رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی‌کاری، گفت: برای انتخاب وزیر علوم تحت فشار هیچ جناح سیاسی نیستم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اظهارداشت: امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس می‌رسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصت‌های آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ باشد.

وی وزارت علوم را وزارتی حائز اهمیت بسیار برشمرد و گفت: وزارت علوم از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین آن سرنوشت فعالیت علمی کشور را مشخص می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم،‌ دانش و پژوهش کشور است، ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد، همانطور که امروز در برخی موارد علمی جدید و هایتک ما در رده‌های بالا هستیم که می‌‌توانیم با کشورهای پیشرفته در صحنه رقابت قرار گیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دغدغه دولت و مجلس بی‌تردید یک دغدغه است، اظهارداشت: هدف ما یکی است و آن هم این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، هدف این است که دانشگاه‌های ما مراکز فعالیت‌ علمی باشد.

وی اضافه کرد: فضای دانشگاه عمدتاً باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی و سیاسی‌کاری.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه‌ها شایع می‌کنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصی نبوده و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی انتخابی را انجام دهم.

روحانی تصریح کرد: همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم همچنان که در پیشگاه ملت ایران و در پیشگاه وجدانم رئیس دادگاه هیچ گاه ما را رها نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برنداشته‌ام گفت: رئیس‌جمهور براساس وظایفی که قانون اساسی بردوش او گذاشته و براساس وعده‌های انتخاباتی که به مردم داده است در اداره کشور بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برنداشته و در تمام مسائل کشور تا به امروز بدون مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان بنام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکرده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب وزیر نیز همانطور که قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند، آنچه که حق من است تعیین یک نفر برای پذیرش مسئولیت وزارت است.

روحانی با اشاره به وجود شرایط سخت در اداره کشور گفت: ما در شرایطی هستیم که اداره کشور سخت است آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیت‌ها در رده‌های پایین‌تر از وزارت نیز با افراد زیادی برای پذیرش مسئولیت صحبت می‌کنیم البته آن کسی که توانمند است به عنوان وظیفه است که مسئولیت را بپذیرد و ما افتخار می‌کنیم که در این کشور خادم نظام و مردم باشیم.

رئیس‌جمهور نسبت به ویژگی‌های وزیر علوم گفت: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که باید فردی مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد و در رشته خود نیز صاحب‌نظر و مجتهد باشد، گریدهای علمی لازم را طی کرده باشد و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به عنوان یک چهره علمی باشد.

روحانی ادامه داد: برای وزارتخانه مهم علوم شخصی می‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه صاحب‌نظر و عالم باشد.

رئیس‌جمهور معیار دولت برای معرفی وزیر علوم را این چنین عنوان کرد: معیار ما برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت باشد هم در میان اساتید و هم در میان دانشجویان چهره قابل قبولی داشته باشد چراکه در این صورت راحت‌‌تر می‌تواند مدیریت کند، حرف حق خود به کرسی بنشاند و مسیر درست دانشگاه را معین کند.

روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: قولی که در انتخابات 24 خرداد به مردم داده شد این بود که ما به دنبال قانون‌گرایی و نشاط علمی در دانشگاه‌ها هستیم به همراه تعالی بیشتر فرهنگ اسلامی. البته ما باید همه به وعده‌های خود عمل کنیم و نسبت به آن وعده‌هایی که به مردم دادیم آماده انجام آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها لجبازی را برای رئیس‌جمهور و مجلس به کار می‌برند. این واژه نه مناسب برای مجلس و نه برای دولت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اینجا جای دعوا به مفهوم معروف آن نیست،‌گفت: ما دو قوه‌ای نیستیم که بخواهیم روبروی هم باشیم و هر دوی ما اهل تعامل بوده و می‌خواهیم مسائل را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: فکر نمی‌کنم پاسخ مردم برای دولت و مجلس دو نوع باشد؛ ملت پیام واحدی را برای منتخبین خود در مجلس و دولت ارسال کرده است و این پیام این است که مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می‌خواهند.

وی افزود: مردم می‌خواهند دانشگاه‌های ما دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی امن بوده و دختران و پسران آنها در آن علم بیاموزند و با اخلاق، سیاست و مسائل بین‌المللی آشنا شوند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مدرک‌گرایی مورد هدف نظام و خانواده دانشجویان نیست، گفت: باید دانشگاه‌ها را از مسئله مدرک‌گرایی و اینکه هر کس دنبال برگه کاغذ باشد، جدا کرده و به دنبال عالم و محقق باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیوند اقتصاد و دانشگاه گفت: ما البته منتظر لایحه‌ای هستیم که برای خروج از رکود به مجلس تقدیم کردیم و امیدواریم این لایحه هر چه زودتر به دست ما برسد.

وی افزود: رسیدن به رونق و خروج از رکود نیازمند کار همه مسئولان کشور است و اگر این مسئله محقق شود ما به نقطه‌ای می‌رسیم که مردم زندگی تؤام با عزت داشته باشد.

روحانی اضافه کرد:‌اگر می‌خواهیم به رونق برسیم باید دانشگاه‌های ما پایه اقتصادی داشته باشیم؛ در دنیای امروز اقتصاد سنتی قابلیت رقابت با جهان را ندارد و ما در صورتی می‌توانیم با اقتصاد جهانی رقابت کنیم که اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد. دانش‌بنیان شدن اقتصاد زمانی رخ می‌دهد که ما مدرک‌گرا نباشیم.

