حجت الاسلام شریف زاده با طرح این سوال که چطور برخی آقایان می‌گویند طرح گفتمان بهار و حامیان این گفتمان منافات و مخالفت با ولایت فقیه دارد، ادامه داد: طرح گفتمان بهار یعنی طرح ولایت و ما بین ولایت فقیه و ولایت امام زمان‌(عج) تمایز ذاتی و ماهوی قائل نیستیم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مراسم نکوداشت 8 سال تلاش جهادی در مرکز همایش‌های صدا و سیما با بیان این‌که کمتر اتفاق افتاده مبانی نظری و فکری دولت در عملکرد 8 ساله بررسی شود، می‌گوید: ما به دنبال یک تحول عظیم و حکومت آرمانی هستیم و نظام حکومت و انقلاب اسلامی بدون آرمان‌های الهی و انسانی بی‌معنا بوده و ارزش فداکاری ندارد.

رئیس جمهور در این جلسه مانیفست خصوصیات گفتمانی و فکری دولت را به صورت اجمالی طرح می‌نماید
حجت‌الاسلام بهمن شریف‌زاده پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه درباره شاخصه‌های گفتمان دولت نهم و دهم اظهار داشت: انسان ارزشمند است پس باید عزیز داشته شود و به او ستم روا نشود ستم در جانب اقتصادی، ستم در جانب شخصیتی، یک فرد مسلمان حق ندارد شخصیت دیگران را حقیر بشمارد، بگوید چون این‌ها مسلمان نیستند پس آدم نیستند. باید بداند غیرمسلمان هم ظرفیت خداگونگی دارد.
وی با بیان این‌که باید فرصت‌های شغلی به همه داده شود، افزود: حتی آن دانشجوی مستعد نخبه سیستان و بلوچستانی هم باید فرصتی داشته باشد به اندازه یک دانشجوی تهرانی که در بین مسئولان منسوبینی دارد.

احمدی‌نژاد مخالفان سال 88 خود را تکریم کرد
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی شبهات در زمینه تناقض بین موضوع کرامت انسانی و حوادث سال 88 تصریح کرد: وقایع سال 88 باید به دقت تحلیل شود و ببینیم آقای احمدی‌نژاد چه برخوردی داشت و چه سخنی گفت، آقای احمدی‌نژاد اتفاقاً همه کسانی را که در راهپیمایی‌های مخالف شرکت می‌کردند تکریم کرد و برای آن‌ها ارزش قائل بود. وقتی ایشان در میدان ولیعصر(عج) سخنرانی کردند اولاً تبیین کردند و گفتند خیلی از کسانی که به ما رأی نداده‌اند و در این مجامع شرکت می‌کنند ارزشمند هستند و این‌ها ملت ایران هستند اما برخی خس و خاشاک بین این‌ها وارد شدند و این فتنه را به پا کردند. آن سخنرانی را یک دور دیگر گوش دهید ببینید آقای احمدی‌نژاد خطاب به چه کسانی می‌گویند خس و خاشاک آیا به راهپیمایان سال 88 می‌گویند؟ هرگز!
حجت‌الاسلام شریف‌زاده ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد به برخی کسانی که نفوذ کردند در راهپیمایان، آتش زدند، شکستند و جراحت وارد کردند به آن‌ها می‌گوید خس و خاشاک، راهپیمایان سال 88 غالباً بری بودند از آتش زدن مسجد، اهل ایمان بودند و هیچ وقت به خود اجازه‌ نمی‌دادند که شیشه مغازه یک آدم معمولی را بشکنند یا مسجد را به آتش بکشند. اما ما می‌دانیم که بین آن‌ها شماری نفوذ کردند که تعلیم دیده بودند برای این کارها تا آشوب درست کنند که جمع کردن آن منجر به این می‌شود که برخی بی‌گناهان آسیب ببینند.
وی با اشاره به این‌که برخی از پادگان اشرف و خارج از کشور آموزش دیده آمدند برای آشوبگری در حوادث سال 88، تاکید کرد: چنین کسانی خس و خاشاک هستند، برخی هم در داخل هستند که ممکن است مثلاً بی‌مبالات هستند و برای منافع مالی خوددست در دست این‌ها می‌گذارند و بین کسانی که فهیم بودند، شعور داشتند، رأی داده بودند حالا به آقای احمدی‌نژاد رأی نداده بودند نفوذ کردند و آشوب و فتنه درست کردند و آقای احمدی‌نژاد آن‌ها را خس و خاشاک خواند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی از خارج و یک عده اراذل و اوباش داخلی با آن‌ها همراه شده بودند که جمع کثیری از آن‌ها حتی رأی نداده بودند اما در راهپیمایی اعتراض به نتیجه انتخابات شرکت می‌کردند تا آشوب کنند. این عده دارند حرمت انسان را می‌شکنند و آقای احمدی‌نژاد آن‌ها را خس و خاشاک خواند و این مخالف با تکریم انسان‌ها نیست بلکه احترام گذاشتن به آن‌هایی که این‌گونه نیستند، است.
شریف‌زاده با تاکید بر این‌که آقای احمدی‌نژاد خط فاصل گذاشت و تکلیف مردمی که به او رأی نداده بودند با کسانی که نفوذ کرده بودند در بین آن‌ها را روشن کرد و این دو را از هم جدا کرد. احمدی‌نژاد همه را تحت یک عنوان ندانست و این به معنی تکریم خیلی از مخالفان خود است.
وی اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد خیلی از مخالفان خود را تکریم کرد گفت به من رأی نداده‌اند که نداده باشند اما جزو ملت ایران هستند علاقه‌مند به ایران هستند و این اقتضای تکریم انسان‌هاست.

