پول‌های بلوکه شده ایران در ایام مذاکرات کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرد؟

براساس اخبار واصله، این ۱۲ میلیارد به مرور به عمان منتقل شده تا به دلیل مسدود بدون شبکه سوئیفت از طریق صرافی‌ها به ایران منتقل شود. در این مسیر صرافی‌های اماراتی شهر دبی به کار گرفته می‌شوند. اما با شدت گرفتن این انتقالات آمریکایی‌ها با اخطار به امارات، آنها را از همکاری صرافی‌هایشان با ایران برحذر می‌دارند و همین اتفاق هم می‌افتد و باعث می‌شود حدود ۵ میلیارد دلار از دارایی‌های آزاد شده کشورمان در عمان بماند.
نکته مهم اینکه امروز و با برداشته شدن حداقلی تحریم‌های بانکی، چرا هنوز خبری از اینکه عمانی‌ها پول را برگردانده‌اند یا نه منتشر نشده است؟

خلع سلاح کردن ایران اسلامی از قدرت نظامی بازدارنده و ارسال کارت دعوت برای تکفیری‌های داعش

هفته گذشته، بانک مرکزی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و «کارگروه ویژه اقدام مالی» آن -FATF- به توافق رسیده است. بیانیه بانک مرکزی درباره جزئیات این توافق توضیحی نمی‌دهد. از سوی دیگر، سازمان مورد اشاره، مفاهیمی نظیر پولشویی، تروریسم، پول کثیف و... را در بستر استانداردهای نظام سرمایه داری و استکباری تعریف کرده و بارها دیده شده که همین استانداردها را هم به میل و دستور نظام سلطه جهانی تغییر داده است. بنابراین اولین پرسش از دولت محترم و بانک مرکزی آن است که آیا در تعریف تروریسم و پول کثیف و... با کارگروه FATF به نقطه نظر مشترکی رسیده‌اند؟!! بنابراین اگر تعریف حریف از تروریسم را پذیرفته باشیم، باید برای برقراری روابط تجاری با کشورهای غربی، نه تنها از حمایت حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و سایر نیروهای مقاومت دست بکشیم، بلکه از تولید موشک های بالستیک و تأمین بودجه سپاه قدس نیز خودداری کنیم!

آسیب شناسی انقلاب اسلامی؛ لازمه مصونیت در مقابل دشمن و حرکت و پیشرفت به سوی آرمان های انقلاب

جمهوری اسلامی در طول نزدیک به 4 دهه، در عرصه های مختلفی چون جنگ، تحریم و بحران های مالی بین المللی، توانسته توانایی و کارآمدی خود را در حفظ ثبات، امنیت و اعتماد عمومی ثابت کند و در حال حاضر نیز در منطقه آشوب زده غرب آسیا، جزیره ای ثبات و امنیت است. این شرایط، تصویر سکویی را برای پرش و حرکت به سمت پیشرفت همه جانبه نشان می دهد که نه تنها ایران را به یک اقتصاد پویا و رقابت پذیر تبدیل می سازد بلکه آن را برای نسل های آینده نیز پایدار می سازد. ولی در این میان، چالش های موجود در حوزه مدیریت سیاسی و اقتصادی مانع تحقق کامل شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی در بخش اقتصادی و به تبع آن اجتماعی شده اند، امری که یکی از آسیب های اصلی در جمهوری اسلامی است و به نظر می رسد این بخش می تواند با بهره گیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی، انقلاب اقتصادی را در کشور ایجاد کند.

«ترور نرم» منظومه فکری امام خمینی (ره)؛ استراتژی تجدیدنظرطلبان در راستای انحراف یا فراموشی اندیشه و محکمات امام در سطح جامعه

درباره موضوع بنیادی تحریف امام خمینی (رحمة الله علیه)، بحث‌های بسیاری از زوایای متعدد ‌می‌توان کرد، اما اگر ظرایف و دقایق این بحث، مرزبانی نشود باید اعتراف کرد که در همین بحث حتی با نام و عنوان تحریف امام، دچار تحریف ‌می‌شویم! از همین رو، این نوشته ‌می‌کوشد برای جلوگیری از ابتلا به عارضه خطرناک تحریف، به بازخوانی مبانی و اصول امام در گذر از نص بیانات ایشان بپردازد. متأسفانه ردپای جریان و افرادی در صحنه اجتماع و سیاست مشاهده می‌شود که به «ترور نرم» منظومه فکری امام خمینی روی آورده‌اند تا محکمات اندیشه او را محو نمایند و در حال تحمیل یک امام ساختگی بر پایه به اصطلاح قواعد مدرنیته و سیاست لیبرال مسلک هستند که در یک کلام بجای حاکمیت خدا، تعاملات با کدخدا پیگیری و رهگیری می‌شود.

