«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت سوم- سَهْل‌بن‌سَعْدساعدی در سایه ابهام ها!

سهل بدنبال کشته شدن عثمان، به همراه گروهی از انصار با حضرت علی(ع) بیعت کرد و در جنگ صفین نیزحضور داشته است. منابع تاریخی از سال (41ه.ق تا 61ه.ق)اخبار خاصی از سهل بخصوص درباره رویکرد وی به قیام امام حسین(ع) گزارش نکرده ­اند، جز یک خبر و آن هم در احتجاج امام حسین(ع) با سپاه عمرسعد در کربلا بود که در آن احتجاج امام از کسانی چون سهل نام می برد. سهل سابقه درخشانی در دوره پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) دارد، حال چرا در حادثه ای به این مهمی خبری از سهل نیست خود جای سوال دارد؟ این در حالی است که سهل سیره و منش پیامبر(ص) را با امام حسن و امام حسین (ع) دیده بود و می دانست حسین(ع) چه جایگاهی در نزد پیامبر(ص) دارد.

بسترهای شکل‌گیری حادثه‌ عاشورا / وقتی ارزش های مادی جایگزین ارزش های انقلابی ‌شود

سخن اصلی آن است که اساسا غفلت از امام، مسیر را برای ورود جریان‌های باطل هموار می‌کند. این همان دغدغه‌ای بود که جان مطهر رسول اکرم اسلام را در سال‌های پایانی عمر مبارکشان، در خود گرفته بود و در انتها نیز با حمایت و حضور مستقیم وحی، پرده از بیم و نگرانی‌های دل الهی او برداشته شد. ماجرای غدیر خم تنها یک ضیافت آسمانی برای بیان عالی‌ترین موهبت الهی نبود، سخنان رسول اکرم در روز هجدهم ماه ذی‌حجه سال دهم، یک دوره‌ی عالی جریان‌شناسی و روشنگری در رابطه با فتنه‌هایی بود که می‌توانستند در لباس دین، روح غدیر را بیازارند و سر صاحب غدیر را از سینه‌ی رسول خدا بردارند و بر سرنیزه‌ها بنشانند.

هفت مؤلفه‌ی کنش انقلابی / تفاوت میان انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها

براساس دیدگاهی که امام خامنه‌ای در زمینه‌ی مبانی انسان‌شناسی انقلاب می‌پرورانند، ازآنجاکه انقلاب درونی آغاز نقطه‌ی انقلاب است، موتور محرکه‌ی انقلاب نیز مردم هستند. مردم در اینجا وجه اجتماعی همان انسانِ انقلاب‌یافته از درون یا انسان انقلابی است؛ هنگامی که انقلاب درونی فراگیر شود و انقلاب از وجودهای انقلاب‌یافته به آحاد جامعه سرریز شود. قرار نیست آرمان‌های انقلاب به‌یکباره محقق شود و مسیری تدریجی و تاریخی در پیش است. مسئله‌ی دیگر جهت‌گیری کلی نظریه‌های انقلاب است. نظریه‌های انقلاب اغلب یا در موضع جلوگیری از وقوع انقلاب هستند یا آن را به‌مثابه‌ی عارضه‌ی اجتناب‌ناپذیر تعارض طبقاتی، تلقی و تجویز می‌کنند. انگاره‌ای که رهبر معظمانقلاب در تشریح انقلاب اسلامی به آن می‌پردازند، براساس نگاه مثبت به انقلاب است. این انگاره انقلاب را تلاش برای تکامل می‌داند و در پی بازتولید آن است.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت چهارم- عَزرَة بن قيس ؛اهل شعار نه اهل عمل

عزره بن قیس از جمله کسانی است که در بزنگاه های سخت زندگی آزمون موفقی پشت سر نگذاشت. از اینرو وی نمونه خوبی برای سنجش کسانی است که گفتارشان با کردارشان نمی خواند. منابع تاریخی از نقش عزره بن قیس در دوران خلافت خلفای راشدین و امیرالمومنین(ع)، اخباری چندانی ارائه نکرده اند. با این حال در دوران امویان و بخصوص ماجرای حجر بن عدی، بار دیگر ردپای عزره بن قیس در تاریخ دیده می شود. در این ماجرا عزره بن قیس جزء کسانی بود که شهادت دروغ بر ضد حُجْر‌بن‌عُدی داد.

