شش اصل برای ساختارشناسی تحريف امام؛ راهبردهای جریان تجدیدنظرطلب برای القاء تفکرات انحرافی به اسم اندیشه امام

در دوران حیات امام خمینی(ره)، برخی افرادی که به ظاهر با اندیشه‌های امام همراه بودند، همچنان رگه‌هایی از مخالفت در تفکرات آن‌ها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی - اجتماعی کشور به آن‌ها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشه‌های امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمی‌خواستند دچار آن شوند. پس از رحلت امام همچنان این هژمونی فکری و سیاسی بر جامعه باقی بود، بنابراین باز هم این افراد جایی برای مخالفت با اندیشه‌های امام نداشتند و می‌دانستند که اگر با اندیشه‌های امام مخالفت کنند، جایگاه اجتماعی خود را در میان نخبگان و عموم جامعه از دست خواهند داد.

ولنگاري فرهنگی؛ محصول رسوخ و نفوذ اشرافي‌گري در هيات حاكم دولت يازدهم

دکتر محمد سلیمانی طی یادداشتی نوشت: "بر كسي پوشيده نيست كه دولت يازدهم در حوزه ترويج فرهنگ اشرافي‌گري گوي سبقت را از همه دولت‌ها ربوده است. ذات اشرافي‌گري، ولنگاري است. فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني مبتني بر ساده زيستي بوده و هست. بنازم به حضرت امام خميني(ره) كه با خانه و حسينه جماران خود، اشرافی گری ها را رسوا كرد و تا ابد رسوا خواهد كرد. وقتي كارگران ناباورانه شاهد بازديد مسؤولان از دستاوردهاي آن‌ها در ماشين سواري شاسي بلند چند صد ميليون توماني باشند، چه فكري خواهند كرد؟ رفاه با اشرافي‌گري، زمين تا آسمان فاصله دارد. "

مهم: خطرات تعامل تمام قد با FATF / بررسی اطلاعیه مهم FATF و حواشی پیرامون آن

چندی پیش نیز، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته بود نمایندگان دولت ایران اخیراً با سازمان بین‌المللی «گروه ویژه اقدام مالی» برای گزارش تغییرات سه سال اخیر در سیستم مالی ایران و مذاکره در خصوص خارج شدن از لیست سیاه، دیدار کرده‌اند. کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی، 24 ژوئن 2016 اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیت‌های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به‌مدت 12 ماه برای بررسی پیشرفت‌های ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافق‌شده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است.

مهم: معرفی و کارکردهای کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی(FATF)

کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است. یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملا بر توصیه‌های این گروه منطبق بوده و آنها را اجرا کرده‌اند. این گروه بیشتر کشورهای توسعه یافته هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته آخر کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشتند و لذا از نظر گروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. این دسته خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمی‌شود. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیه‌شان اقدام متقابل نیز صورت می‌گیرد. تا روز جمعه گذشته ایران و کره شمالی در دسته آخر قرار داشتند. پس از نشست کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی در شهر بوسان اقدامات متقابل علیه ایران برای 12 ماه تعلیق شد. دلیل آن نیز تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام» در 12 ماه آینده است. مفاد برنامه اقدام هنوز منتشر نشده است.

بررسي و شاخص‌هاي حكمرانی خوب و ارائه حكمرانی شايسته از ديدگاه اميرالمؤمنين امام علی(ع)

امروزه پارادايم «حكمراني خوب» يك شيوة رايج و مسلّط براي ادارة جامعه در سطح جهان بوده و متفاوت از دولت و حكومت است. در اين نوشتار، ابتدا «حكمراني خوب» و شاخص‌هاي آن با روش «توصيفي – تحليلي» بررسي و سپس «حكمراني شايسته» و شاخص‌هاي آن از ديدگاه حضرت علي(ع) تجزيه و تحليل شده و در نهايت، تعدادي از شاخص‌هاي حكمراني شايسته از ديدگاه آن حضرت با شاخص‌هاي حكمراني خوب از ديدگاه نهادهاي بين‌المللي و انديشمندان غرب مقايسه گرديده است.

ده پیشنهاد به دولت روحانی برای مقابله با بحران اقتصادی در پسابرجام

یکی از اولویت های اقتصادی حال حاضر کشور برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ی جهانی، شناسایی بنگاه های اقتصادی چابک و توانمند برای محوریت حرکت اقتصاد کشور در بازارهای جهانی و ایجاد سهم بازار برای اقتصاد ایران در عرصه‌ی جهانی و به‌عبارتی سوار شدن بر موتور محرکه‌ی اقتصاد ایران در این مسیر است.

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت چهارم: ارزیابی توان آمریکا برای وارد کردن ضربه‌ی اول به ایران

آمریکا کشوری درگیر بحران اقتصادی و بانکی و بدهکار به نظام اقتصادی بین‌المللی است. طبیعی است که لشکرکشی نیاز به بودجه‌ای مضاعف دارد. آمریکا برای شروع جنگی جدید، به بودجه‌ی بیشتری نیاز دارد و این بودجه از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی پولی استقراض می‌شود.

آیا برجام‌های دیگری در راه‌اند؟ هم چرخ سوریه بچرخد، هم چرخ ایران!!!

یکی از مسائلی که از هم‌اکنون می‌توان بر روی آن تأمل کرد، برنامه‌ی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. با توجه به ناکارآمدی دولت در تحقق وعده های اقتصادی، روحانی چاره‌ای جز جلب توجهات به سوی سیاست خارجی و دستاورد مهمش یعنی برجام ندارد. به این معنا که رئیس جمهور ملموس‌تر شدن نتایج برجام را هم‌چون چرخیدن چرخ زندگی مردم، بار دیگر به مذاکرات و «تعامل» با ابرقدرت‌ها گره بزند، اما مذاکره در چه زمینه‌ای؟

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت سوم: امکانات استراتژیک ایران

جمهوری اسلامی ایران از توان بهره‌وری از بازدارندگی مثلثی (سهیم کردن متحدان منطقه‌ای آمریکا) برای بازداشتن آمریکا از حمله برخوردار است. منطقه‌ی غرب آسیا سوای از موقعیتی که برای منافع ملی آمریکا دارد که تهدید آن چیزی کمتر از تهدید یکی از ایالت‌های آمریکا نیست، دربردارنده‌ی برخی متحدان ایدئولوژیک و اقتصادی-استراتژیک این کشور نیز هست. در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، اسرائیل به‌عنوان جفت جدانشدنی آمریکا در منطقه، روی ثبات را به خود نخواهد دید.

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت دوم: افزایش توان استراتژیک از طریق برخی فرصت‌های نظامی

 توان دفاعی و نظامی هر کشور پشتوانه‌ی تعریف استراتژیک آن است. به همین دلیل است که حوزه‌ی استراتژیک از حوزه‌ی نظامی-دفاعی قابل تفکیک نیست. در اینجا به این دو مهم به‌صورت تلفیقی اشاره می‌شود. لذا در این قسمت، به‌طور خاص تلاش خواهیم کرد تا به توان نظامی-استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و ناتوانی حریف در وارد کردن ضربه‌ی اول (به‌عنوان ضربه‌ی آخر) در مواجهه با خصم اشاره کنیم. هم ازاین‌رو ابتدا به توان نظامی دفاعی ایران در بستر عمق استراتژیک این کشور اشاره خواهیم کرد و سپس به ناتوانی حریف خواهیم پرداخت.