شش اصل برای ساختارشناسی تحريف امام؛ راهبردهای جریان تجدیدنظرطلب برای القاء تفکرات انحرافی به اسم اندیشه امام

در دوران حیات امام خمینی(ره)، برخی افرادی که به ظاهر با اندیشه‌های امام همراه بودند، همچنان رگه‌هایی از مخالفت در تفکرات آن‌ها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی - اجتماعی کشور به آن‌ها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشه‌های امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمی‌خواستند دچار آن شوند. پس از رحلت امام همچنان این هژمونی فکری و سیاسی بر جامعه باقی بود، بنابراین باز هم این افراد جایی برای مخالفت با اندیشه‌های امام نداشتند و می‌دانستند که اگر با اندیشه‌های امام مخالفت کنند، جایگاه اجتماعی خود را در میان نخبگان و عموم جامعه از دست خواهند داد.

ولنگاري فرهنگی؛ محصول رسوخ و نفوذ اشرافي‌گري در هيات حاكم دولت يازدهم

دکتر محمد سلیمانی طی یادداشتی نوشت: "بر كسي پوشيده نيست كه دولت يازدهم در حوزه ترويج فرهنگ اشرافي‌گري گوي سبقت را از همه دولت‌ها ربوده است. ذات اشرافي‌گري، ولنگاري است. فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني مبتني بر ساده زيستي بوده و هست. بنازم به حضرت امام خميني(ره) كه با خانه و حسينه جماران خود، اشرافی گری ها را رسوا كرد و تا ابد رسوا خواهد كرد. وقتي كارگران ناباورانه شاهد بازديد مسؤولان از دستاوردهاي آن‌ها در ماشين سواري شاسي بلند چند صد ميليون توماني باشند، چه فكري خواهند كرد؟ رفاه با اشرافي‌گري، زمين تا آسمان فاصله دارد. "

مهم: خطرات تعامل تمام قد با FATF / بررسی اطلاعیه مهم FATF و حواشی پیرامون آن

چندی پیش نیز، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته بود نمایندگان دولت ایران اخیراً با سازمان بین‌المللی «گروه ویژه اقدام مالی» برای گزارش تغییرات سه سال اخیر در سیستم مالی ایران و مذاکره در خصوص خارج شدن از لیست سیاه، دیدار کرده‌اند. کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی، 24 ژوئن 2016 اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیت‌های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به‌مدت 12 ماه برای بررسی پیشرفت‌های ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافق‌شده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است.

مهم: معرفی و کارکردهای کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی(FATF)

کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است. یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملا بر توصیه‌های این گروه منطبق بوده و آنها را اجرا کرده‌اند. این گروه بیشتر کشورهای توسعه یافته هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته آخر کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشتند و لذا از نظر گروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. این دسته خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمی‌شود. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیه‌شان اقدام متقابل نیز صورت می‌گیرد. تا روز جمعه گذشته ایران و کره شمالی در دسته آخر قرار داشتند. پس از نشست کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی در شهر بوسان اقدامات متقابل علیه ایران برای 12 ماه تعلیق شد. دلیل آن نیز تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام» در 12 ماه آینده است. مفاد برنامه اقدام هنوز منتشر نشده است.

بررسي و شاخص‌هاي حكمرانی خوب و ارائه حكمرانی شايسته از ديدگاه اميرالمؤمنين امام علی(ع)

امروزه پارادايم «حكمراني خوب» يك شيوة رايج و مسلّط براي ادارة جامعه در سطح جهان بوده و متفاوت از دولت و حكومت است. در اين نوشتار، ابتدا «حكمراني خوب» و شاخص‌هاي آن با روش «توصيفي – تحليلي» بررسي و سپس «حكمراني شايسته» و شاخص‌هاي آن از ديدگاه حضرت علي(ع) تجزيه و تحليل شده و در نهايت، تعدادي از شاخص‌هاي حكمراني شايسته از ديدگاه آن حضرت با شاخص‌هاي حكمراني خوب از ديدگاه نهادهاي بين‌المللي و انديشمندان غرب مقايسه گرديده است.

ده پیشنهاد به دولت روحانی برای مقابله با بحران اقتصادی در پسابرجام

یکی از اولویت های اقتصادی حال حاضر کشور برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ی جهانی، شناسایی بنگاه های اقتصادی چابک و توانمند برای محوریت حرکت اقتصاد کشور در بازارهای جهانی و ایجاد سهم بازار برای اقتصاد ایران در عرصه‌ی جهانی و به‌عبارتی سوار شدن بر موتور محرکه‌ی اقتصاد ایران در این مسیر است.