حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان در سخنانی با تحلیل دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی به بیان ویژگی‌های بارز امام خمینی (ره) پرداخت.

متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان در ادامه آمده است:

دو ابر قدرت جهان با همه‌ی اختلافات، بر سر جلوگیری از انقلاب اسلامی ایران اتفاق نظر داشتند

خداوند را سپاس‌گزاریم که این توفیق را به ما عنایت کرد که در خدمت برادران و خواهران متدین، شهید پرور و انقلابی قزوین باشیم.

آیاتی که تلاوت شد، داستان پیامبر و نبی خدا در مورد فرعون بود که خداوند تذکر می‌دهد به موسی که ای موسی، به‌یاد بیاور وقتی که به تو گفتیم قومت را از ظلمات به سوی نور هدایت کن و مردم را به ایام الله متذکر کن و به یاد آورید زمانی را که موسی به قومش گفت که چگونه خداوند آنان را از حکومت فرعونیان نجات داد؛ فرعونی که آنان را شکنجه می‌کرد، پسران‌شان را می‌کشت و دختران‌شان را زنده نگه می‌داشت.

این ایام متعلق به انقلاب است و قبل از هر چیز ما باید به این آیات عمل کنیم و مبنای حرکت‌مان را همین حرکت الهی قرار دهیم. شاید بهترین عبرت برای همه ما، سرنوشت انقلاب اسلامی است که قدرت‌های جهانی دست به دست هم داده بودند تا از پیروزی این انقلاب جلوگیری کنند، اما این انقلاب به‌رغم تلاش همه‌ی قدرت‌های جهانی به پیروزی رسید.

دوستان اگر به خاطر داشته باشند یا سن آنها به آن زمان برسد، یادشان می‌آید که انقلاب ما در زمان جنگ سرد رخ داد. بعد از جنگ جهانی دوم، دو ابرقدرت در جهان وجود داشت، یکی امریکا و یکی اتحاد جماهیر شوروی كه به‌نحوی جهان را بین خودشان تقسیم کرده بودند و بر سر جهان و تقسیم کشورهای مختلف با یکدیگر در ستیز و مبارزه بودند، اما این دو ابر قدرت با همه‌ی اختلافات، بر سر یک موضوع با هم اتفاق نظر داشتند و آن هم جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی بود. اتحاد جماهیر شوروی تا آبان 1357 نسبت به انقلاب اسلامي کینه‌ورزی می‌کرد، امریکا هم که مشخص بود با تمام امکانات درصدد حفظ رژیم شاه در ایران بود.

چه شد که یک روحانی با مردمی دست خالی بر همه‌ی ابرقدرت‌های متحد جهانی پیروز شد؟

حالا چطور شد که این انقلاب با رهبری مردمی با دست خالی در مقابل یک رژیم کهنسال شاهنشاهی، در مقابل یک ارتش تا بن دندان مسلح، در مقابل حمایت شرق و غرب، در مقابل حمایت همه‌ی قدرت‌ها به پیروزی رسید؟ این سؤال یکی از سؤال‌های کلیدی است که می‌تواند ابزاری باشد که بسیاری از مسائلی را که در آینده پیش خواهد آمد، به واسطه آن حل کنيم. چه چیزی موجب شد در چنین جهان ضد دین، یک روحانی و یک مرجع با یک مشت مردم دست خالی بر همه‌ی ابرقدرت‌های متحد جهانی پیروز شود؟ سه عنصر در اینجا دست به دست هم داد، رهبری شجاع، ایده آرمانی و مردمی جان‌فدا و ایثارگر که به خود آگاهی رسیده و نقش خودشان را در این جهان تشخیص داده‌ و به خود باوری رسیده‌ بودند.

در این نشست بنده فقط در مورد نقش امام صحبت می‌کنم. اینکه امام چه نقشی داشت و چرا توانست چنین رهبری را ایفا کند؟ پاسخ به این سوال که چه چیزی از امام چنین راد‌مرد بزرگ، شجاع و امیدواری ساخته است و مهم‌تر و بالاتر از این، مهندسی عالم و فطرت را کشف و اعتقاد پیدا کرده بودند؛ وقتی که انسان به کلمات امام مراجعه می‌کند، می‌بیند پیروزی انقلاب اسلامی از روز اول برای ایشان مثل روز روشن بوده است.