احمدی‌نژاد امنیت را مساوی با کار پلیسی نمی‌داند
شریف‌زاده با بیان این‌که آقای احمدی‌نژاد با فضای امنیتی اصلاً موافق نیست، تاکید کرد: برخی جاها می‌بینیم که فضای امنیتی را به پای احمدی‌نژاد می‌نویسند در حالی که احمدی‌نژاد با فضای امنیتی موافق نیست و امنیت را مساوی با کار پلیسی نمی‌داند و بارها گفته است که دوست دارم مردم احساس آرامش و امنیت کنند یعنی این امنیت را مساوی با آرامش می‌داند در حالی که ما الان وقتی نام فضای امنیتی را می‌بریم یک فضای پلیسی به ذهن می‌رسد.

آقای احمد‌نژاد می‌گوید این‌که اصلاً امنیت نیست این احساس ناامنی است چون من احساس آرامش نمی‌کنم احساس می‌کنم حرف‌هایم را کسی می‌شنود و با من برخورد می‌کند. نمی‌توانم آزادانه حرف بزنم، بیندیشم و این یعنی احساس ناامنی چرا که چشم‌هایی هست که مرا می‌بینند و گوش‌هایی هستند که صدای مرا می‌شنوند و عکس العمل منفی در برابر فکر و اندیشه من نشان می‌دهند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که آقای احمدی‌نژاد می‌گوید امنیت یعنی احساس آرامش کردن و ما خواهان این بودیم که مراکزی که باید به مسأله امنیتی رسیدگی می‌کردند چنین فضایی را در جامعه به وجود بیاورند که مردم احساس آرامش کنند. نگاه احمدی‌نژاد به امنیت با آنچه به عنوان فضای امنیتی تلقی می‌شود متفاوت است. چون امنیت را مساوی با فضای امنیتی نمی‌داند بلکه مخالف و متضاد با فضای امنیتی می‌داند. احمدی‌نژاد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را تحقیر جوانان می‌داند
وی با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی که در دانشگاه‌ها به وجود آمد، ادامه داد: به محض این‌که وزیر علوم چنین دستوری داد فوراً آقای احمدی‌نژاد نامه نوشت و عتاب کرد که این طرح ناشیانه چیست؟ تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بحثی بود که برخی برای آن ادله داشتند اما آقای احمدی‌نژاد می‌گفت این جور برخورد کردن با جوانان در فضای دانشگاه تحقیر آن‌ها است. این‌که بگوییم دختر باید از پسر جدا نگه‌داشته شود چرا که ما نه اطمینان به دختر داریم و نه اطمینان به پسر، این تحقیر، خوارکردن و کوچک‌کردن آن‌ها است که ما علنی به آن‌ها می‌گوییم که اطمینانی به شما نداریم، به دانشجوی کشور که در فضای دانش است و روشنفکری و ساختن کشور را باید از او توقع داشت.
شریف‌زاده ادامه داد: ما به کسانی که می‌خواهیم بار کشور را روی دوش آن‌ها بگذاریم بگوییم به شما اطمینان نداریم که در کنار هم در کلاس درس بخوانید. آقای احمدی‌نژاد می‌گوید باید برای مردم احترام قائل شد، اگر مشکلاتی وجود دارد راه حل مشکل را پیدا کنید. به دختران و پسران جامعه بی‌احترامی نکنید.
