انصاف حق میدهد که نماینده هایی که نقش موثری در تعلل در طرح نظارت بر نمایندگان و یا تصویب وقف دانشگاه آزاد داشته اند هرچند اگر از فیلترهای نظارتی عبور کرده اند در مجلس آتی حضور نداشته باشند. ما به دنبال انتخاب برتر هستیم اگر دیدیم فردی که به این چنین طرح های رای مثبت دادند اگر دارای عناوین صالح نیستند نباید انتخاب شوند اما این معیارها تمامی نیازهای ما را برآورده نمی سازد.

انتخابات یکی از عرصه های حیات سیاسی هر کشور و جامعه ای است و انتخاب صحیح هر نماینده تاثیر بسزایی در تصمیم گیری های کلان کشور دارد،لذا با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی و فعالیت های گسترده طیف های سیاسی برآن شدیم تا با سلسه مصاحبه هایی به واکاوی انتخابات پیش رو بپردازیم و فضای انتخاباتی کشور را کمی دقیق تر بسنجیم.

در همین راستا مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین حاج مهدی طائب استاد حوزه و دانشگاه و رئیس قرار گاه عمار انجام گرفته است که در ادامه می آید:

شاخصه های انتخابات سالم که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست،شما چه میدانید؟

در حقیقت ما در بین افراد اصول گرا و افراد متدین در خط رهبری هستند، اختلاف ذاتی نداریم و آن چیزی که بین اینها اتلاق می شود در مورد شیوه های اجرا است، بر این اساس در شیوه ها وروش ها در حد کمال باید اتفاق شود، نتیجتا در بیان شیوه ها و روش ها و تبیین آنها به گونه ای رقایت می شود که هر یک روشش برای رسیدن به اهداف مورد نظر کوتاه تر، سریع تر و مطمئن تر باشد مردم به وی رای میدهند، مثالی بزنیم در ساختن بناها یک سلسله اصولی رو رعایت می کنند که این سلسله اصول در استحکام بنا بنابراست، اما در سرعت کار در زیبایی و در هزینه تفاوت دارند لذا کسی که بخواهد خانه بسازد به دنبال بنایی می گردد و کسی که زیباتر ، ارزان تر و سریع تر می سازد را انتخاب می کند.

در جریان انتخابات نیز همین است، دلائل مختلف است برای روش های شناخته شده باید ارائه داد، طبیعتا در بیان ها به طرف مقابل کاری ندارد آن وقت بر اساس این برنامه ها مردم می توانند اصلح را انتخاب کنند.

می توانیم به صورت خلاصه بگوییم که انتخابات سالم اثبات برتر بودن برنامه های خودمان به صورت غیر مستقیم، یعنی تصویب زیبا و کامل برنامه های خودمان وقتی مردم پلن برنامه های ما را دیدند مردم ببینند برنامه های ما بهتر است و به آن رای بدهند لذا در انتخابات سالم نفی نیست، بنابراین نفی دیگران در قاطبه اصولگرایی وجود ندارد. پس شاخص اول برای رقابت سالم تسلیم کامل و جامع برنامه ها بر اساس نگاه خودمان است. نظر دوم در این رقابت ها پرهیز از دروغ گویی است، مردم وقتی بخواهند تشخیص بدهند که چه کسی درست حرکت می کند نگاه می کنند به این که چه کسی دروغ نمی گوید. سوم پرهیز از ریا کاری ممکن است برای تبیین کاری دروغ نگوید اما می بینیم که دارای تدین کافی نیست و شاخص آخر دوری از محرمات است.

جناب استاد طائب مقام معظم رهبری بارها وبارها روی اصول و ارزشها تاکید کردن، نسبت حفظ اصول و وحدت با ساکتین فتنه شما چطور ارزیابی می کنید؟

مقام معظم رهبری همان زمان که حفظ اصول رو بیان کردن اختلاف سلیقه ها را هم اشاره کردند و خود ایشان بحث حفظ وحدت را تاکید کردند. در روند کار فراز و نشیب زیاد داریم، کاستی در برخی از آقایان وجود دارد و خود حضرت امام نیز می فرمایند که ملاک حال فعلی افراد است و باید بدانیم که افراد در حال حاضر چه می کنند بنابراین اگر کسی نتوانسته در زمان فتنه درست تشخیص بدهد و الان کاستی خود را تشخیص داده، این چنین افرادی در قاطبه اصولگرایان قرار می گیرند.

