تقابل با ریشه یا میوه/ بلاتکلیفی جامعه روحانیت مبارز در مواجهه با دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

مگر هاشمی رفسنجانی که حامی اصلی حسن روحانی است عضو مؤسس جامعه روحانیت مبارز نیست‌؟ پس اگر «‌آب در کوزه است» چرا « تشنه لبان» در پی دیگران می‌گردند؟ اگر عضو این تشکل است یعنی که «‌یار در خانه است» پس چرا « گِرد جهان می گردند» تا یکی دیگر را پیدا کنند؟ اگر حسن روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است ، پس اعضای این تشکلدنبال چه هستند و چرا می خواهند از دیگری حمایت کنند؟ اگر هم عضو است اما در جلسات شرکت نمی‌کند و از آنان فاصله گرفته و به مجمع روحانیون - تشکل رقیب و انشعابی- نزدیک شده یا پیوسته چرا خروج یا اخراج او و نیز هاشمی و ناطق و امامی کاشانی و پور محمدی را اعلام نمی کنند؟! اگر هم نیست چرا نمی گویند نیست و اصرار دارند بگویند هست؟

گرایش نسل دوم اصولگرايي به جریان اعتدالگرايي و اصلاح‌طلبي؛ در پی ناامیدی از تغييرخواهي پدران سياسي خويش

"رنجي كه امروز اصولگرايان گرفتار آن شده‌اند ماحصل خودشيفتگي و تصلب گفتماني، مطالبات رنگين‌كماني، فقر چسبندگي تشكيلاتي، عقب‌ماندگي از تحولات سريع اجتماعي، دگر‌سازي و حذف‌خواهي، طردطلبي، بي‌توجهي به بينش اكثريت شهروندان، تضاد دروني منافع، نبود سازمان سياسي مقتدر و هژمونيك، عدم تعيين تكليف با مديريت هشت سال دولت قبل، عدم تسامح و تساهل سياسي و فرهنگي و... است."

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت دوازدهم- عَمروبن ‌حجّاج ؛دعوتگر بی بصیرت

عَمروبن ‌حجّاج زُبَیدی از قبیله زبید یمن و از جمله خواص این شهر بود که در زمان حیات رسول خدا(ص) ایمان آورد ، با این حال، اگرچه وی از اشراف و زعمای قوم خود در یمن بود ولی از نقش آفرینی وی در عصر پیامبر(ص) گزارشی وجود ندارد. اولین خبر جدی از عَمرو مربوط به جریان ارتداد بعد از رحلت رسول خدا(ص) است که در برابر این نگرش در یمن، سرسختانه مقاومت کرد و اجازه نداد کسی بر علیه دولت مرکزی خلیفه اول قیام کند. از نقش و جایگاه وی در دوران خلفای نخستین، اطلاع چندانی در دست نیست. با این حال نقش کلیدی و مهم عمرو بن حجاج زبیدی از دوره بنی امیه شروع می شود.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت یازدهم- احنف بن قیس؛ از مردودین امتحان خواص

بررسی زندگانی احنف بن قیس نشان می دهد که انتساب او به تشیع و قرار دادن او در زمره اصحاب ائمه(ع)دچار تردید جدی می‌باشد. محققان به خاطر همین اظهارات و اقدامات بر ضعف اعتقادی او پای فشاری کرده و از قول برخی از رجال نویسان به عدم تایید او حکم کرده‌اند.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت هشتم- زَحْر‌بن‌قَیْس جُعْفی؛ از شهدای صفین یا از قاتلین شهدای کربلاء!

زحر بن قیس جعفی از جمله شخصیت های است که در دوران خلافت معاویه بر ضد حجربن‌عدی شهادت داد. با ورود عبیدالله بن زیاد به عنوان حاکم به کوفه، زحر بن قیس به عنوان فرماندۀ نگهبانان کوفه منصوب شد. با ورود عمرسعد به کربلا، زحر بن قیس نیز در سپاه عمرسعد حضور یافت و یکی از برادران امام حسین(ع)، به نام ابوبکربن‌علی«عبدالله» را به شهادت رساند. با پایان یافتن روز عاشورا و انتقال اسراء و سرهای شهدا به کوفه، بدستور عبیدالله بن زیاد، زحر بن قیس جعفی به همراه أبو بردة بن عوف الأزدی وطارق بن أبی ظبیان الأزدی و جمعی از بزرگان کوفه مامور انتقال سر امام حسین(ع) به نزد یزید در شام شدند.

