روحانی خطاب به سرمایه‌گذاران و مردم گفت: شما به دولت اعتماد کردید که معتقدید دولت یازدهم دولتی نیست که در خواب تصمیم بگیرد و با کارشناس مشورت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی اظهار کرد: باید چرخه تولید را به شکلی حرکت دهیم که مردم تشویق شوند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از  فارس، وی با بیان اینکه مردم صاحب اصلی این کشور هستند، تصریح کرد: ما در دوران گذار هستیم و هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نقطه مطلوب زمانی است که دولت حضورش در اقتصاد کم شود، افزود: در بسیاری از موارد رانت داریم و شفافیت نیست.

روحانی ادامه داد: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که همواره در صحنه هستند و تنها به روز رای نیست که پای صندوق بیایند و مردم باید بایستند و نقد کنند و دولت را یاری کنند.

وی خطاب به مردم گفت: باید به سخن مردم گوش داد و فلسفه سفر هم به استان‌ها همین است که صدای مردم شنیده شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و ثبات اقتصادی ایجاد کند و وظایف قانونی را انجام دهد و مرزهای کشور را امن کند.

روحانی با بیان اینکه برخی امور از جمله امنیت و ثبات وظیفه دولت است، افزود: اینکه ثبات قانونی و لایحه‌ای نداریم مشکل اساسی است.

وی افزود: در کشور روزهایی برای مردم گذشته که ثبات نبوده و همه چیز بالا و پایین می‌شد و مثلا نرخ ارز شدید در نوسان بود.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز کشاورزی دیگر توجیه ندارد و باید با شرایط پیش رفت تا از شرایط جهانی عقب نیفتیم.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران و مردم گفت: شما به دولت اعتماد کردید که معتقدید دولت یازدهم دولتی نیست که در خواب تصمیم بگیرد و با کارشناس مشورت می‌کند.

رئیس جمهور گفت: یک سری مسائل در دست دولت نیست و یک سری مسائل هم در اختیار سرمایه‌دار است، باید اساس امر این باشد که هر دو به هم وعده دهیم و به وعده‌های خود عمل کنیم و تقسیم کار علمی کنیم.

روحانی افزود: ما در تورم این حرکت را آغاز کردیم البته خیلی از اقتصاددانان به سراغ ما آمدند که این مسیر را نباید دولت برود و باید دولت از رونق شروع و رکود را مهار کند، چون رکود مهم‌تر از تورم است و این دو باهم جمع نمی‌‌شود و با هم در تضاد است و ما خیلی مشورت کردیم ولی به این نتیجه رسیدیم که اگر تورم 17 یا 18 درصد می‌بود این امر امکان‌پذیر بود ولی وقتی تورم ما بالای 40 درصد است باید سراغ تورم برویم.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ما قول داده‌ بودیم که رکود و تورم را مهار کنیم و در این خصوص هم لایحه‌ رکود را به مجلس دادیم ولی از چندین ماه پیش این لایحه در مجلس مانده و به دست ما نرسیده است و ما دلیل آن را نمی‌دانیم، ولی با این وجود کار را با دستورالعمل‌های خودمان شروع کردیم و توانستیم بر رکود فائق آییم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من در سفر استانی در مشهد اعلام کردم که از رکود عبور کردیم و این حرف را بر اساس آمارها اعلام کردم، ما در آن زمان اعلام کردیم که در سه ماهه نخست سال 93 نسبت به سه ماهه سال گذشته رشد بالای 4 درصد داشته‌ایم و امروز هم بانک مرکزی اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال نیز رشد 4 درصدی را داشتیم.

روحانی یادآور شد: اینکه ما دو فصل را با رشد پشت سر گذاشتیم به این معنی است که ما رونق را آغاز کردیم و پیش‌بینی ما هم در آغاز سال این بود که در امسال رشد مثبت را داریم.

وی گفت: این نکته مهمی است که دولت از 16 ماه پیش به مردم قول داده بود که رکود و تورم را مهار کند و به خوبی توانست به قول خود عمل کند و بازار هم دچار نوسانات زیاد نشود.

رئیس جمهور به روابط اقتصادی با دنیا اشاره کرد و افزود: مبنای دولت گسترش روابط اقتصادی با دنیا است چه از لحاظ وارداتی و چه صادراتی البته ما در واردات خیلی از محصولات مثل گندم و برخی نهاده‌های دامی ناراحت هستیم ولی در بعضی جاها انسان مجبور است.

روحانی افزود:‌ هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که با انزوا به توسعه برسد، نمی‌شود در انزوا بود و دروازه‌های کشور را بست و قفل زد و بگوییم که خودکفا باشیم، هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که با انزوا به توسعه برسد.

وی ادامه داد: خوداتکایی و خودکفایی به‌صرفه هم نیست و خودکفایی زمان‌بر است و در همه جا امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور افزود: با شعار نمی‌شود همه مشکلات را حل کرد مثلا با شعارهایی که مجلس گرم کن باشد و من بگوییم و شما کف بزنید و صلوات و تکبیر بگویید مشکلی حل نمی‌شود.

روحانی گفت: کشور و استان از خود ما است و ما باید با یکدیگر مشکلات کشور را حل کنیم و از دانش و تجربه خود استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته برخی از مسائل باید توسط دولت انجام شود مثل اینترنت، پهنای باند و شبکه اطلاعات و راه آهن و جاده‌ها چون نه برای برای بخش خصوصی ارزش ریالی دارد و نه برای مردم که در این بخش‌ها وارد کار شوند مثلا برنامه ما در این است که راه‌آهن را که از چابهار شروع شده به زاهدان و بیرجند برسانیم و به شبکه سراسری راه‌آهن وصل کنیم.

"Our President, analytical news site"