سال 46 دوران اقتدار رژیم شاهنشاهی بود و امام تبعید شده بودند و هیچ نفس‌کشی دیگر، در این جهان باقی نبود. شاه تبدیل به یک فرد سرکوب‌گر و قدرتمند شده بود، که بر ایران حکومت می‌کرد.

در آن تاریخ دو نامه وجود دارد یکی شریفه‌ی نور و دیگری به آیت الله گرامی و آیت الله یزدی می‌نویسد ظاهراً حوزه‌ها دیگر ناامید شده بودند و در این باره به آیت الله گرامی می‌گوید من مطمئن به پیروزی هستم و این جمله زیبا را به آیت الله یزدی می‌نویسد که می‌فرمایند انفجار عظیمی در راه است، که ان‌شاالله ما شاهد آن انفجار عظیم خواهیم بود.

وقتی به سكوت و تأمل امام نگاه كنیم، می‌فهمیم که چگونه امام مسلط بر خویش هستند. به عنوان رهبری که هیچ چیز نباید او را بلرزاند، وقتی که طلبه‌ها در قم مورد هجوم قرار گرفتند و در فروردین 1342 مثل لشکر شکست خورده‌ای به سمت منزل امام می‌روند و امام با یک جمله آرامش خود را به آنها منتقل می‌كند: "الحمدلله همین را از خدا می‌خواستیم که رژیم خودش را نشان بدهد" بعد از اینکه امام را دستگیر کردند و به زندان بردند و بعد از آنكه در 17 فروردین 1343 آزاد شدند، در 18 فروردین امام برای طلبه‌ها سخنرانی کردند و فرمودند: "والله هنوز نترسیده‌ام."

این طمانینه و آرامش از کجا بود؟

شهید مطهری در آبان 1357 به خدمت امام رسیدند و وقتی به جمع طلبه‌ها، علما و جامعه روحانیت در مدرسه رفاه بازگشتند، به آنها گفتند: "من امامی را دیدم که "آمن بهدفه، آمن بسبیله و آمن بامته"؛ به امت، هدف و آن روشی که انتخاب کرده، ایمان صد در صد دارد. فرمودند که به امام عرض کردم آقا با این وضعیت امکان پیروزی نیست، یک رژیم قدرتمند با یک ارتش مقتدر و تحت حمایت ابر قدرت‌ها در ایران حاكم است كه امام فرمودند: "آقای مطهری مطمئن باش تا چند وقت دیگر انقلاب به پیروزی می‌رسد."

امام مهندسی عالم را کشف کرد

آیا امام علم غیب داشت؟ من معتقدم بالاتر از علم غیب بود، چرا كه علم غیب را ممکن است انسان با مرتاضی و روش‌های ریاضت به دست بیاورد و این برای همه انسان‌های عادی هم قابل دسترس است، اما امام بالاتر از اینهاست، مهندسی عالم را کشف کرد. یعنی چه؟ یعنی امام به دست آورده بود که این جهان مبدأش كجاست؟ گذرش چیست؟ پایان تاریخ آن چیست؟ این را امام کشف کرده بود و باور کرده بود.

در قرآن تأكید شده كه ما این جهان را بازیچه و بیهوده نیافریده‌ایم، بلکه بر مبنای حق آفریدیم و می‌فرماید که ما همه‌ی این آفرینش را به خاطر شما انسان‌ها آفریدیم و آنچه که در زمین است، به‌خاطر وجود مبارک شما انسان‌هاست. این خورشید و ماه چرخنده را به خاطر خدمت به انسان آفریدیم و هر چیزی که در زمین و آسمان هست و همه حیوانات برای توست و همه چیز دست به دست هم داده که ما بخوریم و از آنها لذت ببریم، خداوند در قرآن می‌فرمایدکه آنهایی که خوردند و لذت بردند، کافر شدند ولی مؤمنان این طور نیستند. پس تو برای چه آفریده شده‌ای؟ برای رسیدن به خدا، رسیدن به جایی که جز خدا کسی را ندیده‌ای که در کنار خدا قرار می‌گیری و در جایی دیگر خداوند می‌فرماید: ای انسان! فقط برای خوردن و خوابیدن آفریده نشده‌ای، همه‌ی اینها وسیله است که تو تلاش کنی و به لقا الله یعنی ملاقات با پروردگار برسی همان طور كه امام خمینی بارها تأكید كردند: "خدایا ما را از این مادیات منقطع کن تا چشم و دل ما باز شود تا آن نادیدنی‌ها را ببینیم.