احمدی‌نژاد برخورد گشت ارشاد با جوانان را تحقیرآمیز می‌داند
استاد حوزه و دانشگاه افزود: آقای احمدی‌نژاد اعتقاد دارد برای جوانان کشور ما این‌گونه رفتارها تحقیر‌آمیز است. ایشان در مورد مسأله گشت ارشاد هم اعتقاد دارند که این رفتار برای دختران جامعه ما تحقیرآمیز است. این‌که جلوی چشم همگان با فردی هر جور برخوردی هر چند با محبت بکنند. همین که فرد را متوقف کنند در حضور مردم بخواهند که روسری را درست کند و... این تحقیر دختران جامعه است. راه ارشاد احترام است نه تحقیر، اگر کسی را در خیابان بگیرند و با او صحبت کنند تکریم کرده‌اند یا تحقیر؟ چه احساسی به او دست می‌دهد وقتی می‌بیند که در حضور دیگران او را گرفته‌اند و می‌گویند وضع سر و مویت را درست کن؟ خب احساس حقارت می‌کند. هیچ‌کس نیست که بگوید احساس می‌کنم که بزرگ شدم که گشت ارشاد مرا گرفت.
وی تصریح کرد: این‌که این رفتار را مساوی با نهی از منکر بشمارند غلط است، نهی از منکر این‌طور نیست. تکریم انسان که در اندیشه دکتر احمدی‌نژاد است همه جا خود را نشان می‌دهد.

آقای احمدی‌نژاد می‌گوید وقتی یک خانمی را از سوی یک ماشین انتظامی جلوی چشم مردم متوقف می‌کنی احساس خوبی به او دست نمی‌دهد. احساس حقارت می‌کند. احساس می‌‌کند کوچک شده است، احساس بدی به‌او دست می‌دهد. اینطور نمی‌شود ارشاد کرد تنها در او نفرت به وجود می‌آورید یا عامل نفرت‌‌آور را تشدید می‌کنید و از دین گریزان می‌شود. باید دید شیوه نهی از منکر چیست، چه مقدماتی دارد که خود جای بحث دارد. شریف‌زاده با اشاره به این‌که آقای احمدی‌نژاد نمی‌گوید ما نباید در راه حجاب قدم برداریم ما نباید با معضل بدحجابی مقابله کنیم، ادامه داد: ایشان می‌گوید روش مقابله با معضلات این نیست. باید از راهش وارد شد وقتی از راه وارد نشویم نه فقط نتیجه نمی‌گیریم بلکه نتیجه عکس می‌گیریم.
انسان کامل، الگوی شکوفایی استعداد انسان
استاد حوزه و دانشگاه افزود: گفتمان احمدی‌نژاد از انسان آغاز می‌شود و دیدن استعداد انسان و کرامت انسانی. اما این استعداد انسان که آقای احمدی‌نژاد معتقد است بی‌اندازه و بی‌کران است و استعداد خداگونگی است. چگونه شکوفا می‌شود؟ راه و الگوی شکوفایی واژه دیگری است که در کلام احمدی‌نژاد فراوان دیده شده که همان انسان کامل است. وی اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد می‌گوید کرامتی را که ما برای انسان معرفی می‌کنیم در کجا بجوییم، ببینیم و باور کنیم و حرکت کنیم پاسخ می‌دهد که در انسان کامل می‌بینیم. احمدی‌نژاد می‌گوید این انسان کامل است که در وجودش استعداد خداگونگی شکوفا شده و به صورت تمام و کمال هم شکوفا شده و ما تا نبینیم حرکت نمی‌کنیم.

