راستا بنده توصیه می کنم کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای را مطالعه کنید چرا که این کتاب توسط فردی نوشته شده که در آن دوره مسئول مذاکرات بوده و در صفحات 76، 177، 186، 294، 308، 798 و 801 این کتاب ایشان مطالبی را آورده که بر خلاف نظر مقامات عالی نظام عمل کرده است.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کسانی که مدافع روند هسته ای آن دوره بوده اند باید بروند و این کتاب را با دقت تمام بخوانند.

وی در خصوص روند مذاکرات هسته ای بیان کرد: طبق موضوعی که در آلماتی 2 بحث شد اشتون با مقامات عالی 6 کشور صحبت می کند و بعد به جلیلی پاسخ خواهد داد و در این راستا جلسه ای در روز چهارشنبه در محل کنسولگری ایران در استانبول میان اشتون و جلیلی برگزار می شود و انتظار آن است که پاسخ وعده داده شده در آلماتی 2 در این جلسه  پاسخ داده شود.
 منافع ملت رابه تاراج دادید و اسمش را مذاکره گذاشتید

چندی قبل نیز معاون شورای عالی امنیت ملی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران به تشریح ده دور مذاکرات هسته ایی ایران با غرب پرداخته بود.

علی باقری معاون شورای عالی امنیت ملی با حضور در دانشگاه تهران در نشستی با عنوان از «پرتگاه سازش تا تردید در مقاومت» به تشریح رویکرد گذشته و کنونی جمهوری اسلامی ایرانی در خصوص مذاکرات هسته ای پرداخت.

  وی با طرح سوالاتی در خصوص روند مذاکرات تامین امنیت و منافع ملی و چگونگی مذاکرات ایران با کشورهای غربی اظهار داشت: من در اینجا تنها به تاریخچه و روند مذاکرات از گذشته تاکنون اشاره می‌کنم.

باقری با بیان اینکه 23 مرداد ماه 81 در جریان ادعای منافقین مبنی بر انجام فعالیتهای هسته ایی در ایران پرونده هسته ای ایران آغاز شد گفت: در مرداد سال 82 وزیران خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به وزیر خارجه ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی نامه نوشتند و پس از اعلام موضع رئیس دولت وقت در این باره سه کشور قطع نامه ایی را علیه ایران به شورای حکام ارائه و تصویب می کنند.

وی با اشاره به ا ینکه اولین توافقنامه یعنی توافق سعدآباد در مهر ماه همان سال میان ایران و سه کشور به امضا می رسد ادامه داد: در جریان این توافق نامه تعهداتی از سوی ایران به سه کشور داده می شود. اما سه کشور متذکر می شوند که حق ایران در برخورداری از استفاده صلح آمیز انرژی هسته ایی مطابق با NPT شناسایی کنند.

باقری ادامه داد: در آن توافق نامه ذکر شده که طرف غربی در صورت رفع نگرانی ها تصریح کرد اعتبار ایران برای دستیابی به فن آوری مدرن را تایید می کند اما نه برای رفع این نگرانی معیار مشخصی ذکر شده و نه محدودیتی ایجاد شده است.

باقری در ادامه به دیدار مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام در یازدهم آبان سال 82 اشاره کرد و گفت: در این دیدار رهبری با تاکید فزون خواهی دشمنان عدم عقب نشینی و تسلیم ناپذیری ملت ایران دربرابر حقوق حقه خود هشدار می دهند که به دشمنان چنین اجازه ای داده نخواهد شد.

وی در همین رابطه به نامه طرف ایرانی برای پذیرش پروتکل الحاقی در یازدهم آبان ماه همان سال و تصویب دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران در پنج  آبان ماه اشاره کرد و گفت:  این همان رویکرد تعاملی است که به تقابل بیشتر سه کشور غربی با ایران منجر شد.

 باقری اجرای داوطلبانه پروتکل از سوی ایران در 27 آذر ماه و توافق نامه بروکسل در 4 اسفند ماه را از دیگر اقدامات مسئولان شورای عالی امنیت ملی در دوره اصلاحات دانست و گفت: نتیجه این اقدامات تصویب سومین قطعنامه در 25 اسفند ماه همان سال را در پی داشت.

وی با اشاره به اینکه 29 خرداد و 28 شهریور سال 83 چهارمین و پنچمین قطعنامه علیه ایران به تصویب رسید اظهار داشت: ششم آبانماه سال 83  بازهم مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام نسبت به روند مسائل پی گیری پرونده هسته ایی هشدار داد.

باقری با اشاره به اینکه آبان ماه همان سال طرح پیشنهادی ایران به سه کشور غربی مبنی بر تعلیق تمام فعالیتهای ایران به صورت داوطلبانه اشاره کرد و ادامه داد: 25 آبان 83 توافق پاریس صورت گرفت و در آن ایران به سه کشور غربی تضمین های عینی داد.

وی در همین زمینه به دیدار حسن روحانی با ژاک شیراک برای اعلام نتیجه توافق پاریس در اسفندماه 83 اشاره کرد و افزود: شیراک در آن دیدار گفته بود ما اجازه تولید به ایران نمی دهیم.