واکاوی ماهیت و سرنوشت 20 نفر سیاسیون همسفر با امام خمینی(ره) از پاریس به ایران در 12 فروردین 1357

در این گفتار به سرنوشت کسانی پرداخته می شود که در شکل گیری انقلاب اسلامی به روش های مختلف نقش داشتند و در فرانسه در کنار امام خمینی قرار گرفته و در 12 بهمن 1357 جزو 30 نفر همراهان امام از فرانسه به ایران بازگشتند. برخی با صداقت و عزت نفس این مبارزه و ایستادگی بر روی آرمان های انقلاب و امام شان را تا پای جای ادامه می دهند و عده ای نیز مردود و در مقابل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، قرار می گیرند. در این میان برخی از خبرنگاران ایرانی نیز همراه امام در پرواز بودند مانند رسول صدرعاملی و شاهرخ حاتمی، که در این نوشتار تنها به زندگی سیاسیون پرداخته می شود.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت پنجم- بِشْرِ بْنِ‏ غَالِب؛ صحابی جامانده از عاشورا

آنچه مسلم است، اینکه بِشْرِ بْنِ‏ غَالِب‏ در روز عاشورا در جمع یاران امام(ع) حضور ندارد اگر چه در سپاه عمرسعد نیز حضور نداشت. نکته ای که برای ما در این مبحث مهم است اینکه سندی و یا گزارشی در دست نیست که چرا بِشْرِ بْنِ‏ غَالِب‏، نواده پیامبر(ص) را يارى نكرد. نکته قابل تامل درباره چرایی عدم همراهی بشر بن غالب با امام حسین(ع) است. آیا بشر می دانست که این مسیری که حسین بن علی(ع) در پیش گرفته منتهی به شهادت می شود، از اینرو کنار کشید؟ به فرض اینکه این احتمال را بشر داده باشد، چگونه می توان خود را جز اصحاب امیرالمومنین و ائمه معصومین قرار داد و راه دیگری جز راه آنها پیمود.آیا دچار غبار فتنه شده بود؟ آیا مادیات دنیوی او را وسوسه کرده بود؟ و دهها سوال دیگر...

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت اول- شبث بن ربعی تمیمی

شبث بن ربعی بن حصين بن عثيم بن ربيعة بن زيد ابن رياح بن يربوع بن حنظلة از بني تميم با کنیه ­ی أبا عبدالقدوس‏، شیخ و بزرگ مضر و ساکن کوفه بود. شبث در دوران حیات خود، پیامبر(ص) را درک ولی جزء اصحاب ایشان به شمار نمی ­آید. وی به علت نداشتن ایمان قوی و بصیرت، بخش زیادی از حیات خود را که از رحلت پیامبر تا دوران زبیریان را در بر می گرفت، مدام بین حق و باطل سرگردان بود.

به نام ایران، به کام منافقین و ضد انقلاب/ تولید و پخش کلیپ و تبلیغات مکرر شبکه‌ ماهواره ای "GM-TV" در راستای حمایت از کالای ایرانی!!

این شبکه در رقابتی عجیب و غریب با شبکه‌های داخلی می‌خواهد بگوید: «ما از شما در جذب مخاطب موفق‎تریم» مخاطب ایرانی اگر شبانه‌روز هم پای تلوزیون جم و امثالهم باشد، باز هم غیرت و عرق ملی دارد، پس «جم» برای جذب بیشتر، به یک مسئله‌ی داخلی و ملی چنگ می‌اندازد. دقیقا همان‌کاری که در ایام محرم انجام می‌دهد؛ یعنی پخش تیزری با محوریت امام حسین(ع) و موسیقی حزین و «سلام بر حسین(ع)» و ... که مابین سریال‌های ترکی پخش می‌شود. این تفکری ساده‌لوحانه است که گمان کنیم شبکه‌ای که صاحب‌اش سعید کریمیان است و پدرش عضو مجاهدین خلق بوده و خودش چند صباحی را در پادگان اشرف گذرانده و بقیه‌ی افراد خانواده‌اش هم ربطی به مجاهدین خلق و دشمنان ایران دارند، با این کارش قصد ادای احترام به امام حسین(ع) را دارد.

رحیم پور ازغدی: "یوحنا" معلم یزید را بشناسید

حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه تاریخ اهل سنت غالباً تاریخ محبت به امام حسین(ع) بوده است گفت: مرزکشی میان سنی و وهابی در مورد عاشورا و امام حسین امروزه ضروری است. وهابیت و اهل سنت یکی نیستند و از جنبه های گوناگون از جمله مباحث کلامی تفاوت دارند.

عاشورا در انديشه امام خمينى(ره)

با اين كه بيش از هزار و سيصد صد سال از واقعه جانسوز عاشورا مى‏گذرد، اما هنوز عاشورا چشمه جوشان حماسه و آزادگى و رمز جهادِ پايدار براى ماندگارى آيين الهى است؛ آيينى پيام آور توحيد و عدل و در خور شأن والاى انسان، تا به بركت شعور خدادادى و شور حقيقت خواهى، شايسته جانشينى پروردگار در زمين گرديده، جان او تجلى گاه توحيد و عدل شود.