در حكومتی كه عدالت علی علیه السلام سرلوحه همه امور است، باطل قابل سازش و سازگار است؟ خدا این همه آسمان و زمین را برای انسان بیافریند، بعد یک عده مثل صدام، بوش و اوباما در این دنیا هر کاری دل‌شان خواست می‌کنند و یک طاغوتی در مقابل خدا می‌شوند، خدا در قرآن در جای دیگري می فرماید که چه تمدن‌ها فرو ریختیم به خاطر ظلمی که بر آنان حاکم بود و وقتی که عذاب ما آمد، فرار کردند. نگاه امت را خراب نکنید، برگردید به خانه‌های‌تان تا سؤال شوید از کارهای که انجام دادید، بعد می‌فرماید ما آنها را مثل گندم درو کردیم و سرکوب کردیم. چرا؟ چون ما جهان را بازیچه نیافریدیم که این همه کارکنیم و یک عده بیایند ظلم و ستم کنند، اگر می‌خواستیم، می‌توانستیم؛ اما از حکمت واقعی خدا دور است. بلکه چنان کلمه حق را بر باطل می‌كوبیم که باطل نابود شود.

انسان گل سر سبد همه‌ی موجودات است و همه چیز در خدمت انسان است. حقانیت آفرینش و هدف‌مندی انسان با ظالمین و ستم‌کاران قابل جمع نیست، در مهندسی عالم پیروزی حق بر باطل میسر می شود.

اگر سال 46 که همه از پیروزی ناامید بودند، امام امیدوار بود و گفت مطمئن باشید ما انفجار نور هستیم. در جنگ تحمیلی، هواپیماهای استراتژیک کانادا از جانب صدام اول روی آسمان ایران مانور داده و سپس مناطقی از این خاك را بمباران كردند، شهید بابایی برای مقابله با دشمن روی سطح دریا هشت ساعت پرواز کرد تا یکی از این هواپیما‌ها را زدند. امام در پاسخ به اقدام صدام و عكس العمل شهید بابایی و نیروی هوایی می‌گویند که این هواپیمای فرانسوی را که می‌گویند، همه چیز را از بین خواهد برد، دیدید که خدا با آنها چه کرد. در یک موقعیت سختی که ایران انقلاب کرده، ارتش در حال بازسازی است و نیروی نظامی جدید به وجود نیامده، این دشمنان انقلاب اسلامی به سراغ صدام دیوانه می‌آیند، تحریکش می‌کنند و به ایران حمله کرده و جاهای مختلف ایران را بمباران کردند.

برخي از فرمانده‌هان نظامی بعد از این اقدام صدام خودشان را باخته بودند، خدمت امام رسیدند، امام فرمود: "دیوانه‌ای سنگ انداخته و رفته، صدام از اسلام سیلی می‌خورد که نتواند هیچ کاری بکند"، اگر شاعر از روی شعر بگوید امام به حرفی كه می‌زد معتقد بود، مثلا زمانی كه چند آمریكایی در ایران گروگان گرفته شده بودند، آمریکا به حمله‌ی نظامی تهدید کرد، ولی امام در پاسخ به آمریكا فرمودند که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

زمانی كه آمریكا با حضور در طبس قصد ضربه زدن به پایه‌های انقلاب را داشت، خداوند در غیبت حکومت و نظام و ارتش و سپاه طوفان شن فرستاد و نیروهای متجاوز دشمن را مچاله کرد و آنها را مجبور به ترك خاك ایران كرد.