شریف‌زاده با بیان این‌که انسان‌ها برای هر کار باید یک الگو و سر مشقی داشته باشند، ادامه داد: انسان‌ها برای باور و حرکت باید الگو داشته باشند. آقای احمدی‌نژاد می‌گوید مردم باید ببینند که چه می‌توانند باشند تا امیدوار باشند و حرکت کنند. آقای احمدی‌نژاد برای باور‌مندی مردم می‌کوشد تا انسان کامل را به آن‌ها نشان دهد. استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مردم انسان کامل را مطابق ادیان در ذهن داشته‌اند احمدی‌نژاد سعی می‌کند این را تکرار کند تا تبدیل به باور شود.

مسأله امام زمان «عج» این جا مطرح می‌شود و لذا می‌بینیم که گفتمان او آرام آرام به سمت گفتمان بهار می‌رود که همان گفتمان مهدویت است. وی در ادامه با اشاره به این کلام احمدی‌نژاد که بهار هستی انسان کامل است، اظهار داشت: چرا واژه بهار؟ برای این‌که بگوید دنیا به‌سوی بهار می‌رود نه زمستان و می‌خواهد بگوید که مهدویت را بهاری نگاه کنید. برخی مهدویت را این‌گونه نگاه می‌کنند که دنیا باید سقوط کند، زمستان مطلق شود تا مهدی(عج) بیاید. آقای احمدی‌نژاد می‌گوید امید را این‌طور در دل مردم از بین می‌برید.
برخی فکر می‌کنند هر که نام امام زمان(عج) را بیاورد یعنی حجتیه
شریف‌زاده با اشاره به این‌که برخی فکر می‌کنند هر که نام امام زمان(عج) را بیاورد یعنی حجتیه، تصریح کرد: تفاوت اساسی تفکر احمدی‌نژاد با حجتیه در این است که شماری جهان را رو به زمستان مطلق می‌دانند تا ظهور اتفاق بیفتد اما آقای احمدی‌نژاد می‌گوید فرایند جهان فرایند خیر و نور است و هر چه به بهار نزدیک‌تر می‌شوی، رایحه بهار را بیشتر استشمام می‌کنی و جهان بهاری‌تر می‌شود. با هر قدمی به بهار نزدیک‌تر می‌شویم و وقتی نزدیک‌تر شدی رایحه بیشتر به مشام تو می‌رسد می‌گوید انسان‌ها باید خوب شوند تا او بیاید نه بد، اگر بد باشند که او نمی‌آید. اگر انسان‌ها بد باشند چه کسانی او را می‌خواهند که بیاید؟ باید او را بخواهند که بیاید اگر کسی او را نخواهد، می‌خواهد بیاید چه کار؟

امام عصر(عج) به چه علت غایب شد؟ چون مردم قدر او را نمی‌دانستند و او را نمی‌خواستند لذا غایب شد تا وقتی که مردم به این شعور و بصیرت برسند و او را بخواهند. برای همین هر قدمی که جلو می‌رویم و هر ساعتی که بر عمر جهان می‌گذرد خواهش منجی و خواهش مهدی بیشتر می‌شود یعنی فرایند عمومی جهان هر لحظه بهتر از لحظه قبل است تا به او برسد.
استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که منظور از روایاتی که می‌گویند ظلم فراگیر می‌شود و او می‌آ‌ید جهان را پر از عدل می‌کند همچنان که پر از ظلم شده است، چیست؟ تصریح کرد: گفتمان بهار این موضوع را بسیار زیبا تحلیل می‌کند. می‌گوید مردم هر چقدر که جلو می‌روند، بصیرتر می‌شوند و به هم نزدیک‌تر می‌شوند، فاصله‌ها کمتر می‌شود، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی کمرنگ‌تر می‌شود و ما به سمت جهانی شدن می‌رویم، ظلم فراگیر می‌شود و فراگیر شدن ظلم به این معنی نیست که همه ظالم می‌شوند. وقتی فاصله‌ها کم شد یک ظلم دامن همه را می‌گیرد، چون مردم به صورت جزایر جدا از هم زندگی نمی‌کنند.

