یک شرکت خودروسازی را در نظر بگیرید که بیش از 600 هزار دستگاه خودرو در سال تولید دارد، بازاری افزون بر یک میلیون دستگاه پیش رو دارد و دو میلیون خودرو فرسوده‌ای که نیاز به جایگزینی دارند، محصولاتی هم تولید نشده فروخته شده‌اند و...

اکنون تصور نمایید که خودروسازی با این ویژگی‌ها و البته حمایت‌های همه‌جانبه دولتی را بخواهید از سوددهی چند هزار میلیارد تومانی به زیان‌دهی برسانید؛ آیا فکر نمی‌کنید این مأموریتی غیر ممکن است؟

اما به لطف مدیران هنرمند، سیاستگذاری‌های خاص و اشتباهات متعدد طی سال‌های گذشته، این مأموریت غیرممکن، ممکن گردیده و شرکت ایران خودرو در پایان سال 87 با زیانی به میزان 177 میلیارد تومان و بدهی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان مواجه شده است! که البته با نگاهی گذرا به سیاستگذاری‌های اخیر بزرگ‌ترین خودروساز کشور می‌توان دریافت که در اقدامی هنرمندانه، ایران خودرو از سوددهی کلان به چنین وضعیت بحرانی رسیده است، کافی است فقط نگاهی به برخی از این تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری‌های چند ده میلیون دلاری در سایت‌های سوریه، ونزوئلا، بلاروس، مصر و... که تقریباً هیچ کدام بازدهی مطلوبی نداشته‌اند و زیان فراوانی را به مجموعه تحمیل کرده چون عملاً محصولاتی با قیمت تمام شده بیشتر در این سایت‌ها تولید شده و با قیمتی ارزان‌تر از بازار داخل به فروش می‌رسند و مهم‌تر اینکه در حال حاضر با اعلام ورشکستگی این شرکت خودروساز و گفته مدیرعامل آن مبنی بر تعطیلی سایت‌ها در کشورهای مختلف، برخی از سهامداران این شرکت بر ادامه کار این سایت‌ها اصرار دارند و معتقدند که هر تصمیمی را نمی‌شود یک شبه تغییر داد. اگرچه ایجاد این سایت‌ها هزینه‌های فراوانی را بر این شرکت تحمیل کرده، ‌اما ادامه روند فعلی نیز نه به نفع جامعه است نه به نفع ایران خودرو.

علاوه بر این انتخاب‌های اشتباه در تولید محصولاتی مانند پژو 206 SD (صندوقدار) که نه‌تنها در بازار داخلی با اقبال مواجه نشد، بلکه اهداف صادراتی آن نیز به سرانجام درستی نرسید و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر ‌باعث شده تا 300 هزار سهامدار ایران خودرو در کمال تعجب به جای دریافت سود سهام خود، شاهد زیان و بدهی باشند و این بدون شک نتیجه انجام طرح‌های غیر کارشناسی است که بیشتر جنبه سیاسی دارند.

به هر حال سال‌هاست که مصرف‌کننده ناراضی بوده و اگر در طول این سال‌ها، بهانه‌هایی مانند اشتغالزایی و تولید ملی موجب حمایت‌های دولتی است، ‌اکنون که ایران خودرو پس از 45 سال برای نخستین بار زیان‌ده شده، باید دید دفاع مدیران چه ‌خواهد بود؟