امام مشرف به مسائل عرفانی بود و از همه مهم‌تر اینكه اعتقاد داشت، این جهان بی هدف آفریده نشده، برای آفرینش خلق قطعا یک هدفی وجود دارد، امام به وجود خدا ایمان داشت به همین خاطر نمی‌ترسید. هر کسی که پیر و مسن می‌شود محافظه کارتر می‌شود، اما امام هرگز محافظه كارانه عمل نكرد.

اگر فرمایشات امام را در جلد 21 صحیفه امام را مطالعه کنید، در پیامی به مسئولین نظام متذکر می‌شوند که این نظام جمهوری اسلامی مقدمه برای حکومت جهانی است و برای حکومت واحد جهانی برنامه ریزی کنید، امام تأكید داشت كه همه چیز در دست خداست، پیامبر به مسلمانان صدر اسلام خطاب کرد که اگر شما از دین برگردید، هیچ اهمیتی ندارد؛ خدا یک قومی را می‌آورد که خدا را دوست دارند و خدا هم آنان را دوست دارد.

درس مهمی كه باید از امام بیاموزیم، این است كه وقتی از امام پرسیدند که آقا چگونه ممکن است شما با یک مشت مردم دست خالی و یک رژیم تا بن دندان مسلح وتحت حمایت همه‌ی ابر قدرت‌ها پیروز شوید؟ امام فرمود به یاری خدا من رژیم را سرنگون خواهم کرد و به جای آن جمهوری اسلامی را برقرار خواهم کرد.

امروز ما نشانه‌های به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام را در غرب مشاهده می‌كنیم، یکی از وظایف ما که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، انتخاب درست و سرنوشت ساز است که مردم باید پای صندوق‌های رای بیایند و چشم دشمن را کور کنند و نمایندگانی را انتخاب کنند که رنگ و بوی خدایی دارند.

وظیفه‌ی ما در مرحله‌ی اول ایجاد یك بستر داغ رقابتی و سالم است، از آن‌جایی که دولت برای خدمت‌گزاری همیشه در صحنه حضور دارد، شما نیز نگویید من با این دولت مخالف هستم و این شور را داشته باشید، پس خودتان موظف هستید که انتخاب صحیح داشته باشید و تلاش کنید که ان‌شاء الله این انتخابات پر شور باشد. من تشکر می‌کنم از آقای عباسی که یکی از کاندیدای جبهه پایداری است و همچنین جناب آقای حسینی ان‌شاء الله امیدواریم که دوستان تلاش کنند که این برادران مومن با رأی بالا وارد مجلس شوند.

دو کاندیدای قزوین

در این همایش حجت‌الاسلام علی عباسی و حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نيز به عنوان کاندیدای جبهه پایداری از قزوین معرفی شدند.

عباسی از اساتید حوزه علمیه، تحصیلات حوزوی خود را در قم در سال 1358 شروع کرد و سطح یک و دوی حوزه را در مدرسه حقانی و سپس مدرسه شهیدین که زیر نظر آیت الله شهید بهشتی و شهید قدوسی اداره می شد، ادامه داد. وي چند سال درس خارج را در مدرسه شهیدین و در حوزه علمیه گذراند. اساتید سطح عالی او در اصول آیت الله سید کاظم حائری و در فقه حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، جوادی آملی و عندلیب بودند. عباسی سه سال مدیریت حوزه علمیه شیخ الاسلام قزوین، سه سال مدیریت حوزه علمیه عالی کوثر قزوین و سه سال معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین را بر عهده داشت. از جمله مسئولیت‌های سیاسی وی نيز می‌توان به مسئوليت هیات نظارت شورای نگهبان استان در دوره انتخابات خبرگان رهبری، دو دوره عضو هیات مرکزی اجرایی انتخابات و مسئوليت ستادهای مردمی دکتر احمدی نژاد در دوره دهم ریاست جمهوری اشاره كرد.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نيز از روحانیون سرشناس و ایثارگر قزوینی است. وي داماد مرحوم آیت الله سید حسن موسوی شالی است و سال‌ها در درس خارج مقام معظم رهبری، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله وحید خراسانی شرکت داشته است. وي 22 سال نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین، البرز و بسیج وزارت‌خانه‌ها بوده است.