زمانی اگر در یک کشور به مردم ظلم می‌شد، به کشور دیگر آسیب نمی‌رسید، اما امروز می‌بینیم تصمیمی که در یک کشور گرفته می‌شود، آثار آن به جاهای دیگر سرایت می‌کند و روزگاری را خواهیم داشت که یک ستم در یک نقطه دنیا دامن همه را می‌گیرد و به این معنی نیست که همه بد شده‌اند، همه خوب هستند، اما یک ستم می‌تواند عالم را پر کند. پس عموم مردم جهان به سمت خیر حرکت می‌کنند یعنی مردم رو به یکپارچگی می‌روند.

اگر مردم بد باشند از هم جدا می‌شوند و هر که به خود فکر می‌کند اما این طور نیست مردم رو به خیر می‌روند، یکدل و یکپارچه می‌شوند، مردم دنیا امروزه خیلی بهتر و سریع‌تر یکدیگر را قبول می‌کنند تا سران دنیا. مردم ایران با مردم عراق، ترکیه، اروپا و... زودتر به هم نزدیک می‌شوند تا سران این‌ها و این به معنای همدلی است یعنی فرایند جهان رو به یکپارچگی است. وی گفت: وقتی مردم جهان یکپارچه شدند، خودخواهی‌ها کم و درک متقابل ایجاد می‌شود و این زمینه ظهور و بهار را فراهم می‌کند. این یکپارچگی موجب این می‌شود که وقتی یک جای دنیا ستمی ‌شود همه مردم دنیا از این ستم آسیب ببینند.
گفتمان بهار گفتمان انقلاب و امام خمینی(ره) است
شریف‌زاده  در گفتگو با ایران با تاکید بر این‌که گفتمان بهار گفتمان امیدواری و مهدویت است، ادامه داد: گفتمان بهار گفتمان انقلاب مهدی است، گفتمان امام خمینی(ره) است چرا که امام وقتی انقلاب کردند از پیشروی آن تا انقلاب مهدی صحبت ‌کردند. این پیشروی چه معنایی دارد؟ دقیقاً مخالف تفکر انجمن حجتیه است. انقلاب اسلامی پیش برود یعنی گسترده شود، یعنی اسلام و حقایق الهی گسترده شود. یعنی جهان بهتر شود تا مهدی بیاید. این صدور انقلاب اسلامی است که در گفتمان امام است یعنی جهان بهتر شود و آرمان‌های امام و مستضعفان توسعه پیدا کند تا به ظهور مهدی برسیم. گفتمان بهار دقیقاً همین را می‌گوید که جهان باید آماده‌تر و آماده‌تر و آماده‌تر شود تا مهدی بیاید.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هر لحظه جلو می‌رویم، بهتر از لحظه قبل می‌شود و این منافاتی ندارد با این‌که ظلم‌های فراگیر داشته باشیم، افزود: جهان هر چه یکپارچه‌تر می‌شود یک تصمیم دامن همه را می‌گیرد. پس گفتمان بهار که همان گفتمان انقلاب اسلامی است، تفاوت عمیق، دقیق و ریشه‌ای و ذاتی با گفتمان انجمن حجتیه دارد و این نگاه آقای احمدی‌نژاد است. شما می‌توانید واژه‌هایی را که در کلام احمدی‌نژاد جدا جدا به کار می‌رود، کنار هم قرار بدهید و ببینید یک طرز تفکر خاصی از آن بیرون می‌آید که از انسان شروع می‌شود و برای این‌که این انسان را حرکت بدهد، به انسان کامل نگاه می‌کند که امید به حرکت و خوب شدن است. خب کسی که ظرفیت حرکت در این مسیر را دارد، باید برای حرکت در این مسیر تکریم کرد.