باقری خاطر نشان کرد: در جریان ارائه تضمین های عینی ایران به سه کشور غربی نه تنها حقوق هسته ایران شناسایی نشد بلکه یو سی اف اصفهان هم به حالت تعلیق درآمد.

وی با اشاره به اینکه تضمین های عینی پیشنهادی از سوی ایران به محدود کردن فعالیتها و حضور مستمر بازرسان آژانس در ایران انجامید گفت: در تیرماه سال 84 حسن روحانی در تلاشی ناکام به سه وزیر اروپایی نامه نوشت و ضمن انتقاد از عدم انعطاف پذیری طرف غربی ابراز ناراحتی کرد. اما آنها اعلام کردند که مذاکرات با متن و روح موافقتنامه پاریس صورت می گیرد.

 باقری با اشاره به اینکه در 14 مرداد سال 84 سه کشور برای موافقتنامه دراز مدت طرحی را به ایران ارائه کردند گفت: در آن موافقتنامه ایران علیرغم اینکه قرار بود فعالیت صلح آمیز داشته باشد متعهد به لغو همه فعالیتها شد اما آنها هیچ تعهدی را تقبل نکردند و از همه اسف بارتر اینکه ایران موافقت کرد طبق یکی از بندهای موافقت نامه غربیها برای دانشمندان بیکارشده ایران در تاسیسات هسته ای، داخل ایران کار پیدا کنند.

وی ادامه داد: در جریان مذاکرات با گروه 5+1 یکی از طرفهای غربی بخاطر این موضوع از من عذرخواهی کرد اما در واقع باید کسانی عذر خواهی می کردند که این دعوا بر سر منافع ملی کشور آورده بودند.

باقری با اشاره به اینکه در همان زمان روحانی طی نامه ای به البرادعی پیشنهادات طرف غربی را نارسا و شبیه به کاپیتالسیون می داند گفت: البرادعی بعدها به خاطر این مسائل اظهار تاسف می کند.

وی با اشاره به اینکه در کتاب حسن روحانی ذکر شده که رهبری معظم انقلاب در آن سالها با تعلیق در حد گازدهی نطنز موافق بودند اما در واقع ایران همه فعالیتهای غنی سازی خود را تعلیق می کند گفت: این مسائل نشان می دهد که بحثهای مطرح شده از جانب رهبری با آنچه که در جریان مذاکرات اتفاق می افتاد کاملا متفاوت بوده است.

باقری ادامه داد: در واقع در دوره گذشته مذاکره‌ای وجود نداشت بلکه روندی که در پیش گرفته شده بود منافع و امنیت ملی کشور را به طور جدی مخدوش کرد و به آن صدمه زد.

وی اضافه کرد: در آن دوره واژه‌های جعلی مثل تعلیق را پذیرفتیم در حالی که در هیچ کدام از معاهده های بین المللی وجود نداشت.

باقری در خصوص دوره اخیر یا دوره مقاومت با اشاره به روند گفت‌وگوها از زمان روی کار آمدن کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان سخنگوی گروه 1+5 اظهارداشت: در این دوره ما توانستیم با مقاومت گروه 1+5 را وادار کنیم تا در مذاکرات با ما به سمت تعامل حرکت کند به طوریکه در آلماتی1 شاهد بودیم پیشنهادات نشست بغداد اما با تغییرات مهمی ارائه شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سه عرصه اعتمادسازی، ما به‌ازاها و دوره زمانی شاهد انعطاف و تغییر و پیشنهادات 1+5 بودیم گفت: آلماتی 2 نشان داد که ما اهل مذاکره هستیم نه آنها.

باقری با اشاره به نشست آلماتی2، گفت: بر همین اساس هم هفته آینده چهارشنبه 25 اردیبهشت قرار است اشتون پاسخ 6 کشور را به سعید جلیلی در استانبول ارائه دهد.

 معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری گفت: مطمئناً روند انتخابات مسیر پیشرفت‌های فنی را تشدید خواهد کرد و دست ما در عرصه سیاست خارجی باز خواهد شد و هرگز نمی‌گذاریم این روند به دوره گذشته رجعت کند چرا که امکان‌پذیر هم نیست.

باقری با بیان اینکه جامعه نخبه باید به بحث پرونده هسته ای ورود پیدا کند گفت: همه مباحث دوره های گذشته در کتاب حسن روحانی وجود دارد؛ بر این اساس می توان آن زمان را نقد کرد.

معاون شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: روشنگری نخبگان جامعه اجازه نمی دهد نامزدها حرف های خام بزنند؛ باید پاسخ های منطقی طلبیده شود.

وی با اشاره به اینکه همان کسانی که این بلاها را سر امنیت و منافع ملی آورده اند الان در عقبه برخی کاندیداها فعالیت می کنند گفت: تجربه گذشته را نباید مجددا تجربه کرد؛ در حال حاضر زمان به ضرر مانیست؛ چراکه طول کشیدن روند مذاکرات باعث پیشرفت ما می شود و آنها هم ضرر می کنند.