نکته دیگر اینکه دایره فتنه را چطور ترسیم می کنیم گاهی دایره فتنه را طوری ترسیم می کنیم که به سختی خودمان نیز در آن قرار می گیرم، اگر این طور باشد که دیگر کسی باقی نمی ماند در میان اصولگراها، تعریف شاخصه های سکوت در فتنه هم خیلی مهم است. بنابراین دونکته است یک: ملاک حال فعلی افراد است و دوم اینکه دایره فتنه را چطور ارزیابی می کنیم اگر این دو مطلب مشخص شود آن وقت جمع بین بیان مقام معظم رهبری که فرمودند که وحدت را حفظ کنید و پایبندی به اصول بدست می آید. در حقیقت ما اگر بخواهیم اینگونه حرکت کنیم شاید خودمان هم از دایره بیرون بمانیم و دیگر کسی برای وحدت باقی نماند و آنقدر تساهل و تسامح به خرج دهیم که کسانی که هستند مشمئز شوند، باید بین این دو موضوع جمع شود و این باز بر میگردد به اینکه ما چطور دایره را ترسیم کرده ایم و گاهی اوقات اقتضاعات زمان و مکان نیز دخالت دارند و این شرایط باید در موضوع وحدت و ساکتین فتنه حفظ شود و مورد توجه قرار بگیرد.

برای تشکیل مجلس قوی سالم و صحیح که تعبیری است که مقام معظم رهبری به کار برده اند، چه نمایندگانی باید به مجلس بروند؟ آیا نمایندگانی که به وقف دانشگاه آزاد و یا طرح استفساریه حقوق مادام العمر و یا تعلل در مورد طرح نظارت برکار نمایندگان که به مجلس آتی فرستاده شد می توانند که در مجلس آتی حضور داشته باشند؟

باید دید را بالاتر و فراتر از این موضوعات ببریم و باید قشری که مجلس آینده را تشکیل می دهد را بیان کنیم، نمایندگانی که به فکر مصالح کشور هستند و از این گونه حرف ها ما را می تواند به نماینده اصلح نزدیک کند اما این شاخصه ی صد درصد نیست و شاخصه اصلی این است که ببینیم که فردی که وارد مجلس میشود به فکر منافع ملی و کشور و انقلاب حرکت می کند ویا منافع فردی وشخصی خود .

و شاخصه های که شما فرمودید می تواند در شناخت یک فرد موثر باشد اما باید توجه داشت که این معیار ها تمامی نیازهای ما را برآورده نمی سازد اما انصاف حق میدهد که نماینده ای که دارای شاخصه های ذکر شده است در مجلس آتی حضور نداشته باشد هرچند اگر از فیلترهای نظارتی عبور کرده باشند. ما به دنبال انتخاب برتر هستیم اگر دیدیم فردی که به این چنین طرح های رای مثبت دادند اگر دارای عناوین صالح نیستند نباید انتخاب شوند.

جناب استاد اعتراض برخی از افراد به تائید صلاحیت ها چه پیامدهای را می تواند در پی داشته باشد؟ با توجه به اینکه برخی از رد صلاحیت شده ها این اعتراض را رسانه ای کرده و به سطح جامعه کشانده اند؟

من فکر نمی کنم پیامد خاصی داشته باشد و نظر همانی است که شورای نگهبان گفته است. نمایندگی یک وظیفه است و اگر مجاری قانونی گفته اند شما موظف نیستید که نماینده باشید باید بگوییم بهتر و باری از دوش ما برداشته شد .

آیا دیگر وقت آن نرسیده است که رقابت بین اصول گرایان و اصلاح طلبان به اردوگاه اصولگرایان واردشود تا ما مجلس سالم تر قوی تر و انقلابی تر داشته باشیم و کشور شاهد این نوع گفتمان باشد؟

بنده با این نظر موفق نیستم، امروز انگیزه مردم برای حضور در انتخابات فراتر از رقابت اصولگرایان و اصالح طلبان است و نکته ی مهمی که وجود دارد این است که نامزدها بتوانند خود را به درستی معرفی کنند و زمینه های انتخاب درست را به مردم بدهند تا مردم بتوانند بهترین انتخاب ها را بکنند. این نوع انتخابات اصولگرایی و اصلاح طلبی الگوی مناسبی نیست چرا که انتخباتی التهاب آفرین و امنیتی است و نمایندگان و به خصوص اصولگرایان باید بکوشند خود را به درستی معرفی کنند.