چگونه باید تکریم کرد. اجرای عدالت، یعنی نگذارید به انسان ستم شود و در هیچ جهتی نباید گذاشت به انسان ستم شود، چه در جهت اقتصاد، چه در شخصیت انسان و چه... فرصت‌های شغلی. نباید گذاشت بر انسان ستم شود تا انسان‌ها رشد کنند و بالا بیایند و وقتی انسان‌ها بالا آمدند رو به انسان کامل به ظهور مهدی(عج) می‌رسیم. وی تصریح کرد: این یک طرز تفکر است که از آن تمدن نوین انسانی که همان تمدن نوین اسلامی است، شکل می‌گیرد؛ تمدنی که مختص به قبل از ظهور است و آماده می‌شویم برای ظهور او.
بین ولایت امام زمان(عج) و ولایت فقیه تفکیک قائل نیستیم
شریف‌زاده با تاکید بر این‌که کسانی که گفتمان بهار و مهدویت را ناسازگار با اعتقاد به ولایت فقیه می‌دانند، برداشت بسیار ضعیفی دارند، گفت: نخست این‌که آن‌ها بین ولایت امام زمان‌(عج) و ولایت فقیه تفکیک می‌کنند، در حالی که در نگاه مکتب اسلام ما یک ولایت بیشتر نداریم و ولایت یک حقیقت است که از خدا آغاز می‌شود تا فقیه جامع‌الشرایط؛ برای همین امام‌(ره) می‌فرمودند ولایت فقیه ادامه خط انبیا است نه در عرض خط انبیا، ولایت رسول خدا‌(ص) همان ولایت خدا است، ولایت ائمه معصوم همان ولایت رسول خدا است و ولایت فقیه همان ولایت امام زمان‌(عج) است نه ولایتی در عرض ولایت امام زمان‌(عج). برای همین کسی که می‌گوید گفتمان بهار مخالف ولایت فقیه است، به صورت ضمنی بین دو ولایت تفکیک قائل می‌شود در حالی که آقای احمدی‌نژاد بین ولایت امام زمان‌(عج) و ولایت فقیه تفکیک قائل نیست.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: احمدی‌نژاد می‌گوید در این مسیری که ما به سمت انسان کامل حرکت می‌کنیم، چه کسی هست که راهبری را بر‌عهده می‌گیرد و جماعت انسان‌ها را به سمت بهار هستی می‌برد؟ باید کسی باشد که اسلام‌شناس باشد، نه فقیه مصطلح که واجب و حرام را می‌شناسد بلکه فراتر از آن باید در علم اعتقادات دینی، سلوک دینی، تربیت دینی هم فقیه باشد. او باید شجاع باشد، به دور از هوای نفس باشد تا خیل انسان‌ها را به سمت بهار ببرد. اگر نباشد مردم چطور امیدوار باشند؟ چه کسی در مردم باور به وجود می‌آورد؟ به مردم امید می‌دهد؟ چه کسی در مردم باور به وجود می‌آورد که مردم شما می‌توانید به انسان کامل برسید؟ کسی می‌خواهیم آگاه باشد، خبره باشد، به دور از هوای نفس و شجاع باشد تا بتواند همه مردم جهان را به سمت بهار جلو ببرد.
طرح انسان کامل منافاتی با ولایت فقیه ندارد
وی با طرح این سوال که چطور برخی آقایان می‌گویند طرح گفتمان بهار و حامیان این گفتمان منافات و مخالفت با ولایت فقیه دارد، ادامه داد: طرح گفتمان بهار یعنی طرح ولایت و ما بین ولایت فقیه و ولایت امام زمان‌(عج) تمایز ذاتی و ماهوی قائل نیستیم. بعضی می‌خواهند با طرح مسأله ولایت فقیه امام زمان‌(عج) را از یاد ببرند، این مشکل ما است. گفتمان احمدی‌نژاد ولایت امام زمان‌(عج) را طرح می‌کند تا ایمان ما به ولایت فقیه بیشتر شود. آقای مشایی می‌گفتند برخی که سنگ ولایت فقیه را به سینه می‌زنند وقتی می‌خواهند آن را تعریف کنند، خیلی‌ها را فراری می‌دهند. بگذارند ما ولایت فقیه را تعریف کنیم، ببینید که غیر مسلمان‌ها هم جذب ولایت فقیه می‌شوند.