وی ادامه داد: من مفتخرم که اعلام کنم در طی یکسال و چند ماه اخیر علیرغم آنکه جلسات، کنفرانس‌ها و نشست‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در محیط دانشگاه انجام شده اما آرامش نیز حکمفرما بوده است؛ برای ما افتخار است که نشستی برگزار شود ولی همه به یکدیگر احترام بگذارند.

روحانی با بیان اینکه آنچه برای ما به عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است اخلاق است، اظهار داشت: همه خط قرمزها در مسائل مختلف و از جمله سیاست خارجی که مطرح می‌شود بعد از اخلاق قرار دارد و اخلاق مهمترین خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: برای ما مهمتر اینکه وزیر چقدر رای بیاورد این است که مردم شاهد باشند دولت و مجلس و همه مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی را مدنظر دارند.

روحانی افزود: آنچه اسلام به ما گفته این است که ما نسبت به افراد احترام آنها، شخصیت آنها و کرامت آنها توجه کنیم و این مسائل مدنظر ما باشد.

وی گفت: تجسس‌ یا اینکه در گوشه زندگی فردی بگردیم که حتما نقطه ضعفی پیدا کنیم و بعد با ذره‌بین آن نقطه ضعف را بزرگ کنیم چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: باید کاری کنیم از تریبون‌های مجلس،‌ دولت و همه تریبون‌های کشور که مدارس، دانشگاه‌‌ها و مکان‌‌های اینچنینی ببینند کشور اسلامی است.

وی ادامه داد: کشور اسلامی اساسش بر اخلاق، قانون و اصول است و باید وفادار به این اصول باشیم و ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس‌‌جمهور یادآور شد: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند.

وی افزود: گرچه اصولگرایان و اصلح‌طلبان هر دو فرزندان انقلاب و خادمان آن هستند ولی هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و همه اینها برای گرم کردن تنور است و ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم برای خدمت ما را فرستادند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آشنایی من با وزیر علوم پیشنهادی به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد کمیسیونی را تشکیل داد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و من به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شدم.

وی گفت: آقای دانش‌آشتیانی که در سپاه پاسداران خدمت می‌کرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابطی بین دانشگاه و جنگ در این ستاد حضور داشتند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان در جنگ بودند و خدمت کردند و خیلی‌ها در دانشگاه بوده و هستند و همه آنها هم عطری از دانشگاه و هم عطری از جبهه را استشمام کردند.

روحانی افزود: تحقیقات من به من می‌گوید آشتیانی کسی که سال‌ها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه بوده و در جنگ خدمت کرده و تمام مدارج علمی را طی کرده و در مسئولیت‌های مختلفی که داشته از جمله شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها وجود داشت و یا سرپرستی دانشگاه قبل از اینکه یک مدیر سیاسی باشد یک مدیر اجرایی است.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی با دانش آشتیانی صحبت کردم گفت سیاست به مفهوم داخل جناح بودن را سال‌هاست که کنار گذاشتم و بیشتر در کارهای فرهنگی، عملیاتی و اجرایی فعالیت می‌کنم.

وی افزود: سوابق سیاسی افراد برای من مهم نیست مهم وفادار بودن به نظام، انقلاب، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و خدمت به مردم است.

روحانی ادامه داد: دانش آشتیانی سوابق خوبی دارد، پدر وی نیز از علما و سال‌ها نماینده مجلس بود. عالم فرهیخته‌ای که متواضع و پخته بود بنابراین دانش آشتیانی از خانواده روحانیت است که از جوانی در مدارس و دبیرستان‌های فعال مذهبی تحصیل کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دانش آشتیانی در دفاع مقدس فعال بوده، در سپاه خدمت کرده و با وزارت علوم کاملا آشنایی دارد و دارای تجربیات فراوانی در رشته علمی خودش است که مجموعه اینها نشان می‌دهد وی با این شخصیت می‌تواند دانشگاه را اسلامی‌تر کند و دل ما قرص است که با حضور او فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه‌ها توسعه یافته و دانشگاه پرنشاط‌تر و آرام‌تر می‌شود و از کمیت به سمت کیفیت می‌رود و می‌تواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی در کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه نشاط دانشجویی می‌خواهیم، آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم، باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو سود ببرد و هم استاد بتواند خدمت کند و دانش آشتیانی می تواند این شرایط را فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه دورانی که می‌توانستیم با سرپرست وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است گفت: از اینکه زیاد خدمت مجلس می‌رسم افتخار می‌کنم ولی امیدوارم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید و دانش آشتیانی بتواند رای لازم را امروز کسب کند زیرا دانشگاه منتظر است که از حال اداره با سرپرست خارج شود ولو اینکه سرپرست علم‌آشنایی مانند نجفی در راس این وزارتخانه باشد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس و دولت دست به دست هم بدهیم تا امروز وزیر تعیین شود و نشاط بیشتری را شاهد باشیم، تمام نظرسنجی‌ها و نامه‌ها نشان می‌دهد که دانش آشتیانی در نظر دانشجویان و اساتید مقبول است و مطمئنم حضور این شخصیت بی‌حاشیه در مجلس برخی‌ حاشیه‌های مطرح شده را هم به کنار می‌راند و وی می‌تواند خادم مردم بوده و دانشجویان ما را هم خوشحال کند.