پایان قدرت شیطان/ تأملی بر یادداشت اخیر نظریه‌پرداز آمریکایی پیرامون ناتوانی آمریکا در "مدیریت امور جهانی خود"

استفان والت، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد به‌درستی پرده از ناتوانی آمریکایی‌ها در به‌اصطلاح «توان مدیریت امور جهانی خود» برمی‌دارد و اشاره می‌کند که «برخی از افراد مطلع و نزدیک به او، فکر می‌کنند کلینتون به‌سرعت رویکرد تا حدی محتاط‌تر اوباما را رها می‌کند و موضع مداخله‌جویانه‌تری برای مناطق دردسرسازی چون سوریه اتخاذ خواهد کرد. شاید این‌طور باشد، اما من مطمئن نیستم. روزهایی که در آن آمریکا هم‌زمان می‌توانست قسمت اعظم جهان را مدیریت کند، تمام شده است.»

پاسخی علمی به یک ادعای بی اساس و مغرضانه؛ آیا امام حسین(ع)، خواستار توافق با یزیدیان بودند؟!

مدتی است مطلبی از سوی یک سخنران[1] در ایام محرم امسال بر سر زبان‌ها می‌گردد که لازم است در نقد آن، چند سطری نوشته شود. این احساس وظیفه نگارنده صرفا به جهت سستی و کذب بودن مطالب مطروحه نیست، و تنها به این علت هم نیست که سخنران مذکور مانند نگارنده در کسوت مبلغ و صیانت کننده از دین و معارف دین است. بلکه آنچه نگارنده را موظف به نوشتن کرد این بود که اولا مطالب مذکور دروغی بزرگ و تحریفی خطرناک در رابطه با حماسه عظیم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است، و ثانیا این مطالب از سوی جریانی خاص و با اهدافی مشخص در رسانه ها برجسته شده است.

هشدار جدی درخصوص از بین رفتن شرکت‌های بزرگ و متوسط در دولت یازدهم/ چرا کشور به‌سمت رکود کامل اقتصادی پیش می‌رود؟

 در راستای به وجود آوردن تحرک کاذب در اقتصاد برای خروج از رکود، پرداخت تسهیلات محدود به صنایع کوچک و متوسط برنامه‌ریزی شد، ولی سیستم بانکی این‌بار هم دولت را یاری نداد وبه عناوین مختلف از اجرای تسهیلات بنگاه‌های معرفی‌شده سر باز زد و طرح را با عدم موفقیت روبه‌رو ساخت. از طرفی معاون وزارت صمت، در راستای موفقیت این طرح، صدور ضمانت‌نامه‌ی صنایع کوچک تا سقف سه میلیارد تومان را وعده داد، ولی ایشان بررسی نکردند که تقریباً بیشتر بانک‌ها اصلاً ضمانت‌نامه‌ی وزارت صمت و صنایع کوچک را قبول ندارند و طرح‌ها را پذیرش نمی‌کنند.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت هفتم- ابوالشعثاء دلداده بی قرار حسین

اگرچه کوفیان به بی وفایی مشهورند و امروزه برای بی وفایی از مردم کوفه مثال می زنند، اما بوده اند کسانی از جمع مردمان کوفه که عاشق و دلداده مکتب حسینی بوده و در این راه نه اهل گفتار که اهل شهادت بودند و در این راه فرصت سوزی نکردند و دنبال توجیه رفتارهای خود نگشتند بلکه قدم در راه شهادت گذاشتند که ابوالشَّعثَاء یکی از این کوفیان بود. از اینرو نمی شود در هر قضیه ای همه را به یک چوب راند. ابوالشَّعثَاء مردی شجاع، دلیر و از دلاوران و تیراندازان به نام کوفه بوده که در روز عاشورا در رکاب نواده پیامبر(ص) به شهادت رسیده و در زمره اصحاب امام حسين علیه السلام و شـهــدای كـربلا می‌باشد و صاحب منتهی الآمال به نقل از فيروزآبادى گفته كه وی از محدّثين نیز بوده است.

«عاشورا؛ آزمون پایمردی بر اصول و آرمان ها» / قسمت ششم- مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری

مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ ابن ربيعة بن رباح بن عوف بن هلال بن شمخ بن فزارة الفزاري، از قدمای تابعین، روسای شیعه و از زاهدین و از اصحاب حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است که ساکن کوفه بود. مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة از جمله کسانی است که در جنبش توابین حضور داشت از اینرو بیشترین گزارش های تاریخی درباره وی تحت تاثیر همین حادثه قرار دارد. با این حال اخبار پراکنده ای هم در منابع درباره قبل از این دوران وجود دارد. از جمله اینکه مسیب بن نجبه در جنگ قادسیه و فتوحات عراق حضور داشت. در دوران خلیفه سوم، جزء کسانی است که بر شیوه حکمرانی کارگزاران خلیفه اعتراض می کند. وی همچنین از امرای حضرت علی(ع) در جنگ های جمل، صفین و نهروان بود.