شریف‌زاده افزود: برخی در یک تریبون عمومی ولایت فقیه را تعریف می‌کردند که حتی علما هم از این‌گونه تعریف ابراز برائت می‌کردند و اعتراض داشتند که این چگونه تعریف کردن است که حتی ما را هم زده می‌کند، چه برسد به مردم، اما آقای مشایی می‌گوید بگذارید ما ولایت فقیه را تبیین کنیم، ببینید که مردم غیر‌مسلمان هم عاشق ولایت فقیه می‌شوند.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که طرح انسان کامل منافاتی با ولایت فقیه ندارد، بلکه ولایت فقیه را تقویت می‌کند، گفت: اما کسانی که می‌گویند فقط ولایت فقیه را مطرح کنید، باید پاسخگو باشند که مقصود آن‌ها از این دوگانگی چیست؟ می‌خواهند با طرح ولایت فقیه امام زمان‌(عج) را به فراموشی بسپارند؟ می‌خواهند انسان کامل را از جلوی نظرها دور کنند، که برخی این کار را کردند و گفتند انسان کامل یک واژه صوفیانه است. وی گفت: مخالفان احمدی‌نژاد انواع و اقسام بهتان، تهمت و ناسزا علیه این گفتمان و حامیان آن مطرح کردند، اما وقتی احمدی‌نژاد و گفتمان او را بشناسی به راحتی می‌توانی داوری کنی که احمدی‌نژاد چه قدمی بر‌می‌دارد. احمدی‌نژاد وقتی برای مردم ارزش قائل است می‌گوید ما برای آقای روحانی احترام قائل هستیم چون منتخب مردم است و مردم برای احمدی‌نژاد محترم هستند.
برخی پیشداوری‌هایی کردند که محقق نشد و عذرخواهی نکردند
شریف‌زاده اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد در مورد عدم احراز صلاحیت مشایی به خبرنگاران می‌گوید ما در کشور چیزی داریم به نام قانون که آن را بر همه چیز مقدم می‌دانیم، آقای احمدی‌نژاد مسیر را به سمت صحیح طراحی کرده است. ما وقتی افکار و اندیشه‌های شخصی را به درستی نشناسیم داوری‌هایی که نسبت به تصمیماتی که ممکن است اتخاذ کند و رفتارهایی که ممکن است داشته باشد و سخنانی که ممکن است بگوید داوری‌هایی بسیار غلط، کج و منحرف خواهد بود و دور از واقع می‌شود؛ همان داوری‌هایی که چندی پیش نمونه‌هایی از آن را شاهد بودید که می‌گفتند اگر چنین نشود، کودتا می‌کند، گام خطرناکی بر‌می‌دارد و از این قبیل پیش‌بینی‌ها.

همه این‌ها به این خاطر است که احمدی‌نژاد را نشناخته‌اند، می‌گویند کافر همه را به کیش خود پندارد، طبیعی است که داوری‌ها بر‌اساس برداشت‌های خودشان است. استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی احمدی‌نژاد را درست نمی‌شناسند، تحلیل‌های آن‌ها نسبت به رفتارها، عملکردها و گفتارهای احمدی‌نژاد کاملاً نادرست خواهد شد. شما اگر گفتمان احمدی‌نژاد را بشناسی، به آسانی می‌توانی بگویی که چه خواهد کرد و چه خواهد گفت و چه رفتاری می‌کند. اگر باورهای او را بشناسی رفتارهای او از همین باورها سرچشمه می‌گیرد و ما متأسفانه این کار را نکردیم و برای همین پیشداوری‌هایی می‌کنیم که هیچ‌کدام محقق نمی‌شود و جالب‌تر این‌که عذرخواهی هم نمی‌کنیم که بگوییم ما اشتباه کردیم، ببخشید، سوء‌ظن داشتیم، تهمت زدیم، بهتان زدیم که گفتیم چنین می‌کند و چنان می‌کند.